Jump to content

mun talli projektit. Kannen fiilaus ja virtausmittaus


Guest fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest fgronlun

Tulipa tehtyä pientä kokeilua palotilan muotoilulla. Tavote oli vaan saada kokeiltua miten ahtaampi palotila vaikuttaa kanavan virtaukseen. Pientä eroa tuli alanostoille mutta maksimi virtaus pysy kuitenkin samana.

 

Kansien virtauskin alkaa olemaan ihan ok tasolla. Pitää vielä kaivaa kaava jolla sais laskettua erin nostojen virtauspotentiaalin.

Yksi peukalo sääntö on tiedossa että 0.500" nostolla pitäis venttiilin virtauspotentiaali olla noin 80-90cfm venttiilin pintala neliö tuuma kohden. Omien laskelmien mukaan antaa kansi lukemaksi 88cfm joten hirveen paljo ei enää tuolla 42 venalla ole haettavissa..

Toisaalta kuplan boxeri ei ole fyysiseltä kooltaan hirveen optimaalinen tehdä konetta joka antais hyvän tehollisen max tehon yli 7800rpm. Pakosarjan minimi pituus tulee vastaan..

 

 

Pari fotoa muovailuvaha leikeistä

 

 

HPIM2067.jpg

 

HPIM2065.jpg

 

HPIM2064.jpg

 

Tässä virtaus käppyrä mitattuna 28" alipaineella

Sininen käppyrä on täytetyllä palotilalla sekä muovailu vahalla muokatulla imukanavalla

Punainen on muovailuvahalla tehty imukanava mutta ilman palotilan täyttöä

Keltainen on sitten imukanava tehtynä ilman kanava täyttöä mutta liian korkeilla virtaus nopeuksilla

superflo42_37.jpg

 

 

 

Tulipa saatua viimeiset palikat imureiden kierrosluku ohjausta varten.

HPIM2070.jpg

 

Ensiviikon perjantaihin sitten pitää enää asentaa pyörät penkin alle että saa sen liikuteltavaksi. Mukaan mahtuu vielä jokunen jos jotakuta kiinnostaa.

Oma kansi vaan mukaan ja siihen kuuluvat venat sekä sylinteri.

Link to comment
Guest fgronlun

Vihdoin ja viimein tuli tehtyä kauan kaivattu talli siivous. Tulipa samalla tehtyä viimeiset hifistelyt penkille. Velipoika työskentelee rakennus alalla joten hänellä sattu olemaan sopivaa liima laminaattia jolla sai feikattua pois raaka lastulevy reunat.

 

HPIM2078.jpg

 

Samalla tuli asennettua pyörät alle joten nytte on jopa tämä pakaste arkun kokoinen laatikko siirrettävissä. Kuten varmaan aikasemmin tullu mainittua niin jos tämän nytte rakentais niin tekisin tuosta puolta pienemmän. Mutta ainahan eka versio on jonkun sortin harjotus kappale

 

HPIM2071.jpg

 

Säätö releetkin sai oman jähdytys levyn ja enää on vaan johtojen veto jälkellä ja sopivan säätövastuksen osto

 

HPIM2076.jpg

 

Tässä onkin jo läjä kansia jotka odottaa ensi perjantain virtaus happeninkiä.

HPIM2074.jpg

Link to comment

Tuollaisen taulukon löysin vanhasta SuperFlow 110- manuaalista:

testipaineella 28" pot.virtaus per venttiilin neliötuuma:

 

Hemi- intake, all exhaust valves:

L/D CFM/sq.inch (L/D=Lift/Diameter)

0.05 22.8

0.10 45.6

0.15 68.6

0.20 91.8

0.25 98.0

0.30 101

 

Wedge- intake valves

0.05 22.8

0.10 45.6

0.15 68.6

0.20 78.5

0.25 84.0

0.30 87.4

 

Edit: aika maltillisia nuo manuaalin painoajankohdan (15.7.1977) arviot tuosta virtauspotentiaalista, nykypäivän taso on "kipenen" korkeampi.

Link to comment

L/D	Imuvirtaus	CFM/sq.in	Pakovirtaus			
0.05=2mm	 45.2	 24.17	    41.9			
0.10=4mm	 86.2	 46.1	     77.7			
0.15=6mm	 118.1	63.16	   102.3			
0.20=8mm	 144.9	77.49	   122.4			
0.25=10mm	169.0	90.38	   138.1			
0.30=12mm	188.2	100.64	  150.3			
0.35=14mm	199.5	106.69	  157.4			
0.40=16mm	206.6	110.48	  161.7			

Imuventtiili 40mm, pako 35.5mm. Varsi ?? 8mm jolla CFM/sq.in laskettu 
(1.870 neliötuumaa varsi vähennettynä)						
Pakoventttiilin arvoa CFM/sq.in ei laskettu koska L/D ei käytetty mittauspisteinä 						

Mittaustulokset 28" testipaineelle muutettuna näistä kansista:

http://cal-look.no/lounge/index.php/top ... l#msg50396

Aiempi SuperFlown manuaalin taulukko näyttäisi olevan aika konservatiivinen noiden kansien tuloksiin nähden,

täytyy toki muistaa että jokainen virtauspenkki ja sen kalibrointi on yksilöllinen. Sen johdosta eri penkkien

lukemia ei välttämättä voi verrata keskenään. Noiden kansien kohdalla ei numeroiden voi sanoa olevan pelkää ilmaa :)

1603cc moottori tuotti dynossa noin 120hv/litra, joka vastaa melko tarkoin kansivirtausta 80%:lla imuventtiilin maksiminostosta.

FK45, 1.5 keinuvipu x 0.8 = n. 12mm nousulla: 188CFM x 0.598 x syl.luku x 0.43hv = 193.4hv.

0.598 on muunnoskerroin 10" tuuman testipaineelle, SF:n kaavan mukaan 0.43hv / CFM kansivirtausta @ 10"

Link to comment
Guest fgronlun
L/D	Imuvirtaus	CFM/sq.in	Pakovirtaus			
0.05=2mm	 45.2	 24.17	    41.9			
0.10=4mm	 86.2	 46.1	     77.7			
0.15=6mm	 118.1	63.16	   102.3			
0.20=8mm	 144.9	77.49	   122.4			
0.25=10mm	169.0	90.38	   138.1			
0.30=12mm	188.2	100.64	  150.3			
0.35=14mm	199.5	106.69	  157.4			
0.40=16mm	206.6	110.48	  161.7			

Imuventtiili 40mm, pako 35.5mm. Varsi ?? 8mm jolla CFM/sq.in laskettu 
(1.870 neliötuumaa varsi vähennettynä)						
Pakoventttiilin arvoa CFM/sq.in ei laskettu koska L/D ei käytetty mittauspisteinä 						

Mittaustulokset 28" testipaineelle muutettuna näistä kansista:

http://cal-look.no/lounge/index.php/top ... l#msg50396

Aiempi SuperFlown manuaalin taulukko näyttäisi olevan aika konservatiivinen noiden kansien tuloksiin nähden,

täytyy toki muistaa että jokainen virtauspenkki ja sen kalibrointi on yksilöllinen. Sen johdosta eri penkkien

lukemia ei välttämättä voi verrata keskenään. Noiden kansien kohdalla ei numeroiden voi sanoa olevan pelkää ilmaa :)

1603cc moottori tuotti dynossa noin 120hv/litra, joka vastaa melko tarkoin kansivirtausta 80%:lla imuventtiilin maksiminostosta.

FK45, 1.5 keinuvipu x 0.8 = n. 12mm nousulla: 188CFM x 0.598 x syl.luku x 0.43hv = 193.4hv.

0.598 on muunnoskerroin 10" tuuman testipaineelle, SF:n kaavan mukaan 0.43hv / CFM kansivirtausta @ 10"

 

Kiitos näistä. Pitääpä lyödä exceliin ja laskea läpi.

Tuo penkkien välinen ero sama ongelma kuten jarrupenkeissä. Jotkut näyttää liikaa ja toiset liian vähä.

Minulla oli lainassa tämmöset kalibrointi levyt joilla ainaki ruotti foorumin pojat ovat kalibroineet omat virtaus penkkinsä.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... l%C3%B6des

 

Satuin löytään kommentin että yksi noista oli eka kalibroinu oman penkin näyttään samaa ku perssonin penkki ja sitten jälkeenpäin kokeillu tämän saman sarjan levyjä oli saanu hyvin samat tulokset.

 

Ainut ongelma joka minulla on vielä jälkellä on saada 270 ja 394cfm levyt näyttään stabiilia virtausta. Tällä hetkellä minulla on pientä huojuntaa +-2 cfm joka varmaankin johtyy jonkun sortin turbulenssista.

Syy tuohon voi olla lastulevy reuna joka on lähellä mittaputken sisäänmeno reikää..

 

Tuo perssonin kone minulla on ollu monesti mallina ja jopa käyttäny joskus sitä pohjana joihinkin laskelmiin.

Kuinka paljon olet mittaillu tuota imukanavan virtausnopeutta eri kohdista kanavaa?

Mietin perssoni antoi suht korkean virtaus nopeuden laipan kohdalle. Pipemax antaa hyväksi nopeudeksi ~240fps ja perssoni oli mitannu omasta 294fps.

Vai olisiko perssoni siirtäny ahtaimpaa kohtaa ylemmäksi eikä olisikaan seetin kohdalla?

 

Nuo superflowt mitä olen kokeillu penkissä niin olen yrittäny jumpata virtausnopeudet sillain että laipassa olis 240fps keskellä kanavaa 260fps ja seetin kohdalla 300-330fps.

Mutta kanavassa on jotain ihme pyörteilyä jota en vielä ole saanu paikallistettua.

Hirveesti ei uskalla alkaa kaivertaankaan että ei tule jotain mokaa ;)

Link to comment

Kuinka suuri on käyttämäsi mittausputken halkaisija? Kuinka suurella porauksella olet noita kalibrointilevyjä yrittänyt käyttää? Liian suuri kalibrointilevy vs. mittaussylinterin halkaisija voi aiheuttaa heilahtelua mittauksessa. Lisäksi tuossa mittausputkikuvassa näkyy reiästä lastulevyä?? aika lähellä virtausyksikön suuta. Pienemmällä kalibrointilevyllä virtausnopeus ulos putkesta on matalampi ja ilma ei "lyö vasten" niin voimakkaasti osuessaan lastulevyyn. Omassa penkissä mittaustulos muuttuu heti jos laitan kämmenen orifice-levyn (SF110- kopio lämpötilakompensoinnilla) yläpuolelle, syynä muuttuva vastapaine. Sama tilanne syntyy jos olen valinnut liian pienen orifice- levyn testattavalle virtausalueelle, oltaessa pois ihannealueelta vastapaine yli mittalevyn kasvaa ja puhaltimet tekevät enemmän työtä virtausvastuksen voittamiseksi.

Pitot- penkissä myös sisään menevän ilman laadulla on merkitystä, mittausyksikön edessä käytetään usein ns. virtauksen suoristajia, esim. "hunajakenno"- rakennetta. Kuten itsekin epäilit, tuo mittaputken reiästä kurkisteleva lastulevy on ehkä todennäköisin häiriön aiheuttaja.

 

Pitot- putket virtausnopeuden mittauksiin löytyy ja pääasiassa käytän niitä juuri kanavien paikallisten nopeuksien mittauksiin. Volkkarin vakiokannen osalta olen samoilla linjoilla perssonin kanssa, nopeus laipassa saa olla noinkin korkea, SF on jo sitten hieman eri juttu koska ahtain kohta osuu juuri ennen venttiilinohjaria kanavan suoralle osalle. Vakiotyyppisessä kannessa imusarja toimii osittain "kanavana" muodostaen osan SSR:stä (short side radius). Omaa ikuisuusprojektia (SF1- kannet) en ole ehtinyt aloittaa jotta pääsisi tarkemmin pähkäilemään niiden kanavan kokoa ja virtausnopeuksia. Pitäisi olla ensin joku visio moottorin tilavuudesta, tällä hetkellä ei hajuakaan

Link to comment
Guest fgronlun
Kuinka suuri on käyttämäsi mittausputken halkaisija? Kuinka suurella porauksella olet noita kalibrointilevyjä yrittänyt käyttää? Liian suuri kalibrointilevy vs. mittaussylinterin halkaisija voi aiheuttaa heilahtelua mittauksessa. Lisäksi tuossa mittausputkikuvassa näkyy reiästä lastulevyä?? aika lähellä virtausyksikön suuta. Pienemmällä kalibrointilevyllä virtausnopeus ulos putkesta on matalampi ja ilma ei "lyö vasten" niin voimakkaasti osuessaan lastulevyyn. Omassa penkissä mittaustulos muuttuu heti jos laitan kämmenen orifice-levyn (SF110- kopio lämpötilakompensoinnilla) yläpuolelle, syynä muuttuva vastapaine. Sama tilanne syntyy jos olen valinnut liian pienen orifice- levyn testattavalle virtausalueelle, oltaessa pois ihannealueelta vastapaine yli mittalevyn kasvaa ja puhaltimet tekevät enemmän työtä virtausvastuksen voittamiseksi.

Pitot- penkissä myös sisään menevän ilman laadulla on merkitystä, mittausyksikön edessä käytetään usein ns. virtauksen suoristajia, esim. "hunajakenno"- rakennetta. Kuten itsekin epäilit, tuo mittaputken reiästä kurkisteleva lastulevy on ehkä todennäköisin häiriön aiheuttaja.

 

Pitot- putket virtausnopeuden mittauksiin löytyy ja pääasiassa käytän niitä juuri kanavien paikallisten nopeuksien mittauksiin. Volkkarin vakiokannen osalta olen samoilla linjoilla perssonin kanssa, nopeus laipassa saa olla noinkin korkea, SF on jo sitten hieman eri juttu koska ahtain kohta osuu juuri ennen venttiilinohjaria kanavan suoralle osalle. Vakiotyyppisessä kannessa imusarja toimii osittain "kanavana" muodostaen osan SSR:stä (short side radius). Omaa ikuisuusprojektia (SF1- kannet) en ole ehtinyt aloittaa jotta pääsisi tarkemmin pähkäilemään niiden kanavan kokoa ja virtausnopeuksia. Pitäisi olla ensin joku visio moottorin tilavuudesta, tällä hetkellä ei hajuakaan

 

Minulla on 4" viemäriputki jonka läpi mittaan noita kalibrointi levyjä.

Tuosta putken läpi näkyvästä seinästä niin siinä on putken päästä tuohon seinään muistaakseni 40 tai 50cm. Joten suht pitkä matka. Sitten taas Putken toinen pää siis imupää putkesta on vaan noin 8 tai 10cm päässä kammion seinämästä. Yksi jota meinaan kokeilla on saada pois nuo reunat pukten sisään menon ympäriltä.

Viimeinen on sitten joko lyhentää itse putkea tai tehdä vaakatason väliseinämä..

 

Tässä paintissa tehty kuva miltä penkki näyttää sisältäpäin.

post-555-13888364090986_thumb.jpg

Link to comment
Guest fgronlun

Nytte on sitten kokeiltu kierrosluku ohjausta ja tähän saakka ainakin toiminu hyvin.

Imuriteho riittää 30" 270cfm ja 396cfm saa mitattua 20".

 

 

Tuohon korkeen virtauksen pyörteilyyn pitää sitten paneutua myöhemmin ku alkaa kairaus taito olla sen verran että tulee kairailtua +300cfm. Ja kuplan vakio kannenkaa saakin sitten harjotella vähäsen aikaa.

HPIM2081.jpg

 

Ylihuomisen virtauspäivää varten tulikin jo valmiiksi printattua hienot paprut jotta ei tartte enää pahvipalasten nurkkiin kirjotella.

HPIM2079.jpg

 

Tulevia läpikairauksien korjailuakin tuli harjoteltua. Tuli luvattua yrittää korjata läpi kairattua kantta joka oli haljennu uudestaan. Yritin olla tarkka ja kaivaa halkeaman kunnolla auki jotta ei sauman alle jäisi halkeamaa. Aikaa näyttääkin kuinka tuo kestää. Materiaalikin tuli jätettyä entistä saumaa enemmän..

HPIM2083.jpg

 

HPIM2086.jpg

Link to comment

Ja nyt korjausvinkkiä jousenpohjan pesän korjaukseen:

 

Tee tarkoin pesän pohjalle sopiva "rikka" riittävän paksusta, hyvin hitsattavasta alumiinista. Halkaisija sellainen että se mielellään lukittuu itsestään pesään naputtelemalla ja hitsaa korjattava kohta kanavan sisäpuolelta. Katkaise alumiinirengas esim. poraamalla korjauskohdan molemmin puolin ja viimeistele jousen pesä. Jätä imukanavan pahka riittävän isoksi ja käytä jatkossa teräksisiä jousenaluslevyjä.

Link to comment
Guest fgronlun

Virtauspenkin vihkiäiset takanapäin ja hauskaa oli. Leikki ja visiointi jatku aina pikku tunneille saakka. Kiitos lummelle vielä "metsku" pullosta.

 

Kansia tuli virtautettua noin kymmenisen kappaletta ja max virtaukset oli 120-220cfm@28 välillä. Mielenkiintonen oli nähdä eri versioita samanlaisista kansista ja niiden virtaus potentiaalia.

Mielenkiintoinen mittaus oli verrata virtauspenkin tuloksia jo penkitettyyn moottoriin. Positiivista oli huomata että Pipemax ohjelman laskuri antoi hyvin linjassa olevat hepat virtauspenkin sekä dynon välillä.

 

 

Tässä kuva kansiläjästä.

HPIM2113.jpg

 

Tässä vakio 1600 kansi ilman täyte hitsausta. Virtaus nopeuksia ei tullu kirjattua ylös mutta ei ole ihan parhaasta päästä.

HPIM2108.jpg

 

HPIM2110.jpg

 

 

Sen verran hauskaa oli että tämä pitää otta joskus taas uusiksi!

Link to comment

Nostan hattua niille jotka osaa ja jaksaa tämmöisiä vekottimia ja mittauslaitteita rakentaa! :)

 

Miten paljon mahtaa vaikuttaa noiden muovailuvahojen muodot vielä vaikuttaa virtauksiin? Meinaan vaan miten sulavalinjasti ne ovat sinne tungettu ja muotoiltu?

Link to comment
Guest fgronlun
Nostan hattua niille jotka osaa ja jaksaa tämmöisiä vekottimia ja mittauslaitteita rakentaa! :)

 

Miten paljon mahtaa vaikuttaa noiden muovailuvahojen muodot vielä vaikuttaa virtauksiin? Meinaan vaan miten sulavalinjasti ne ovat sinne tungettu ja muotoiltu?

 

Tuo muovailuvaha on tungettu aika karkeasti kanavaan. Tottakai ei ole suuria hyppyreitä eikä pykäliä kuitenkaan jätetty. Kyseisessä vakiokannessa tuolla muovailuvahan muodon muutoksella saatiin +10cfm@28" vaikutus parempaan suuntaan. Heppoiksi väännettynä niin virtaus parani noin 10hv.

 

Kanavien pinnalla ei ole suurta merkitystä virtauskeen vaan esim imukanava on suotavaa jättää "karkeaksi" pinnasta jotta polttoaine ei pisaroidu sen pintaan. Palotilan ja pakokanavien kiillottamisella sitten estetään karstan tarttuminen. Vaikka karstalla on myös se positiivinen vaikutus lämmöneristeenä..

Link to comment
Guest fgronlun
Kiitos Fredde kekkereista oli joo hauskaa... Oli kyllä eka kerta kun "tallikierrokselta" tuun kotiin vasta n.04.30... =D

 

-Puide-

 

Juu hauskaa oli! Pitääpä otta joskus uudestaan.

04.30 on sopiva kotiin tulo aika.

Link to comment
Guest fgronlun

Mörkö ahdin tuli vaihdettua kahteen sopivan kokoiseen holsettiin.

HPIM2125.jpg

 

HPIM2126.jpg

 

Olis juuri sopivan kokoinen ahdin tuohon ikuisuus 2332 turbo mosaan joka ollu ikuisuuden rakenteilla. Harmivaan ku tuli kilpuri aihio pistettyä kiertoon. Mutta onneksi suurin osa vauhtiosista löytyy vielä varastosta jos kompastuu sopivaan aihioon

Link to comment

Kiitos hienot virtauskekkerit =) kiitos järjestäville ahkerille sekä kaikille kekkereissä mukana olleille. Kansissa on paljonki eroja erilaisiin käyttötarkoituksiin sekä katu tai kisakäyttöön ja viilauksien salat löytyy myös ku firittää. Meinas olla pikkaisen raskas duunauspäivä Lauantaina mutta jaksoi silti remontissa. Virtauspaperit on jossain hukkapiilossa mutta eiköhä täs neki jostain ilmaannu =) Pitänee tulla käymään ku unohtu ainaki yx mielenkiintonen kansijuttu josta vois virtaukset. Aika lujaa lopux mentiin =) mutta kyllähän meillä oli niin muukaavaa.

Komiat Holsetit .... ja kyllähä woemakonehia noista teköö siis ainaki 2 =)

Link to comment
Guest fgronlun
hyvä tuli! Oletko saannut "softa vaimennus" jo?

 

Nyt vaan kokeilemaan, epoxya saat multa jos on tarvetta sitten...ei hätää kalibrointilevyen kanssa. Soittelen kun olen joskus Vaasass niin tulen käymään.

 

tämä on sitten seuraava askel :)

 

IMG_20120117_000658.jpg

 

https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink

 

/Andre'

 

 

Kiitos vielä kaikista avuista mitä olet antanu penkin rakenteluun. Toinen jota saa kiittää on Mäkelän Juhaa ku hifisteli uuden softan. Nytte on tosiaan keskiarvotus mukana joka mittaa 5 arvoo sekunnissa ja niistä keskiarvon. Nytte mitattu lukema on hyvin stabiililla tasolla.

 

Perskule tuollanen simulointi ohjelma olis yees. Harmittaa ku aikoinaan oli koulussa kurssi simulointi ohjelmaan mutta ei ole tullu käytettyä sen jälkeen ollenkaan.. Joten nollasta joutuis lähtemään.

Tuli eilen kokelitua kansia ja katottua langan palasella kanavia. Sainpa esille kohdan jossa virtaus kääntyy suoraan poikittain ja joskus hivenen jopa väärään suuntaan. Joten aika villiä pyörteilya on kyseisessä kohdassa.

 

Tuosta kitistä niin ittellä on ollu tuota Belzona 1211 mutta mitä olen netistä lukenu niin ollaan kehuttu tuota Belzona 1111. Ero noiden välillä on että 1111 on yleis kitti ku taas 1211 olis kuormitettujen pintojen korjaukseen.. Kuinka tuo toimii kuumassa VW kannessa pitää saada kokeiltua.

 

Tulipa talvi kupla ajettua tallille sulatukseen joten pieniä toiveta olis saada ruosteet hitsattua.. Voispa siitä samalla repii kannet irti ja kokeilla parannella :D

Link to comment
Guest fgronlun

Pientä kansi jumppa tullu suoriteltua. Tullu ihmeteltyä kuplan kannen sieluelämää sekä syytä miksi villistikkin viilaamalla jää virtaukset siihen 160-170cfm paikkeille riiippumatta venakoosta (40mm tai 44mm)

 

Tuli sitten pikkasen mietittyä asiaa ja tulin lopputulokseen että kokeilla tehdä imukanavan jatko jolla sais jonkunlaista pituutta imukanavalle.

 

Onneksi löyty tallillta hylätyt raiskatiut big beef imarit joista tein noin 3-4cm jatkeet kannelle.

Testi tuli sitten tehtyä Luolamiehen kansiin ja "pienellä" viilauksella asettukin sitten virtaukset toivotulle tasolle. Imukanavan pyörteilyä tuo ei täysin korjannu mutta virtausnopeudet sai järjevämmälle tasolle ja kokonais virtaus nousi noin 20cfm. Tämä oli yllätys koska imusarjan kairaus oli mallia rouhinta sinnepäin..

 

Seuraavaksi pitääkin sitten kokeilla saada pyörteitä kuriin koska sisäkurvissa ilma pyörteilee aika lailla. Jos virtaus nopeuksiin on uskomista virtaa ilma pelkästään noin 4/5 venttiilistä. Pahin kohta on tulpan puoleisella puollella jos virtaus näyttää nollaa..

 

Syy miksi ilma ei tahdo kääntyä tuonne ei ole auennu ittelle vielä. Mutta muovailu vaha leikkejä siis edessä.

 

Parit fotot

HPIM2135.jpg

 

HPIM2133.jpg

 

HPIM2140.jpg

Link to comment

Jos katsotaan VW:n orkkiskantta samasta suunnasta kuin tuon kuvan Street Eliminator????

niin olen huomannut että ilma tykkää mennä kanavista noin klo 7:n ja klo 5:n kohdalta...

Käännöksen säde pitää olla oikea jotta virtaus pysyy kiinni kanavan seinämän pinnassa.

 

Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan

niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös

palotilan puolelta...

Link to comment
Guest fgronlun
Jos katsotaan VW:n orkkiskantta samasta suunnasta kuin tuon kuvan Street Eliminator????

niin olen huomannut että ilma tykkää mennä kanavista noin klo 7:n ja klo 5:n kohdalta...

Käännöksen säde pitää olla oikea jotta virtaus pysyy kiinni kanavan seinämän pinnassa.

 

Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan

niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös

palotilan puolelta...

 

Juu sama ongelma tässä sekä toisessa streetissä mitä olen kokeillu. Myös villisti viilattu orkkis kansi tahto tehdä samaa.

 

Tuosta sisäsäteestä niin olen yrittäny viilata pikkasen poiketen tuosta sinun proto kannesta. Sinulla on hivenen suoraa ennen ku kääntyy venttiiliin päin ku taas streeteissä on melkein kanava kääntyny venttiiliä kohden laipan kohdalla. Jos jatkaa suorana niin ei saa loivalla käännöksellä käännettyä kanavaa enää järkevästi venalle 44mm)

Toinen ongelma on että heti jos yritän täyttää niin virtaus tippuu..

 

Mitä virtauksia olet suunnilleen ottanu street kansista? Mietin nytte olen tuolla imusarja pätkällä päässy 190cfm mutta tippuu tosiaan rajusti korkeemmilla alipaineilla..

 

Noista sinun proto kansista niin aikoinaan oli samoja ideoita omien vw kansien kanssa. Tuli niitä virtautettuakin aikoinaan koulun virtaus penkissä.. Mutta takuuseen en mene niiden paikkaan pitävyydestä..

Kannet oli vakio valuset 042 joihin tuli tehtyä 40 36 venat. Harmittaa vieläkin että tuli nuo hävitettyä..

P4241465.jpg

 

untitled-1.jpg

Link to comment

S/E kansia ei ole kohdalle osunut mutta jos näin äkkiä pitäisi arvioida niin varmaankin ensimmäisellä yrittämällä lukemat voisivat olla jotain 190+cfm/44mm imu, sitten se yleensä menee vähän hankalammaksi :). Noissa protoissa ei vielä ole seetejä mutta kokeilin piruuttani mitä niistä meni ilmaa läpi venttiili ohjariin väärin päin laitettuna, taisi olla luokkaa 185cfm. Venttiiliksi tulee 40-42imu / 34pako 7mm varrella, kannet on ajateltu 1776cc moottoriin.

Link to comment
Guest fgronlun

Pitää huomenna kokeilla tuota ilman venttiiliä virtausta. Olen tuota jo yrittäny vakio kansilla ja silloi oli vaan tavote kattoa mitä kanava virtas ilman venttiiliä. Mutta tuota pyörre homma ei tullu silloin kokeiltua.

 

Pitää kattoa jos huomenna jaksaa tallille niin pitää pikkasen yrittä kattoa.

Link to comment
Guest fgronlun

 

Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan

niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös

palotilan puolelta...

 

Tuli kokeiltua kyseistä kikkaa ja hirveesti ei virtaus parantunu. Olisko tullu hassut 10cfm lisää ilman venttiiliä.

Sama pyörteily esiinty vielä sisäkurvissa joten ongelma sijaitsee silloin kanavassa?

 

Tulipa palotilaa tarkisteltua ja todettua että pieniä parannuksia sieltä pystyy tekeen mutta sekään ei poista ongelmaa mikä kanavassa on.

tuo 200cfm tavote ei ole kaukana mutta tärkein olis saada pyörteily hallintaan..

Joten ei auta ku jatkaa tutkimista.

Link to comment

Mielenkiintoista seurata S/E kansien parissa tapahtuvaa viilaamista!

 

Omat Urhon S/E:t oli Heinolan-Lahden suunnalla mitattavana ja huonojen mittaustulosten seuraksena mittaajan osaavammat kädet tekivät hiukan parantavaa työtä kansille. Palotilan ja kanavien korjailun jälkeen mittaus uusittiin (tosin vain imarin kanssa).

 

Alla mittaustulokset ja kuva palotilaan ehdotetusta muotoilusta.

 

post-102-13888364101102_thumb.jpg

 

post-102-13888364101776_thumb.jpg

Link to comment
Guest fgronlun
Mielenkiintoista seurata S/E kansien parissa tapahtuvaa viilaamista!

 

Omat Urhon S/E:t oli Heinolan-Lahden suunnalla mitattavana ja huonojen mittaustulosten seuraksena mittaajan osaavammat kädet tekivät hiukan parantavaa työtä kansille. Palotilan ja kanavien korjailun jälkeen mittaus uusittiin (tosin vain imarin kanssa).

 

Kiitos virtauspaperista. Minkäkokoiset venttiilit oli kansissa?

Tämä tuo pikkasen valoa tunneliin koska ittellä alkoi usko hiipuun että missä se virtaus piilee. Haluisitko jakaa kuvaa kanavasta? Ymmärrän täysin jos halut pitää sen ittelläs.

Laskin että korjattuna 28" virtaukseksi niin kannet virtais sen 210cfm@28"

Joten 20-25 cfm pitäis taikoo esille..

 

Tuo palotilan muokkaus jonka teitte on ittelläkin käyny mielessä mutta hitsaus arveluttaa pikkasen että joutuuko seetitkin sitten vaihtaan. Testi vakiokansista meni ainakin seetit niin kovaksi hitsauksen yhteydessä että intialainen seeti työkalu ei jaksanu enää niihin purra..

Link to comment

Mistä Mikko tiesit, että olin ajatellut sinua tuohon hitsaushommaan :-) Taitaa tosin jäädä talviremonttikaudelle 2012-1013.

 

42mm imuvena noissa on, mutta koneistajan kanssa katseltiin viime viikolla, että voisi mennä 44mm vena samaan seetiin. Saisi vähän suuremman sisäviisteen seetiin.

 

Kanavan kuvaaminenkin on haastava homma, mutta toivottavasti alla olevista kuvista on jotain apua. Kuvissa näkyy kirkkaampana pinnat joista ammattimies on ainetta poistanut minun jäljiltäni. Omassa kanavien muovaamisessa oli lähinnä tavoitteena saada kaikista kanavista saman kokoiset ja muotoiset. Toinen kansi kun oli tehty valusudesta (toisen imukanavan keerna liikahtanut) ja kiireessä ei malttanut kansia palauttaa.

post-102-1388836410218_thumb.jpg

post-102-13888364102659_thumb.jpg

post-102-13888364102864_thumb.jpg

Link to comment
Mistä Mikko tiesit, että olin ajatellut sinua tuohon hitsaushommaan :-) Taitaa tosin jäädä talviremonttikaudelle 2012-1013.

 

Aamu-unisena klo 5.14 kun tuota edellistä viestiä kirjoitin, niin ei juuri ollut vielä hitsaukset mielessä... :) Tai siis joo, toki heti arvasin tai odotas ny... ;-)

Link to comment
Guest fgronlun

Kiitti kuvista. Huomaan että sinun kanavasi on hyvin erinlainen verrattuna siihen miten näitä on aloitettu viilaamaan.

 

Tulipa viilailtua lisää noita SE kansia ja löyty se tulppakin tai ainakin osittain.

Virtaus nousi pienemmällä imulla karvan päälle 202cfm ja laski hivenen alas 28" imulla mitattuna.

 

virtaus mittaus tehtynä 28" imulla

2mm 53cfm

4mm 90cfm

6mm 125cfm

8mm 150cfm

10mm 173cfm

12mm 186cfm

14mm 193cfm

15.2mm 196cfm

 

Täydellä imulla mitattuna pysy virtaus 194cfm. Aikasemmin tippui virtaus alas 176cfm joten pyörteilykin parani huomattavasti.

 

Parit fotot kansista. Vasemman puoleinen on kanava jolla olen leikkiny.

HPIM2145.jpg

 

[iMhttp]http://i10.photobucket.com/albums/a104/fgronlun/cyl%20heads/HPIM2142.jpg[/img]

 

sisä "ärrä" hivenen suoristettuna. Tämä auttoi nostaan virtausta heti.

 

HPIM2152.jpg

Link to comment
Guest fgronlun

pientä turbo päivitystä saapu jälleen tallille. Sopiva aihio löyty kirpun uutta evo "1600" varten. Tai miksei ikuisuus 2332 konetta varten. Sopiva pakopesä pitää vaan jostain ettiä.

 

HPIM2178.jpg

Link to comment
Guest fgronlun
Minkä kokosta pakopesää etit, onko mikä hx?

 

On holsetin HX40 Super.

pakopesä sais olla #12 tai #14

Pakosiiven koko pitäis olla 65mm mutta tuo pitää vielä tarkistus mitata

Link to comment
Minkä kokosta pakopesää etit, onko mikä hx?

 

On holsetin HX40 Super.

pakopesä sais olla #12 tai #14

Pakosiiven koko pitäis olla 65mm mutta tuo pitää vielä tarkistus mitata

 

Höh mulla olis ollu hx35 #16pakopesä ja sit seuraava onkin hx60:seen.

Link to comment
Guest fgronlun

Mille siivelle tuo Hx35 on?

Vaikka tuo #16 on kyllä pikkasen suuri minun käyttöön...

 

Virtauspenkissä kävi tänään mielenkiintoset kannet. Puide toi kainalossaan neitseelliset CB compin kannet. Pitää sanoa että ovat suht karkeat viimeistelyltään. Virtauskaan ei ollu aivan mahdottoman hyvää ja tosiaan hyvin pienillä muutoksilla noista saa sen 30-40cfm lisää.

 

HPIM2179.jpg

 

HPIM2181.jpg

 

Tässä virtaus tulos.

HPIM2183.jpg

Link to comment

Noita monet ostaa ja pistää suoraan kiinni eikä se tehollinen nälkä tyydyty mutta hyvällä meiningillä viilaukset ja virtaukset kuntoon niin johan rupee woima puhuttelemaan. Noidenkin kansien kanssa kun laittaa hyvät palikat, järkevän nokan ja venalle noston niin tuloo upee kokonaisuus. Siihen perään hyvillä välityksillä askin niin johan on mellevät aikakortin lukemat loppunopeuksien kera.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...