Jump to content

Pallokeulan vaihteistot


Recommended Posts

Minä voisin kirjoittaa tähän jotain historiikkia, muut voivat sitten huutaa hep jos menee pieleen (tai KUN menee pieleen).

Voisivatko ne joilla on pallokeulan laatikoiden kuvia laittaa niitä johonkin saataville, vaikka kuvagalleriaan (en kehtaisi netistä varastaa). Jos olis kokonaisen laatikon kuvia ja detaljeja eri kulmista niin voisi merkitä eroavuuksia.

 

HUOM. Erityisesti jos jollain on kuva vm. -76 tai uudemman T1 1600 pallokeulan alkuperäisestä laatikosta niin päästäisiin selvyyteen kysymyksestä joka on riivannut mm. minua ja Antikaista jo vuosia (3 vai 6 ripaa?)...

 

=)

Link to comment
  • 10 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...
Guest OnTheRocks

Osaisiko joku veikata mikäs on kun 75 -mallisen pallokeulan vaihteet ei mene päälle moottorin käydessä, mutta heti sammutettaessa vaihteet pelaa hyvin? Vika on ilmennyt tässä pikkuhiljaa n. viimeisten 1000 km aikana.

 

Vaihteistoöljyjä en ole saanut tarkistettua toistaiseksi, mutta mitään näkyvää vuotoa ei ainakaan ole näkynyt.

 

Onkohan vika kytkimessä, vaihdelaatikossa vai missä?

Link to comment

Mulla oli samanlaista vikaa aikanaan, tosin mulla se vaihteen päällesaaminen tuotti tuskaa välillä jopa sammutettuna.

Syynä oli venynyt ja jo jonkinverran rispaantunut kytkinvaijeri (oli muuten 2/3 orkkis vaijerin paksuudesta) uusi kytkinvaijeri tilalle ja niin loppui vaikeudet... sillä erää ;)

kyseinen auto -75 Kleippari

Link to comment
  • 2 months later...
  • 8 months later...
Guest Palloilia

ce 25 08 3

 

tuommonen koodi löyty -74 1800 palliksesta. näkyykö jostain onko tuo auton alkuperänen laatikko ja millasilla välityksillä?

Link to comment
  • 2 years later...
  • 1 year later...

Morjesta. Uutena VW-harrastelijana tarttis neuvoa varhaispallon tekniikkaan liittyen. Koitin tätä palstaa selailla muttei osunu suoraa vastausta silmään. Eli kyseessä metsälöytö, jossa ei tekniikkaa paikallaan. Pienistä takavaloista päätellen varhaispallo? Tekniikkaa ja etupään osia (vääntösauvat ja navat) lukuunottamatta osat tallessa aika hyvin. Minkähänlaista laatikkoa ja konetta kannattais lähteä sovitteleen, kun on aika huonosti tyrkyllä noita orkkis-palikoita.

Link to comment

Pystyyköhän jostain vuokraamaan tai ostamaan halvalla 002 askin pinjonimutterityökalua? Tarviiko tuollaista jigiä, jos aikoo vain vain vaihtaa synkronirenkaat askiin?

Työkalu sama kuin kuplassa.

 

Jos teet kohdistus paikat, jotta siirtimet menee alkuperäsiin paikkoihin seuraavassa kasaamisessa, nii helpotta kasaamista.

Yksi kaverini poras 2mm reijät siirtimen ja vivun läpi. Keskitti sitten samaisella terällä siirtimet myöhemmin kohdalleen.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ok, hyvä tietää. Jotain kuplan hiluja näyttää löytyvän aika hyvin, mut onko pääasiassa junikseen sopivia? Meneekö kuplan laatikko varhaispalloon? Ei oo tarkotus tehä museopeliä, joten pelivaraa on rakentelun suhteen. Oon koittanu päästä kärryille näistä eri mallien eroista, mut ilmeisesti muutoksia tehty aika ahkerasti, kun melkein joka vuosimallissa on jotain eroa.

Link to comment

Suurimmat ongelmat tuon kanssa on löytää sopiva laatikko ja takakannakepaikoilla oleva kone. Kuplan vaihteistoa ei taida mitenkään järkevästi sinne saada ja vetarin laippojen ja vaihteiston kiinnikkeiden kanssa tarvitsisi ainakin askarrella.

Link to comment

Ok, hyvä tietää. Jotain kuplan hiluja näyttää löytyvän aika hyvin, mut onko pääasiassa junikseen sopivia? Meneekö kuplan laatikko varhaispalloon? Ei oo tarkotus tehä museopeliä, joten pelivaraa on rakentelun suhteen. Oon koittanu päästä kärryille näistä eri mallien eroista, mut ilmeisesti muutoksia tehty aika ahkerasti, kun melkein joka vuosimallissa on jotain eroa.

Mulla pitäis olla tallilla varhaispallon vaihteisto, jossa muistaakseni vetarit ja jarrutkin mukana. Ehkä myös tukivarret. Isolla 5x205 pulttijaolla. Jos kiinnostaa, niin voin tänään tallilla käydä penkomassa.

Link to comment
  • 5 months later...

Millastas vaihteistoöljyä tänä päivänä suositellaan peruskuluneeseen palliksen laatikkoon Mallia CE? Koitin haulla ettiä aiheesta mutta ei sattunu silmään, ja alkuperäinen suositus varmaan löytyis jostain oppaasta mutta onko tuo suositus muitten mielestä muuttunut kun öljyjen laadut on kehittyny vuosien saatossa? Ite oon käyttäny kuorma-autoista tuttua 80w90 GL5 mutta semmonen kutina perseessä että parempaakin löytyis.

Link to comment

Mites ootteko käyttäny synteettisiä vaiko mineraali öljyä näihin vaihdelaatikkoihin ? tuttu joka pyörittää raskaan kaluston korjaamoa oli sitä mieltä että synteettinen kelpaa ainoastaan jäteöljypolttimeen, että hänellä on kaikissa moottoreissa ja lootissa ja kaikkialla pelkkiä mineraaliöljyjä. En sit jaksanu kysyä miks ku tyyppi sitä sarjaa että Sisut ja Mersut on ainoita oikeita autoja.

Link to comment
  • 1 year later...

Onkos kellään tietoa voiko tölkin DK-koodisen 4vaihteisen vaihteiston joka on ilmajähdytteiseen 2.0l koneeseen tehty yhdistää pallokeulan 3-ripaisen vaihteiston kuorien sisälle? Lähinnä etuina hakisin pidempää välitystä ja sitä ettei tarvitsisi tölkin vaihdevivustoa käyttää/muokata sopivaksi

Link to comment
On 3/9/2019 at 1:43 PM, Finbay said:

Onkos kellään tietoa voiko tölkin DK-koodisen 4vaihteisen vaihteiston joka on ilmajähdytteiseen 2.0l koneeseen tehty yhdistää pallokeulan 3-ripaisen vaihteiston kuorien sisälle? Lähinnä etuina hakisin pidempää välitystä ja sitä ettei tarvitsisi tölkin vaihdevivustoa käyttää/muokata sopivaksi

 

Sambassa ohjeistavat että tuommosesta DK-laatikosta saa tehtyä pallokeulaan sopivan kuusiripaisen 091:sen, jonkin verran töitä vaatii:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=490238

Edited by multanen
Link to comment
  • 11 months later...
11 minutes ago, beetlemania said:

Pallokeulan lootat koodeilla CA ja CE. Mistäs löytää taulukon jossa olis välitykset perälle ja vaihderattaille 🤔

En puusilmänä löytäny...

Eli kaikki, koodit ja välitykset niiden kanssa.

 

Tuolla vähän infoa.

 

https://www.limebug.com/how-to-guides/view/32

 

Käytännössä tarkoittais että kaikissa pallokeulan loodissa on samat välitykset 1,2 ja 3. Nelosesta kaksi vaihtoehtoa ja peräruuveja on kolmea erilaista.

Link to comment
  • 2 years later...

Osaakos joku hieman neuvoa kun en sambasta enkä muualta löytänyt oikeaa vastausta.

 

Eli minulla on -74 vuoden pallokeula ja sen vaihdelaatikkossa on seuraavat koodit (kuvista):

 

2

002.301.103

 

C009 4357

 

Kyseessä kolme "ribanen". Mutta en löydä tuolla C009 mitään.

 

Kysymyksenä yritän lähtökohtaisesti etsiä että paljonko tuo vaihdelaatikko about kestää järkevässä ajossa hp:ta jos vaihdan moottorin nykyaikaisempaan.

 

 

IMG_20220617_173033.jpg

Link to comment
2 hours ago, eltore said:

Osaakos joku hieman neuvoa kun en sambasta enkä muualta löytänyt oikeaa vastausta.

 

Eli minulla on -74 vuoden pallokeula ja sen vaihdelaatikkossa on seuraavat koodit (kuvista):

 

2

002.301.103

 

C009 4357

 

Kyseessä kolme "ribanen". Mutta en löydä tuolla C009 mitään.

 

Kysymyksenä yritän lähtökohtaisesti etsiä että paljonko tuo vaihdelaatikko about kestää järkevässä ajossa hp:ta jos vaihdan moottorin nykyaikaisempaan.

 

 

IMG_20220617_173033.jpg


Arviolta 150-200hv käytöstä riippuen. Rattaat tais olla samat kuin kuplassa..

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...