Jump to content

Ilmajouset


jori

Recommended Posts

Alkuperäiseen kysymykseen unohtui mainita että oma ajatus kuplan ilmaiskareista olisi se että kuplan keula on aika kevyt jolloin iskari ei tarvisi niin paljon painetta noustakseen ajokorkeuteen ?

Mutta toisaalta, samalla kevyt keula ehkä tuntuu pienimmilläkin paineilla kovalta...

 

Kuuteen vuoteen ei ole ollut muuta ajokkia kuin Junis ja tuntuu että näitä kuplia on porukka tontittanut ilmaiskareilla ehkä enemmänkin joten jos jollain on kokemusperäistä tietoa niin tulemaan vaan.

Link to comment
Guest JaMaJuVa

Mutta eikö renkaalla ole tietty tilavuus jolloin sen paine nousee heti kun sinne lisää ilmaa? Eikö ilmapussin tilavuus muutu sen mukaan mitä pidemmäksi se venyy?

Link to comment

Ilma kun tuppaa painumaan kasaan paineen alla. Tässä tapauksessa siis auton paino.

 

Sambasta kun lukee niin esim Monroen iskarit vaatii 9-11bar paineen että kupla nousee ajokorkeuteen. Mulla on yhdet iskarit itsellä mitkä olleet kuplassa.

Edited by Soukka
Link to comment
  • 1 year later...

Näissä pelaa yksinkertainen matematiikka jos ilmajousen "vipusuhde" vaan on tiedossa. Taitaa olla aika lähelle 1:1 kuplan etupäässä?

 

Esim. 8 cm läpimittainen tyyny tai mäntä kantaa noin 50 kiloa per 1 bar.

Tämä koska 1 bar = 1,01972 kg/cm2, 8cm halkaisijalla olevan männän pinta-ala 50,27 cm2.

 

Jos mäntä tai muu tyyny on läpimitaltaan pieni, tarvitaan suuri paine auton kantamiseen. Suuri paine = jäykkä jousitus. Isoläpimittainen kantaa pienemmällä paineella = pehmeämpi jousitus.

Tästä voisi kuvitella että leveä ilmatyyny on paljon mukavampi kuin kapeahko ilmaiskari..?

 

Jos on pelkät ilmajouset, ei maavaran muuttaminen juuri vaikuta paineeseen eikä sitä kautta jäykkyyteen. Jos on rautajouset apuna ja pieniläpimittaiset ilmaiskarit, jäykentää maavaran nostaminen jousitusta.

 

Jos nimimerkki Zampalla ei ole rautajousia apuna, voisi Monroen iskarin ilmamännän läpimitta olla noin 75mm:

läpimitta 75mm = pinta-ala 44,18 cm2. 4bar = 4,08 kg/cm2.  44,18 x 4,08 = noin 180 kg mikä voisi olla lähellä etunurkan painoa.

Jos Zampalla on rautajouset apuna niin läpimitta voi olla pienempikin.

 

Takana vipusuhde aiheuttaa sen että painetta täytyy olla jonkin verran yksinkertaista laskelmaa enemmän. Jos jousi pitenee sanotaan nyt vaikka 2cm ja jos auton perä nouseekin vaikkapa 3cm. Silloin "matkassa voitetaan, voimassa hävitään".

Tässä nyt oletetaan myös että ilmajousi/iskari on suhteellisen suoraan pystyssä niinkuin se volkkareissa taitaa olla.

  • Like 1
Link to comment
  • 6 months later...

Jatketaas täällä ettei ihan tanhiksen projekti kertomukset lähde sivuteille!

 

@jonih :lla kun on ehkä fiksuin ikinä näkemäni ilmajousi akseli projekti käynnissä niin tuli heti mieleen et mahtuuko alkuperäiset apusimpukka-"kääntövarsi"-raidetangot paketti vai pitääkö muokata hammastangolle?

Lähinnä itsellä romuttunut visiot siihen kun en millään kerkeä päivittämään vielä hammastangolle ohjausta.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 year later...

Palstaa tonkimalla löytyi tällainen semiaktiivinen ketju sopivasta aiheesta.

 

Allekirjoittaneella jo osittain osat hankittuna, ajoneuvo joka tekeillä ei toistaiseksi myöskään allekirjoittaneelta entisestään tuttu, tarinaa projektista voidaan laittaa projektiosioon jos niikseen tulee. 

 

Tavoitteena siis kaudelle 2020 Gulf Blau '63nen. Arkistossa on jo 4 tuumaa kavennettu "tehdastekoinen" akseli ja ilmaiskarit. Perään löytyy hyviä sarjoja sopien suoraan swingiperään. Tässäkään ei ongelmaa. Mutta. Miten tämä kombinaatio katsastetaan? Säätimeksi ainakaan toistaiseksi ei ole tarkoitus hankkia miljoonan taalan digitaaliohjausta, vaan mentäisiin vivut ja solenoidit -tyyppisesti. 

 

Alasjouston rajoitustaso alustan korkeussäädöstä. Ulosjouston rajoitus? Remmit iskareiden väliin, itse iskarit? Alakorkeus vakiosta maksimimadallukseen?

 

Säädin ei saa olla ohjaamossa, ok, sijoitetaan etupellin alle  " ". 

 

Alustan osien tulee olla "tehdasvalmisteisia". Eli valmistajalta tarvitaan todistus, missä spesifioidaan, mitä tässä dokumentissa lukee?

 

Pyöränkulmien tulee pysyä säätöarvoissa? Onko kuplaan edes minimi ja maksimiarvoja? Miten tämä toteutetaan? "Erittäin pienellä säätövaralla korkeudessa"?

 

Lopuksi kysymys miksi? Tähän on jo vastaus, "siksi, että tekee mieli" 🙂

Link to comment

Mjoo, jos nyt oikein muistelen.

Juniksen leimaus. Edessä iskarit pusseilla. Perässä irs ja palkeet.

 

Iskareista ja palkeista vein lapun missä kantavuudet riittää. Taisi olla sieltä mistä tilattiin tai vastaava.... ei se mikää erityinen spesifikaatio lappu ollut

 

Kiinnikeissä ja yms mulla laserleikattuja palikoita ja kunnon hitsaukset, ei ongelmaa. Katsuri sanoi että hänelle tärkeää että on riittävät. Oli kuulemma nähnyt virityksiä missä oli vaan palkeita heitelty akselin väliin....

 

Mittasivat maasta se 8cm. Mulla tais olla 12cm, oli silloin sellasten rajoittaja kumipalojen varassa. (Niitä sitten olemassa useampaa korkeutta) 🙂 Ja sitten navan keskeltä pyörän kaareen. Se merkattiin otteeseen.

 

Pyörän kulmat ei katsuria kiinnostanut ollenkaan.

 

Mä kävin pari kertaa katsuria moikkaamassa ja sopimassa asiat. Suomeksi vein paperit ja kerroin toteutuksen etukäteen, oli todella helppoa ja ei mitään ongelmia.

 

Ja tästä aikaa jo.... ööö 8vuotta. Tais olla eka säkitetty paku silloin...

 

Pasi

 

 

Link to comment

Toissa kesänä Juniksen katsastin ilmoille, mulla tosin vähän eri kun ovat ”apujousina”.

-Mutta maksimi madallus taitaa olla sen 51mm(joku voi korjata jos mulla muisti pätkii), Juniksen kohdalla tämä oli haasteellista silloin selvittää mikä vakio korkeus:)

-iskareista ja jousista ja kaikista vaan paperit mitä saat mukaan.

-pyöränkulmat täytyy mittauttaa(kuten myös nykyään aina alustasarjaa katsastaessa). Juniksessa tätä ei voinut oikein toteuttaa kun kalibrointi ei onnistunut millään laitteella takapyöränkaaren muodon vuoksi. Kuplaan varmaan voi löytyä jotain arvoja.

-tottakai asialliset kiinnikkeet 

-ohjain oli kiinnitetty penkin alle varmuuden vuoksi ettei pääse ajossa säätämään.

-käy juttelemassa etukäteen, keskustelun yleisestä hengestä voi päätellä kannattaako yrittää edes sillä asemalla.

 

Link to comment
On 3/29/2019 at 10:36 PM, jori said:

Toissa kesänä Juniksen katsastin ilmoille, mulla tosin vähän eri kun ovat ”apujousina”.

-Mutta maksimi madallus taitaa olla sen 51mm(joku voi korjata jos mulla muisti pätkii), Juniksen kohdalla tämä oli haasteellista silloin selvittää mikä vakio korkeus:)

-iskareista ja jousista ja kaikista vaan paperit mitä saat mukaan.

-pyöränkulmat täytyy mittauttaa(kuten myös nykyään aina alustasarjaa katsastaessa). Juniksessa tätä ei voinut oikein toteuttaa kun kalibrointi ei onnistunut millään laitteella takapyöränkaaren muodon vuoksi. Kuplaan varmaan voi löytyä jotain arvoja.

-tottakai asialliset kiinnikkeet 

-ohjain oli kiinnitetty penkin alle varmuuden vuoksi ettei pääse ajossa säätämään.

-käy juttelemassa etukäteen, keskustelun yleisestä hengestä voi päätellä kannattaako yrittää edes sillä asemalla.

 

 

Tässähän hyviä vinkkejä. Todellakin erittäin pienen otannan tarkastelu paljasti, ettei osalla konttoreita ole välttämättä hajua tällaisen, kuitenkin jollain tapaa erikoisuuden muutoskatsastamisesta.

 

Loppujen osien tilaus alkaa lähestymään. Josko sitten kuitenkin se ilma-alusta tännekin päätyy...

 

Link to comment
  • 3 months later...

Jatketaampa tähän.

 

Mistäs löytys hyvät ilmaiskarit olkatappikeulaan? Vaatiiko tolppien/alakiinnityksen modausta?

 

Ajatuksena säilyttää rautajouset ja niillä mennä alas. Sit hidasteiden ylitykseen/huonolla tiellä ajeluun ilmaiskareilla nostaa vähän ylemmäs.

 

Vaatiiko muutoskatastusta pelkät iskarit?

Link to comment

Itse jättäisin ajamatta alatukivarsien pulttien varassa. Ainakaan oma uskallus ei riitä. Gulf Blauhun on tulossa erittäin todennäköisesti täysi ilma-alusta (etupään osat on), ja ajattelin passata alakiinnikkeen varassa ajon. Lisäksi iskunvaimentimen kulmaksi tulee hyvin pysty, kova paine, kova ajaa.

Link to comment
17 hours ago, Art_Zi said:

Vaatiiko tolppien/alakiinnityksen modausta?

Itse tein aikanaan junakeulaan tappeihin vähän vahvistusta:

P1130711.jpg

P1130809.jpg

P1130840.jpg

Sittemmin nuo vaihtui säkkeihin, ajomukavuuden johdosta.

 

Kahdesta autosta on kokemusta ilma iskarein ja ne on ainakin näissä tapauksissa olleet melko kovat ajaa yläasennossa.

Toki tuo on kiini siitä minkälaiset iskarit on käytössä.

 

 

 

Link to comment

Fiksun näköinen vahvike. Tuo vaan täytyy tehdä leimakonttorin jälkeen.. Itseäkin tuo iskareiden kovuus arvelluttaa, mutta kun en oikein keksi vaihtoehtoja leimata ilma-alusta ja toteuttaa se kohtuullisella työllä pussein keulassa. Kukaan ei valmista tehdasvalmisteista sarjaa.....

Link to comment
  • 9 months later...

Sen verran tuohon ilma-alustan katsastukseen, että se 8cm pitää löytyä alimmassa asennossa maavaraa ja ohjausta ei saa käyttää ajon aikana.

 

Muuten varmaan tehdastekoiset systeemit saa läpi.

 

Pojan autoon todettiin, että nypätään romut veks leiman ajaksi kun sen autoon ei saa mitään valmiina.

Link to comment

Näihin vanhoihin ei tarvitse olla tehdastekoiset. Kiinnikkeet saa itse tehdä.

Ja oletan että ei kukaan rupea valmistamaan itse niitä palkeita;)

 

ja tuohon Pasin kysymykseen niin eiköhän tuo ole ihan tarpeeksi pätevä setti. Jos ei ole niin se kliseeksi muodustunut sanonta: vaihda konttoria!

Edited by jori
Link to comment
22 hours ago, jori said:

Näihin vanhoihin ei tarvitse olla tehdastekoiset. Kiinnikkeet saa itse tehdä.

Ja oletan että ei kukaan rupea valmistamaan itse niitä palkeita;)

 

ja tuohon Pasin kysymykseen niin eiköhän tuo ole ihan tarpeeksi pätevä setti. Jos ei ole niin se kliseeksi muodustunut sanonta: vaihda konttoria!

Missä vuodessa menee raja?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...