Jump to content

1302 kuplaan hammastanko-ohjaus


Recommended Posts

kaverilla on 1302 -71 kupla...kävi konttorilla kysymässä tuota muutosta, olivat nauraneet päin naamaa, ei sellasta sinne saa laitella...

 

onko tuo käytännössä sitten mahdollista...

mistä sopia osia..(oli ajatellut golffista taikka polosta..)

ja miten tuo katsastus ja lakipuoli pitäisi hoitaa..??

Link to comment

Tässäpä nämä ohjauslaitteiden osalta olevat muutosasiat, muutama mielenkiintoinen asia lihavoituna:

 

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;

 

b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja

 

4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.

 

 

Eli asiallisesti toteutettuna ei pitäisi olla estettä ja kuten Jani totesi onhan noita tehty. 02/03 kuplassa ehkä suurin haaste on löytää sovelias hammastanko, jotta ohjausgeometria säilyisi joustoliikkeessä oikeanlaisena, tulisi hammastangon olla malliltaan alkuperäisen kaltainen, eli raidetankojen kiinnityspiste keskellä.

 

Tuo 4. kohta on myös mielenkiintoinen, sen nojallahan autossa tulisi säilyttää ohjausvaimennin, vaikka asentaisi hammastangon...

Link to comment
Guest Toheltaja

noita on aika monessakin autossa ku alkaa tutkiskelemaan, noita raidetangot keskeltä lähteviä. Passateissa ja poloissa on niin että lähtee päästä, mutta muuten voi sopia kuplaan ihan samalla asennuspätkällä ku vanhemmissa passateissakin, eli tanko hitusen sivussa, mutta raidetangot lähtee keskeltä.

Link to comment

Menee vähän OT. Mistä löytyisi hammastanko, mistä lähtisi ohjausakseli keskeltä hammastankoa. Porsche 914 tais ainakin olla näin, mutta onko jotain yleisempää auto...

Link to comment

OT: Ei oikein taida muualla olla kuin 911 ja 914:ssa, Aarniolla oli yksi tanko myynnissä. Sitten on noissa keskeltä ajettavissa kilpa-autoissa, mutta niiden osia ei Suomesta irtonaisena meinaa löytää. Formulan tanko ei usein ole aivan symmetrinen, koska rattiakseli menee kytkin- ja jarrupolkimen välistä. Englannissakin käytetty formulan hammastanko maksaa helposti £100.

Link to comment

mun pitäis myös asentaa kilpuriin hammastanko ohjaus,mikäli se on todistetusti parempi kuin orkkis 1302:sen (nopeampi,tarkempi).ei viittis alkaa sotkeen mitään escon nopeaa ohjausta volsuun,missä on myös navan etu puolella raidetankojen kiinnitys,joten olisko saksalaisia vaihtoehtoja?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Hannu Mattila
Mulla on passatin hammastanko tuossa mun kilpurissa.

Kuva

 

Saako tähän tankoon vielä jostain nopeaa välitystä?

http://www.sorvaamokarpiola.fi/

Tuolla tekivät mulle FX Corollaan nopeamman ohjausvälityksen tehostettuun hammastankoon, kun niitä ei saanu valmiina mistään. Joten arvelisin tuonkin onnistuvan.

Muistaakseni oli ihan kohtuuhintainenkin..

Link to comment
  • 3 weeks later...
kaverilla on 1302 -71 kupla...kävi konttorilla kysymässä tuota muutosta, olivat nauraneet päin naamaa, ei sellasta sinne saa laitella...

 

onko tuo käytännössä sitten mahdollista...

mistä sopia osia..(oli ajatellut golffista taikka polosta..)

ja miten tuo katsastus ja lakipuoli pitäisi hoitaa..??

 

 

1302-1303> 1302s-1303s Malleihin käy suoraan passatin 1974 vai 1975> eteenpäin oleva hammastanko 80 luvulla käytettiin näitä paljon väliluokan VW:ssä

voi olla saatavuus 2000 luvulla heikkoa?

1302-1302s piti jotain muutoksia tehdä,on aika mennyt ei kaikkia muista,sorry

tämä hammastanko on mallia BOLT ON/helppo asentaa

Link to comment

1302-1303> 1302s-1303s Malleihin käy suoraan passatin 1974 vai 1975> eteenpäin oleva hammastanko 80 luvulla käytettiin näitä paljon väliluokan VW:ssä

voi olla saatavuus 2000 luvulla heikkoa?

 

tämä hammastanko on mallia BOLT ON/helppo asentaa

 

Tästä kiinnostais saada lisätietoa.

 

- missä vuosimalleissa tuo käypänen hammastanko on? -75 eteenpäin, mutta kuinka pitkälle?

 

- sopiiko tää suoraan kuplan simpukan/apusimpukan kiinnikkeisiin, vai pitääkö tälle rakentaa kiinnikkeet?

 

- ohjauksen nivelakseli lienee pitää vaihtaa hammastangollisen kuplan nivelakseliin?

 

- onko raidetangot ja raidetangon päät suoraan sopivat, vai pitääkö niitä muokata?

Link to comment

Hep!

 

Mites tuon hammastanko-ohjauksen sovitettavuus 1300 peruskuplaan?

 

Mahdoton/hankala/työläs/tlkuttoman kallis?

 

Paljonkohan tuosta nykyjään tulkitaan prosentteja?

 

-eemeli-

Link to comment
Hep!

 

Mites tuon hammastanko-ohjauksen sovitettavuus 1300 peruskuplaan?

 

Mahdoton/hankala/työläs/tlkuttoman kallis?

 

Paljonkohan tuosta nykyjään tulkitaan prosentteja?

 

-eemeli-

 

 

moi !

 

En ole kyllä nähnyt missään perus VW:ssä hammastanko-ohjausta.

 

1302-1303, ja S malleissa kyllä

 

sanoisin että mahdoton , hankala ym,ym/kannattaako

 

Toden näköisesti ei tule prosentteja ja katsastus mies pitää asiallisesti laitetusta muutoksista,helpottaa katsastusta.

Link to comment

Tehtävissä kyllä hammasohjaus ja ei ole aivan tajuton homma.

Tuu Eemeli käymään pajalla niin näät miten istuu.

Mulla notsiin menossa Golf II tanko, 02/03 kuplan nivel ja rattiakseli. Loppu sit onkin mittailua ja sovittelua.

Yks mikä saatta ahistaa on tankki ja ahistaa todennäköisesti.

Link to comment
Tehtävissä kyllä hammasohjaus ja ei ole aivan tajuton homma.

Tuu Eemeli käymään pajalla niin näät miten istuu.

Mulla notsiin menossa Golf II tanko, 02/03 kuplan nivel ja rattiakseli. Loppu sit onkin mittailua ja sovittelua.

Yks mikä saatta ahistaa on tankki ja ahistaa todennäköisesti.

 

 

Tuodaanko katsastettu 1200,1300,1500 VW,niin laitatko hammastanko-ohjauksen siihen janiM kun tehtävissä kyllä/katsastat sen vielä,että rekisteriottseen tulee merkintä muutoksesta?

 

3 tyyppi ihan eri asia,hammastangon osalta,kun type 1,1200,1300 ja 1500 VW:t

Link to comment

Kerron sen minkä tiedän tai miten tekisin. Asian voi tehdä monella tavalla.

Keskustelulla voi sit löytyä parempi ratkaisu asiaan. Ei pidä heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. Sitähän se harrastaminen on mielestäni, et etsitään erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.

 

Ja sinäkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitä on enemmän kokemusta kerran. Ei sitä tietoa tarvi pantata, sitä voi vaikka joku muukin tarvita.

 

Toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluaa.

Link to comment
Kerron sen minkä tiedän tai miten tekisin. Asian voi tehdä monella tavalla.

Keskustelulla voi sit löytyä parempi ratkaisu asiaan. Ei pidä heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. Sitähän se harrastaminen on mielestäni, et etsitään erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.

 

Ja sinäkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitä on enemmän kokemusta kerran. Ei sitä tietoa tarvi pantata, sitä voi vaikka joku muukin tarvita.

 

Toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluaa.

 

kysymys(eemeli) oli 1200,1300,1500, hammastanko-ohjauksesta.

 

Rakenna ajankuluksi yksi sellainen(hammastanko-ohjaus),tulen katsomaan ratkaisua kuinka toimii vai toimiiko vain ajatuksissa.

Link to comment
Kerron sen minkä tiedän tai miten tekisin. Asian voi tehdä monella tavalla.

Keskustelulla voi sit löytyä parempi ratkaisu asiaan. Ei pidä heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. Sitähän se harrastaminen on mielestäni, et etsitään erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.

 

Ja sinäkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitä on enemmän kokemusta kerran. Ei sitä tietoa tarvi pantata, sitä voi vaikka joku muukin tarvita.

 

Toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluaa.

 

kysymys(eemeli) oli 1200,1300,1500, hammastanko-ohjauksesta.

 

Rakenna ajankuluksi yksi sellainen(hammastanko-ohjaus),tulen katsomaan ratkaisua kuinka toimii vai toimiiko vain ajatuksissa.

 

Eiks tää jo ala riittää? Luulenpa vaan et Eemeli osaa itsekki sen rakentaa.

Oma on jo rakennettu rattiakselia vaille valmis. Et se siitä selittelystä.

Link to comment

Hep.

 

Kysymyksiä viisaammille:

 

* pitääkö raidetankojen lähteä keskeltä? Mikä kaikki menee pieleen jos ei lähde?

 

* voiko alkuperäsen rattiakselin kabiiniin menevän puoliskon säästää / mikä tilalle? Jos tuohon tulee nivelet väliin, niin tartteeko olla sitä kasaan painuvaa osaa välissä?

 

* Hammastangon kiinnitys pystypeltiin (rintapelti/tulipelti tms) tuleepi vissiin hassuun kulmaan raidetangot?

 

* Millaset raidetangon päät pitää olla jotta joustojen mukaan toimivat oikein?

 

-eemeli-

Link to comment

* pitääkö raidetankojen lähteä keskeltä? Mikä kaikki menee pieleen jos ei lähde?

Ei, mutta tarkemman ohjauksen saa pitkillä raidetangoilla (ohjaa vähemmän joustoliikkeessä).

 

* voiko alkuperäsen rattiakselin kabiiniin menevän puoliskon säästää / mikä tilalle? Jos tuohon tulee nivelet väliin, niin tartteeko olla sitä kasaan painuvaa osaa välissä?

Voi. Jos tekemisen kohde on pystylamppu, niin siinä tapauksessa kannattaa varmasti lähteä hyödyntämään möhkön kaksoisnivellettyä ohjausakselistoa (ulkonäkö ei kärsi).

 

* Hammastangon kiinnitys pystypeltiin (rintapelti/tulipelti tms) tuleepi vissiin hassuun kulmaan raidetangot?

Hammastangon saaminen riittävän alas oli suurin haaste minulle omissa rakennelmissa.

 

* Millaset raidetangon päät pitää olla jotta joustojen mukaan toimivat oikein?

Kysymys on hölmö tai ymmärrän sen väärin... Riittävän vapaa liike, joustoliikkeen ääripäästä ääripäähän.

Link to comment

No niin...

 

Miten sait hammastangon riittävän alas? Runkopalkin päästä ei vissiin kovin paljoa kehtaa sipasta pois =)

 

Tuleeko toi saksalaisviritys kiinni etukseliin kenties, kun kuva on justiin väärästä kulmasta eikä nää kiinnityskohtaa kunnolla?

 

Raidetangon päistä lähinnä kiinnostaa se, että onko niitä olemassa kovinkin erilaisia eri tyyppisille ohjausgeometrioille esim. liikesuuntien suhteen? (kysymys oli hölmö, myönnetään...=)

 

Pystyykö useimmat hammastangot laittamaan tuollain sivuun keskilinjasta jotaa saa pitkät tangot keskeltä, vaikka oisi olleet alun perin päistä?

 

-eemeli-

Link to comment
Miten sait hammastangon riittävän alas? Runkopalkin päästä ei vissiin kovin paljoa kehtaa sipasta pois =)

 

Hammastanko vaihtui sellaiseksi johon sai raidetangot keskelle kiinni + hiukan koloa runkotunnelin päälle. Jäi silti pumpsteeringiä ominaisuudeksi.

Link to comment

Kas.

 

Minkä verran tuo hyppyohjaus on kuplan vakiopalikoilla ominaisuus?

Raidetangot ko lähtee toiselta laidalta niin ei se voi täydellisen hyvä vissiin olla alunperinkään?

 

(viritys onnistuu, jos mikään yksittäinen ominaisuus ei huonone enempää kuin 15% => jos alunperäset ohjausgeometrian kummallisuudet laimenevat liikaa, niin virityshän siis epäonnistuu)

 

Toisaalta raidetankoja on hankalaa laittaa alemmas ku runkotunnelin yläreunan korkeudelle, jos saranoituvat sisäpäistään keskelle vierekkäin ja tunnelia ei loveta.

 

Jos vetasee siivun pois/kolon tunnelin päälle, niin mitä jäykisteitä tarttee tilalle ja saako vielä katulaillisen?

 

 

-eemeli-

Link to comment

Siis jos jollakulla on epäilyksiä, etteikö hammastankoa saa katsastettua esim. kolmostyyppiin, niin kertoo sitten heti tässä ja nyt ne faktat että miksi ei.

 

Ton pystyy rakentamaan ainakin kolmostyyppiin ihan bolt-on hommana niiltä osin kuin laki vaatii. EIkä ole kovin kummonen operaatio.

 

Normikuplaankin menee esim. kakkoskolffin tanko ihan ok ilman mitään pumpsteerejä sun muita. Perssonkeuloista ei tiiä.

 

Jos joku haluaa, niin voin pitää Kangasalla luennon aiheesta prototyypin kanssa. Ostava asiakas tietenkin ohittaa luennonpidon. Tästä ei kuitenkaan liene kovin suurta haittaa, koska aika hiljasta on tuolla kaupparintamalla.

Link to comment
  • 4 years later...

Lainataas jeesuksen (ei kun Hanskin) vanhaa aihetta, sopii vaan niin täydellisesti omaan suunnitelmaan joten

tästä on mielestäni hyvä jatkaa.

 

Oma kuplani on vm. -72, 1302S ja hammastanko pitäisi järkevillä kustannuksilla saada asennettua.

Alkaa nimittäin sieppaamaan toi elokuvaohjaus...

 

Olisiko arvon raadilla tuoreempia neuvoja kuin em. ja onko tuosta Passatin hammastangosta

sen enempää kokemuksia?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...