Racing Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Löytyykö tästä asiasta jostain akesta tms. mustaa valkoisella??? Mulla on T4 2.5TDi pakussa suurin sallittu jarrullinen kärryn paino on 1820kg. Jos otan perään kokonaismassaltaan vaikka 2500kg kärryn jossa vedettävä massa on kuitenkin se max. 1820kg Mistä löytyy perusteita että on laillinen tämän jälkeen? Käsitykseni mukaan tienpäällä katsotaan kokonaismassoja eikä "oikeita massoja". Kärryn hankinta jossain vaiheessa, olisi hyvä tietää nämä varmasti... Quote Link to comment
metake Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 AKE:n sivuilta: Jarrullisen perävaunun massa Jarrullisen perävaunun massa on suurin sallittu jarrullisen perävaunun pyörien alta mitattava "paino" vaunun ollessa kytkettynä vetoautoon. Suurinta auton tai vetokoukun valmistajan sallimaa "aisapainoa" ei kuitenkaan saa ylittää Kyllä se Kyösti menee juurikin kuten olet päätellyt, eli ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteesta ja vetoauton riittävyys todellisista painoista. Käy vaikkapa lähimmältä katsastuskonttorilta kysymässä jos asia askarruttaa, mutta näin se menee. Edit: ja tuossa vielä lainaus tästä direktiivistä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 021:FI:NOT 4.3.1.2 Suurin teknisesti sallittu hinattava massa on valmistajan ilmoittama massa; hinattava massa on perävaunun todellinen kokonaismassa, joka sisältää vetoaisan todellisen kuormituksen kytkentälaitteessa. Quote Link to comment
Racing Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Millä tulkitaan todellinen paino esim.jos puntareita ei mukana esim.ratsiassa? Jos kok.massalta se vaikka 2500kg kärry peräs+auto kyytissä ja sallittu vetokyky tuo 1820...Ajokortin pätevyys otteista se on selvää kyllä,mutta tuo toinen juttu vaan askarruttaa kun tuosta on niin montaa mielipidettä olemassa! Pitääpä kysyä konttorilta kun käy seuraavan kerran. Quote Link to comment
UltraVW Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Juu about 15-20 vuotta sitten oli vanhan transun perässä jarruton traileri ja pollarit pysäytti. Trailerilla oli siis kupla kyydissä. Faijalla ei riittänyt sillon kortti kys. yhdistelmään. abc kortti. Sakot tuli kortitta ajosta 800mk. Tuo oli toki silloin, mutta siltikin kummastuttaa tuo tuomio...c kortti ja ikivanha transu ja jarruton kärry. Noh jellarit toki kehu miten hyvä kuppelo on kyydissää..LOL .Faijaa ei naurattanut yhtään..kumma kyllä Quote Link to comment
metake Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Millä tulkitaan todellinen paino esim.jos puntareita ei mukana esim.ratsiassa? Jos kok.massalta se vaikka 2500kg kärry peräs+auto kyytissä ja sallittu vetokyky tuo 1820...Ajokortin pätevyys otteista se on selvää kyllä,mutta tuo toinen juttu vaan askarruttaa kun tuosta on niin montaa mielipidettä olemassa! Pitääpä kysyä konttorilta kun käy seuraavan kerran. Jos kyydissä on auto ja siitä löytyy rekisteriote, niin silloinhan on helppo laskea kärryn omapaino + kyydissä olevan omapaino. Jos ei ole papereita niin sitten poliiseilla on oltava vaaka, ei se silmämääräinen arvio kelpaa tukkikuormaakaan arvattaessa vaan punnita pitää. Ja noista todellakin on useita tulkintoja ja jopa sakkoja jaettiin jokin aika sitten virheellisten tulkintojen perusteella, mutta ne kyllä sitten peruttiin. Mutta kyllä se viimeistään konttorilla selviää, sieltä sen itsekin selvittelin. Quote Link to comment
mikko k Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Millä tulkitaan todellinen paino esim.jos puntareita ei mukana esim.ratsiassa? Jos kok.massalta se vaikka 2500kg kärry peräs+auto kyytissä ja sallittu vetokyky tuo 1820...Ajokortin pätevyys otteista se on selvää kyllä,mutta tuo toinen juttu vaan askarruttaa kun tuosta on niin montaa mielipidettä olemassa! Pitääpä kysyä konttorilta kun käy seuraavan kerran. Vaadit puntarit paikalle, jos tiedat ettei ylikuormaa ole. Tai viimeistaan sakkoon laitat eriavan mielipiteen. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Mites mahtaa olla ns selvissä tapauksissa esim jonkun farkku mondeon perässä telikärryllä uusi escalade. Nimittäin tuollaisen tapauksen kerran näin tien vieressä pysäytettynä :) Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Mites mahtaa olla ns selvissä tapauksissa esim jonkun farkku mondeon perässä telikärryllä uusi escalade. Nimittäin tuollaisen tapauksen kerran näin tien vieressä pysäytettynä :) Kuten jo aiemminkin mainitsin, niin asiahan on aika selvä jos kyydissä on auto, etenkin uudehko, siitähän löytyy kyllä painotiedot. Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 OT, mutta onko kellään kokemusta sellaisesta, että muutoskatsastaisi peräkärryä erilaisille massoille? Minulla sattuu olemaan kevyt, jarruton autotraileri ja tekisi mieli muuttaa se jarrulliseksi jotta kyytiin saisi vähän painavampaa tavaraa. Akseli ja vetopää maksaisi viitisen sataa. Ideaalitilannehan olisi tässä tapauksessa, että kärryn uusi kokonaispaino olisi passattu juuri kiloa vaille vetoauton omamassan, niin säästyisi sen pikku-een hommaamiselta. Katsastusmieheltä on yllättävän vaikea saada mielipidettä. Eli onnistuisiko niin, että trailerin valmistaja (=minä) tekee muutostyön jarrulliseksi ja ilmoittaa, että uusi kokonaispaino on vaikka 1099 kg? Quote Link to comment
Racing Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 AKE:n sivuilta: Jarrullisen perävaunun massa Jarrullisen perävaunun massa on suurin sallittu jarrullisen perävaunun pyörien alta mitattava "paino" vaunun ollessa kytkettynä vetoautoon. Suurinta auton tai vetokoukun valmistajan sallimaa "aisapainoa" ei kuitenkaan saa ylittää Kyllä se Kyösti menee juurikin kuten olet päätellyt, eli ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteesta ja vetoauton riittävyys todellisista painoista. Käy vaikkapa lähimmältä katsastuskonttorilta kysymässä jos asia askarruttaa, mutta näin se menee. Edit: ja tuossa vielä lainaus tästä direktiivistä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 021:FI:NOT 4.3.1.2 Suurin teknisesti sallittu hinattava massa on valmistajan ilmoittama massa; hinattava massa on perävaunun todellinen kokonaismassa, joka sisältää vetoaisan todellisen kuormituksen kytkentälaitteessa. Pistin akeen sähköpostia ja kyllä sä oikeassa olit, uskottava on ;-) Vastaus: Kytkentä on laillinen jos todellinen autolla vedettävä massa ei ylitä autolle sallittua kytkentämassaa. Eli kytkentä on laillinen kuvailemallasi tavalla, vaikka perävaunun suurin sallittu massa ylittää vetoajoneuvon suurimman sallitun kytkentämassan, kunhan perävaunua ei ole kuormattu painavammaksi kuin mitä autolla saa vetää Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.