Jump to content

-57 Ovaali


jonih

Recommended Posts

Pannaan tästä omasta viritelmästäkin tarinaa tänne näin jälkikäteen. Vaikka tässä ei vielä loppua olekkaan näkyvissäkään...

 

Eli potilas tosiaankin tollanen -57 ovaali, jonka kanssa puuhastelun aloittelin pikkasen vajaa vuosi sitten. Tavoitteena oli ovaalista saada tieliikenne kelpoinen laitos auton 50v vuoden kunniaksi. Auto oli ollut viimeksi liinkenteessä vuonna -76, jokunen vuosi sitten siis 😃

 

Lisää kuvia kyseisestä projektista ja sen etenemisestä löytyy tuolta sivuilta, jos joku sattuu tästä kiinnostumaan.

 

Tässä alkuun ennen/jälkeen kuvatuksia:

IMG_3932.jpg IMG_6648.jpg

 

Sitten vähän lyhenneltynä koko tähänastinen rojekti...

 

- Pohjalevy oli kauttaaltaan aika paksun kurakerroksen peitossa. Tässä vähän kuvatuksia miten homma sen kanssa eteni...

IMG_5543.jpg IMG_4126.jpg IMG_5262.jpg IMG_5375.jpg IMG_5761.jpg

 

 

- Jarrut oli myöskin jostain syystä siinä kunnossa, että niille piti jotain tehdä. Eli kaikki tekniikka jarrujen osalta uusittiin.

IMG_6208.jpg IMG_5808.jpg IMG_6369.jpg

 

 

- Vaihdelaatikko oli myöskin pienen kurakerroksen peitossa. Sille ei tässä vaiheessa tehty muuta kuin kevyt pintapuolinen puhdistus.

IMG_5591.jpg IMG_5599.jpg IMG_5720.jpg IMG_5763.jpg

 

 

- Ruostetta ja reikiä riitti ihan riittävästi...

IMG_4402.jpg IMG_4408.jpg IMG_4414.jpg IMG_4436.jpg IMG_4443.jpg

 

 

- Korin ehostelua. Jossain kohtaa taisi mopo karata käsistä 😃

IMG_5385.jpg IMG_5391.jpg IMG_5532.jpg IMG_5642.jpg IMG_5625.jpg

 

 

- Rättikatto tuntui hyvältä idealta, joten sellasen tilasin ja ovalin orkkis katto silputtiin tieltä pois.

IMG_6227.jpg IMG_6352.jpg IMG_6386.jpg IMG_6670.jpg IMG_6741.jpg

 

 

Tässä sitten loppukesästä ekoilta kruisailuilta muutama kuvatus:

IMG_7252.jpg IMG_7380.jpg 

 

Nyt talvenaikana tarkoitus olisi korjata lokareista suurimmat reiät, koska katsastuksessa olivat sitä mieltä, että reikiä autossa ei jostain syyssä saisi olla 😃 Samalla olisi vielä tarkoitus siistiä noin ilma-asennukset ja kenties vähän verhoilla autoa sisältä.

 

Nyt syksyn aikana ei oikeen ole vielä päässyt alkuun tämän kanssa. Uudet renkaat tuli hommattua. Oikeestaan sen takia, että noi edelliset korkeat renkaat ottivat edestä sen verran lokareihin kiini, että autoa ei saanut niin alas kuin oli tarkoitus. Nyt uusilla renkailla autoa saadaan vähän alaspäin.

Tässä pari kuvatusta renkaiden vaikutuksesta:

IMG_7572.jpg IMG_7575.jpg IMG_8235.jpg IMG_8240.jpg

 

Pelkästään lokarit irroittamalla auto tippui noin 5cm ja pohja kolahti maahan. Uusilla renkailla mentiin saman verran miinuksen puolelle. Eli tuo etuakseli tarvinnee myöskin vähän operointia talvenaikana, koska kyntöauraa tästä ei ollut tarkoitus tulla 😃

 

Tästä jatketaan kunhan ehtii...

Edited by jonih
Link to comment
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Varmaan suht mielenkiintoinen logistinen seikkailu ollut tuolla katolla.

Ihastelin tuota räbää kesällä Fun in Finissä Bodomin rannalla.

Kerrassaan härski laite, oliko se airbageilla? Joku hemmo sanoi että olis.

Link to comment
Varmaan suht mielenkiintoinen logistinen seikkailu ollut tuolla katolla.

Ihastelin tuota räbää kesällä Fun in Finissä Bodomin rannalla.

Kerrassaan härski laite, oliko se airbageilla? Joku hemmo sanoi että olis.

Itse asiassa katto sitten tuli vähän reilussa viikossa kun Havier vihdoin sai rahat Paypalista ulos ja suostui katon lähettämään. Muutamaan kertaan kyllä kieltämättä meinasi usko loppua kesken =)

 

Juu bägeillä on kuten mikan tossa jo antoi ymmärääkkin.

 

millä konstilla sait sisätilasta pellit noin puhtaiks?

Toisiaan nailonlaikka jos toinenkin tuli hinkattua tonne. Sillä lähtee näppärästi jos ei ole ruostetta.

Link to comment

joo kyllä itselläkin on kokemusta nailonlaikoista kaikki ulkopinnat olen niillä hionut puhtaaksi mietin vaan kun aika hankala nailonilla ahtaisiin paikkoihin päästä ja kun ruostettakin tahtoo olla.

Link to comment
  • 1 month later...

Pitkästä aikaa tullut vähän tämänkin kanssa puuhasteltua. Eli tosiaankin "lupasin" katsastuksessa viimevuonna korjata nuo lokasuojat, koska niissä ei kuulemma jostain syystä saa olla reikiä eikä myöskään teräviä reunoja. Ja näissä ei paljon muuta ollut jäljellä =)

IMG_7677.jpg IMG_8173.jpg IMG_8758.jpg IMG_8759.jpg

Serkkupojan vanhasta kilpurista sain virheettömät lokarit tohon, mutta en niitä nyt kehdannutkaan sitten laittaa paikalleen.

 

Sitten ois tarkoitus vaihtaa uudemman 70-luvun kuplan laatikko tohon.

IMG_8254.jpg IMG_8724.jpg IMG_8766.jpg

 

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin toi juniksen laatikon etupään korikannake on samanlainen kun ovalissa? Eli vaan vaihtamalla toi juniksen nokkakappale pitäisi laatikon sopia ovalin alle?. Rumpujen kanssa pitää kuulemma käyttää jotain paksuja prikkoja, jotta vetoakselin jenka ylettyy kiristämään rummun. Pitääköhän tämän kailtainen internetfakta paikkansa?

Link to comment

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin toi juniksen laatikon etupään korikannake on samanlainen kun ovalissa? Eli vaan vaihtamalla toi juniksen nokkakappale pitäisi laatikon sopia ovalin alle?. Rumpujen kanssa pitää kuulemma käyttää jotain paksuja prikkoja, jotta vetoakselin jenka ylettyy kiristämään rummun. Pitääköhän tämän kailtainen internetfakta paikkansa?

 

..jep askihomma pitää paikkaansa . Ja vaihtamalla lyhkäset vetarit pysyy rengas syvällä eikä tarvi prikkoja.

Link to comment

Juniksen ja ovaalin etukannakkeet ei oo samanlaisia. Vaan tosiaan juniksen etukannakkeella (ja hockeystikillä) saa tuoreemman lootan ovaaliin orkkispaikalleen.

 

Joni: Näissä lintta vehkeissä kantsii harkita paria juttua:

 

Mäntykiven Sepi tais laittaa tuoreemman lootan sellasenaan tekemällä itse lootan etukiinnikkeen ja korottamalla takakannakkeita, näin loota tuli jonkin verran alkuperäistä ylemmäs -> pienempi camber takapyöriin.

 

Linttavehkeissä taas raideleveyden lisäys takana voi helpottaa, ettei kumi hankaa yläreunastaan sisäloksuun. Rikkojen tarve vähennee käyttämällä tuoreampia 5-pulttirumpuja.

Link to comment

Jep, oikea tieto on että jotta saat isoviis rummut sopimaan uudempiin vetareihin niin joudut tekemään n. 10mm puslat rummun ja laakerin väliin. Muuten rummut ottaa jarrukilpiin. Lisäksi saatat joutua laittamaan prikat rummun ja mutterin väliin.

 

Nuo uudemmat pitkät vetarit levittävät aika paljon joten saattaa tulla ongelmia löytää isoviis vanteita joilla on sopiva offsetti että käy lokareiden sisään.

 

Mullakin on Hebsterissä pitkät vetarit mutta mun levitetyt orggis splitin 16 tuumaset vanteet on levitetty sisäänpäin joten mahtuu just lokareiden sisään.

Link to comment
Guest Toheltaja

about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan...

Link to comment

Niin nimenomaan haluaisin pidemmät vetarit kun noilla orkkiksilla raapii renkaat sisälokareihin. Mutta toi on sitten huonompi homma jolleivät mahdukkaan enää lokareiden sisään. Tiedä sitten taittuisko noi renkaat sinne lokarin sisään ton camberin myötä. Johan tämä nyt menee arpomiseksi.

 

Juniksen ja ovaalin etukannakkeet ei oo samanlaisia. Vaan tosiaan juniksen etukannakkeella (ja hockeystikillä) saa tuoreemman lootan ovaaliin orkkispaikalleen.
Tolla etukannakkeella tarkoitin sitä kumikäikälettä joka tulee laatikon ja rungon väliin. Juniksen nokkakappale ja hockeystick on jo hommattu.
Link to comment
about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan...

 

Toi käikäle pitää nimenomaan laittaa rummun ja laakeripesän väliin sillä muuten rummut ottaa jarrukilpiin

 

Niin nimenomaan haluaisin pidemmät vetarit kun noilla orkkiksilla raapii renkaat sisälokareihin. Mutta toi on sitten huonompi homma jolleivät mahdukkaan enää lokareiden sisään. Tiedä sitten taittuisko noi renkaat sinne lokarin sisään ton camberin myötä. Johan tämä nyt menee arpomiseksi.

 

Minkä levyiset vanteet sulla on? mulla on 6,5 tuumaa leveet. Niillä jää n. 20mm jousilattaan ja menee just lokarin sisään.

 

Yritän etsiä juttu missä mulla oli tarkat tiedot mun vanteiden offsetistä ym. Tais olla ET n. 45 mutta en muista nyt tarkkaan.

Link to comment

Joo paikallaan on orkkis vielä. niin se tais olla 25mm/puoli mitä nuo pidemmät vetarit on pidemmät? Pitääpä koittaa kehittää jostain tollasia testipalikoita sinne väliin.

 

EDIT:

Jaah sokeana kirjoiteltu täälä taas =) Tossahan toi ylempänä luki, että 30mm leveämmät.

 

Vanteet on noi 5.5 tuumaa 5-spoket. ET:tä en kyllä muista pitääpä katsoa. Tosiaan ton tipin laittaman kuvan perusteella sitä tilaa saattais ollakkin.

 

Ilmeisesti pakostakin noi leveemmät vetarit venyttää myös jousilaattaa ulommas ton 30mm. Meneeköhän se miten eksoottiseen asentoon ihan ala-asennossa?

Link to comment

Pitkät vetarit ovat 30mm pitemmät jousilatan ulkopuolella joten ne ei mitenkään muuta jousilatan asentoa vain rummun paikka siirtyy siis ulommaksi.

 

Tässä kuva mun 16x6,5 tuumaiset vanteet pitkillä vetareilla.

Ekassa näkyy tuo mitta jousilattaan.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2133.JPG

 

Ja tästä näkee mihin kohtaan nää osuu lokareissa. Tässä ilman konetta joten perä on korkealla. Kun perä laskee niin renkaat uppoaa lokariin.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5165.jpg

 

Edit: Piti käydä mittaamassa... ET on mun vanteissa n. 43mm.

Link to comment

Suuret kiitokset noista oli suuri apu!

 

Alkaa valkenemaan tämä projekti. Tuleepa ne ulos sieltä, tiukille menee kyllä. Pitää toi ET tarkastella huomenna vanteista. Ei kai se auta kun kokeilla, että miltä se näyttää.

 

Tossa oma härvelini normaali korkeudessa.

Aika reunassa se on jo tossakin. Mutta jospa se kääntyy nätisti sinne lokarin sisään. Lokarin yli ei kyllä saisi tulla yläasennossakaan.

Link to comment
Tossa oma härvelini normaali korkeudessa.

Aika reunassa se on jo tossakin. Mutta jospa se kääntyy nätisti sinne lokarin sisään. Lokarin yli ei kyllä saisi tulla yläasennossakaan.

 

Onko tossa vielä lyhyillä vetareilla?

Saattaa mennä tiukoille.

 

Tästä kuvasta ehkä näkee paremmin miten mun renkaat istuu lokariin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2183.JPG

Link to comment

Juu tossa kuvassa on lyhyillä vielä. Tossa kuvassa tosin kori ja kone juuri nostettu paikalleen niin taitaa olla noi renkaat vielä vinossa. Ainakin kun tuota lokarin alareunaa katsoo niin näyttäisi alareunasta olevan aika hyvin jopa sisällä.

 

No turha kai sitä on arpoa ei muutakun kokeilee miltä se näyttää. Melkeen pitää ekana tosiaan jollain spacerilla koittaa tolla orkkis laatikolla kun se on vielä autossa kiini.

Link to comment
Guest valtteri

Kattelin nuo kuvat tuossa läpi.

 

Täähän on ihan törkeän siisti laite. Rakentajalla on selvästi tyylitaju kohdallaan, niin puhdasoppinen peli tämä on. Kymmenen pistettä!

Link to comment
about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan...

 

Toi käikäle pitää nimenomaan laittaa rummun ja laakeripesän väliin sillä muuten rummut ottaa jarrukilpiin

 

Muistin tämän keskustelun kun tein jarruremonttia kuplaan ja vieressä sattu olemaan vanhan mallinen 5-pulttirumpu. Niin kyllä se rummun ulkopuolinen olake on n. 10 mm pidempi uudemmassa, hyvin se vanhempi rumpu sinne paikalleen kolahti, mutta tosiaan ulkopuolelle jäi booreja näkyviin n 10 mm. Tässä mun tapauksessa kylläkin -73:n irssi persus 4-pulttirummuilla, mutta samat rummuthan on svingissä ja irssissä? Tosin minähän nyt en mitään noista 5-pulttisista kuitenkaan ymmärrä...

Link to comment

Mullahan on KidVrodissakin IRS:in laakeripesät (laikatut tukivarret) ja 5-pultti rummut niissä mutta ne otti jarrukilpiin joten siinä on n. 12mm käikäle rummun ja laakerin välissä. Jos mittaatte noita rumpuja miten syvällä tuo keskiön pinta joka tulee laakeripesää vasten niin se on eri kuin 4-pulttisissa. (Syvempi) ja lisäksi tuo keskiö on matalempi myös ulkopuolelta. En enää muista tarkkoja mittoja mutta tuo tuli mitattua kun minä asensin Hebsteriin -74:sen askin vetareineen. Jolloin päätin hankkia sille kolkin isoviis jarrut taakse.

Link to comment

Tosiaan noiden 5-spokejen ET näytti olevan 12.

 

Otin nyt kuitenkin varastolta vielä toiset lyhyet vetarit työnalle katotaan nyt, että kummat tonne tulee paikalleen. Molemmat on nyt kuitenkin putsattu. Pitää nyt mitata, paljonko noissa vetareissa on eroa vaikka sen varmaan aika moni on jo mitannut aikaisemminkin ja todennut olevan ton 30mm.

 

Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =)

 

Täähän on ihan törkeän siisti laite. Rakentajalla on selvästi tyylitaju kohdallaan, niin puhdasoppinen peli tämä on. Kymmenen pistettä!
Kiitos vaan kehuista, mistään tyyleistä rakentajalla ei tosin taida olla hajuakaan =)
Link to comment
Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =)

 

En varsinaisesti mitannut, enkä kiristänyt sitä rumpua paikalleen, kunhan kokeilin ja siinä silmään pisti tuo ulkopuolisen olakkeen mittaero. En edes tiedä minkä ikäisestä tuo 5-pulttirumpu on, ja kuten sanoin en noista 5-pulttisista mitään ymmärrä, joten en edes tiedä onko niitä erilaisia ;)

Link to comment
Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =)

 

En varsinaisesti mitannut, enkä kiristänyt sitä rumpua paikalleen, kunhan kokeilin ja siinä silmään pisti tuo ulkopuolisen olakkeen mittaero. En edes tiedä minkä ikäisestä tuo 5-pulttirumpu on, ja kuten sanoin en noista 5-pulttisista mitään ymmärrä, joten en edes tiedä onko niitä erilaisia ;)

 

Näitä on eri malleja.

 

Oliko sun silee ns. pre-57 rumpu:

111501615.jpg

 

Vai ns. "kukkarumpu" 58-67?

111501615DGR.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...