Jump to content

Pallikseen taloudellinen moottori


Guest kleinbus -71

Recommended Posts

Guest kleinbus -71

Nyt parin vuoden tauon jälkeen ois taas mukava alkaa volkkari harrastus. Mielessä pyörii loppupään pallon rakentaminen käyttöpeliksi, lähinnä matkailu ajoon. Onkelma onkin just siinä että kilometrejä tulee ulkomailla reissaamisen vuoksi paljon harrasteautolle ts yli 10tkm/kesä. Kyllä kyllä, tiedän että harrasteautoilussa ei niin paljon lasketa kuluja mutta nykyisillä bensan hinnoilla polttainekuluista muodostuu jo kysymys kun ajaa paljon. Nykyisellä DIESEL autolla (saksalainen muttei volkkari) kulutuslukemat miellyttävät kukkaroa mutta eihän se fiilis ole sama kuin vw:llä.... Aikaisemmalla -71 kleipparilla tuli kierrettyä lähes kaikki euroopan valtiot ja vakiolla (uuden kuntoisella 1600:lla motilla) kulutus huiteli siinä 11 litraa/100 km, ihan normaali kulutus siis mutta nyky pa hinnoilla liikaa... Nyt siis ajatuksena ois rakentaa mahdollisimman taloudellinen mosa, joko 1,6 tai 2.0. En siis kaipaa lisä tehoja niin kuin volkkarien rakentamisessa yleensä vaan kulutusta pienentäviä muutoksia. Ja kaikki kuittailut laihialaisuudesta tms voi sitten heti unohtaa tai ajan jatkossakin sillä toisella saksalaismerkillä...... ;-)

Link to comment

75 heppaa siis. No sittenhän tuo sopis kuin nenä päähän kun rajana on 84 hv muutoskatsastuksella. Menishän sinne toki portterin dieselikin tilavuuden ja tehon suhteen, mutta varmaan tuo 1,9 on fiksumpi valinta. Taitaa portterin mylly painaa liikaa?

 

t. Mika

Link to comment

Olen miettinyt samaa pallokeulan kulutusasiaa. Dieselit on käytännössä järjettömiä veron takia ja oikeastaan muutenkin. Joku pieni bensa vesikone olisi varmaan paras mutta isotöinen jäähdyttimineen kaikkineen. Pieni bensakone tarkoittaa tässä yhteydessä esim. moderni 1600 tai jopa 1300).

Vakiokoneista ei saa taloudellista millään. Ruisku saattaisi auttaa eniten eikä sekään paljon.

 

Matkaa kun ajetaan niin en usko että suurempitehoinen moottori olisi taloudellisempi - ellei nyt sitten satasta yritä ajella =)

Mulla menee t1 1600 koneella 10 litraa sadalla ja matkanopeus lienee 75 kmh jotain.

Link to comment

type 4 moottorilla on kevyt VW/Porsche 914 saatu menemaan alle 6 litraa sadalla. (5.5l/100km) isossa pakussa (joissa noita koneita on vakionakin siis ei tartte mitaan lupajuttuja miettia) kulutus on kovempi, mutta tuskin sentaan kymppia sataselle vie...

 

Ihan halpaa ei tietysti ole T4 koneen rakentaminen, jonkin aikaa saapi ajella etta saastoa alkaa oikeasti kertymaan.

 

Jan

Link to comment

Joo, jos ajoa tulee 10000 km vuodessa ja kulutuksen saa tippumaan vaikka 3 litraa satasella, niin se on 300 litraa kesässä. Joten säästö on 400 euron luokkaa. Taitaa olla parempi tehdä vain perushuolto moottorille ja tarkistaa että kaikki säädöt on kohdallaan. Säästöillä ei kovin suuria taloudellisuusmuutoksia tehdä.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Kiinnostava aihe. Ittellä on sen verran kokemusta että entinen käyttökupla jossa oli 1615 kone korkeahkolla puristussuhteella (10 paikkeilla) bugpakin 290 nokalla ja vakio kaasari mitattiin ruottin reissulla (1500km) keskikulutukseksi 7.2l/100km. Tällöin ajettiin tasaista 80-85 matka vauhtia.

Tottakai kupla on paljon kevyempi auto. Kaupunki/maantie ajossa jossa kaasujalka oli huomattavasti painavempi niin keskikulutus liikku siinä 9-10 paikkeilla.

 

Minusta teoriassa pitäis kuplan koneesta saada suht taloudellinen jos puristus suhdetta nostaisi johonkin 8.5 paikkeille (parantaisi hyötysuhdetta) ja hivenen paremalla nokalla jolla parannettaisiin keskikierros aluetta. Sitten polttoainepuolen tekis siten että ei esim 1 pytty ei yhdistyisi 2 pytyn kanssa, koska tällä on ymmärtääkseni haittaava merkitys imupulssien vuoksi. Vaan tekisi imusarjan joka on saman tyylinen vasserboxerin ruisku imusarjan kanssa. Niin ja tottkai ruisku tuohon sitten vielä tyyliin megaruisku...

 

Mutta kuinka taloudellinen tuollanen sitten olisi... Palliksessa on kuitenkin massaa aika lailla joten keskikulutus liikkuisi kuitenkin siinä 10 paikkeilla. Ja kuinka tuollanen kuplan kone kestää noin suurta puristussuhdetta kiltillä nokalla jossa overlappia ei le paljoo??

 

Sitten taas herää kysymys että eikö esim t4 kone ruiskulla olis halvempi tehdä koska siinä on jo yli puolet valmiina...

 

Tää oli tämmöstä ääneen miettimistä... Viisaammat korjatkoon..

Link to comment
Guest kleinbus -71

Joo hyviä ehdotuksia, olen itsekkin joskus aikanaan tuumaillut jonkin vesikoneen laittoa autoon. Orkkis ilma koneesta tuskin saa kovin pihiä. Jokkis käytössähän kuplaan on sovitettu vaikka mitä moottoreita, joku luokkaa 1,6 - 1,8 fordin/fiatin ohc tms, mutta kleippaan asennettua en muistaakseni ole nähnyt. Syylärinhän sais jemmattua jonnekkin alustaan ja muotoilla sinne skuuppi ohjaamaan ilmaa ja vielä flekti varalle. Mitään isoja koneistuksia ei pysty kyllä ite tekemään joten välilaippa koneen ja laatikon väliin pitäis kyllä saada valmiina, loput saa kyllä sovellettua. Lisää vaan ehdotuksia....

Link to comment
Guest Toheltaja

Hyvinkäällä on ollu 1,3 litran Fordin kenttiläinen palliksessa. Aikaa on 15-20 vuotta jo.

 

Justiin kuulin entiseltä katsastajakaverilta että joku pykälä ois muuttunu vuoden vaihteessa tuon vesikoneen osalta ilmavehkeeseen laitettaessa, yhden kaverin projekti meni puihin, kun ei kukaan suostunu katsastamaan sitä enää, eli pani taas ilmakoneen takaisin. Mikä liene syy, tietääkö kukaan?

Link to comment
Hyvinkäällä on ollu 1,3 litran Fordin kenttiläinen palliksessa. Aikaa on 15-20 vuotta jo.

 

Justiin kuulin entiseltä katsastajakaverilta että joku pykälä ois muuttunu vuoden vaihteessa tuon vesikoneen osalta ilmavehkeeseen laitettaessa, yhden kaverin projekti meni puihin, kun ei kukaan suostunu katsastamaan sitä enää, eli pani taas ilmakoneen takaisin. Mikä liene syy, tietääkö kukaan?

 

Tuntuu aika erikoiselta, että olis tullut joku lakipykälä joka kieltäisi jäähdytysjärjestelmän tyypin vaihtamisen ilmasta veteen. Aken sivuilta ei löytynyt ainakaan mitään uusia säädöksiä. Täytynee kahlata finlex läpi.

 

t. Mika

Link to comment

Mitenkähän tuo takana oleva syyläri mahtaa jäähdyttää?

 

Kyllä se ihan yhtälailla jäähdyttää takanakin, tosin nyt kun laittaa flektin imemään ilmaa syylärin läpi niin koneelle lisää lämmintä ilmaa. Jokari vehkeissä syylärit usein takaluukussa kts. takamoottoriset/kartaani/etuveto. Eikä se jm auto keitä jos jos jäähytysjärjestelmän tekee oikein. Ja tää on taas mun mielipide.

edit. riippuu toki kummalle puolelle sen flektin laittaa.

Link to comment

Roskapönttöistä ei kannata mallia katuauton jäähdytysjärjestelmän suunnitteluun ottaa.

 

Pallossa pystyy varmasti ohjaamaan ilmaan takasyylärille, mutta ahtaan konehuoneen kuppelissa ei kannata moiseen rakennelmaan täysvesikoneella ryhtyä. Yritetty on :-/

Link to comment
Roskapönttöistä ei kannata mallia katuauton jäähdytysjärjestelmän suunnitteluun ottaa.

Eläs nyt, ne ketkä tekee järjestelmän kunnolla niin ei ole autot keittäneet sitten vaikka ajettu 6 lähtöä putkeen :)

 

Ja lahtojen valissa kaadetaan jaapaloja iso vesisailio tayteen :)

Link to comment
Guest Toheltaja

Hanski: tuskin tuo kaveri sitä huvikseen ois takaisin öljyä oksentavalle ilmakoneelle lykänny, ku oli valmiina bolt on paketti vauhtiksen ja adapterin sekä kaikkien moottorikiinnikkeiden ja syylärin kera. Pitää muistaa kysellä et mikä siinä kanitti...

Link to comment

No jos radan pituus on noin 1km ja sitten jos ajetaan 3kierroksen lähtöjä niin 3*6=18km tai 2 kierroksenlähtöjä 2*6=12km.

Mutta kuitenkin. Ihmiset tekevät asiat eritavalla. Voihan sen jäähdytysjärjestelmän tehdä päin vittua niin että vedet puskee ulos jo tyhjäkäynnillä, niitäkin nähty. Tai tässä tapauksessa siviilivehkeessä käyttää vain ajatuksena samaa siis miten sen syylärin sijoittaa. Kommentissani hain ideaa jolloin syyläri sijoitetaan samalla tavalla, kukaan ei varmaan sanonut tuossa että letkut vedettävä niinkun jokarissa, toiset nyppii termarit vittuun, tulppaa vääriä reikiä jne jne.. Samalla tavalla se vitun vesi kiertää siellä syylärissä on se auton edessä tai takana jos moottori on myös auton edessä tai takana. Kuitenkin jos verrataan jm autoja ja siviiliautoja, tässä tapauksessa Golffia. Jm vehkessä puristukset pyörii 12:1 aina sinne 15:1 asti, 15:1 puristeisillä ei enää pahemmin ajeta koska kilpabensaa ei enää saa käyttää. Tuollanen 15 puristeinen käy kyllä kun kaataa 110 oktaanista karlesia tankkiin. Siviili golffin moottorissa puristussuhde taitaa olla likimain 9.01:1, eroa? Ei suinkaan? Täälläkin palstalla paljon jm kansaa jotka varmasti nauravat tälle kommentille maha kippurassa mutta ainakin saa ilmaista hupia, eikö?!

Kiitos ja anteeksi! Hyvää kevättä kaikille!

Link to comment

Käsittääkseni kommentoin aluperin juurikin jäähdyttimen sijoituspaikkaan, enkä roskapönttöharrastajien osaamista/osaamattomuutta.

 

Maantienopeuksissa ja maantie-etappien pituuksilla taakse sijoitettu syyläri ei vain ole hyvin toimiva ratkaisu. Kovemmassa vauhdissa alipaine sekoittaa jäähdytystä ja muulloinkin jäähdytys on aina flektin varassa. 20-30km selviää maantieläkin sillä, että vesi on lähteissä kylmää ja kierto toimii, vaikka jäähdyttimen teho olisi riittämätön.

Link to comment
Samalla tavalla se vitun vesi kiertää siellä syylärissä on se auton edessä tai takana jos moottori on myös auton edessä tai takana.

 

Eihän se veden kiertäminen mikään ongelma olekaan, mutta kun sitä syyläriä ei jäähdytetäkään vedellä vaan ilmalla. Eli pitää saada se ilma kiertämään siitä syylärin läpi, myös ruuhkassa ja liikennevaloissa, pakkasnesteet koneessa.

Link to comment

En mä nyt kuitenkaan usko että tuollanen vakio kolffi alkaa keittämään jos syyläri on niinkuin tuossa nettiauton linkissä, vaikka siinä nyt tulee se ilmavirta auton alta tähän suuntaan -> ja jos haluaa flektille kylmää ilmaa niin ilma tulee näin <- päin. mikäli menosuunta on nyt tässä ajateltuna vasemalle. Voihan siitä ohjata vielä vähän S:n muotoiset putket jos -> menevä ilmavirta menee syylärin läpi.

Mutta tästä nyt voidaan olla montaa mieltä, joo joo roskapöntöt on paskoja jne jne ja ne ei voi olla kunnolla rakennettuja.

Link to comment
Guest Toheltaja

kokemuksesta voin sanoo, että ei riitä ilmaa konehuoneessa. Oli kaverin autossa 1,6 koneella 2 jäähdytintä, molemmilla puolilla kylkiritilöiden takia, ja molemmilla omat flektit. Keitteli harvasa päivä...

Kun heitettiin jäähdytin auton alle, ja tehtiin sille melkoiset ilmanohjaimet flektin kera niin alko pysymään tolkussaan jotenkin.

Link to comment

Juuri kuten Ketsa totesi, kupla ei toimi tolla konstruktiolla niin hyvästi että voisi huoletta ajella 100-120 km/h taulussa. Vaatii välillä jäähdyttelyä himmaamalla vauhtia 80-90km/h pintaan.

 

Kyllä se vakiogolffilainenkin kuplan persiillä keittää, kokeiltu on. :-)

Link to comment

Ei toimi takana juniksessakaan. Kokeiltu on. Ja jäähdytin oli sentään 80x60x5 cm kokoinen suunnilleen. Jäähdytin pakko olla mahdollisimman pystyssä ja ilman mentävä läpi kunnolla. Eli pohjalla tai etuakselin takana pystyssä-->pientä korityötä edessä.

Kuplassa suosiolla keulaan varapyöräkoteloon pystyyn.

Link to comment

Mielenkiintoista. Eipä se sitten ole yhtään sen parempi kuin roskapönttökään jos keittää kahdella syylärillä. Tämä siis vain vertaus, tietenkin käyttö matka on eri. Parashan se siellä keulilla olisi, kuplassa ainakin golffin oma pumppu jaksaa pyörittää vettä sinne asti mutta voihan siihen tilalle laittaa tehokkaamman esim sähköpumpun.

Link to comment

Jos palataan takaisin pallon omaan koneeseen, näkisin "oikean" koneen about tällaisena: Kuutioita lisää. 1.6 on aivan aneeminen tuolle massalle ja ilmanvastukselle. Se huutaa kuolemaa aina ylämäessä ja jos sattuu eksymään moottoritielle saa sielläkin ajaa jatkuvasti talla pohjassa. Kuutioita saisi siis olla kahden litran suunnalla tai ylikin. Pakosarjan ja imukanavien mitoitus niin että haetaan maksimit matkakierroksille. Kaasuläppiä 4 kpl, teki sen sitten kaasareilla tai ruiskulla. Kaasarikoneeseen pienet kurkut ja kanavat. Ruiskukoneeseen oikeasti säädettävä boxi eikä mitään vakioruiskua. Myös ruisku siis neljällä läpällä. Vääntönokka joka vielä ajoitetaan maksimoimaan vääntöä. Puristukset tietty ylös ja palotilanmuotoilut. 5v laatikko jossa 4 ja 5 lähellä toisiaan. Kokonaisvälitykset kohdalleen vääntöhuippuun nähden.

 

Rahan kannalta ei ole järkeä. Koneen ja laatikon tekeminen maksaa sen verran että säästöä saisi kerätä vuosia. Ehkä tärkeimpänä etuna sittenkin se että tuollaisella tekniikalla pallolla olisi melkoisen kiva matkailla. On pallo kiva vakionakin, mutta silloin vaan pitää etsiä kaikki ne pikkutiet jossa voi sovinnolla päästellä 65-80kmh. Matka vaan pakkaa kestämään pitkään tuolla tavalla. Mutta mihin lomalla kiire olisi.

Link to comment

Esson paari osasto tuntuu olevan yhtä mieltä että isompi kone vie vähemmän bensaa kuin pienempi. No mikäs siinä, hyvä mielipide.

 

Voisi kuvitella että pahimpia esteitä ilmajäähyn taloudellisuudelle on se ettei seosta voi/uskalla laittaa tarpeeksi laihalle. Riippumatta onko ruisku tahi kaasari. Tuommonen oikein taloudellinen moottori taitaa toimia jossain 1.2-1.3 tai jopa 1.7 lambda-arvolla ja bokseri varmaan boksahtaa semmosella.

Link to comment

yleensä käytännössä sopivalle säädetty kuluttaa vähemmän kuin liian laihalle säädetty. Ainakin näissä antiikkikoneissa. Väärin säädettyä joutuu polkemaan syvemmälle ennen kuin kulkee.

 

Koneen koko näkyy parhaiten siinä mennäänkö matkatahtiin kaasupohjassa vai pintakaasulla. Sopiva on siinäkin parempi kuin liian pieni.

 

Noin olen luullut, mutta en mä varmaan mitään näistä tiedä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...