Jump to content

Sonder -67


Recommended Posts

Mitenkäs käy nyt kun lasket vaihteiston etupäätä alemmas, niin kone vastaavasti nousee peräpäästään ylös. En tunne junista noin tarkaan, mutta joutuuko nyt kuinka paljon hieromaan moottorin peltejä ja pakoputkea että sopivat paikalleen?

 

 

Kylla laatikko on samassa asennossa, ainoastaan etukannake on alempana.

Link to comment
Mitenkäs käy nyt kun lasket vaihteiston etupäätä alemmas, niin kone vastaavasti nousee peräpäästään ylös. En tunne junista noin tarkaan, mutta joutuuko nyt kuinka paljon hieromaan moottorin peltejä ja pakoputkea että sopivat paikalleen?

 

 

Kylla laatikko on samassa asennossa, ainoastaan etukannake on alempana.

 

 

Nyt mä en (taas) ymmärrä jotain..

 

- sulla on juniksen laatikossa kuplan nokkapala?

- eli keppilinja on jokusen sentin ylempänä laatikossa kuin juniksen nokkapalalalla?

- miten sä saat keppilinjan osumaan kohdalleen jos et laske laatikon etupäätä alemmas?

Link to comment
Mitenkäs käy nyt kun lasket vaihteiston etupäätä alemmas, niin kone vastaavasti nousee peräpäästään ylös. En tunne junista noin tarkaan, mutta joutuuko nyt kuinka paljon hieromaan moottorin peltejä ja pakoputkea että sopivat paikalleen?

 

 

Kylla laatikko on samassa asennossa, ainoastaan etukannake on alempana.

 

 

Nyt mä en (taas) ymmärrä jotain..

 

- sulla on juniksen laatikossa kuplan nokkapala?

- eli keppilinja on jokusen sentin ylempänä laatikossa kuin juniksen nokkapalalalla?

- miten sä saat keppilinjan osumaan kohdalleen jos et laske laatikon etupäätä alemmas?

 

-Kuplan laatikko, kuplan nokkapala

-mittasin keppilinjan ja se oli sama kuplan ja juniksen laatikolla kunhan tein vaan etukannakkeen kuplan nokkapalan mitoilla ja vaihteet ainakin toimi. Kone ei ole vielä ollut laatikossa kiinni.

 

*tossa kuvassa ylempänä näkyy ton klapin yläpuolella toi uus kiinnike ja siinä näkyy myös vanhat kiinnityskohdat*

Link to comment

Tuosta kuvasta näkyy hyvin tuo nokkapalojen ero:

 

2-bolt.gif2-bolt_bus.gif

 

 

Mä olen kyllä sitä mieltä, että ei tuossa kiinnityskohdassa ole mitään eroa laatikkoon nähden, mutta keppilinjaan nähden on. Nyt sä olet laskenut tuota etukiinnikettä juurikin tuon keppilinjan eron verran, eli sulla on laatikon etupää laskenut saman verran. Kuten Tanhiskin tuossa jo epäili, niin nyt sulla on paketti vinossa ja tuon seurauksena nousee kone ylös/vinoon, ja ne pellit ei sovi...

 

Edit: Jäi toinen kuvatus pois, nyt siitä ymmärtää ehkä paremmin..

Link to comment
Tuosta kuvasta näkyy hyvin tuo nokkapalojen ero:

 

2-bolt_bus.gif

 

 

Mä olen kyllä sitä mieltä, että ei tuossa kiinnityskohdassa ole mitään eroa laatikkoon nähden, mutta keppilinjaan nähden on. Nyt sä olet laskenut tuota etukiinnikettä juurikin tuon keppilinjan eron verran, eli sulla on laatikon etupää laskenut saman verran. Kuten Tanhiskin tuossa jo epäili, niin nyt sulla on paketti vinossa ja tuon seurauksena nousee kone ylös/vinoon, ja ne pellit ei sovi...

 

...kele jos toi pitää paikkansa niin sopii mun pieleen menneeseen viikkoon loistavasti!!!!

 

ihmetyttää vaan kun vertasin juniksen ja ton kuplan laatikon nokkapaloja keskenään niin ne oli täysin samanlaiset jos tota kiinnitystä ei oteta huomioon. Eli laatikko tulisi olemaan samassa linjassa vaikka laittaisin juniksen nokkapalan. Jotain tässä en nyt ymmärrä. Pitää vielä ottaa kuva molemmista palikoista vierekkäin.

Link to comment
Tuosta kuvasta näkyy hyvin tuo nokkapalojen ero:

 

2-bolt_bus.gif

 

 

Mä olen kyllä sitä mieltä, että ei tuossa kiinnityskohdassa ole mitään eroa laatikkoon nähden, mutta keppilinjaan nähden on. Nyt sä olet laskenut tuota etukiinnikettä juurikin tuon keppilinjan eron verran, eli sulla on laatikon etupää laskenut saman verran. Kuten Tanhiskin tuossa jo epäili, niin nyt sulla on paketti vinossa ja tuon seurauksena nousee kone ylös/vinoon, ja ne pellit ei sovi...

 

...kele jos toi pitää paikkansa niin sopii mun pieleen menneeseen viikkoon loistavasti!!!!

 

ihmetyttää vaan kun vertasin juniksen ja ton kuplan laatikon nokkapaloja keskenään niin ne oli täysin samanlaiset jos tota kiinnitystä ei oteta huomioon. Eli laatikko tulisi olemaan samassa linjassa vaikka laittaisin juniksen nokkapalan. Jotain tässä en nyt ymmärrä. Pitää vielä ottaa kuva molemmista palikoista vierekkäin.

 

Juu kyllä se vain pitää paikkaansa niinkuin koetin tuolla ylhäällä kertoa mutta ilmeisesti vähän epäselvästi. Meinasin nimittäin tehdä itse samoin ja vituikshan se meni. Ja nyt minunkin täytyy tehdä etukannake uusiksi vastaamaan uudemman juniksen kannaketta.

Link to comment
ihmetyttää vaan kun vertasin juniksen ja ton kuplan laatikon nokkapaloja keskenään niin ne oli täysin samanlaiset jos tota kiinnitystä ei oteta huomioon. Eli laatikko tulisi olemaan samassa linjassa vaikka laittaisin juniksen nokkapalan. Jotain tässä en nyt ymmärrä. Pitää vielä ottaa kuva molemmista palikoista vierekkäin.

 

Minen mistään mitään ymmärrä, mutta ovaaliin vaihdoin kuplan 70-luvun laatikon ja siinä ei tuo keppilinja sovi paikalleen 70-luvun nokkapalalla.

 

No, risulasin nokkapala 70-luvun lodjuun ja homma rokkaa, eli kuten metri-åken kuvasta näkyy, niin keppilinjan ja kiinnityksen etäisuudet eivät täsmää. Eli kuplan nokkapalalla keppilinja olisi noussut liian ylös (ei sopinut kuplassa paikalleen), kun risulasin nokkapalalla se jää sen verran alemmas, että ainakin ovaalissa sopii just nappiin.

 

Suomeksi sanottuna siis risulasin nokkapalan keppilinjan ja kiinnnityspulttien välimatka on muutaman sentin pienempi, kuin kuplan nokkapalassa.

 

T: ISO JIII

Link to comment

Pakko se on uskoa että ajatus on katkennu tota hommaa suunnitellessa, kaivoin juniksen laatikon vielä esiin ja tein uuden vertailun. Olihan ne ihan erilaiset!

 

Ei muuta kun rälläämään viritykset pois! Jos kuitenkin ensin sovittais lohkoa ja katsois kuinka paljon koneen perä nousee?

post-428-13888363039789_thumb.jpg

post-428-13888363040266_thumb.jpg

Link to comment

Hyvää nokkakappaleinfoa kuvien kera.

Minähän ostin juniksen jossa oli paikalle ängetty "straight axle" kuplan lootalla.

 

Ostettaessa ei autossa ollut takahelmaa ja takimmaista koneen pellitystä paikoillaan.

Eikä ne sinne oli sopineetkaan, kun asennettaessa kahnasivat yhteen ilman tiivistettäkin.

Reunat olivat kutakuinkin samassa tasossa.

 

Hitsaamalla muotoilin koneen pellin uudestaan että takahelman sain tiivisteen kanssa istumaan.

 

Syy tähän ylimääräiseen sovitteluun on näköjään kuplan nokkakappaleen käyttö (etukiinnikkeen

vinon alareunan perusteella)

 

En aio muuttaa juniksen nokkakappaleelle kun pakoputki raapii jo nyt tallin ramppia. Eli jotain plussaakin

koneen takapään noususta.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Viihdeakku muutti toisen penkin alta toisen taakse. Pitäis vielä hommata isompi invertteri ja laittaa loput sähköt kuntoon. Niin ja sit kun pitäis vielä tehdä kone, laittaa laatikko ja akselit paikkaan ja verhoilla pari penkkiä, alkaa tuleen kiire.

post-428-13888363095387_thumb.jpg

Link to comment

Kosken (Tl) kova mies se jaksaa vääntää! ! !

Terve vaan täältäkin suunnalta. Aktivoitumista myös Someron suunnalta muutaman hiljaisvuoden jälkeen. Tää tulikin sopivasti kun tuossa kattelin "toosien" nokkapaloja. Ei sulla olis kaksreikäistä t1:seen hyllynpainona, vaihtoa johonkin mielenkiintoiseen voitais miettiä. Sain koneen tulille joten Mantorp alkaa oikeasti siintämään minunkin ajatuksissa.

 

 

Terveisin Jan(ne)

Link to comment
Kosken (Tl) kova mies se jaksaa vääntää! ! !

Terve vaan täältäkin suunnalta. Aktivoitumista myös Someron suunnalta muutaman hiljaisvuoden jälkeen. Tää tulikin sopivasti kun tuossa kattelin "toosien" nokkapaloja. Ei sulla olis kaksreikäistä t1:seen hyllynpainona, vaihtoa johonkin mielenkiintoiseen voitais miettiä. Sain koneen tulille joten Mantorp alkaa oikeasti siintämään minunkin ajatuksissa.

 

 

Terveisin Jan(ne)

 

Hienoo että oot vihdoin liittyny palstalle. Pitää tehä inventaario jos vaikka sattuis löytyynkin, jollei mulla ole niin varmaan palstalta jollain löytyy. Hyvä juttu että oot saanu kuplan edistyyn.

Link to comment
Kosken (Tl) kova mies se jaksaa vääntää! ! !

Terve vaan täältäkin suunnalta. Aktivoitumista myös Someron suunnalta muutaman hiljaisvuoden jälkeen. Tää tulikin sopivasti kun tuossa kattelin "toosien" nokkapaloja. Ei sulla olis kaksreikäistä t1:seen hyllynpainona, vaihtoa johonkin mielenkiintoiseen voitais miettiä. Sain koneen tulille joten Mantorp alkaa oikeasti siintämään minunkin ajatuksissa.

 

 

Terveisin Jan(ne)

 

Löytyy varmasti omalta kylältäkin, esim Tammiselta. :)

Link to comment

Homma etenee ja hyvältä näyttää.....niin kuin aina sun värkkäykset.

Löysin Paruzzilta uretaanisovittimen kolmireikäiselle nokkapalalle. jos ei tulis ihan niin paljoa melua kabiiniin kuin umpiterässovittimella. Mites sun IRSsi-sovittelut, onko edennyt?

 

 

Jan(ne)

Link to comment
Homma etenee ja hyvältä näyttää.....niin kuin aina sun värkkäykset.

Löysin Paruzzilta uretaanisovittimen kolmireikäiselle nokkapalalle. jos ei tulis ihan niin paljoa melua kabiiniin kuin umpiterässovittimella. Mites sun IRSsi-sovittelut, onko edennyt?

 

 

Jan(ne)

 

 

Ei oikeen tahdo vaan edetä kun en kerkee tallille, vaikka on talviloma.Mut eiköhän sitä kohta pääse jo irssejäkin sovitteleen, aircooletilta tuli jo infoo että paketti on matkalla.

Kyllä sun kuplan lodjusta varmaan tulee hjyvä, laitappa omasta projektista kans topicci ihmisten ihmeteltäväks.

Link to comment
vai miten ootte käsijarrun toteuttaneet?

 

Vaihdat jarru kilvet (ja kengät) keskenään ja ylösalaisin, niin että vaijeri tulee yläkautta. Holkkia väliin vaijeriin jos säätö loppuu. Näin olen nähnyt tehtävän.

 

Muuten hyvä mut sylinterin ja säätömurikan kiinnikkeet ei sovi keskenään ja sit jos vaihtaa koko pyörän navan niin iskarin kiinnikkeet tulee liian ylös.

Link to comment
vai miten ootte käsijarrun toteuttaneet?

 

Vaihdat jarru kilvet (ja kengät) keskenään ja ylösalaisin, niin että vaijeri tulee yläkautta. Holkkia väliin vaijeriin jos säätö loppuu. Näin olen nähnyt tehtävän.

 

Muuten hyvä mut sylinterin ja säätömurikan kiinnikkeet ei sovi keskenään ja sit jos vaihtaa koko pyörän navan niin iskarin kiinnikkeet tulee liian ylös.

 

Mut jos vaihtaa kilven vasemmalta oikeelle ja päinvastoin ni onnistuu paremmin..

Link to comment
vai miten ootte käsijarrun toteuttaneet?

 

Vaihdat jarru kilvet (ja kengät) keskenään ja ylösalaisin, niin että vaijeri tulee yläkautta. Holkkia väliin vaijeriin jos säätö loppuu. Näin olen nähnyt tehtävän.

 

Muuten hyvä mut sylinterin ja säätömurikan kiinnikkeet ei sovi keskenään ja sit jos vaihtaa koko pyörän navan niin iskarin kiinnikkeet tulee liian ylös.

 

Mut jos vaihtaa kilven vasemmalta oikeelle ja päinvastoin ni onnistuu paremmin..

 

Mä olen edelleen sitä mieltä ettei onnistu, sillä eihän sylinteri tuu pelkkään kilpeen kiinni. Mut pitää mennä oikeen ajatuksella suunnitteleen hallille.

Link to comment

 

Muuten hyvä mut sylinterin ja säätömurikan kiinnikkeet ei sovi keskenään ja sit jos vaihtaa koko pyörän navan niin iskarin kiinnikkeet tulee liian ylös.

 

Mut jos vaihtaa kilven vasemmalta oikeelle ja päinvastoin ni onnistuu paremmin..

 

Mä olen edelleen sitä mieltä ettei onnistu, sillä eihän sylinteri tuu pelkkään kilpeen kiinni. Mut pitää mennä oikeen ajatuksella suunnitteleen hallille.

 

Jaa no sitten, pitää myöntää etten tunne juniksen jarruja. Kuplassa tuo pitäisi ainakin onnistua.

Link to comment

Tossa on tosi suttunen kuva, mut jos siitä näkee ton kilven käännön. Elikkäs sylinteriä varten pitää rällätä vähän pois ja säätöpalikkaa varten hitsata lisää.

Sit tuli toinen ongelma kun sovitin vetareita, niin laatikon pää ei sopinut millään. Eli kysymys kuuluu: sopiiko kuplan vetonivel bussin vetoakseliin?

Kone olis pikkuhiljaa kasassa ja jos lähiaikoina sais sen käymään.

Koko ajan tuntuu kevät lähestyvän ja auto vaan on palasina, eikä hallille tahdo ehtiä.

post-428-13888363146601_thumb.jpg

Link to comment

Nyt on koneesta otettu ekat sauhut. En saanut millään aircooletin kärjetöntä sytkää toimimaan, mutta kun heitti vanhan kunnon 009 paikkaa, niin johan starttas. Onko vinkkejä mitä saattas olla vialla kun tosta kärjettömästä ei tullu kipinää ollenkaan?? Pyörijän akseli oli ainakin eri asennossa kun vanhassa sytkässä (n. 1/4 kierrosta)

Link to comment

Eräässä ajopelissäni kun tyhjäkäyntikanavissa oli tukosta ilmeni pakoputkessa pauketta. Tyhjäkäyntiin polttoainetta riitti, mutta ennen kuin olis pääkanavista tullu kierrosten kasvaessa bensaa kunnolla, niin meni liian laihalle ja varsinkin moottorijarrutuksessa poksutteli putkessa

Link to comment
  • 2 weeks later...

Leimassa!!!! Ei niinkään helpolla. Lähdossä auto toimi hienosti ja matkalla ajattelin että jospa katsois onko konehuoneessa kaikki ok. Ei mitään hälyttävää, ainoastaa auto ei lähtenyt käyntiin. Tutkin autoa tien poskessa ja mitään ihmeellistä ei löytynyt, kaveri tuli ja hinattiin auto käyntiin ja ei kun katsastamaan. Sama homma katsastuksessa ja konttorin pihalla työntöstartti, onneksi leima tuli. Ei siinä mitään muuta kun kotiin päin ja ravattulan anttilan kohdalla hävis vaihteet ja auto sammu!! Sain onneks ystävälliseltä naikkoselta työntöapua ja tuurilla vielä kolmosen päälle. Ei muuta kun matkan varrella kaverin hallille ja auto ylös. Vaihteensiirtäjästä oli tippunu kaks ruuvia. Ei ihme ettei vaihteet tahtoneet osua. Piti vielä laittaa niihin kierrelukitetta, mutta unohdin. Siirtäjä kuntoon ja auto oli jo jäähtynyt sen verran että lähti käymään ja pääsin onnellisesti kotiin koko 60km/suunta katsastusmatkan. Mahtaako startti olla vaan niin huono ettei vaan jaksa pyörittää tarpeeksi uutta konetta, vanha ja väljä kyllä lähti käyntiin lämpimänä.

post-428-13888363211107_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...