käfer Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Laiskana ostin renkaseen tarkoitettua crc-paikkausvaahtoa ja näin jälkikäteen tuli mieleen onko noista vaahdoista mihinkään. Taitaa silti kannattaa pitää autossa tunkki mukana:) Eli minkälaisia kokemuksia vaahdoista löytyy. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 jos alumiinivanteelle vedät, niin monesti saat itte vaihtaa kumit jatkossa. Tekee sellaset soosit ja hapettumat sisäpuolelle että näyttävät rengasliikkeissä ovea kun tuon huomaavat... Quote Link to comment
Guest Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Eivat tykkaa peltivanteen kanssa yhtaan sen enempaa kuulemma. Mutta asiakas on aina oikeassa, eikos? :D Kylla mulle on aina tyot suoritettu vaikka joskus vaahtoa on ollutkin. ystavallisesti vaan huomauttavat etta jos vaan voin valttaa jatkossa, niin ala kayta vaahtoa vaan vie vuotava kummi rengasliikkeeseen. kaytannossa olen havainnut paikkaus "matojen" toimivan paaaljon paremmin reikien paikkaukseen. Haittapuolena tietty se etta renkaaseen pitaa sen jalkeen silti saada viela ilmaa jostain. Mukana kulkeekin rasiallinen paikkamatoja ja 12V kompura :) Joskus vuotoja on renkaan ja vanteen yhtymakohdassa, hapettunut tai ruosteinen vanne ei pida ilmaa vaikka mika olisi. Vahan turhaa vaahdotella niita kun silloin pitaisi kumi ottaa pois ja poistaa ruoste tai hapettuma mekaanisesti. kerran oli aika pahoin ruostunut vanteen sisakeha joka ei rapsuttelulla tullut sileaksi, rengasliike laittoi siihen jotain liiman kaltaista ainetta koko kehan mitalle ja asensi kumin. Ei vuotoja ainakaan pariin kuukauteen mita kottero oli tilapaiskumeilla parkissa... :) Jan Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 mikäs se paikkaussetti oli missä oli se iso parsineula ja pätkä jotaki "kuminauhaa", eipä sotkis ja muistelen et oli toimiva systeemi Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 sitäpä et laita ku kumi irrallaan... eli ei onnistu tienpäällä! Ja ei suositella matalaprofiilikumeille. Quote Link to comment
Guest Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Just toi iso neula ja kumimato on se mista ma puhun. Onnistuu vallan mainiosti tien paalla, kumi paikoillaan. Se tuikataan reian lapi ulkopuolelta. Aikaa yhden reian paikkaukseen menee alle minuutti. Ensin reika karhennetaan sarjassa tulevalla piikkiraspilla. Sit kumimato koukkuun (parsinneulaan, heh) niin etta se on puoliksi lapi neulansilmasta. joissain sarjoissa on viela vulkanointiliima mukana jota sivellaan matoon. Sit tuikataan neula matoineen paivineen reiasta lapi niin syvaan etta se madon "lenkki' on varmasti renkaan sisalla, mutta 'jalat' jaa nakyviin ulkopuolelle. Sitten vedetaan nopealla riuhtaisulla neula ulos, mato jaa paikoilleen kumiin. (Neulansilma on avoin sielta karjesta jotta kumimato paasee luiskahtamaan ulos neulasta). Homma valmis. Hifistelijat leikkaa viela kumimadon jalat pois mikka jaa renkaasta torrottamaan. Jan Quote Link to comment
Jr Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Toi on niinkuin tubeless paikka. Hyvin toimii niin matala- kuin korkeaprofiilisessa renkaassa ja jopa renkaan kyljessä :) En kyllä suosittele ajelemaan tuommoisella kylkipaikatulla renkaalla. Quote Link to comment
Fileas Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 sitäpä et laita ku kumi irrallaan... eli ei onnistu tienpäällä! Ja ei suositella matalaprofiilikumeille. Onnistuu "koiranpaskan" laitto renkaaseen paikoillaankin, mutta renkaan kunnosta ei voi tietää juurikaan mitään. Esim. ajettu tyhjänä tubeless kalvot pas2 tms. Päällepäin ei välttämättä vielä mitään kauheaa. "hienommat" kumiliikkeet laittaa liimapaikan sisältäpäin+tubeless kalvomömmöi päälle. nimim. 4 vuotta alanmiehenä Quote Link to comment
Guest Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Jep, mömmöjä sisältävä rengas on lähes aina entinen, tms. sitä ei saa enää korjattua. Koiranpaskat toimivampia ns. tee-se-itse-ensin-ja-vie-vasta-sitten-ammattimiehelle-kun-ei-muu-auta- konsteja, paras on tietty vararengas ja puhjenneen toimittaminen heti korjattavaksi.... Nimim. "seittemän vuotta kumeja pyöritellyt" Quote Link to comment
Guest Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Tyhjalla kumilla ei sais ajaa metriakaan. Ne ei hirveita kesta. sen jalkeen voi kylla koittaa paikata 'koiranpaskalla' (hehehe) mutta jos on kumi tyhjana ajeltu niin kantsii ensi tilassa kayda hommaamassa uusi kumi. Rengasliikkeeseen asti varmasti paasee :) Kylkipaikat ei oo mullakaan kestany laheskaan yhta hyvin ku kulutuspintapaikat. Ne kylkipaikatut tosin oli aika raskaassa kaytossa. (Ylilastattua traileria ja sellasta.. krhm) Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Eli toi mato vois korvata vararenkaan jos on paineilmaa saatavilla? Nimittäin en oo vieläkään keksiny mihin hemmettiin sitä sais vararenkaan laitettua siististi ja toimivasti. Ilmaa ois kuitenkin tarkotus tulla, niin toihan vois toimia. Tarvii muuta kun ilmaletku ja matoja mukana. Vois jättää tunkinkin kotio. Quote Link to comment
UltraVW Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Mulla on paikattu madolla käytiksessä kumi ja toimii ja on tominut jo kauan...eli oli ajettu 4000km ja sen jälkeen vasta vaihdettu toinen rengas paikalle. Quote Link to comment
JaniM Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 No eipä madosta apua jos koko runko räjähtää rikki ja rengas halki. Vaahtokin vähän huono. Yks rengasliike väitti että ovat "laittomia" noi narupaikat. Tietenkin myi vaan rengastyötä ja sekin nykyään ihan törkeen hintasta. Quote Link to comment
Guest Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Ei ne laittomia oo, ei vaan suositella käytettäväksi teräskudosrenkaissa. Quote Link to comment
Lasse Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 No mitä siihen kumiin sitten pitäisi laittaa, jos ei saa vaahtoa käyttää ja tuo kamelinpaska on ihan perseestä? Uusi kumi vaihtoon kun ajaa kerran naulaan vai? Melko kallista, sanoisin? Kyllä mulla noi kamelinpaskat on kestäny sen minkä kumiki. Ilmeisesti joku fiksu ihminen kylvää nauloja starkin noutopihalle, stana. Eikö tuo paikkavaahto ole vain ensiapu, eli sillä lähimmälle rengaskorjaamolle ja siellä sitten tarvittavat toimenpiteet. Ei vanne siinä ajassa miksikään mene. Quote Link to comment
Guest Jarkko Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Asiasta puheenollen - mites usein teillä kumit puhkee kun tämmösiä mietitte? Ajeletteko jossain Kalliossa hashis-neulojen peittämillä kaduilla häh? Nimimerkillä vielä ei oo hajonnu ykskään kumi ajossa. Johtuu varmastikin siitä, että aina on ollut vararengas mukana. :) Pitääkin koputtaa puuta ja tarkastaa myös vararenkaan paineet kotiinpäin lähtiessä, laukeaa varmasti kaikki neljä rengasta kerralla kun tämmöisiä manaan. Quote Link to comment
-MITO- Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Käyttöautoista puhjennut kumi 3 kertaa viiimisen 10 vuoden aikana ja ajan vuodessa 40-50tkm. Quote Link to comment
Guest metyme Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Bilteman paikkauspullon kun laskee renkaaseen,ja kun ottaa renkaan pois vanteelta ,ei jää kuin ruokalusikallinen ruskeata nestettä siitä "vaahdosta" renkaan sisälle. Quote Link to comment
JaniM Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 No Wiimasta räjähti renkaan runko Lahden motarilla, onneks oli vararengas ja pumppu. Käyttiksissä ollut viimesen 5 vuoden aikana 2-3 naulaa/ruuvia. Quote Link to comment
Marko Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Ei oo ikinä tarvinnu rengashommia tehä tienpäällä. Tosin eipähän oo koskaan tullut ajettua vanhoilla korpuilla. Quote Link to comment
Guest Sami W Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Ei oo ikinä tarvinnu rengashommia tehä tienpäällä. Tosin eipähän oo koskaan tullut ajettua vanhoilla korpuilla. Eipä ole aina renkaan iästä kiinni. Mulla meni alle vuoden vanha rengas riekaleiksi ja ei tosiaan ollu kilometrejä alla paljoa. Ensimmäinen kerta kyllä itselläkin kun tienpäällä joutui rengas töihin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Kerran oon joutunu vaihtamaan vararenkaan alle. Kävin amiksen pihassa ja arvata saattaa, että sieltä löyty ruuvi. Senverran harvoin kyl uudesta kumista runko repee, että mie varmaan tyydyn matoihin ja ilmaletkuun. Voihan sitä sit ottaa vararenkaan mukaan jos jostain syystä pidemmälle reissulle lähtee. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Sen on elämä ja kilometrit opettaneet, että kun vararenkaat ja työkalut ovat mukana ei koskaan mitään satu. Sitten sen kerran kun joudut jättämään pakin ja varapyörän pois kyydistä tilanpuutteen tms takia, niin jo katkeilee hihnat, jäätyy kaasarit, kastuu tulpat, puhkeilee renkaat jne jne jne... Tosiaan pari kertaa on käyttöautosta rengas mennyt, ja juurikin em kaltaisissa tilanteissa. Vuodessa tulee ajeltua noin 50tkm, joten hyvillä renkailla mennään aina. Quote Link to comment
Guest Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Edelleenkään ei kannata sitä vaahtoa käyttää. Sen jäljiltä rengasta on vaikea ellei jopa mahdoton paikata kunnolla. Ja kunnolla paikkaamalla tarkoitan sisäpuolelle vulkanoitavaa kudosvahvisteista paikkaa. Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä... Eli vararengas mukana, helpoin homma tien päällä... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä... No en mie ainakaan ois itse paikatulla kumilla ajamassakaan ylimäärästä. Taitaa noi kuitenkin kestää senverran pitkään, että pääsee pidemmältäkin kotiin? Quote Link to comment
Guest Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä... No en mie ainakaan ois itse paikatulla kumilla ajamassakaan ylimäärästä. Taitaa noi kuitenkin kestää senverran pitkään, että pääsee pidemmältäkin kotiin? Onpa nuo kestaneet useamman vuodenkin, jopa ymparivuotista ajoa... Ja taalla tropiikin lammossa monta kuukautta. (kop kop) Jan Quote Link to comment
Guest Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Edelleenkään ei kannata sitä vaahtoa käyttää. Sen jäljiltä rengasta on vaikea ellei jopa mahdoton paikata kunnolla. Ja kunnolla paikkaamalla tarkoitan sisäpuolelle vulkanoitavaa kudosvahvisteista paikkaa. Hyva huomio. Jos renkaan sisalle on tungettu vaahtoa ensin, ja sen jalkeen koitetaan matosella paikata, niin ei aina onnistu. Vaahto estaa kunnollisen vulkanoitumisen. jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Joskus entisessä työpaikassa koitettiin laittaa tuota vaahtoa mikroautojen renkaisiin, kun ne vuos vanteelta harmillisen paljon. Täytyy sanoa että vituis meni sekin kokeilu. Edelleen piti rengaspaineita katella koko ajan ja raahailla kompuraa pitkin pihoja ja sit kun rupes vaihtamaan renkaita, niin sithän se perse vasta repeskin. Ei ollu hauskaa ei. Quote Link to comment
Roope Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 mut eikös joissain nyky autoissa ole vaan tuo puteli vararenkaan tilalla. näin ainakin muistan jonkun sanonneen Quote Link to comment
Marko Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 mut eikös joissain nyky autoissa ole vaan tuo puteli vararenkaan tilalla. näin ainakin muistan jonkun sanonneen On Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Onpa nuo kestaneet useamman vuodenkin, jopa ymparivuotista ajoa... Juuri näin =) EI kai nyt kukaan tollo luule että kyljestä tai kulutuspinnalta revennyt rengas olisi elvytettävissä jollain poppakonstilla? => uutta tilalle ja kovaa ajoa =) Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 ei kai tassa kukaan revenneista renkaista ole puhunutkaan... vaan reikien paikkaamisesta varmaan homm alahti liikkeenne, pikku vuodoista. Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Bugfuel: Tarkoitin sanoa että ovat kestäneet paikat ja vaahdot minullakin useammankin vuoden harrastevehkeissä! siitä tämä: "juuri näin" kommentti =) "Naulaan ajettu ja ilmat vuotaa vanteen ja renkaan välistä" tyyppisiä vuotoja kyllä korjaa ihan menestyksekkäästi, sanovat rengasmyyjät mitä vaan!!! Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 ah ok... vasyneena ymmarsin vaarinperinpain :P Quote Link to comment
Fileas Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Tollasen bongasin lehdestä, Quote Link to comment
Guest mäksä Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Minä ainaki liputan paikkausvaahdon puolesta! ja eihän siitä vaahdosta jaa ku pieni rantu vanteen ja kumin väliin..eihän se mitään uretaania oo. monia renkaita oon sillä korjannu. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 ompa kehnoi kumei ollu :D Quote Link to comment
Guest Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 No mitä siihen kumiin sitten pitäisi laittaa, jos ei saa vaahtoa käyttää ja tuo kamelinpaska on ihan perseestä? Uusi kumi vaihtoon kun ajaa kerran naulaan vai? Melko kallista, sanoisin? Kyllä mulla noi kamelinpaskat on kestäny sen minkä kumiki. Ilmeisesti joku fiksu ihminen kylvää nauloja starkin noutopihalle, stana. Eikö tuo paikkavaahto ole vain ensiapu, eli sillä lähimmälle rengaskorjaamolle ja siellä sitten tarvittavat toimenpiteet. Ei vanne siinä ajassa miksikään mene. Vararengas alle, ja puhjennut rengas korjattavaksi. Oikeaoppisesti se tehdään vulkanoimalla renkaaseen sisäpuolelle paikka, kudosvahvistettu sellainen. Ja jos renkaaseen on ruikittu soossit sisään, niin jää kyllä paikkaamatta. Noi kamelin-/koiranpaskat hankautuvat teräsvyörenkaissa helposti vuotavaan kuntoon. Sukkahousurenkaissa toimivat jees. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 ^Ja itse joskus juttelin rengasliikkeen äijän kanssa ja muistaakseni sanoi että noi kamelinpaska olisi nykyään laittomia tehdä. Saattoi myös olla että halusi vain rahastaa kunnon paikalla mutta ei se kunnonkaan paikka niin kallis ole. Quote Link to comment
metake Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 ^Ja itse joskus juttelin rengasliikkeen äijän kanssa ja muistaakseni sanoi että noi kamelinpaska olisi nykyään laittomia tehdä. Pitää kait paikkansa, tiskin alta joutuu nykyään ostaan :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.