Jump to content

VW 1300 -66


Essi

Recommended Posts

Eilen illalla käytin jarrulevyt kaverin pajalla pulttijaon porauksessa.

post-128-0-35390400-1463075986_thumb.jpg  

Tänään tuli vanteet Vannepajalta. Jos viikonloppuna on keliä, niin pitää hiekkapuhallella ja maalata kiiltävällä mustalla. 

post-128-0-94614100-1463076033_thumb.jpg post-128-0-00533400-1463076046_thumb.jpg

Link to comment

Viikonloppuna piti hiekkapuhaltaa vanteet. Mutta kun tulikin vettä koko ajan, niin tyydyin vain sovittelemaan vanteita alustaan. 

 

Näyttävät osuvan juuri siihen, mihin pitikin. Säätölatat pitää taas vaihtaa vakioihin, kuten olin suunnitellutkin. Tällä kertaa taitaa olla parempi laittaa ne myyntiin, ettei tulisi mieleen enää kolmatta kertaa niitä tähän sovitella. 

 

post-128-0-18473000-1463413464_thumb.jpg post-128-0-54806100-1463413486_thumb.jpg post-128-0-28889100-1463413498_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vanteet olis nyt puhallettu. Maalaaminen saa odottaa joko siitepölykauden päättymistä tai sitten sitä, että saan ajettua Junakeulan ulos tallista. 

post-128-0-64851500-1464331705_thumb.jpg

 

Kun vielä osais päättää rengasasian. Tänään on mielessä pyörinyt tällainen ostoslista. 

post-128-0-93045000-1464331736_thumb.jpg

 

Link to comment

Sekarengastus tulossa, kannattaa käyttää eurooppalaisia rengastoimittajia.

Sekarengastus on mahdollinen, ei haittaa minua. Mistä saa Wide Ovaaleita Euroopasta ja vielä siten, että tarttee lainata luottokunnalta mahdollisimman vähän?

Link to comment

Tai jos kuvitellaan, että haluttaisiin täyttää lakipykälät edes renkaiden osalta, niin millaiset sitten pitäisi ostaa eteen noiden Wide Ovaalien kavereiksi? Liian kapeat ei niiden soisi olevan, eikä myöskään liian suuret. Milleissä leveyden pitäisi osua sinne 145...155 paikkeille ja saisi olla kohtalainen ajettava edes suoralla tiellä. 

Link to comment
  • 4 months later...

Päivitetäänpäs hiukan, kun jotain on yritetty tällekin tehdä.

Vanteet sain viimein maalattua. Käytin samoja myrkkyjä, kuin pohjalevyynkin, eli Lechlerin 2k epoksia pohjalle ja sitten saman firman mustaa 2k akryyliä päälle. Varmuuden vuoksi tein kevyen välihionnan ja maalasin pintavärin vielä kahteen kertaan. 

post-128-0-78093100-1477245734_thumb.jpg post-128-0-54892500-1477245804_thumb.jpg

 

Kun ruiskussa oli oikeat aineet valmiina, niin maalasin orkkis takalatatkin samalla. Säädettävät menee jälleen kerran vaihtoon, että saadaan renkaat varmemmin mahtumaan.

post-128-0-36478400-1477245871_thumb.jpg

 

Renkaiksi olen vihdoin päättänyt käydä lähipäivänä hakemassa taakse 215/65-15 BFG Radial T/A ja eteen jotkut tavalliset 165/65-15. 

 

Koriakin on hierottu. Ruosteita on korjattu sieltä täältä ja muutamia suorituskyvylle välttämättömäksi ajattelemiani muutoksia suoritettu. Mm. varapyöräkotelon pohjan vaihdoin. Se ei ollut mätä, vaan pahasti lommoilla nuoruuden madalluskokeilujen seurauksena. Nyt koteloon tulee öljynjäähdytin, joten porasin takapuolelle reikiä, että kuuma ilma osaa pois.

post-128-0-78600900-1477246183_thumb.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Jäähdytysilma menee sisään etuhelman 45 mm reikien läpi ja myös lokareihin on tarkoitus porata yhdet reiät molempiin. Tein putket, joita pitkin ilma menee sitten lokarin rei'istä jäähdyttimen tilaan.

Pari vuotta sitten tuntui hyvältä idealta tehdä noi isot reiät tohon keulaan. Nyt sitten hitsailen niitä pienemmiksi.  

 

post-128-0-20297700-1477246804_thumb.jpg post-128-0-73649700-1477246719_thumb.jpg post-128-0-71781800-1477246839_thumb.jpg

 

Tällä hetkellä on sellainen tavoite, että joululomalla vedetään koppaan pohjaväri, nostetaan kori pohjan päälle, ja työnnetään taas hetkeksi sivuun. Kevätlukukausi kun pitää taas uhrata ajossa oleville harrasteautoille. Mutta siihen asti hierotaan, hitsataan, hiotaan, tinataan ja kitataan koria sen verran, mitä ehditään. 

Edited by Essi
  • Like 6
Link to comment

Tänään poikkesin hakemaan takarenkaat. 

 

post-128-0-64192100-1477598252_thumb.jpg

 

Sitten hitsasin ja tinasin noi keulan aukot tukkoon ja tein pari pienempää reikää. Eiköhän noista neljästäkin reiästä saada öljynjäähylle riittävästi ilmaa sopimaan. 

 

post-128-0-32435000-1477598315_thumb.jpg

 

Aloin myös suunnittelemaan C-pilariin reikiä, joista johdetaan ilmaa konehuoneeseen tulipellin läpi. 

 

post-128-0-69082400-1477598418_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Eilen tein noi reiät tohon C-tolppaan. 

Ensin porasin 3mm terällä keskireiät tolpasta läpi että näkisin, mihin kohtaan reiät sisäpuolella asettuvat. Sitten sahasin sisäpuolelle sen verran suuren aukon, että sain reiäntekovehkeet mahtumaan. 

post-128-0-89363300-1478068902_thumb.jpg

 

Tolppa oli tietty täynnä eristemössöä, jonka kaivoin pois. Sitten tein reiät. 

Kun kesällä keksin tilata tuon 45mm reikämeistin, niin tyhmänä menin säästämään ja tilasin sellaisen, joka tekee vain reiän, ei pyöristä reunoja siististi sisäänpäin, kuten kuvittelin. Jouduin sitten vielä erikseen ostamaan tuon reunanpyöristäjäkoneen. 

post-128-0-14033500-1478069097_thumb.jpg post-128-0-32586000-1478069134_thumb.jpg

 

Lopuksi kopion samat työvaiheet toiselle puolelle. 

post-128-0-07982000-1478069203_thumb.jpg

 

Noista pitää seuraavaksi rakentaa kanavat tulipellin läpi konehuoneeseen. Totta puhuen mulla ei ole harmainta aavistusta siitä, miten paljon noiden läpi saadaan happea menemään, mutta ovat ainakin ulkonäkönsä osalta tekijän mieleiset ilmanotot. Harkitsen vielä, että pitäisikö yrittää taivutella pellistä tuohon päälle jonkinlainen ilmankaappain. 

 

  • Like 2
Link to comment

Noiden C-pilarien sisäpuolen aukkoihin hitsailin peltisuikaleet ja tiivistelin vielä tiivistemassalla, ettei sieltä pääse vesi koteloihin. 

post-128-0-52701800-1478446082_thumb.jpg post-128-0-42519800-1478446100_thumb.jpg

 

Vaihdoin tänään myös takalatat vakioihin ja laitoin pyörät kiinni. Käytin keväällä aika paljon aikaa mittailuun ja vanteiden ET:n laskemiseen. Aika hyvin osuivat kohdilleen. Rengas ei enää juuri sisempänä voi olla. Vielä lienee toivoa, että pärjätään vakio lokareilla.  

post-128-0-47646900-1478446271_thumb.jpg post-128-0-31308500-1478446289_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Äkkilähdössä ottaa myös kiinni. Minulla oli 5mm rakoa lattaan ja ihan huolella hankas lähdöissä vaikka muuten ei ottanut kiinni.

Olisi myös hyvä olla varaa pyöränkulmien säätöä varten. Takanakin olisi hyvä olla hiukan aurausta.

Vakiopeltiloksuihin saa kyllä manklaamalla pikkasen lisää tilaa ilman, että muoto muuttuu häiritsevästi.

Link to comment

Äkkilähdössä ottaa myös kiinni. Minulla oli 5mm rakoa lattaan ja ihan huolella hankas lähdöissä vaikka muuten ei ottanut kiinni.

Olisi myös hyvä olla varaa pyöränkulmien säätöä varten. Takanakin olisi hyvä olla hiukan aurausta.

Vakiopeltiloksuihin saa kyllä manklaamalla pikkasen lisää tilaa ilman, että muoto muuttuu häiritsevästi.

Ton lokarihomman näkee sitten, kun sovitellaan koria ja lokareita paikoilleen. Jos on varaa tuoda ulospäin, niin sitten laitetaan välipalaa vanteen ja jarrulevyn väliin. Lopullinen tavoite tietty on saada pyörä niin lähelle lokarin reunaa, kuin mahdollista.  

 

Koitetaan laittaa sen verran voimaa koneeseen, ettei tarvitse äkkilähtöjä tehdä. Ehditään ajoissa perille hieman hitaammallakin lähdöllä. :) 

Link to comment

Eilen kävin hakemassa eturenkaat, että sain alustan taas rullaavaksi. Eturenkaat ovat kooltaan vahva kompromissi, 165/65-15 Firestonet. Noh, niille löytyy kyllä autoja, jos jossain vaiheessa keksin tähän jonkun toisen koon. 

post-128-0-82446100-1478709598_thumb.jpg post-128-0-82001600-1478709701_thumb.jpg

 

Vakaajan klemmarit pitää kääntää vielä toisinpäin - ruuvien päät toiselle puolelle, että saadaan pyörä kääntymään paremmin. 

post-128-0-83460700-1478709658_thumb.jpg

 

 

Link to comment

Askartelin C-pilarin ilmanottoaukoille läpiviennit tulipeltiin. Motonetista hain 3,5" pakarikäyrän ja siitä sain tarvittavan raaka-aineen skoopeille.

post-128-0-37356400-1479316912_thumb.jpg

 

C-pilareiden sisäpuolelle tuli käyrät ja noiden putkien väliin pitää etsiä jotain joustavaa 90mm alumiini- tai muoviputkea. 

post-128-0-10492200-1479317029_thumb.jpg post-128-0-02057300-1479317062_thumb.jpg post-128-0-41178500-1479317105_thumb.jpg

 

Nokkapellin alareunan ruosteetkin tuli korjattua. 

post-128-0-15998300-1479317256_thumb.jpg post-128-0-77067200-1479317297_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 2
Link to comment

Tänään aloittelin tekemään huoltoluukkua takatavaratilan pohjalle, tai siis tein sille kehyksen 15mm neliöputkesta. Kannen kiinnitystä varten M5 kierreniitit.

Itse kansi tehdään sitten joskus myöhemmin. Tekisi mieleni hankkia sikkikone ennen sitä. 

post-128-0-74764500-1479586669_thumb.jpg post-128-0-49409400-1479586708_thumb.jpg post-128-0-79866000-1479586736_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...

Öljynjäähdytin löysi paikkansa ja tein sille kiinnikkeet. 

post-128-0-73891100-1483038095_thumb.jpg

 

Jäähdyttimen päälle aion tehdä jossain vaiheessa peltisen irrotettavan kannen, joka erottaa tuon öljynjäähdytintilan tavaratilasta. Tuolle kannelle hitsailin kiinnikkeet siten, että alkuperäinen pissapojan säiliö ja jarrunestesäiliö mahtuvat olemaan omilla paikoillaan kannen yläpuolella. 

post-128-0-16484000-1483038292_thumb.jpg

Link to comment

Seuraavat, noin kuukauden harrasteillat menivätkin sitten pohjatöiden parissa. Ihan valmiiksi en niitä vielä saanut, mutta olen silti tyytyväinen. Muutamia juttuja pitää vielä yrittää saada tasaisemmaksi ennen pintaväriä. 

 

Tavoite kuitenkin täyttyi. Eilen ruiskuttelin epoksit pintaan, tänään nousi kori pohjalevyn päälle ja projekti siirtyi tauolle. 

 

 

 

Tällä hetkellä on sellainen tavoite, että joululomalla vedetään koppaan pohjaväri, nostetaan kori pohjan päälle, ja työnnetään taas hetkeksi sivuun. Kevätlukukausi kun pitää taas uhrata ajossa oleville harrasteautoille. Mutta siihen asti hierotaan, hitsataan, hiotaan, tinataan ja kitataan koria sen verran, mitä ehditään. 

 

Kylläpäs tuntuikin hyvältä tänään vain kierrellä ja katsella autoa, joka taas pitkästä aikaa alkoi hieman näyttämään autolta. Tästä on kiva jatkaa keväämmällä. Nyt ruuvataan hetki Junakeulaa ja jenkkiä. 

 

post-128-0-92495400-1483039050_thumb.jpg post-128-0-33638800-1483039119_thumb.jpg

post-128-0-73298600-1483039188_thumb.jpg  post-128-0-69381900-1483039219_thumb.jpg

  • Like 8
Link to comment
  • 3 months later...

Junakeulan kun sain ajoon, niin nostin tämän korin verstaalle. Pitää jatkaa pohjatöitä siitä, mihin jouluna jäin, eli kittausta ja hiontaa luvassa kesäpuuhaksi. 

 

post-128-0-58494700-1493390599_thumb.jpg

 

Yhtenä mieltä painavana ongelmana ovat olleet mittarit. 52mm pikkumittareiksi on hommattu VDO:n öljynlämpö-, öljynpaine-, jännite-, bensatankki- ja ahtopainemittarit. Kierroslukumittariksi haluan isomman ja se saisi olla saman firman tekemä. Näyttää mun silmään liian hölmöltä, jos on sekaisin VDO:ta ja Autometeriä tms. Mulla on hommattuna projektikuntoinen 912 Porschen kierroslukumittari, jota ajattelin nopeusmittarin reikään, mutta sitten pitäisi keksiä vielä nopeusmittarillekin paikka jostain. 

Ongelma alkoi tavallaan ratketa talvella, kun tänne tuli myyntiin siistit Porschen nopeus- ja kierroslukumittarit, jotka oli vielä askarreltu sopimaan KG:n reikiin. 

 

post-128-0-70312000-1493389539_thumb.jpg

 

Nyt piti enää keksiä keino niiden sovittamiseen kojetauluun yhdessä viiden pikkumittarin kanssa. Piirtelin luonnoksia kojetaulusta ruutupaperille ja henkisesti valmistauduin laikkaamaan varaosakuplan korista nopeusmittarin raamit ja jotenkin kahta Kuplan mittarin aukkoa apuna käyttäen saada aikaiseksi hienon kojetaulun. 

Onneksi kuitenkin löytyi lähistöltä ruosteinen Karmann Ghian kori, josta sain ostaa ja laikata tarvitsemani palan. Olen aina pitänyt Porscheja mainioina varaosa-autoina Kuplille, mutta näköjään VW:n omasta urheilumallistakin voi olla hyödyksi. 

 

post-128-0-83930200-1493389749_thumb.jpg

 

Eilen aloin mallailemaan KG:n palasta paikoilleen, laikkasin kojetauluun aukon ja tänään hitsailin kiinni. 

 

post-128-0-98669500-1493389848_thumb.jpg post-128-0-83956400-1493389894_thumb.jpg

 

Ympärille jääneet aukot tilkitsin pellin palasilla. 

 

post-128-0-42272000-1493389941_thumb.jpg post-128-0-23670000-1493390006_thumb.jpg

 

Tuohon vasemmalle puolelle pitää vielä kairata pari 52mm reikää pikkumittareille. Siihen laitan ehkä öljymittarit ja ahtopaine tulee keskelle. 

 

post-128-0-85955200-1493390065_thumb.jpg 

 

Loput mittarit meinasin jossain kohtaa laittaa radion paikalle, mutta kun aukko on vähän liian matala, niin laitankin ne kojetaulun alle keskelle, kun löysin jemmasta tommosen Hot Rod-henkisen kehyksenkin. 

 

post-128-0-05389200-1493390185_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Edited by Essi
  • Like 3
Link to comment

Tänään porasin reiät parille 52mm mittarille kojetaulun vasempaan laitaan. 

 

post-128-0-24989100-1494004284_thumb.jpg

 

Porschen mittareissa ei näyttänyt olevan merkkivaloja öljynpaineelle ja lataukselle. Huomasin IKH:ssa omaan silmään sopivat ledimerkkivalot ja porasin niille sitten reiät tohon noin. 

 

post-128-0-21296900-1494004353_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment

Hyvän näköinen mittaristo tulossa. Toimiikohan ledi-valo latauksen merkkivalona?

Kiitos. 

Sähköistä ymmärrän vain vähän, mutta pelkkä LED tuskin toimii, kun on niin vähän watteja. Uskoisin, että tuossa merkkivalossa on ledin perässä jotain muutakin tekniikkaa, joka toivoakseni lisää sen sähkönkulutusta. 

Jos ei toimi, niin sitten on lisättävä sarjaan vähän kuormaa. 

 

http://www.ikh.fi/fi/merkkivalo-12v-punainen-st100020

Edited by Essi
Link to comment
  • 5 months later...

Kesän talliaika meni pitkälle ajossa olevien harrasteautojen huolloissa ja ässäkuplan kunnostuksessa. Silloin tällöin tuli turbokoppaa hiottua ja kittailtua. Lisäksi uudet etulokarit ostin AC:ltä ja sovittelin ne paikoilleen.

 

post-128-0-88264700-1509565223_thumb.jpg

 

Nyt vasta  viimeisen parin viikon harrasteajan olen ehtinyt keskittymään paremmin tähän. Kittiä on hierottu autoon valtavat määrät ja miltei sama määrä hiottu sitten pölynä ilmaan. Mutta kyllä se siitä koko ajan paranee. Ei tiedä, vaikka vielä tämän vuoden puolella pääsisi lataamaan maaliruiskun mummonpunaisella.

 

post-128-0-02449700-1509565165_thumb.jpg  post-128-0-72106600-1509565181_thumb.jpg

 

Toki sitten on vielä ovet, lokarit ja luukut, jotka pitää myös hieroa ja kitata kuosiin ennen, kuin pääsee niitä maalaamaan.

 

 

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Halusin Kuplaan bensatankin täytön auton ulkopuolelle. Mietin pitkään, miten sen toteuttaisin.

Syksyllä löysin netistä tarvikemallisen täyttöputken suuaukon, joka sopi suunnitelmiini.

 

post-128-0-07858000-1512507743_thumb.jpg

 

Sitten piti päättää paikka, mihin täyttöaukko puhkaistaan. Nokkapellin yläosa tuntui sopivalta.

 

post-128-0-14961200-1512507868_thumb.jpg

 

Sitten vain peltiin reikä ja reikään hitsasin pätkän 100 mm putkea kaulukseksi.

 

post-128-0-08396600-1512507970_thumb.jpg  post-128-0-32859100-1512508005_thumb.jpg

 

post-128-0-52788900-1512508029_thumb.jpg

 

Ulkonäkö on sitä, mitä kuvittelinkin.Sitä en vielä tiedä, miten kiinnitän tuon täyttöputken tukevasti tankin päälle tavaratilan sisälle, mutta sitä ehdin miettimään myöhemminkin. Nyt seuraavana tehtävänä on putsata kori huolellisesti hiontapölystä, suojata talli suojamuoveilla ja ruiskia pohjamaalia ja hiontaväri pintaan.

 

 

  • Like 3
Link to comment

Vähän vastaavalla lailla tehdyn TT Audin täyttöaukon sisäpuolelle löysin E-baystä tällaisen kumitötterön. Olisko tosta apua?

Tosin en tiedä toimiiko tuo TT systeemi ittelläkään kun tota tötteröä ei voi kiinnittää läppäsysteemiin ja täyttöputkeen kiinnitettynä se tarvii vielä hyvän tuennan jollain kauluksella

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään pyyhkäsin kitattujen ja muuten muokattujen paikkojen päälle uuden kerroksen epoksia.

 

Pintaa märkänä katsellessa pari kolme kohtaa kaipaa vielä pientä tasoittamista, mutta aika lähellä hionta- ja pintaväriä ollaan jo. Jos olisin oikein ahkera ja reipas, niin vielä tämän vuoden puolella alkaisi näkymään punaista.

 

Mitenkähän muuten on, saako nykyaikaisesta automaalikaupasta oikeaa punaista sävyä vielä L 456 Ruby red -koodilla? Vai pitääkö ottaa esim. hanskalokeron kansi mukaan, joka on vielä hiomatta?

 

 

post-128-0-58158500-1513537795_thumb.jpg

post-128-0-24760800-1513537810_thumb.jpg

post-128-0-57095900-1513537826_thumb.jpg

post-128-0-78234200-1513537844_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei löytynyt suosimastani automaalikaupasta raskaan kaluston maalia Kuplan värikoodilla, joten napattiin RAL-kartasta lähimmäksi osunut punainen.

Automaalille olisi kyllä löytynyt oikeakin kaava, mutta en ala niiden kanssa nyt opettelemaan ja läträämään.

 

Muuten harrasteaika on mennyt viime aikoina kittaamisen, hiomisen ja pohjamaalaamisen kiertokulkua. Tänään alkoi tuntumaan siltä, että on aika ottaa askel eteenpäin ja pyyhkäsin hiontavärit ulkopelteihin ja kojetauluun. Tuon kun vesihioo sileäksi, niin pääsee leikkimään automaalaria.

post-128-0-15612400-1514574413_thumb.jpg

post-128-0-81601700-1514574421_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...