Jump to content

Jarrupäivitys, Kupla 62 -> 67 (kukkarummut olkatappikeula


Recommended Posts

Tilanne: Autossa -62 vuoden mukaiset akselisto-osat.

 

Tarkoitus laittaa 5-pulttiset ns. kukkarummut eteen ja taakse. Taaksehan rumpu menis heittämällä, eikä muita osia tarvitse vaihtaa. Mutta edessä vaatinee eri laakerit? Jotkut mitä Kuplassa ei ole käytetty ollenkaan? Tietäiskö joku sanoa suoraan mitkä kävis?

 

Ja jotta ei olis muutos pelkästään ulkonäöllinen, niin eikö kukkarumpuihin mene 4-pulttisen kilvet, sylinterit ja kengät? Jos niistä nyt jotain pikkuhyötyä sais.

 

Mistä löytäis kuplan jarruhihnojen leveydet?

 

 

 

Car 1958-63 FAG	17305	17304
Car 1958-63 FAG	30305 A	30304 A

Cars 1965-67	311405625	311405645
Cars 1965-67 FAG	KL 44649.KL 44610	KLM 11749.KLM 11710

 

 

 

Laakerit mitä käytetty löytyy muuten tuolta:

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bearingref_t1_kg_t3.php

 

Ja mittoja esim:

http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br.pr/303_FAG*30305-A_FAG;bvRNGKNblQ-5?clrsb=1

 

(ei linkity...)

Link to comment

Jos kauppoihin on luottamista, niin vaikuttais siltä että eteen jos vain sais sopivat laakerit niin onnistuis.

 

Taakse on kengät erit. Onko 65-67 jarrukilpi takana sama kuin <65 vai sama kuin nelipulttisessa, eli 68> ?

 

Eteen:

Backing Plate front 66-
Jarrusyl. eteen T-1 65-77 22.2MM
Jarrukengät eteen, T-1 65- EI 1302/1303 

 

Taakse

Backing Plate Bug/Karmann Ghia 68- 
Jarrukilpi taakse vas. T-1 68-

Jarrukengät taakse, T-1 58-64  
Jarrukengät taakse, T-1 65-67  
Jrrukengät taakse, T-1 68-  

Link to comment
Jos kauppoihin on luottamista, niin vaikuttais siltä että eteen jos vain sais sopivat laakerit niin onnistuis.

 

Taakse on kengät erit. Onko 65-67 jarrukilpi takana sama kuin <65 vai sama kuin nelipulttisessa, eli 68> ?

 

66 jarrukilvessä ei ole säätöreikiä niinkuin nelipulttisissa.

 

t. Mika

Link to comment
5 pulttinen takajarru aina 30mm leveä,1.10-57 alkaen etujarru aina 40mm leveä(poikkeuksena Standardin mekaanin jarru 30mm ja 1302/1303 45mm).

 

Mikä sitten on ero -64 jarruilla Ja 65/66 jarruilla? Kaikki 5 pulttisia? Ainakaan luetteloiden mukaan on eri systeemit- 64 ja 65-66 jarruilla, siis hihnoilla kun ei käy samat?Siis edessä ainakaan? Ja ei takanakaan ole samat luetteloiden mukaan eli siis mikä ero? 64 ja 65 /66 ja kaikkihan noi on 5 pulttisia

Link to comment
Mikä sitten on ero -64 jarruilla Ja 65/66 jarruilla? Kaikki 5 pulttisia? Ainakaan luetteloiden mukaan on eri systeemit- 64 ja 65-66 jarruilla, siis hihnoilla kun ei käy samat?Siis edessä ainakaan? Ja ei takanakaan ole samat luetteloiden mukaan eli siis mikä ero? 64 ja 65 /66 ja kaikkihan noi on 5 pulttisia

 

Tais olla pieniä eroja jarruhihnoissa, jousien kiinnitysreijissä tjsp.

Link to comment
Tämä lienee sitten muuten selvä kun löytäis sopivat laakerit jotta saa kukkarummun kiinni olkatappikeulaan.

 

FAG laakereista sisempi 30205-CZ ja ulompi 32004-CZ

Pesistä sorvattava 1mm pois ennen noiden asennusta.

Samoilla laakereilla 4-pulttisen rummut tai levyt menee pre66 olkaan.

Link to comment
-64 asti suorapäiset kengät,-65 eteenpäin vinopäiset,säätöruuvit vaihtuivat samalla suorahahloisista vinohahloisiin,uudemmat kengät käyvät vanhempiin jarruihin jos vaihtaa samalla säätöruuvit.

 

Mites toisinpäin eli käykö 66-67 rumpu heittämällä 65 jarrukamoihin vai onko laakerit ja säätöreijät erilaiset?66 laakerit on ainakin luettelon mukaan samanlainen?Mutta mistä tietää onko 67 rumpu vain 66 rumpu kyseessä?

Link to comment
Tämä lienee sitten muuten selvä kun löytäis sopivat laakerit jotta saa kukkarummun kiinni olkatappikeulaan.

 

FAG laakereista sisempi 30205-CZ ja ulompi 32004-CZ

Pesistä sorvattava 1mm pois ennen noiden asennusta.

Samoilla laakereilla 4-pulttisen rummut tai levyt menee pre66 olkaan.

 

Tämä oli just semmonen vastaus kun haluttiinkin. Ilmeisesti suoraan sopivia ei löydy, vaan pakko sorvata ja taas palaa rahaa kun joutuu muualla teettämään.

Link to comment

-65 on viimeinen olkatappiakselistolla jonka yhteydessä on aina vanhanmalliset laakerit ja rummut.

-66 on ensimmäinen pallonivelakselistolla jossa on aina uudenmalliset laakerit ja rummut.

Pallonivelakseliston yhteydessä on kahta erikokoista sisempää laakeria,vaihtui kesken vuosimallin-68.

Link to comment
67 levynapa istui nätisti 66:een, eli sama raidetangonpään koko.

 

t. Mika

 

No niin justiin, mut 68 levynapa ei olis menny raidetangon päätä vaihtamatta.

 

Sitä vaan arvoin, et vaihtuko se laakerin koko samaan aikaan kun raidetangonpään reikä isoni

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...