Jump to content

koneen laakerit


Guest Maximum

Recommended Posts

mites noi kiertokankien laakerit? onko miten kovia kulumaan noi pesät että riittääkö yleensä pelkkä laakerin vaihto?

 

KK Kaulat 55mm STD. Yleensä aarporauksen tarttee lähes jokainen lohko jolla on enemmän ajettu,lisäksi vauhtipyöränpäinen laakeripukki kuluu joskus väljäksi pituussuunnassa jolloin laakerin sovite pukkiin löystyy ja ei ole enää tiukka. Se pitää istua pesäänsä tiukasti kun painaa lohkonpuolikkaaseen eikä melkein. Ääritapauksessa kulunut lohko jossa laakeri päässyt aikansa liikkumaan ja isolla päittäisvälyksellä -> vp takoo pukkia,laakeri pyörähtää pesässä ja lukitustapin kolo "repeää". Näitä tullut vastaan muutamia. Vp kauluslaakeripukin laipan voi koneistaa myös vaikka 0,5mm välein ja sorvata itse laakerin 21mm laakerista jolloin lohkoon jää enemmän työstövaraa seuraavaa kertaa varten. Yleensä koneistamo vetää sen vaan suoraan millin seuraavaan kokoon.

Link to comment
Mulla on sen laakeripukin paksuus 20mm nytten. Sellasia "prikkoja" ei varmaa valmiiks saa mistään? Aattelin sorvilla taiteilla siihen 2mm paksusen aluslevyn ja laittaa 22 laakerin.

 

Ei vaan houkuttele kauheesti sellasen tekeminen :)

 

20mm laakereita löytyis kyllä ihan valmiinakin..

Link to comment
  • 2 months later...
Guest SIII73

Voiko kiertokankien pesien venähtäminen vaikuttaa siihen kun uusien laakerien kera kankia momenttiin vedettäessä kanget alkaa "kangertaa" eli eivät pyöri lainkaan vapaan oloisesti. Pari kankea saa liikkumaan asiallisesti, mutta varsinkin kakkoskanki ahistaa vaikka laittas miten paikoilleen. Asiaan ei vaikuta vaikka kokeilisi vanhoilla laakereilla, eikä kankien keskinäisellä järjestykselläkään näytä olevan vaikutusta...

 

Timppa

Link to comment
Eikä maksa paljo.

 

Jos on vakio kanget koneessasi, niin mieti kannattaako kiikuttaa niitä koneistamoon.

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=181

Tuolla rahalla et remppaa molempia päitä kangistasi.

 

Ja jos on tehokkaampi mosa niin sitten;

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=771

Tai vastaavat Empit Hytöseltä hieman kalliimmalla.

Link to comment

Tuolla aiemmalla kysymykselläni tarkoitin sitä että jos kyseessä on pulttikiinnitteiset kanget(1200/varhainen 1500)niin ne eivät ole itsekeskittävät,jolloin on normaalia että ahdistavat kiristyksen jälkeen,vaatii muutaman terävän napautuksen varsaralla sauman kohdalle niin keskittyy.

Tuon alkuperäisen kunnostuksen/uusien oston suhteen kannattaa huomioida sekin että alkuperäiset ovat varmasti hyvästä materiaalista taottuja ja kestävät kunnostuksen jälkeen taas varmuudella moottorin iän.Ainakin halvimmat tarvike/viritys kanget ovat materiaaliltaan ja mittatarkkuudeltaan selvästi alkuperäistä huonompia.

Link to comment
Samaa mieltä, eikä se vanhojen tarkistus/kunnostus maksa 79:ää euroa.

 

Sarotarkastuksineen ja heloituksineen jne. maksaa varmaan enemman.

Ainakaan virikoneeseen en kaytettyja vakioveiveja pistais, en edes "kunnostettuja" kaupasta.

Link to comment

No, en sanoisin että uusien 99-200e maksavien cromolykankien materiaali olisi huonompaa kuin vanhojen vakiokankien materiaali.

 

Vanhojen kankien materiaali väsyy sitäpaitsi vanhetessa käytössä.

 

Mittatarkkuudessa voi tosin olla joskus heittoja, useasti olen kuullut sellaista.

Link to comment
Guest SIII73

Voi kertakaikkiaan, kone on työkaverin ja lupasin laakeroida ja rengastaa sen. Kaveri antoi matkaan alfamerin julkaiseman "korjaus"kirjan, aiemmastakin kokemuksesta tiesin ko. kirjojen olevan todella säälittäviä, mutta ajattelin että edes momentit pitäisivät paikkaansa... Olen vetänyt kiertokankia kirjan ilmoittamaan 5 kilon momenttiin ja ihmetelly kun aina kangertaa... Monta iltaa on mennyt aivan hukkaan tuommosen paskaopuksen vuoksi, nyt hoksasin katsoa momentin vanhasta autodatan säätöarvokirjasta ja johan alko kanget huilaamaan! Kyllä oli luottamus omiin taitoihin todella koetuksella ja kampura kankineen oli jo autossa menossa koneistamoon tarkastettavaksi. Silti piti vähän naputella ja keskittää kankia että sai liikkeestä jouhevan. Olisikohan alfamer kantanut vastuunsa jos olisin lyönyt koneen kasaan ja liikenteeseen...

Monikohan on tuhonnut kamppeensa luottaessaan moiseen törkyyn?

No kirjan mukaanhan venttiilinnostajatkin ovat työntötankoja :)

Link to comment

Ok. Sovitaan sitten niin.

Loppuu ainakin tämäkin "vääntö".

Ei kai siinä alkuperäiselle kysyjälle jää muita vaihtoehtoja kuin OSTAA kaikki osat UUSINA ja KAIKKEIN kalliimmasta paikasta. Olivat sitten hyviä tai huonoja.

Jos ei halua ottaa riskejä elämässä!

Niin se maailma muuttuu, näköjään.

"Ennen vanhaan" vielä vanhojakin osia heräteltiin henkiin.

Ei herneitä piste

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kerro ihmeessä mistä saa sekä ala, että yläpään kuntoon kangistagista alle 79€:llä. Ja kuuluuko siihen hintaan särötarkastus? Entä uudet pultit?

Link to comment
Ei kai siinä alkuperäiselle kysyjälle jää muita vaihtoehtoja kuin OSTAA kaikki osat UUSINA ja KAIKKEIN kalliimmasta paikasta.
AC'n sivuilta kopioitua; Hyvistä aihioista uudistetut vakiokiertokanget

En tiedä ulkoa kaikkien osakauppiaiden hintoja, AC & HotMats oli helppo tarkistaa netistä. Hytösen hintoja en muistanut ulkoa (ja netin kautta tarkistaminen vaikeahkoa). Antamani kunnostushinnat oli ehkäpä Suomen edullisimman koneistamon hintoja.

Mutta ole ystävällinen ja kerro ihmeessä mistä orggis kiertokankia saa molemmista päistään kunnostettuna vielä edullisemmin. Jos hinta tippus vaikka puoleen AC'n hinnasta , kannattasi ottaa jo muutama setti ihan varuiksi hyllyyn.

 

Olivat sitten hyviä tai huonoja.
Juu samaa VAG-shittua noi on kuin sullakin vakiokoneesi sisällä.

 

Niin se maailma muuttuu, näköjään. "Ennen vanhaan" vielä vanhojakin osia heräteltiin henkiin.
Mulle ei ole väliä onko osat elvytetty 10km päässä vai rapakon takana. Toki saa olla erimieltä, esim kotimaisen työn kannattaminen on suotavaa.

 

Ei herneitä
Juu ei me semmoisia. Tää on vaan VW keskustelua aiheesta jos toisestakin =)

 

Entä uudet pultit?
AC'n sarjassa on vanhat mutterit (näkösällä avaimen jälkiä), joten veikkaan että pultitkin on vanhoja.
Link to comment

Sen verran tulen vastaan että usein olen ilman kuittia selvinnyt.

Se ehkä selittää sopivat hinnat...

Ja se että K.Raakilta saa sopivasti heloja KUITIN kanssa.

Mika Raussi tietää koneistus-firman, paikan, hinnan ja paljon muutakin.

Toivotaan että pitää omana tietonaan!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...