-MITO- Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=3&d=15645 Onneksi kuplat kuluttavat vähän ja ovat kevyitä autoja :) Quote Link to comment
hanski. Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 ei vittu!!! käyttövero, mikä piti olla vaan kokeilu...ja mites kävi... ja nyt joku helv...päästövero!!!!! koita siinä sitten harrastaa autoja....tana!!!! sen nyt arvaskin, jos seisonnasta poistetaan käyttömaksu, jostakin nuo vit...herrat täyttävät taas tuonkin kolon..... Quote Link to comment
-MITO- Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Tuossa lisää http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id70595.html Työryhmän mallin mukaan vuotuinen auton päästöihin perustuva ajoneuvovero tulee koskettamaan kaikkia autoja. Vuoden 2001 jälkeen rekisteröityjä autoja verotetaan niiden hiilidioksipäästöjen mukaan, vanhoja autoja niiden painon mukaan. Käyttöön otetaan nousevan kertoimen malli. Mallissa veron määrittävä kerroin suurenee sitä mukaan mitä isommat hiilidioksipäästöt autossa ovat. Quote Link to comment
GT78 Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Ihan hiukan epäilen, josko harrasteajoneuvorekisterille olisi pian jo tilausta. Tyyliin yli 30v vanhat ajoneuvot joita käytetään max. 6 kk vuodessa saisivat vapautuksen. Ja MR-autot luonnollisesti päälle... Quote Link to comment
-MITO- Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Tilausta varmaan mutta tuskin toteutusta :( Quote Link to comment
Racing Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Sou, tämähän oli jo tiedossa kauan sitten,tämähän korvaa käyttömaksun eli ajoneuvoveron. Eikä nuo hinnat nyt älyttömiltä kuulosta siihen nähden mitä aluksi kaavailtiin. Ja ottakaa huomioon se aika minkä autot seisoo esim. talvi ei tarvitse tuota maksaa joten kymppejä se maksaa vuodessa ei varmasti kenenkään budjettia kaada. Pakun pitäminen voi olla kalliimpaa jos painon mukaan menee. Aluksihan tuota kaavailtiin satoihin sentään euroihin. Quote Link to comment
metake Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 Eikä nuo hinnat nyt älyttömiltä kuulosta siihen nähden mitä aluksi kaavailtiin. Juu ei se 350 eur ole kuin rahaa ;) Quote Link to comment
mikan Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Koska me saatais sellaisia päättäjiä jotka tajuais, että kaikki muu kuin polttoainevero on kikkailua. Kaikki muut systeemit on kalliimpia toteuttaa eivätkä ole tasapuolisia. Polttoainevero tulee vain ja ainoastaan sen mukaan kuinka paljon ajaa ja kuinka paljon auto kuluttaa. Ei voi olla niin vaikeaa! t. Mika Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Koska me saatais sellaisia päättäjiä jotka tajuais, että kaikki muu kuin polttoainevero on kikkailua. Kaikki muut systeemit on kalliimpia toteuttaa eivätkä ole tasapuolisia. Polttoainevero tulee vain ja ainoastaan sen mukaan kuinka paljon ajaa ja kuinka paljon auto kuluttaa. Ei voi olla niin vaikeaa! t. Mika Tämähän johtaa siihen että porukka ampuu Ruottiin ja Venäjälle tankkaamaan. Rajalla asujat siis. Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Venäjällä tankattu jo monta vuotta ilman ongelmia. Ja bensa on halpaa kun saippua verrattuna suomen hintaan. Quote Link to comment
-AP- Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Venäjällä tankattu jo monta vuotta ilman ongelmia.. Voi kun elämä olisikin niin helppoa ... Quote Link to comment
mikan Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Koska me saatais sellaisia päättäjiä jotka tajuais, että kaikki muu kuin polttoainevero on kikkailua. Kaikki muut systeemit on kalliimpia toteuttaa eivätkä ole tasapuolisia. Polttoainevero tulee vain ja ainoastaan sen mukaan kuinka paljon ajaa ja kuinka paljon auto kuluttaa. Ei voi olla niin vaikeaa! t. Mika Tämähän johtaa siihen että porukka ampuu Ruottiin ja Venäjälle tankkaamaan. Rajalla asujat siis. Tietääkseni venäjällä käydään jo nyt tankkaamassa. Ruottissa ei varmaan niinkään, koska ei ole edullisempaa. Kovin pitkään tankkausmatkaa ei varmaan 10-20 sentin hinnankorotuksen takia kannata ajaa. Vai paljonkohan se korotustarve olikaan jos koko verotus siirrettäisiin kerättäväksi polttoaineista? t. Mika Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Haaparannalla n. 3-4 senttiä halvempi tällä hetkellä bensa, mitä esim. täällä Kemissä. Pointtina olikin lähinnä se että tuo homma varmaan yleistyisi, jos autoiluun liittyvät verot kerättäisiin pelkästään polttoaineen hinnassa. Ja nuo ulkomailla tankkaajat maksavat joka tapauksessa tällä hetkellä Suomeen autoveroa vaikka tankkaisivatkin esim. Venäjällä. Jos tuo vero perittäisiin pelkästään polttoaineessa, nämä muualla tankkaajt eivät joutuisi maksamaa ollenkaan ko. veroa Suomeen. Itseänihän tuo ei haittaisi koska rajan tuntumassa asustan, mutta niitä voisi v*tuttaa hieman jotka asuvat kauempana rajoilta. Järkevä ideahan tuo on, että mitä enemmän ajat sitä enemmän veroja maksat, mutta pientä hiomista kaipaa. Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Järkevä ideahan tuo on, että mitä enemmän ajat sitä enemmän veroja maksat, mutta pientä hiomista kaipaa. Se asettaa kuskit silti eriarvoiseen asemaan... ne joilla ei ole varaa ostaa uutta, vahan kuluttavaa autoa, joutuvat maksamaan enemman ajaessaan silla kuuluisalla vanhentuneella kalustolla mita suomessa on yllinkyllin. Samat kilsat kalliimpia vanhalla kotterolla, ei oo reiluu. Ja mita sitten ne yrittajat jotka raahaavat painavaa lastia mukanaan, hurjilla kulutuslukemilla. Veronpalautuksia takaisin heille enemman mita tavalliselle pulliaiselle? Tottahan kaikki silloin sanovat raahaavansa kontissa kymmenta betonisakkia paivittain, vaikka sitten olisi styrox levyja kuskaamassa rakennustyomaalle. :) Ei ole ihan helppo pahkina purtavaksi koko homma. Onneksi ei enaa kosketa mua :D Jan Quote Link to comment
mikan Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Se asettaa kuskit silti eriarvoiseen asemaan... ne joilla ei ole varaa ostaa uutta, vahan kuluttavaa autoa, joutuvat maksamaan enemman ajaessaan silla kuuluisalla vanhentuneella kalustolla mita suomessa on yllinkyllin. Samat kilsat kalliimpia vanhalla kotterolla, ei oo reiluu. Jan Ei välttämättä kovin suurta eroa ole uudella ja vanhalla kotterolla. Ja mikä nyt sitten lasketaan vanhaksi? 15 vuotiaat on jo ruiskukoneita. Vanhemmat autot on myös kevyempiä. Kyllä mun 100a:lla pääsee pienemmällä kulutuksella kuin tän vuosituhannen saabilla. :-) t. Mika joka maksaa neljän auton verot, mutta ajaa vain yhtä kerrallaan Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Ei välttämättä kovin suurta eroa ole uudella ja vanhalla kotterolla. Ja mikä nyt sitten lasketaan vanhaksi? 15 vuotiaat on jo ruiskukoneita. Vanhemmat autot on myös kevyempiä. Kyllä mun 100a:lla pääsee pienemmällä kulutuksella kuin tän vuosituhannen saabilla. :-) t. Mika joka maksaa neljän auton verot, mutta ajaa vain yhtä kerrallaan No ei valttamatta, mutta on kuitenkin runsaasti huimia eroja. Vertaa vaikka jotain vanhaa 200-sarjan (tai 700 sen puoleen) Volvoa joita on tiet pullollaan (toisin kuin 100A:ta) ja jotain uutta keskikokoista volkkaria tai japanialaista. Tai mun ex ruisku subarua joka vei aina yli 11 litraa. Ei oo vaikeata loytaa nykyautoa joka menee about puolella tuosta. Saahan sita tietty paivittaa vanhan rotiskonsa toiseen vanhaan rotiskoon joka vie vahemman bensaa, viela varmaan loytyy jostain 127 fiiuja ja noita 100 amppeerisia. Siinahan ihmettelevat miksei autokanta nuoreennu ;) Toista se on meno Venezuelassa, jossa bensa maksaa keskimaarin 2-3 senttia litra tana paivana. Nimim. hymysuin tankannut siella sikalaista versiota Opel Asconasta :) (etta piti niin kauas menna loytaakseen jonkun prkl Asconan paskan.. huh) Quote Link to comment
joksa Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja ... l/name.jsp Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 Aika hyvin dieseleitä suosiva tuo uusi malli, jos oikein ymmärsin. Quote Link to comment
Jr Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Aika hyvin dieseleitä suosiva tuo uusi malli, jos oikein ymmärsin. Jep, pikku dieselit halpenee n1-2te riippuen nykyhinnasta. Luxus autot kallistuu muutamista tonneista satoihin tonneihin. Mun mielestä aika mitätön muutos, siis normi autoissa. Quote Link to comment
mikan Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Jos oikein ymmärsin, niin esimerkiksi kuplan vuotuinen maksu pitäis pienentyä. Niin tai mun kirpusta puhumattakaan! Mistään en vielä tosin löytänyt taulukko tai kaavaa miten tuo lasketaan, mutta jos 1501-1600 kiloisella se on 111 euroa, niin eiköhän se puolta kevyemmällä ole aika lähellä sitä ilmoitettua minimiä 76 euroa. t. Mika ja 600 kg kuitua :-) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp Tää Iltasanomien laskuri ei näytä kovinkaan kivalta esim. uusien Porschejen, Maseratien eikä erityisesti Ferrarien osalta. Saattaa hinnat pompsahtaa montakymmentä prosenttiakin, kymmeniä tuhansia euroja (tai yli 100ke jonkun ferrarin kohdalla) Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Aika hyvin dieseleitä suosiva tuo uusi malli, jos oikein ymmärsin. Jep, pikku dieselit halpenee n1-2te riippuen nykyhinnasta. Luxus autot kallistuu muutamista tonneista satoihin tonneihin. Mun mielestä aika mitätön muutos, siis normi autoissa. Mitätön muutos kyllä, V70 Volvo bensa malli kallistuu 4500 eur ja diesel halpenee saman veran. Eli tämän hetkiseen hinnoitteluun verrattuna bensa ja diesel mallin hinta ero kaventuu 9000 euroa. Siis sillä edellytyksellä että veron muutokset siirretään suoraan myyntihintoihin. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 rahallahan noista viel selviää Quote Link to comment
-MITO- Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Kyllä ne laskentataulukotkin näytti olevan jo jaossa. Quote Link to comment
mikan Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Kyllä ne laskentataulukotkin näytti olevan jo jaossa. Et sitten linkkiä viittiny laittaa... t. Mika Quote Link to comment
-MITO- Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 En :D eilen niitä katsoin :)' Tässä http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf Quote Link to comment
mikan Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Mun silmä ei nyt kyllä tuosta löytänyt että paljonko vuotuista maksua menee kuplan painoisesta autosta??? t. Mika Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Iltiksen mukaan: Ennen vuotta 2001 valmistetuille maksut painon mukaan väliltä 75 - 485€. 1500 - 1600 kiloa painaville noin 110€. Pitäisi siis kuplalla mennä maksut tuonne alarajalle. Onkohan Overdrivellä tunnelma katossa. Quote Link to comment
mikan Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 OD:n puolella oli heitetty arvio tuosta painon mukaan menevästä: 1501-1600kg 110,96 euroa 1601-1700kg 130,67 euroa 1701-1800kg 150,38 euroa 1801-1900kg 170,09 euroa 1901-2000kg 189,8 euroa 2001-2100kg 209,51 euroa 2101-2200kg 229,22 euroa 2201-2300kg 248,93 euroa 2301-2400kg 268,64 euroa 2401-2500kg 288,35 euroa 2501-2600kg 308,06 euroa 2601-2700kg 327,77 euroa 2701-2800kg 347,48 euroa 2801-2900kg 367,19 euroa 2901-3000kg 386,9 euroa 3001-3100kg 406,61 euroa 3101-3200kg 426,32 euroa 3201-3300kg 446,03 euroa 3301-3400kg 465,74 euroa 3401-3500kg 485,45 euroa Yli 3500kg lienee kuorma-auto ja pienintäkään kokonaismassaa ei kerrota. 75,92 euroa ei osu ylläolevaan vaan jää jonnekin 1301 - 1500kg välimaastoon, joten luulen, että oikea käppyrä ei ole lineaarinen. Tämä siis "vanhoille", ennen vuotta 2001 käyttöönotetuille autoille. Tuosta nyt ei paljon ole apua meille kevyiden volkkarien harrastajille. Mutta jos se laskee tyyliin 20 euroa per 100 kg, niin mä oon kirpullani saamapuolella. :-) Eli todennäköisesti maksu on sen 76 euroa. Paitsi junisbussilla, jossa kokonaismassa on melkein 1900 kg, eli luokkaa 170 euroa vuodessa. AUTS! t. Mika Quote Link to comment
Jr Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Mitätön muutos kyllä, V70 Volvo bensa malli kallistuu 4500 eur ja diesel halpenee saman veran. Eli tämän hetkiseen hinnoitteluun verrattuna bensa ja diesel mallin hinta ero kaventuu 9000 euroa. Siis sillä edellytyksellä että veron muutokset siirretään suoraan myyntihintoihin. Voihan sen tietenkin noinkin laskea, jos on vaihtamassa dieseliin. Tulihan samalla kurkkastua noi V70 muutokset, näyttäis olevan pieniä virheitä volvojen päästöissä T6:sen päästötkään ei heitä kuin 130g/km. Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Mitätön muutos kyllä, V70 Volvo bensa malli kallistuu 4500 eur ja diesel halpenee saman veran. Eli tämän hetkiseen hinnoitteluun verrattuna bensa ja diesel mallin hinta ero kaventuu 9000 euroa. Siis sillä edellytyksellä että veron muutokset siirretään suoraan myyntihintoihin. Voihan sen tietenkin noinkin laskea, jos on vaihtamassa dieseliin. Tulihan samalla kurkkastua noi V70 muutokset, näyttäis olevan pieniä virheitä volvojen päästöissä T6:sen päästötkään ei heitä kuin 130g/km. (pieniä) Dieseleitähän tämä uusi malli suosii selkeästi, mutta epäilen ettei nuo veron alennukset kyllä siirry myyntihintoihin. Quote Link to comment
Guest Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Mitätön muutos kyllä, V70 Volvo bensa malli kallistuu 4500 eur ja diesel halpenee saman veran. Eli tämän hetkiseen hinnoitteluun verrattuna bensa ja diesel mallin hinta ero kaventuu 9000 euroa. Siis sillä edellytyksellä että veron muutokset siirretään suoraan myyntihintoihin. Voihan sen tietenkin noinkin laskea, jos on vaihtamassa dieseliin. Tulihan samalla kurkkastua noi V70 muutokset, näyttäis olevan pieniä virheitä volvojen päästöissä T6:sen päästötkään ei heitä kuin 130g/km. (pieniä) Dieseleitähän tämä uusi malli suosii selkeästi, mutta epäilen ettei nuo veron alennukset kyllä siirry myyntihintoihin. Oon samaa mieltä. Ei varmaankaan siirry. Jo ihan siitä johtuen, että autojenvalmistajat myyvät autot korkeanverotuksenmaihin, Suomi ym., halvemmalla kuin muualle. No nyt jos verot putoo, maahantuojien ostohinta nousee. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Niin ja jos uusien autojen hinnat nyt hieman halpenisivatkin niin välirahan osuus autokaupassa ei todenäköisesti tule muuttumaan... Quote Link to comment
Art_Zi Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Näyttäs vähän siltä uusien autojen kohdalla ettei tästä hyödy muut kuin autokauppias. Quote Link to comment
-MITO- Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Jos ei omista autoa joka pitäisi vaihdossa antaa niin silloin hyötyy. Quote Link to comment
JaniM Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Paitsi junisbussilla, jossa kokonaismassa on melkein 1900 kg, eli luokkaa 170 euroa vuodessa. AUTS! t. Mika Mut eikös tässä auta sit toi rekisteristäpoisto. Enemmän hyötyäki silloin. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Jeps... Kaikkein paras vaihtoehto tässä tilanteessa olisikin se että jaksaisi odotella ilman autoa sinne vuoteen 2010 jolloin selviäisi se että mitä se autoilu sitten loppujen lopuksi milläkin oikein maksaa. Silloinkin kannattaisi auto ostaa käteisellä, ostipa minkä hyvänsä auton. Quote Link to comment
Jr Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Tässähän sitä tapetaan dieselien suosiminen www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uut ... cle=145190 Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Tässähän sitä tapetaan dieselien suosiminenwww.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uut ... cle=145190 Englannissa tämä malli on ollut jo jonkin aikaa käytössä ja siellä diesel maksaakin n. 1,5 eur / litra. Ja todellakin tappaa vanhat dieselit tehokkaasti, päivittäin tuovat ihmiset ajokuntoisia dieseleitä romuttamolle, "kun niillä on niin kallista ajaa". Quote Link to comment
Lasse Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Ajoneuvovero Valtiovarainministeriö tiedottaa, että eduskunnalle annetaan 2.11.2007 lakiesitys, jonka perusteella henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvoveron perusvero muutettaisiin auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Vero perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (grammaa kilometrillä), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (litraa sadalla kilometrillä). Niistä henkilöautoista, joista ei ole päästötietoa ajoneuvoliikennerekisterissä, vero perustuisi auton kokonaismassaan. Tämä koskisi käytännössä ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana. Esityksen toteuttaminen edellyttää Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmien muuttamista. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010. Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron vuotuinen määrä vaihtelisi 20 eurosta 605,90 euroon. Nykyisin veron määrä vuositasolla on 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöönotetuille henkilöautoille ja 127,75 euroa sen jälkeen käyttöönotetuille henkilöautoille. Muutosten seurauksena ajoneuvoveron perusvero laskisi 51 prosentilla henkilöautoista ja nousisi 49 prosentilla rekisterissä olevista henkilöautoista. Veron neutraali taitepiste eli nykyveron suuruinen vero olisi tällä hetkellä keskimääräisellä 180 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävällä henkilöautolla. Tämän suuruiset päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainekulutukseltaan näitä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselhenkilöautot hyötyisivät veromuutoksesta vastaavaan bensiinimalliin verrattuna. Pienikokoisen dieselauton, jonka polttoainekulutus jää alle viiden litran ja päästöt 120 -130 grammaan, vero alenisi 60 - 70 euroon vuodessa. Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa. Ennen vuotta 1994 käyttöön otetuista pakettiautoista kannettavan perusveron päiväkohtainen määrä esitetään nostettavaksi samalle tasolle sitä uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin, jolloin vero nousisi vuositasolla 127,75 euroon. Pakettiautojen vero muutettaisiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi myöhemmin, kun päästöjen yhdenmukainen mittausmenetelmä tulee myös pakettiautoille pakolliseksi. Pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto esitetään verotettavaksi kuten henkilöauto. Boldasin tuolta parit hailaitsit. Onneksi pahna on kevyt ratsu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.