Jump to content

Välitetyt keunuvivut


Recommended Posts

Noniin eli haulla ei pistänyt silmään. Laittakaa linkki jos löytyy jo foorumilta. Aika tietämätön kun olen näiden autojen kanssa (ainaki vielä toistaiseksi) niin haluaisin tietää mitä hyötyä on välitetyistä keinuvivuista? Mistä tunnistaa ettei keinuvipu ole vakio? Muutaman koneen vasta purkaneena, päivittäneenä ja kasanneena ei ole tuota tietopuolta vielä kauheasti kertyny.

Link to comment

keinuvipu maaraa kuinka paljon venttiili aukeaa. Nokka tyontaa nostajaa, joka tyontaa tyontotankoa, joka tyontaa keinuvipua. Vipu on keskelta akseloitu ja toinen puoli tyontaa venttiilia auki.

 

Keinuvipu on vipuvarsi, ja yleensa venttiilin puoleinen osa sita on pidempi. Eli vakio keinuilla jos tyontotanko tyontaa vipua 1mm, niin venttiili aukeaakin 1,1mm. (Vakiokeinu).

 

Valitetty 1,25 keinu on valityssuhteeltaan isompi, eli venan puoli suhteessa tonarin puoleen on pidempi. Samalla 1mm tyontotankon liikkeella venttiili aukeaakin nyt 1,25mm.

 

Ei kuulosta paljolta, mutta jos virinokka vaikka aukaisee vakiokeinuilla 11mm, niin 1.25 keinuilla venat aukeaakin 12,5mm. Se jo vaikuttaa, palotilaan menee enemman seosta (jos kone jaksaa imea).

 

Saman noston voisi tehda pelkastaan nokan nostoa suurentamalla, mutta se rasittaa enemman nostajia ja kuluttaa osia. Taman voi kiertaa valitetyilla keinuilla.

 

Tai sitten jos haluaa kertakaikkiaan enemman nostoa mita mikaan nokka jarkevasti tarjoaa, niin keinuilla saadaan nostoa lisaa.

 

Kaikkia nostajia ei tunnistakan silmalla katsomalla, etta mitka ne on.

Vakioitakin oli ensin 1:1 suhteella, ja myohemmin vasta yleisemmaksi tulleella 1,1:1 suhteella.

 

Jan

Link to comment

vakiot 1:1 ja 1,1:1 kyllä erottaa silmällä. 1,1:1 keinussa on 2 viivaa akselireiän yläpuolella. 1:1 keinussa niitä ei ole.

 

Samoin "vakio" tyyppisen 1,25:1 keinun erottaa tuosta työntötangon montun paikasta, jos se on keskellä keinu on 1,1:1 ja jos sivussa niinkuin kuvassa, on keinu 1,25:1

 

5351-12.jpg

Link to comment
vakiot 1:1 ja 1,1:1 kyllä erottaa silmällä. 1,1:1 keinussa on 2 viivaa akselireiän yläpuolella. 1:1 keinussa niitä ei ole.

 

Samoin "vakio" tyyppisen 1,25:1 keinun erottaa tuosta työntötangon montun paikasta, jos se on keskellä keinu on 1,1:1 ja jos sivussa niinkuin kuvassa, on keinu 1,25:1

 

Nii sita meinasin etta ei oo merkattu mitenkaan sita suhdetta. Sanoin huonosti. Vakiosta poikkeavat huomaa jos osaa kattoa, muttei oo hajua mika se sit on ellei tiia tuntomerkkien perusteella tai mittaa.

Link to comment

Välitetylle keinuvivulle tarkoitetussa nokka-akselissa voidaan käyttää pienempää nokan nostoa ja loivempia ramppeja. Venttiilille saadaan paljon nostoa miedollakin ajoituksella. Nostaja seuraa nokkaa paremmin, ja venttilinjousivoimat voivat olla pienemmät koska jousi painaa venttiilikoneistoa vipuvarren päästä.

 

Vakio 1.1:1 välitykselle tarkoitettujen nokkien kanssa on käytetty 1.25 välitteisiä keinuvipuja, ja tämä ilmeisesti on toimiva ratkaisu ainakin loivempien nokkien kanssa. Esim. 1.4:1 vipuja tällaiseen tuskin voi laittaa, venttiilin nosto ja kiihtyvyydet nousevat huimiksi ja nokan jyrkempi ramppi joutuu koville vipuvarren päässä olevaa jousen voimaa vasten.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...