Jump to content

Lootan teko?


Guest Ranne

Recommended Posts

Mä olen ihmetellyt että miksi melkeen kukaan ei tee itse laatikkoansa, koneita kyllä rakennellaan. Onko hyvän laatikon teko oikasti niin pirun vaikeata vai mikä on?

 

Eli mua kiinnostais kovasti tehdä ittelle loota joka kestää tollasen kohtuukireän rookerin. Uskallanko koittaa tehdä itse vai en?

 

Olen nähnyt jotain kuvia jossa on loota pilkottu paloiksi jotain koesovittamista tjsp. varten. Mitä silloin koitetaan?

 

Ja mistä saa järkevään hintaan vaikkapa ratassarjoja?

 

Erikoistyökalujahan tarvitaan mutta eihän niitten pitäis mikään ylitsepääsemätön ongelma olla, kai.

Link to comment

Laatikon teossa ei montaa erikoistyökalua tarvita. Ensimmäiseksi olisi hyvä olla perän pikkurattaan ympärillä olevan ohuen mutterin aukaisuun tarvittava työkalu. Saa sen toki taltalla tai vastaavalla auki (ja osin rikki tai pilalle). Uuden asentamisessa työkalu olisi tarpeen.

 

Sitten loota jo purkaantuukin normaalein työkaluin. Kun rojut on sitten kerran levitetty pöydälle ja pantu kasaan, niin olisi tarve vaihteistopukille, johon vaihteisto kasataan ja akselit asemoidaan ja aloitetaan siirtäjien paikoilleen säätö. Siirtäjiä kun EI voi säätää vaihteiston ollessa kasattuna kuoriinsa ja ilman pukkia voit vain yrittää arvailla mihin kohtiin siirtäjät tulisi laittaa. Millin kun laittaa siirtäjän väärin, niin voi olla että vaihde ei pysy päällä! Jos vaihdat vaikka jommankumman akselin, niin säätöhommaa on tiedossa.

 

On myös oikotie tehdä kuoriin proput oikeisiin kohtiin, joitten kautta säätöä voi tehdä ulkopuolelta, mutta sekään ei ole ihan helppoa. Mutta auttaa asiassa. Itse olen tehnyt pukissa säädöt ja varmuuden vuoksi myös proput kylkeen! :) Ei tosin ole tarvinnut sieltä säädellä. Mutta ajatellen, että siirtäjät vääriin kohtiin ja purkaa kone ja loota pois ja aloita alusta, niin proppujen teko on vähäinen vaiva.

 

Mikä sitten on kohtuukireä roogeri ja mitä sen lodjun pitää kestää? No vakio loodassa saa melkein kaiken rikki kun on n. 150-200 horsea. Toisaalta se riippuu täysin KUSKISTA, jotkut ovat ajaneet tuhansia ja taas tuhansia kilsoja vakiolaatikoilla, jotkut pääsee jopa ihan satoja kilsoja, heti kun roogeri on asennettu! :) Toisaalta jos laitat 2500€+ vaihteistoon, niin se ei mene rikki edes ahdetulla koneella ja raskaalla autolla, vaikka kuin rankaiset. Tästäkin on omaa kokemusta, kuten myös kaiken särkemisestä.

Link to comment

Tietääkö Mikko tai joku muu että meneekö uudemman mallin kuplan laatikoon eli noin vuosimalli 73 (heiluriakselilla) jossa 35 hampainen perän ratas,niin 31 hampainen perän ratas heittämällä paikalleen 1303S:n laatikosta,vai pitääkö vaihtaa enemmän osia kun tuo iso perän ratas,kun pitäs saada 3,875 välitys heiluriakselilaatikkoon???? 1303S:sen laatikosta on jo ratas irti purettu.

Link to comment

Pinionakseli = sivuakseli. Kytkinakseli = pääakseli. Ihan vain selvyyden vuoksi.

 

Hammastus on siis erilainen eri perävälityksissä, siksi ne pitää olla parit.

 

Kun vaihdat 03S:n perävälityksen, tarvitset myös ainakin nelosrattaat sieltä, koska se on boorilla ja muut ovat kiilalla paikoillaan.

 

Voit myös tehdä säädön "jokkistyyliin" : laikkaa pala laatikostas pois ja kasauksen jälkeen laitat silikonilla pellin päälle! Tai poraat ne sopivat reijät ja säädön jälkeen lyöt reikiin puutapit!! : ))

Link to comment
Pinionakseli = sivuakseli. Kytkinakseli = pääakseli. Ihan vain selvyyden vuoksi.

 

Hammastus on siis erilainen eri perävälityksissä, siksi ne pitää olla parit.

 

Kun vaihdat 03S:n perävälityksen, tarvitset myös ainakin nelosrattaat sieltä, koska se on boorilla ja muut ovat kiilalla paikoillaan.

 

Voit myös tehdä säädön "jokkistyyliin" : laikkaa pala laatikostas pois ja kasauksen jälkeen laitat silikonilla pellin päälle! Tai poraat ne sopivat reijät ja säädön jälkeen lyöt reikiin puutapit!! : ))

 

Meil on jokkiksessa kyllä ollu siisti pyöree reikä ja kierteet metallitulpalle... :)

 

Jan

Link to comment

mikko k:n selvitys selvensi asiaa hiukan. Kiitokset siitä.

 

Eli taidanpa nyt purkaa yhden vanhan lootan ja tehdä siitä tollasen vaihteistopukin. Toki pitää selvitellä hiukan lisää että mistä kohtaa vetää palaa pois... Samalla tutustaan muutenkin hiukan kuplan lootan sielunelämään.

 

Olen yhden 16v Golfin lootan purkanut aika atomeiksi ja vaihdoin perän niitit pulteiksi, auttaakohan tuollainen yhtään lootan teossa, tiedän siis edes hiukan mitä lootat pitää sisällään. Niin ja on toi loota jo 15tkm kestänytkin. :)

 

Mutta mistä näitä ratassarjoja saa, järkevään hintaa tietty?

 

Ja mitä kaikkia osia yleensäkin kannattaa vaihtaa vahvempiin kun lootaa tekee?

 

Ja se kohtuu kireä rookeri on 84x94 supafloilla. Tai no, eihän tollanen välttämättä ole mitään jollekin "oppineelle" harrastajalle... :)

Link to comment

Jaa että oli 03S välitysten vaihto nooin hankala homma peruslootaan,sitten sen saa tehdä joku muu suosista sanon ettei tairot riitä! molemmat lootat on talles vielä kyllä vai onko jotain järkevempää (lue edullista) tapaa muuttaa loota niin ettei tarvitse ajaa moottoritiellä yli 120 vauhdissa earit korvissa :) kun 4,375 perällä huutaa ku rälläkkä.

Link to comment

Jukilla on ihan ok pukki! Sitten kun siihen asettelee jonkun muun loodan akselit niin kannattaa varmistaa ennen lodjun purkua akselien keskenäinen asema mittailemalla.

 

Hyvä jos sepustukseni auttaa jotain. Lisääkin voi kysellä.

 

Valitettavasti golfin 020 loodan purusta ei paljoa apua ole! :( Ainoastaan huomaat, että kytkentäpakat, ym. ovat samantapaiset! 020 loota on säätöjen osalta suunnilleen idioottivarma, kuten myös 02A loota kolmoskopan kolfeista, ja ainakin 2,0L 16V:ssä. Se on vielä fiksumpi ja vahvempi loota kun 020.

 

Ratassarjoja tehdään nykyään siellä sun täällä! Suomessa / usassa. Hinnat ??

 

Yleisesti laatikoista hajoaa vetarit, sitten ykkösrattaat, sitten kakkosrattaat, perän pikkurattaat, jne. Riippuu ihan käytöstä! Jos ajat maltilla maantietä, vakiolla pärjää pitkään. Jos taas varttimailit on mielissä, niin ei ole osaa jota et tule rikkomaan!! :)) Vahvempia sivuposkia ostellaan, superdiffejä, jne.

 

Kyllä 84x94 roogeri on ihan sopiva kireeksi koneeksi, saahan siitä myös miedon jos joku sattuu haluamaan! Mä henk.koht. en ole kuin päätä seinään lyömällä oppinut harrastelija! Saatan olla hieman vanhempi kuin useimmat muut harrastajat täällä ja siten saattaa olla omien rojujen vaatimustaso aavistuksen korkeammalla tasolla. Ei pidä pelästyä ainakaan sitä jos olen jonkun kuvan joskus laittanut vaikka pauterin rojuista.

 

EDIT: Kyöstille:

 

Voithan vaihtaa vain nelosen rattaat, mutta se ei ole ihan järkevää. Kyllä kokonaisvälitysten muuttaminen on parempi homma.

Link to comment

Ei ole tuo kuvan pukki minun vaan nappasin sen joltain sivulta, mutta tässä viikonloppuna on tarkotus tehdä vastaava.

 

Mistä saisi halvimmalla hankittua sen perän mutterin avaimen?

 

Kyöstin kannattaa etsiä vaikka AS koodilla oleva swingi laatikko, siinä on valmiiksi 3,875 perävälitys.

Link to comment

On käynyt mielessä mutta olis tarkoituksena samalla vaihtaa lootaan kuluvat osat uutta niin sama mistä sen tekee,eikä ainakaan kukaan rupea huomaamaan että loota on vaihdettu kun koodi pysyy AB:nä. Täytyy kattoa kelle tuon homman pukkaan kun sais nyt ensin ne rookerin osat tilauksesta ja koneen nippuun niin sit.

Link to comment

No tuo Jukin kuva on ihan hyvä, jos haluaa tehdä oman pukin. Mä olen itse ostanut joskus n.20v sitten vag alkuperäisen Type 1 pukin jostain vag korjaamosta. Olisin ostanut myös sen johon olis menny myös Type 2 lodjut!!

 

En tiedä mistä se avaimen sais suomesta, kun oma tuli joskus ajat sitten jenkeistä. :(

 

AS -koodilla ei tule koskaan swingi lootaa vastaan, koska AS on nimenomaan 03S laatikko ja irssi perällä! Kirjainkoodit on yhtä tarkat kuin koneissa.

 

Tuskin Kyösti kukaan katsastusmies on kiinnostunut laatikon koodeista. Jos edes löytävät niitä! Ja ne koodit on ihan helppo vaikka muuttaa! :)

Link to comment

Olisiko noita erikoisyökaluja Mopo-sportilla tai Keiteleen koneessa kaupan?

 

Joo niin mäkin ajattelin että ei löydy AS laatikoita swingiakselilla,mutta mikähän on että mä muistan että mun ekas kuplas 1300S olisi ollut AS koodi mutta taitaa muisti vain heittää. taitaa olla 4.125 perä harvin mitä on swingissä. uudempiin kuoriin 71-> nuo lootat taitaa kannattaa varmaan rakentaa kaikki tuo vanhempi painelaakerisysteemi on ainakin mun mielestä ihan perseestä,jos ei sokat lennä niin sitten kytkin ei irrota millään...uudemmat toimii yleensä.

Link to comment

No just pari viikkoa sitten purin yhden AS laatikon joka oli swingi ja peränä oli 3.875. Voihan joku olla tuon laatikon joskus rakentanut, mutta siitä ei ole tietoa.

 

No avaimen voin hankkia sitten samalla kun tilaan muutkin osat, ei sitä ole pakko suomesta löytyä.

Link to comment

http://pg.photos.yahoo.com/ph/a51split/ ... m=979f.jpg

 

http://pg.photos.yahoo.com/ph/a51split/ ... m=39de.jpg

 

Sama vehje kuin Jukin kuvassa.

 

Mä ja ihmettelin että ei tossa 020 lootassa voi oikeen mikään mennä pahasti pieleen, kuplan loota taitaakin olla sitten aikalailla vaikeampi.

 

Ja mä kun en vielä ole noihin lootiin perehtynyt niin voiko ton pukin siis tehdä ihan mistä lootasta vaan, eli ovat ns. vaihtokelpoisia keskenään? Ei nyt kuitenkaan mistään halkaistavasta.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Kolmosen ja nelosen rattaat on normaalisti vain prässätty akseliin. Vääntävät koneet (jo pienetkin) saa huolimattomassa kepittelyssä rattaat pyörähtämään tyhjää akselilla. Siksi ne hitsataan kiinni.

Tämä ei vaivaa 1 ja 2 vaihteen rattaita, ne on kiinni erilailla.

 

Joku varmaan tarkentaa jos meni pieleen :)

 

Jan

Link to comment

No juu, meni vähän pieleen :)

 

Kolmosen ja nelosen rattaat on tehty kahdesta osasta ja niiden osien liitos on prässätty ja se usein alkaa luistaa kun on vääntövä ja tehova! Orkkis rattaat on tehty näin ja edullisemmat välitetyt suomi ja ulkomaiset rattaat. Kun ostat laadukkaat ja arvokkaammat rattaat esim. jenkeistä, niin ne on valmistettu yhdestä palasta, silloin ei ole hitsaustarpeita.

 

Akseleilla rattaat ovat booreilla tai kiiloilla, ne ei liiku mihinkään, eikä hitsata mitenkään. Eikä itseasiassa liiku silloinkaan kun vaihteita kytketään päälle tai pois, vain kytkentärenkaita liikutellaan vaihdekepillä. Kaikkien vaihteiden rattaat ovat kokoajan hammaskosketuksessa.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Noista vakio osien kestävyydestä vielä sen verran.Omaa kokemusta noin 350hv ja 400nm vääntö on liikaa vakio rattaille,toissa kesänä läksin risteyksestä aikuisten oikeesti kaasu pohjassa sutien1,2vaihteella kaasulla ja 3,lla noin sekunnin verran jonka jälkeen kuului pamaus.ei pettänyt synkrot vaan sorvas 3 rattaan sileäksi,oli 1,2,3,4 vaihde harvahampaisia rattaita,jotka ovat vahvempia.

Link to comment

No "onneksi" taidetaan jäädä aika paljon tosta 350 hummasta... :)

 

Joo eipä nuo kiilat paljoa maksa mutta vielä hiukan pelottaa mennä aukaisemaan tota lootaa ensikertalaisena. Tosin pakko se on joskus tehdä jos itse meinaa kaikki tehdä.

 

Jep.

Link to comment

Eka ilmavw loota purettu sen verran että tiedän mitä se suurinpiirtein sisällään pitää, hurraa. :D

 

Eli punaisella ympyröidyt kaksi paikkaa ovat ne kriittiset paikat?

 

Kuinka helposti rattaat irtoavat akseleiltaan? Tarvitaanko prässiä vai saako ne jotenkin ulosvetäjillä keploteltua pois vai miten?

 

Entäs sitten noi shimmilevyt, mistä mitataan ja mikä on oikea välys? Ja tarviikko noista shimmeistä välittää edes jos ei kaikkea vaihda? Eli samat shimmit sisään vaan ja kovaa ajoa vai ei?

post-85-13888357818622_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...