Jump to content

VW 1300 -66


Essi

Recommended Posts

Tänään oli viimein aika ladata maaliruisku pintavärillä. Maalasin korin alapuolelta, sisältä ja tavaratilasta punaisella.

Sävy on mieleinen, uusi ruiskuni toimi hienosti ja homma tuntui onnistuvan. Pintapeltien maalausta varten pitää tosin siivota tallia vähän paremmin. Nyt tuntui leijuvan likaa ilmassa turhan paljon. Pölyä toki en voi täysin välttää, joten ajatuksena on maalata mahdollisimman paksu kerros ja kiillottaa pinta sitten myöhemmin.

Kamera sai osansa maalipölystä, joten kuvat jäivät vielä entistäkin sumeammiksi.

 

 

post-128-0-40302400-1514920557_thumb.jpg

post-128-0-17290700-1514920569_thumb.jpg

post-128-0-34296400-1514920585_thumb.jpg

  • Like 8
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään oli sitten tuon torson pintavärin maalauspäivä. Punainen siitä tuli, kuten pitikin

 

Ensin aamulla putsasin tallia hieman. Maalauksen aikana kastelin lattiaa vedellä pölyämisen rauhoittamiseksi, isukki oli valonnäyttäjänä ja tallin lämpötilankin nostin reiluun kahteen kymmeneen asteeseen.

 

Kylläpä oli taas mukavaa puuhaa. Viimeiset toistakymmentä vuotta on tullut harrastettua enemmän patinakalustoa, eikä ole tullut kokonaisia autoja hetkeen maalattua. Tuota hommaa voisi tehdä kyllä useimminkin, kun vaan joku tekisi pohjat.

 

Lopputulokseen olen ainakin tämänhetkisillä tiedoilla enemmän, kuin tyytyväinen. Lopullisen tuloksen näkee sitten parin päivän päästä, kun seuraavan kerran pääsen poikkeamaan tallilla. Sitten näkee tarkemmin, pitääkö vesihioa pinta ja maalata vielä uudestaan, mutta nyt en usko niin tapahtuvan. Valumia ei tullut, vaikka yritin vetää paksun kerroksen, eikä mattaakaan pitäisi juuri olla - ainakaan valmiissa tuotteessa näkyvissä pinnoissa. 

 

post-128-0-36610500-1515939145_thumb.jpg  post-128-0-30061800-1515939155_thumb.jpg

 

post-128-0-79550200-1515939164_thumb.jpg  post-128-0-93697200-1515939174_thumb.jpg

 

post-128-0-77147400-1515939184_thumb.jpg

 

Jos tuo pinta osoittautuu valmiiksi, niin sitten nostetaan kori pohjalevyn päälle, tuupataan auto kylmälle puolelle huilaamaan, ja jatketaan lokarien, ovien ja luukkujen parissa.

 

 

  • Like 5
Link to comment

Eilen oli niin pitkä työpäivä, etten ehtinyt tallille ihmettelemään maalipintaa tarkemmin. Tänään ehdin ja olen nyt vielä enemmän tyytyväinen ja innoissani, kuin heti maalauksen jälkeen märkää pintaa katsellessani.

Pieniä roskia muutama siellä täällä, jotka lienee siliää vahalla. En usko, että näillä käsillä, olosuhteilla ja työkaluilla pystyisin juurikaan parempaan. Ensi kerralla jatketaan ovien ja luukkujen pohjatöitä.

 

post-128-0-23707300-1516131642_thumb.jpg  post-128-0-91268100-1516131677_thumb.jpg

 

post-128-0-48010600-1516131701_thumb.jpg

 

Ainoa vähän harmittava juttu on se, että tuonne ilmanottoaukon sisään en maalia saanut menemään. Pitää vielä keksiä joku keino saada tuo reikien alla oleva tila enemmän punaiseksi tai sitten vaikka mustaksi.

 

post-128-0-32062800-1516131791_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment

Aikoinaan toistakymmentä vuotta sitten yksi tämän projektin ensimmäisistä työvaiheista oli vaihtaa takaluukku muutaman  vuoden vanhemmasta metsälöydöstä. Siinä kasvoi jäkälää ja oli kukkatarra.

Nyt jäädytin sen luukun tallin seinälle ja kaivoin puuliiteristä auton alkuperäisen luukun esille. Eilen hieroin sen pellille ja aloin toteuttamaan suunnittelemiani ilmareikiä luukun yläosaan.

 

Nykyään joka toisessa Kuplassa tuntuu olevan avokuplan luukku, jossa on ritilät. Sellaiseen ei siis kannata rahoja tuhlata. Jossain vaiheessa kuvittelin hitsaavani ritilät uudemman pystärin luukusta. Joskus jopa mietin Ovaalin takalasin alla olevia ritilöitä luukkuun. Hienoja lasikuituisia luukkuja ilma-aukoilla ja skuupeilla löysin netistä, mutta se olisi lopulta johtanut myös lasikuituisiin lokasuojiin ja koko auto olisi mennyt pilalle. Pelti on parempi ja hienompi.

 

Kun autoon on jo tehty muutenkin noita 45mm reikiä, niin päätin lopulta tehdä niitä luukkuunkin. Eilen tein kuusi reikää yläosaan.

Nyt vielä mietinnässä, pitäisikö tehdä reikiä myös alemmaksi.

 

 

post-128-0-78538600-1516822842_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Keskelle alas 2 tai kolme, vois tasapainottaa. Mallaa rekkaria ensteks ettei tuu ahtaan näkönen.

Jep. Taidan mallailla tuota vielä yhdessä takahelman kanssa. Siihen tulee kans reikiä ahtimen kohdalle ainakin. 

Tarkoitus ei ole ihan reikäjuustoa tuosta tehdä. 

Link to comment

Kuskin ovessa on pieni peltiseppätekninen ongelma. Alhaalla etuosassa pintapelti on sen verran "löysä", että siihen saa lommon aikaiseksi kevyesti painamalla. Kun vastavetoisesti painaa kevyesti sisäpuolelta, niin lommo palaa takaisin tasaiseksi. Lommon halkaisija on reilut 10 cm.

En ole tuollaisia vielä opetellut korjaamaan. Miten se pitäisi tehdä?

 

Joskus olen jenkkien auto-ohjelmissa nähnyt tuontapaisia lommoja oiottavan kaasupilleillä. Niitä mulla ei ole, mutta piruuttani kokeilin kosania eilen. Lämmitin lommon ulkoreunoja, jolloin lommo pamahti sileäksi. Kuumana sitä ei saanut enää painettua käsin sisään ja luulin onnistuneeni. Jäähdyttyään tilanne kuitenkin palasi takaisin. 

 

Neuvoja vinkkejä? En tohtisi alkaa leipomaan siihen tinaa tai pakkelia ainakaan ennen, kuin saan pellin ensin jäykistymään, edes johonkin asentoon.

Link to comment

Omastani oli myös löystynyt pelti alaosastaan ja itse sain hyvän kun otin oven pöydälle, painelin lommoa ja katsoin mistä kohti pelti antaa jälkeen oven reunasta. Tämän jälkeen kumivasaralla naputin sitä reunaa kunnes pelti kiristyi tarpeeksi. Hankalasti selitetty mutta jokatapauksessa, naputtelet ihan ulointa kohtaa pintapellissä jolloin toivottavasti kireys palautuu.

Link to comment

Tänään jatkoin peltiseppäleikkejä. Lämmitin kosanilla yhtä kohtaa löysän alueen ulkolaidalla aika pitkään ja sitten jäähdytin sen nopeasti lumella. Ihmetykseksi huomasin sen jäykistävän peltiä, joten toistin käsittely muutamasta kohdasta ja siitähän tuli hyvä.

Oven takaosassakin oli pienempää löysyyttä havaittavissa, joten annoin sinnekin saman käsittelyn.

 

Taas on syytä olla tyytyväinen.

 

post-128-0-09255400-1517756713_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 3
Link to comment

Lumpsuvaan kohtaa annetaan yleensä kuuma keskelle aluetta. Lämmitetään esim kaasupillillä kirsikan punainen pieni piste ja saman tien Vastin taakse kevyesti painetaan ulospäin ja pari napautusta tasoiteviilalla päälle se on siinä.

 

Jäähtymisen jälkeen katsotaan herkästitaipuvan puulistan kanssa esim kittilista miltä pellin linja näyttää jos se näyttää, että pelti on alhaalla niin Vastin taakse painetaan ulospäin ja naputetaan tasoiteviilalla päälle sietää se nousee. tämä on hyvä tehdä ennen kuumien antoa, että saa selville onko Pellissä venymä vai johtuuko lumpsutus jostain muusta syystä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Viime aikoina on ollut taas maalaushommaa. Pohjaväriä, hiontaväriä ja kiiltävää punaista. Välissä toki kittaamista ja hiomista.

Tänään maalasin takaluukun ja nokkapellin.

 

Takaluukku onnistui yli odotusteni.

IMG_20180302_171625698.thumb.jpg.2b5d6bcb44d42b35e5b668be20c140df.jpg

 

 

Nokkapellistäkin tuli muuten komia, mutta..

IMG_20180302_171614909.thumb.jpg.e8510842ac8bf2da3cf7c85e22bf879d.jpg

 

..maksimaalinen maalinkiilto silmissäni suhautin turhan paksun kerroksen ja etuosaan tuli valuma.

IMG_20180302_171717807.thumb.jpg.39b62a4fff6eae73daa02b0f7a407c7c.jpg

 

Tuo pitää siis tehdä uusiksi. Tai ehkä maalaan tuohon ruutulippua samaan tyyliin, kuin mitä siinä olikin. Aika näyttää..

 

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Viime aikoina olen varovasti aloitellut kokoonpanojuttuja. Korin pulttasin kiinni pohjalevyyn noin kuukausi takaperin.

Äänieristelevyjä tuli liimailtua vähän sinne tänne. Tiedostan kyllä, että tästä on tulossa melko äänekäs laite, mutta toivon kuitenkin, että äänieristyksestä olisi jotain hyötyä.

 

Ovet laitoin jo kiinni ja niihin lukot, tiivisteet, cal-look ovistopparit ja NOS-in-box peilin kuskin oveen. Uudet tiivisteet vielä kinnaavat vähän, joten säädetään ovet kunnolla kohdalleen sitten, kun tiivisteet ovat vähän asettuneet. Näin muistan ennenkin toimineeni onnistuneesti. 

Uudet sivulistat meni myös paikoilleen ja etulokaritkin korinvärisillä tiivisteillä.

 

IMG_20180618_195754243.thumb.jpg.f365228c43f1b7729eb9ec24cebba2ea.jpg

 

IMG_20180618_200005928.thumb.jpg.e433e683ee625b9ba8092f0129bc8970.jpg

 

IMG_20180617_114415646.thumb.jpg.cbe92c5e1b55da6fe069eb32c6efe960.jpg

 

Mittareiden suhteen mieli muuttuu edelleen kovaa kyytiä. Olinhan hommannut tuohon jo Tuning-Karmannista Porschen nopeus- ja kierroslukumittarit, jotka sopivat suoraan noihin reikiin. Nyt kun katselin niitä noiden uusien modernien VDO-lisämittareiden vierellä, niin tajusin niiden olevan liikaa erilaiset. Kuosi ei vaan natsaa. Niinpä myin Porschen mittarit pois ja taidan hommata tilalle uudet VDO:t - samaa sarjaa noiden lisämittarien kanssa. Ne lienevät halkaisijaltaan 85 mm, joten niitä varten hommasin alumiiniset adapterit.

 

IMG_20180623_122727856.thumb.jpg.24d5be29aed599416b443a4764cc847e.jpg

 

IMG_20180623_122707334_LL.thumb.jpg.6cd95029d02bd948fcab322d023f2c54.jpg

 

Nyt sitten pitäisi pystyä päättämään, että maalaanko nuo adapterit korin väriin, mustiksi vai jätänko tuollaisiksi. Katselen nyt hetken niitä tuollaisina.

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Rattiakselin kanssa oli jonkinverran puuhaamista, mutta lopulta pääsin maalaamaan sen mustaksi suojaputken kera ja asentamaan paikoilleen.

 

Vilkkuviiksi oli omaan makuun turhan kulunut ja vempulan tuntuinen. Kaupoista olivat halvat tarvikkeet luojankiitos loppuneet, joten löysin palstan kautta mitä ilmeisemmin vähänajetun orkkisviiksen, joka toimii mukavan täsmällisesti. Joskus vuosia sitten olin mennyt hommaamaan hyllyyn tuollaisen viiksen päälle tulevan kromiturhuuden, joten laitoin sen nyt sitten tähän.

 

IMG_20180904_204804005.thumb.jpg.6ad9edefb72587e98e62235a04251246.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Kattoverhoilun asentaminen on jännittänyt, mutta joskus sekin on tehtävä. Kattoverhoilut tulivat Wolfsbürg Westiltä AC:n Mikon kautta.

Aloittelin B-pilareista. Kuskinpuoli oli enemmän harjoittelua, repsikan puoli meni jo helpommin.

 

IMG_20181023_191015809.thumb.jpg.09038ea1a3a12163605986371cd856f0.jpg

 

Tänään aloittelin liimaamaan kankasta takalasin ympärille.

 

IMG_20181025_164934575.thumb.jpg.abd59d811b134320a328a4c501394fc5.jpg

 

Liiman kuivumista odotellessa ruuvasin astinlaudat paikoilleen.

 

IMG_20181023_170632961.thumb.jpg.0b4d0489ce938ad42dc41d5442ba0d24.jpg

IMG_20181025_164925589.thumb.jpg.b5c99e70df0662c6e800fc5d679be1e2.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Hitaasti ja kahteen kertaan, kuten Valmetin huoltomiehet kuulemma ennen vanhaan. Verhoilut löytävät pikkuhiljaa paikkansa.

 

20181216_143425.thumb.jpg.bc026cf5262bf9c083914d6d15158976.jpg

 

Kangasta on liimattu sen verran, että ikkunoitakin on päästy asentamaan. Aiemmassa projektissa muistan alumiinilistojen asennuksen tiivisteeseen olleen pirunmoista. Nyt hoksasin ostaa tuollaisen työkalun, jolla homma sujuu käden käänteessä.

 

20181211_201600.thumb.jpg.3d06ad2bca734cc23198dface3edfa89.jpg

 

Ikkunoiksi ostin jo vuosia sitten käytettyinä prossinsävyisen lasisarjan. Se oli syy, miksi päätin luopua tupakki-ikkunoistakin ja onkin ollut stressaavaa yrittää säilyttää lasisarjaa pitkä aika ahtaissa tiloissa kaikkien romujen keskellä. Siinä kuitenkin onnistuin rikkomatta niitä, mutta oikeaa takasivulasia asennettaessa se halkesi ihan viime hetkellä. Muut lasit onneksi menivät paikoilleen ilman vaurioita. Tänään kävin Jaakko-Tuotteessa tilaamassa uuden lasin ja sieltä löytyi samaa sävyä. Onneksi on Suomessakin vielä tuollaisia pajoja, jossa palvellaan harrastajaa.

 

20181223_142249.thumb.jpg.a1c0adb53e28f0f73816c1e150919475.jpg

 

Kaverilta sain joululahjaksi etulokareihin vanhat iskemättömät kromikoristeet.

 

20181216_131403.thumb.jpg.a3eba8782a0c268a443bfd3f5018a97f.jpg

 

20181216_131847.thumb.jpg.aa05d9966c1124ee16f6bbefe53af9c7.jpg

  • Like 8
Link to comment
On 12/28/2018 at 7:23 PM, Essi said:

Aiemmassa projektissa muistan alumiinilistojen asennuksen tiivisteeseen olleen pirunmoista. Nyt hoksasin ostaa tuollaisen työkalun, jolla homma sujuu käden käänteessä.

 

20181211_201600.thumb.jpg.3d06ad2bca734cc23198dface3edfa89.jpg

 

 

Tuo tarkoitettu varmaan T-listalle, ainakin muodosta päätellen?

 

Nimim. C-listat Karmannissa, nuo ovat ikäviä asennella.

 

Link to comment

Joo, tuo työkalu on semmosille tiivisteille, jotka kiristävät lasin ja tiivisteen paikoilleen, kun en on jo asennettuna autoon. Kuten esim. Minissä ja 1-koppa Golfissa, vissiin viimeisimmissä 1303 kans? Mutta miksipä sitä ei voisi C-listallekin käyttää. Itellä on kyllä C-listat menny käsinkin tuolleen pöydällä laitettuna. 

Link to comment
22 hours ago, -tipi- said:

Joo, tuo työkalu on semmosille tiivisteille, jotka kiristävät lasin ja tiivisteen paikoilleen, kun en on jo asennettuna autoon. Kuten esim. Minissä ja 1-koppa Golfissa, vissiin viimeisimmissä 1303 kans? Mutta miksipä sitä ei voisi C-listallekin käyttää. Itellä on kyllä C-listat menny käsinkin tuolleen pöydällä laitettuna. 

 

Kyselin tuota kun Karmannissa on nyt C-listallisen tiiviste ilman listaa. Lasiliike vaihtoi takalasin ja tiivisteen, mutta eivät innostuneet yhtään listan asentamisesta vuosi sitten, joten pitänee keväällä ottaa lasi irti ja nysvätä itse, vuosi sitten ei ollut aikaa tehdä.

Link to comment

Jaakko-Tuotteesta soittelivat, että takasivulasi olisi noudettavissa. Nopeata toimintaa, kun kuukautta lupasivat alkuun toimitusajaksi. Täytyy yrittää ensi viikolla joku päivä ehtiä hakemaan.

 

Haitariin vaihdoin rätit sisä- ja ulkopuolelle. Muovirullat vaihdoin myös. Tänään ruuvasin haitarin autoon paikoilleen.

 

20190102_165816.thumb.jpg.5ae94fe641601e6d263ad75c1eaaf5f6.jpg

20190102_195042.thumb.jpg.42ce7d4e248039fd7291c6c2cb36a3fa.jpg

20190106_123351.thumb.jpg.12ae0cee23d420f586eddf4c68f0c13b.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...

Tuo uusikin lasi meni tyylikkäästi paskaksi asennettaessa. Kylläpä se nyt ahdistaa, kirjaimellisesti. Kai se on uskottava, että verhoilukangasta on nyt liimattu liikaa tiivisteen alle.

 

Viimeksi on tullut asennettua juttuja kiinni kojetauluun. Isojen mittarien adapterit päätin lopulta maalata mustiksi.

Vähäpätöisemmät lisämittarit, eli jännite- ja bensamittari menivät keskelle kojetaulun alle Mooneyesin telineeseen.

Pari merkkivaloakin piti vielä porata paikoilleen, kun alkujaan kaukovalojen ja vilkkujen merkkivalojen piti olla Porschen mittareissa, jotka nyt joutuivatkin syrjään.

 

Ratiksi laitoin nyt kullanvärisen 15" flakemoonin. Saisi olla inansa syvempi. Kun saa istuimen paikoilleen, niin näkee paremmin onko se hyvä tossa, vai pitääkö rakentaa joku jatke ratin ja navan väliin.

 

20190217_134230.thumb.jpg.fa5afaeba32fc60360709f1ff8bacad5.jpg

 

20190217_134245.thumb.jpg.234cb42d47841e2803669240082153f7.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
17 minutes ago, Essi said:

Ratiksi laitoin nyt kullanvärisen 15" flakemoonin. Saisi olla inansa syvempi. Kun saa istuimen paikoilleen, niin näkee paremmin onko se hyvä tossa, vai pitääkö rakentaa joku jatke ratin ja navan väliin.

 

Flat4/Mooneyes ratin keskiö on huomattavasti (n. 50 mm) pidempi kuin tuo Grant.

 

Tuollainen siis: https://www.mooneyesusa.com/product-p/ga-999.htm

Link to comment
  • 2 weeks later...
On 2/21/2019 at 5:23 PM, pantse1 said:

Jääkö nopeus ja kiekkamittari hieman turhan syvälle poteroihin, vai näkyykö hyvin kuskille?

Sen tietää vasta sitten, kun saa penkin paikoilleen ja mittareihin valot päälle. Eiköhän ne sieltä näy.

Link to comment

Pitkään olisin tykännyt Porschen peltivanteiden ja alumiinisten varapyörävanteiden ulkonäöstä. Sellaisia ei vain juuri ole vastaan tullut.

Nyt kuitenkin onnisti ja pääsin ostamaan 5 kpl 5,5 x 16" 10-reikäisiä varapyörävanteita. Ovat käyneet lasikuulapuhalluksessa ja yhtä on aloitettu kiillottamaan. Alkujaan kuvittelin maalaavani noikin kiiltävällä mustalla, mutta nyt taidankin alkaa opettelemaan alumiinin kiillottamista. Neuvot ja vinkit työtavoista ja -kaluista tulisivat tarpeeseen.

 

20190302_134253.thumb.jpg.4496c203d5451d5fc6a7c8780a9883ba.jpg

 

 

20190302_134316.jpg

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Taisi olla 2015, kun ostin käytettyinä noi kuppipenkit. Eilen tuli mieleeni ottaa niistä päälliset pois ja sieltä alta löytyikin aikakortti VW-Openista Kiikalasta vuodelta 2013. Kuka tunnustaa tai tunnistaa?

Tuossa onkin nyt hyvä tavoite yrittää antaa penkeille edes hieman vauhdikkaampaa kyytiä sitten joskus, kun tämä valmistuu. 

 

20190409_211841.thumb.jpg.21e97993cafe50231a7ae24ee1e27abd.jpg

Link to comment
1 hour ago, Lasse said:

Jos lähdet kiillottamaan noita vanteita niin kun olet saanut homman valmiiksi niin kannattaa miettiä pinnoitteen laittoa suojaksi. Esmes. Rimfixiltä saa ok ainetta siihen hommaan.

 

Jep. Kyllä meinaan noi kiillottaa, mutta ei ole vielä ihan lähiaikoina ohjelmassa. Ei ihan tälle kesälle tarvitse noita vielä alla laittaa. 

Kiillottaminen on mulle ihan tuntematon toimenpide, joten pitää ensin opiskella, mitä aineita, työkaluja ja -menetelmiä siihen tarvitaan. Ja jälkikäsittelyäkin pitää opiskella myös. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...