Jump to content

VW 1300 -66


Essi

Recommended Posts

..”eli se hirmu huonokuntoinen Kupla tuolla parkkipaikalla”, kuten olen joskus kuullut siitä sanottavan.

Vaikka tarina on tosi, niin sitä ei pidä ottaa vakavasti. Olen rakentanut vaunun pienellä budjetilla omien sekavien mieltymyksien mukaiseksi. Seuraavan voin vaikka entisöidä, tai mahdollisesti turbotan rookerin.

 

Löytyi KePön kautta marraskuussa –03 Tampereelta saunan takaa, jossa oli viettänyt osittain purettuna / aloitettuna projektina nelisen vuotta.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3324.JPG

Opiskeluiden ja muiden projektien vuoksi kunnostaminen alkoi vasta lokakuussa –04.

Aihio osoittautui paljon odotettua paremmaksi ruosteettoman korin ja tekniikankin suhteen. Ovien alareunat on aika pehmeitä ja kuskin oveen joku on joskus tehnyt komian pintapaikan. Orkkis 6 volttinen kone käynnistyi ensi yrittämällä, kehräsi hienosti ja vaihteetkin toimivat äänettömästi. Papereiden joukosta löytyikin pitkä kuitti TammerDieseliin moottorin osista ja koneistuksista vuodelta –99..

Vanhat massat kynsittiin pois ja koska ruostetta ei löytynyt, niin pohjamaalia ja uutta massaa päälle. Nokkapellin oli ent. omistaja jo ehtinyt hiomaan pellille. Onneksi Motonetin pohjamaalin sävy täsmäsi alkuperäiseen ja häiritseviä sävyeroja ei syntynyt. Etulokariin upotin antennin ”kustomtyyliin”. Takaluukuksi löytyi metsästä sammaloitunut punainen 60 –luvun alun malli ja vielä kukkatarralla.

Takaa madallettiin yksi napsu. Eteen säätöpalat ja droppiolat. Vanteiksi Porssekromilookkikopiomankelit, taakse 5½ ja eteen 4½ tuumaset. Renkaiksi taakse vanhat 205/65 ja eteen 135/80. Tuplaturbo-vaimentimet roikkuivat niin alhaalla, että taakse laitettiin lisäjouselliset iskarit, joilla perä nousi takaisin vakiokorkeudelle..

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/4961.jpg

Romutorilta löytyivät ehjät punaiset orkkispenkit parilla kympillä. Lattialle punainen mattosarja ja ovipahvit punavalkoruudullisesta pöytäliinasta + hieman ”pehmustetta” väliin.

Mikolta vanha Salora automaattihaulla kojetauluun, AC:ltä Scat vaihdekeppi, Crantin näköinen kumirinkula Yhdistyksen foorumilta ja sisustus oli valmis.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3323.JPG

Kaikki jarruhilut vaihdettiin uusiin. Samoin nivelet, iskarit, puslat, laakerit jne. Elettiin kevättä –05 ja vaunu oli valmis leimalle. INX-13 kilvetkin tilattiin, mutta sitten talonrakennus vei kaiken ajan ja Kupla keräsi lisää patinaa kevääseen –06 asti..

Sitten iski kipinä uudelleen. Tein irtoperän tulevaisuutta silmällä pitäen ja muutamia muita parannuksia. Heinäkuussa leimalle ja laakista läpi. Tosin auto piti peruuttaa iskaritestiin, kun etuperin ei ylittänyt kynnystä vaikka säätö oli yläasennossa.. Loppukesä sitten ajeltiin naama hymyssä. Kaikki pelasi paremmin, kuin hyvin. Kulutus oli pienin, mitä mun autoissa on ikinä ollut. Tosin tehoilla ei päässyt elvistelemään. Leiman jälkeen keula vielä hieman putosi. Etuakselista maahan n. 4-5 cm. Matala keula aiheutti ongelmia Suomen hyvin hoidetuilla teillä, mutta nopeasti silmä oppi etsimään töyssyt ja montut, joita sitten väistelin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2473.JPG

Marraskuusta –06 alkoi taas tallikausi. Jostain metsäraadosta löytyi ruosteinen jenkkipuskin eteen ja Olarista taakse. Sepiltä jäkälöitynyt aurinkolippa. Myös joitain muita huonokuntoisia lisävarusteita ruuvailtiin kiinni, kuten vaikkapa hakuvalo ja SF -lätkä. Sivupeiliksi vaihtui Rautaristi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3322.JPG

Viime talvena tein hieman pirteämmän moottorin. Sen speksit ovat suunnilleen seuraavat;

Muistaakseni AS lohko, joka aarporattiin, vakio kampiakselin kaikki kaulat koneistettiin, 85,5 Mahle takomäntäsetti, W130 nokka, 2-reikäkannet teetin kokeneella VW-virittäjällä. Puristukset n. 10:1, kanavat portattu, 40 rosteri-imuventtiilit ja vakiot (32mm??) pakoventtiilit. Kaikki istukat, ohjurit, ym. osat uusittiin. Jäykemmät jouset löytyivät kansisepän aarrelaatikosta. Imukanavat kohdistettiin imusarjoihin, kaasaripatterina on 2 x 34 Weberin yksikurkkuiset (isompia tekis jo mieli), jakajana vielä toistaiseksi romutorin jokkisviritys, käärmeenpesä ruosteisella kromistingerillä toistaiseksi, Full-Flow systeemi.

 

Koneen sain vaihdettua vasta heinäkuussa, eli alkukesä svengattiin vielä vanhoilla systeemeillä. Samalla nostin myös jännitteet 12 volttiin, vaihdoin Autometer monsterin nopeusmittarin paikalle, joka taas sijaitsee juniksen vaijerin päässä kojetaulun alla keskellä VDO:n lämpömittarin seurana. Hanskalokeroon änkesin Sonyn MP3 soittajan ja eteen pikku erillissarjan. Uuteen koneeseen etsittiin ilta jos toinenkin oikeita säätöjä ja lopulta oltiin tyytyväisiä uuteen myllyyn. Nokka ei ole paras hitaaseen cruisailuun alakierroksilla, mutta mitä sitten? Vakioon verrattuna autoon tuli yksi vaihde lisää. Nyt mennään helposti kolmosella samaa vauhtia, kuin ennen nelosella lusikka pohjassa (siis suljetulla alueella). Äänet kuulostavat sinfonialta ainakin mun korvaan ja kolmen-neljän tuhannen kierroksen jälkeen voimaakin tuntuu löytyvän ihan mukavasti. Pitää muistaa, että möykky on vain tonnikutonen, enkä mä ole vielä ikinä ajellut rookeri- ja turbokuplilla. Tärkeintähän, että artistilla on kivaa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7110.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C02431.jpg

Nyt vaunu seisoo tallin pihalla keräämässä lisäpatinaa ensikesän työmatkoihin. Ehkä jotain pieniä parannuksia (perä tonttiin, punaiset peltivanteet, valkosivut, tai en mä tiä) tehdään, jos splitin hitsaaminen alkaa puuduttamaan. Hieman tekisi mieli yrittää ajella sillä talvellakin, mutta pitäis ensiksi löytää tarpeeksi pienet talvirenkaat eteen, jotka mahtuisivat toimimaan edessä. Tai sitten pitäisi kaventaa akselia..

t:Esa

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hieman on tullut päivitettyä tuotakin Volsua muiden lomassa..

Erityis ohjauspyörä on asennettu sekä Gene -sedän keppi.

http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0330.jpg

 

Irtoperäkin on taas irti, kun pitäis siistiä konehuonetta, rakentaa uusi pakari ja uusi tuki öljynsuodattimelle.

http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0326.jpg

http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0325.jpg

Link to comment
Ehkä jotain pieniä parannuksia (perä tonttiin, punaiset peltivanteet, valkosivut, tai en mä tiä) tehdään, jos splitin hitsaaminen alkaa puuduttamaan. Hieman tekisi mieli yrittää ajella sillä talvellakin, mutta pitäis ensiksi löytää tarpeeksi pienet talvirenkaat eteen, jotka mahtuisivat toimimaan edessä. Tai sitten pitäisi kaventaa akselia..

t:Esa

 

 

Jos vanteet vaihtuu, niin olen kiinnostunut noista alla olevista!

 

Toi irtoperä näyttää kyllä kivalta keksinnöltä =D

Link to comment

 

 

Jos vanteet vaihtuu, niin olen kiinnostunut noista alla olevista!

 

Toi irtoperä näyttää kyllä kivalta keksinnöltä =D

 

Noi vanteet on jo päässyt huonolla pidolla ruostumaan melkoisesti. Katsotaan nyt, jos saan edes toisia pyöriä aikaiseksi.

Irtoperä on kyllä ihan kuningas. Joku mitali sille, joka sen aikanaan hokas!

Link to comment
Heii.. Mistäs bongasit tuon rautaristipeilin?

 

Pari vuotta sitten oli vielä olemassa Moonin myymälä muistaakseni Seinäjoella. Nyt se kai on lopettanut??

Ne myi silloin noita rodi/HD tarkoitukseen. Aluksi se roikkui mulla ikkunan yläosassa, mutta jossain vaiheessa askartelin sen sopimaan Kuplan alkuperäisen peilin varteen.

Jotkut prätkäfirmat varmaan vieläkin myy noita..?

Link to comment
Mites tuo w130 nokka toimii tuossa tonnikuussatasessa, millä kierroksilla kone alkaa vetämään?

Yllättävän hyvin se toimii. Itseasiassa aivan ihana nokka se on.. Hieman herjalla ja kokeilumielellä sen siihen laitoin, kun sellainen oli jo pitkään ollut hyllyssä käyttämättömänä. Kansiseppä suunnitteli ja veisteli kanavat ja palotilat ton nokan mukaan. Tiedä sitten, miten erilaiset kannet olisi tullut, jos olisin ilmoittanut nokaksi jonkun muun.:)

Kaippa se varsinainen "toiminta" alkaa vasta jossain reilun kolmentonnin kohdalla, mutta normikaupunkiajossakin on vielä ihan siedettävä.

Nyt olis hyllyssä vielä Scatin 1,25 vipusettikin odottamassa, jota ajattelin kokeilla jossain vaiheessa..

Link to comment
Asia pirssi, weikkaan että tupla kaasareilla muuttuis ton koneen luonne aikalailla.

Samaa olen miettinyt ja 40 tuplat on kyllä ostoslistalla. Noi pikku Weberit vaan toimii sen verran hyvin, että en ole pitänyt kiirettä isompien hankinnalla. Tarjota saa hyvää tuplakaasarisettiä..

Link to comment
  • 4 months later...

Pieniä "parannuksia" tuli tehtyä tuohonkin räpsään talven aikana.

Moottoriin laitoin 1.25 keinuvivuston, terästönärit sekä GB:n lisäöljypohjan. Tein uuden pakoputken 2 -tuumasella vaimentimella ja Lambdan paikalla. Paikallinen kaasarivelho kävi Lambdan kanssa säätämässä kaasarit kohdilleen. Takapään CoilOverit vaihdoin vakioihin öljyiskareihin, joilla takapää saatiin lähemmäksi maanpintaa. Takarenkaat on nyt 165/80-15 ja joka renkaassa on irtovalkosivut. Tein myös hattuhyllyn ja ruuvasin sinne vanhat Soundstreamin 6x9:t. Ratti on nyt vaihteeksi Grantin punainen Flake. Lisäksi vielä kirkkaat etuvilkun lasit ja maalasin huonolaatuisia valkoisia viivoja sinne-tänne.

Viime viikonloppuna tuli jo parisataa kilometriä mittariin ja hyvin pelittää.

http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0468.jpg

http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... C03517.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vaihdoin keinuvivut takaisin vakioihin, kun ei tuntunutkaan moottori enää niin ihanalta. Nyt on hyvä, ainakin siihen asti, kun ehdin vaihtaa viikonloppuna hankitut 40 tupla dellortot paikoilleen.. Tänään aamulla kävin katsastuksessa ja ilman virhepisteitä läpi. Nyt ei tarvitse muuta, kuin nauttia.:)

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Noniin. N. 2000km reipasta työmatkarevittelyä takana ja HC:n 180mm Heavy Duty (Sachs levy + asetelma) kytkin alkoi luistamaan.

Kysymys kuuluu; Mitä osia pitäisi kokeilla seuraavaksi? Haluaisin kuitenkin pitää tuon 6 volttisen vauhtipyörän.. Saisko siitä sorvattua sopivan pyörän 200mm kytkimelle? Vai onko 180mm:lle olemassa tiukempia vaihtoehtoja? Joskus yli 10v sitten tein ensimmäiseen Kuplaani jokkisohjeiden mukaan hyvän 180mm kytkimen vakiosta kierrejousiasetelmasta Volvon B18 moottorin venttiilin jousilla. Se oli kyllä hyvä, mutta nyt ei ole sellaisia jousia, eikä muutenkaan sellaista "patenttia" viitsisi vanha mies väkästellä..

Link to comment
6 voltin 200mm vauhtis käyttöön ja siihen 200mm kytkin ja asetelma. Sellanen mulla käytössä. 200mm löytyy sitten paljon eri vaihtoehtoja levyn ja asetelman suhteen kuin tohon 180mm

Hienoa! Missäs laitteissa noita 6V + 200mm vauhtiksia on ollut käytössä? Typ3 ja viimeiset Junikset, vai?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Viikonloppuna tuli vaihdettua kevennetty 200mm vauhtipyörä, Stage 1 -asetelma ja "Kushlok" -levy. Samalla lämmönvaihtimet vaihtuivat J -putkiin, puhallikoppa vaihtui ja kaasareiksi 2 x 40 Dellut. Säädötkin oli jo valmiiksi kohdallaan, kun lambdalla sitä eilen pällisteltiin. Taas tarvitsee vain nauttia!

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0662.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0781.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0783.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0787.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Kyllä se on nyt uskottava, että Kennedy ykkönenkin tarvitsee jotain parempaa haarukkaa ja painelaakeriakin.. Nimittäin tänään maitokaupan parkkipaikalla kytkin muuttui täysin tunnottomaksi. Köyden perässä kotiin ja nopealla tutkimisella vaijeri ja poljinsysteemi on kunnossa. Jotain siis tapahtui kytkinkopan sisällä. Asetelma ehkä on ehjä, tai ainakaan koneen käydessä ei kuulu mitään epänormaalia meteliä..

Pitää pudottaa kone TAAS alas ja tutkia tilanne. Pitää vaan ensin miettiä, että lopettaisko tämän ajokauden tähän ja alkais tekemään muitakin mielessä olevia muutoksia. Eli tänä ehtoona vain tupakkia ja olutta..

Link to comment
  • 4 months later...

Viime suvena päätin, että tämä kosla on nyt rakennettu ja aletaan keskittymään Splitiin ja Junikseen. Ja paskat.

Tipiltä tuli CalPartsit Splittiä silmällä pitäen, mutta pakko oli kokeilla niitä tuohon kuuskutoseenkin. Takapää oli passeli, mutta odotetusti etupää ei ehkä ihan.:)

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... 008001.jpg

Ei pieni kavennus voi ikinä olla pahaksi, joten joulunpyhinä etuakseli irti ja paloiksi. Mittailin, että n. 64 mm kavennuksella ei tarvitse laikata koria, joten päätin kokeilla josko se riittäisi. Viime keskiviikkona sain laitettua akselin takaisin ja nyt pyörät mahtuvat toimimaan. Näillä näkymin ensi kesänä mennään siis CalPartseilla. Ei lähelläkään tonttia, mutta vaihtelu virkistää.:)

http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... seilla.jpg

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Damien

Rispektiä ja oossomia (heh, sori vesimiesten termi) tuolle kuplalle.

Persoonallisen näköinen kulkine.

 

Blue dotseista ja t-barseista ei vissiin mainittu mitään katsastuksessa? Omassa olisi samat varusteet ja katsastus edessä ihan lähipäivinä...mietin että ruuvaanko pois leimaamisen ajaksi.

Link to comment
Rispektiä ja oossomia (heh, sori vesimiesten termi) tuolle kuplalle.

Persoonallisen näköinen kulkine.

 

Blue dotseista ja t-barseista ei vissiin mainittu mitään katsastuksessa? Omassa olisi samat varusteet ja katsastus edessä ihan lähipäivinä...mietin että ruuvaanko pois leimaamisen ajaksi.

Kiitos.

Juu ei mainittu mitään. Kovin oli positiivinen henki leimalla, niinkuin on ollut joka kerta tuon härvelin kanssa. Noita t-barsseja hieman aprikoin itsekin, kun en ole niiden kanssa ennen leimalla käynyt, mutta päätin sitten kokeilla noin ja repiä pois, jos niin käskevät. Hyvä näin.

Link to comment
Guest Damien

Nonniin, nyt on käyty katsastamassa kupla. Bluedotsit ja levitetyt peltivanteet ei aiheuttaneet huomautuksia. T-barseista parta vähän pärisi, onneksi toinen katsuri oli valveutuneempi ja sanoi että noin vanhassa voi olla tuollaiset puskimet, ei ole liian teräviä reunoja. Perusteli tätä mm. sillä että -60-luvun autoissa saattoi olla ties minkälaisia teräviä nokkakoristeitakin.

 

Sori OT tähän väliin mutta vinkiksi jos tulee joskus seliteltävää ko. varusteista.

Link to comment
  • 1 month later...

Pieniä parannuksia tulee pikku hiljaa.

Viime viikonloppuna ratkaisin muutamat käyntihäiriöt uudella 009 jakajalla + Pertronix -kärjettömällä.

Viime talven etuakseliremontin yhteydessä päätin, että kallistuksenvakaaja tuskin itse lyhentämällä paranee, joten jätin sen kokonan pois. Sekään ei ollut hyvä ratkaisu, koska mutkissa keula muuttui melkein vaarallisen tuntuiseksi. Ulompi etupyörä tuntui lähtevän alta tai häviävän johonkin pienissäkin kaarteissa. Niinpä avasin internetin CSP:n kohdalta ja tilasin 19mm kallistuksenvakaajan ja Bilsteinin etuiskarit. Eilen laitoin ne paikoilleen ja nyt tuntuu keula oikein pirun hyvältä. Viimeistään ensitalvena pitää tehdä takapäällekin vielä jotain temppuja.

  • Like 1
Link to comment
  • 5 months later...

Taas on aika aloittaa tämän vekottimen muokkaaminen. Ajokausi loppui jo syyskuun alussa, kun laturi hajosi, eikä ollut aikaa eikä motivaatiota alkaa sitä vaihtamaan tai korjaamaan. Hiilet ja säätimen vaihdoin, mutta se ei riittänyt. En ollut myöskään enää tyytyväinen auton suorituskykyyn, joten oli aika lopettaa harrasteajelut tältä kaudelta ja painua takaisin pajalle.

Keskiviikkona kävin Vaasassa hakemassa aihion seuraavaksi moottoriksi. Tarkoituksena on harjoitella sen avulla ahtamista ja sähköisiä moottorinohjausjuttuja. Myös vaihteisto tulee vaihtumaan ja ehkä jarrutkin, jos kaikki menisi kerrankin niin, kuin olen suunnitellut.

Ulkokuori pysynee samana toista ovea lukuunottamatta, joka vaihtuu parempikuntoiseksi ja vihreäksi. :)

Tänään revin irtoperän irti ja irrotin myös moottorin. Se käydään jossain vaiheessa läpi ja hieman enemmän alavääntöisenä nostetaan Juniksen perään.

post-370-13888361610576_thumb.jpg

post-370-1388836161082_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Pirun hidasta tämä auton rakentaminen.

Välkkäri paikoillaan ja pakoputki valmis. Imusarjat ja ahtoputketkin on jo aika pitkällä.

Takahelmaa pitää muokata aika voimakkaasti tai yrittää tehdä se kokonaan uusiksi suorasta pellistä.

Polttoaine- ja sytytyspuolta tulee ohjaamaan Haltech:n möykky. Siihen liittyvien anturien ja muiden juttujen sijoittelussa ja asennuksissa on myös kulunut aikaa ja tupakkia ihan mukavasti.

post-370-13888361766697_thumb.jpg

post-370-13888361766947_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...