Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Kiitos. Hyviä juttuja tulee. Tuota äänijuttua mä en toisten kokemuksista enää kovin vakavasti ota. Moottorit, välitykset, autot ja omat mieltymykset ovat kaikki erilaisia, joten ääni pitäisi päästä kuulemaan omassa autossa ja moottorissa. Vakiopannu on tietty aina hiljainen, on vaimennin melkein mikä vaan. Kovin hurja ei tämäkään moottori ole, mutta kuitenkin vakiota lyhytikäisempi. Yli 5000 rpm ei silti tule koskaan pyörimään tässä autossa. 

Maavaraakaan en pidä kovin matalana, enemmän kai sellainen vakiokuplan korkuinen takapäästä. Huonokuntoisia teitä ajetaan, on pintana sitten sora tai asfaltti.

Budjettimielessä olen nyt pikkuhiljaa varautunut tuohon noin 550 € putkeen, joka sekin tuntui aiemmin pakarisuunnitelmissa aivan liian paljolta. CSP Python menee siitä yli vielä aika reilusti. 

Edited by Essi
Link to comment

Täältä ääntä myös CSP-Pythonille

Plussat heidän tuotteille on että säilyttävät arvonsa, jos niistä tahtoo myöhemmin luopua.

+Made in Germany

 

 

Itse tein loppuputken omavalmisteena Magnaflow vaimentimella, ja venkautin putken koneen etupuolelta.

Loppuputken pituudeksi tuli n.1200mm jota jälkeen päin hieman lyhennetty, mutta nyt soitto kohdallaan ja kyllä se hieman raikaa :)

 

Kokonais hinnaksi tuli aika lähelle tasaraha 1k..

 

post-725-0-76333100-1486367311_thumb.jpg

 

post-725-0-09794300-1486367329_thumb.jpg

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment

Ei se kyllä mitenkään normaalia meluisemmalta ole vaikuttanut tuossa eräässä Riihimäkeläisessä junakeulassa.

 

Kuinkakohan tuo takahelma istui lopulta paikoilleen tuohon riihimäkeläiseen Junakeulaan? Toisaalta sen laikkaaminen ei mua juuri haittaa. 

 

Kyllähän tuo Python näyttää aika uljaalta. CSP:n levyjarruseteistä olen aina tykännyt. Niissä asennettavuus on jotain huikeeta.

Siihen selkään vielä tuollainen sadanviidenkympin loppupätkä. 

 

post-128-0-47256200-1486368469_thumb.jpg post-128-0-37073700-1486368486_thumb.jpg

Link to comment

 

 

Kuinkakohan tuo takahelma istui lopulta paikoilleen tuohon riihimäkeläiseen Junakeulaan? Toisaalta sen laikkaaminen ei mua juuri haittaa.

Takahelmaa piti tosiaan laikata jonkinverran, mulla on siitä kuvia jossain.

 

Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen.

Link to comment

 

Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen.

Hyvä pointti. Olen samaa mieltä alapelleistä.

Lämmönvaihtimia en tähän enää kaipaa, mutta alapellit haluan pitää ja yrittää vielä askarrella vastaavat lisäpellit, kuin noissa Peten kuvissa. 

Link to comment

 

Takahelmaa piti tosiaan laikata jonkinverran, mulla on siitä kuvia jossain.

 

Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen.

Jos Jputki linja on ac sidewinderissa näin niin sit mulla olisi yksi korkkaamaton setti hyllyssä myynnissä.

Link to comment

Kylä mun hyvin on vaikea ajatella, että tuo ropponen olisi sellainen auto, jossa on tonnin pakoputki. Toisaalta vaihtoehdotkaan ei ole kummoiset. 

Olen yrittänyt googletella VS:n putkea ja jollakin se ei sovi paikoilleen, toisilla se pitää kamalaa ääntä ja kolmannella se vie tehot. Jotkut ovat kyllä tykänneetkin, mutta mä ajattelen itse sitä lähinnä vakioputken korvikkeena.

Sidewinder vie alapellit, mutta olisi muuten mukava.  

Link to comment

Sidewinder vie alapellit, mutta olisi muuten mukava.  

Ei se välttämättä niitä kokonaan vie. Minulla oli kuplassa Sidewinderin kanssa kavennetut alapellit ja niissä j-putken väistävät (kaarevat) pystypellit.

Ei tuo muutos niin paljoa moottorin jäähdytystä huonontanut, että olisin sen huomannut. Ei se kyllä sitä parannakkaan.

post-773-0-58884300-1486409792_thumb.jpg

post-773-0-78556200-1486409891_thumb.jpg

Link to comment

Otat käärmeenpesän joka mahtuu olemaan öljypumpun kannen ulostulon kanssa ja muokkaat kollektoria siten että se kääntyy sivulle niinkuin Sidewinderissä. Siihen sitten mieleinen vaimennin. Tulee edullinen putki joka virtaa ja jonka saa takahelmaa muokkaamatta paikalleen, samoten puskurin.

Mallia voi katsoa ainakin Jorin junisprojektista.

 

Toinen mitä olen joskus itse miettinyt on että paljonkohan bussimallin 4-tyypin vakiopönttö mahtaisi virrata jos semmosen muokkais 1-tyypin koneelle bussiin.

Link to comment

Ei se välttämättä niitä kokonaan vie. Minulla oli kuplassa Sidewinderin kanssa kavennetut alapellit ja niissä j-putken väistävät (kaarevat) pystypellit.

Ei tuo muutos niin paljoa moottorin jäähdytystä huonontanut, että olisin sen huomannut. Ei se kyllä sitä parannakkaan.

Jep. Näytti olevan Sambassakin kuvia samanlaisista itsetehdyistä pelleistä. Sellaisethan sinne sitten pitäisi tehdä, jos tuohon päädytään. 

Link to comment

Tänään kävin sitten nappaamassa Ylöjärveltä tuon Sidewinderin. Mun silmään ihan hyvännäköinen putki. Vaimennin näyttää siltä, että ääni kuuluu, mutta olkoon niin nyt sitten.

post-128-0-92324200-1487102866_thumb.jpg

Alapellit menee uusiksi.Repsikan puolen tein jo osin silputen ja taivutellen alkuperäistä ja lisäämällä siihen hieman peltiä. Valmiin tuotteen kuva jäi vielä ottamatta.

post-128-0-72572600-1487102954_thumb.jpg

Takahelmaa pitää myös hieman keventää. Siitäkin tarkemmin myöhemmin.

Link to comment

Veikkaan tuohon sun hihnapyörän alta vuotamiseen vain sitä yksinkertaista syytä että moottori huohottaa sitä kautta ylimääräistä painetta kun kuumenee ja se tulee sieltä kun helpoin reitti on. Itsellä on ollut joissakin koneissa samaa ongelmaa etenkin enemmän ajetuissa vähän piristetyissä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kaasareihin laitoin CB:n update kitin ja ruuvasin kaasarit paikoilleen.

post-128-0-14554800-1488380889_thumb.jpg

 

Sitten aloin voimistelemaan öljynjäähdyttimen ja flektin kanssa. Flekti tuli siis konehuoneeseen vasemman sivuhyllyn yläpuolelle, jäähdytin alapuolelle ja reikä väliin.

post-128-0-53033000-1488381060_thumb.jpg post-128-0-40455100-1488381167_thumb.jpg

post-128-0-47985800-1488381200_thumb.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment

Öljynsuodattimen paikka piti taas miettiä uudestaan. Tällä kertaa tein kulmaraudasta telineen, joka kiinnittyy puskurirautojen kanssa samoilla ruuveilla. Taitaa olla jo neljäs paikka tässä autossa neljän vuoden sisällä - ja vielä ihmettelen, miksei isommat projektit etene.

post-128-0-67686400-1488381497_thumb.jpg

 

Sitten letkut AN-jutskilla. Tässä versiossa selvittiinkin vain lyhentämällä vanhoja letkuja.

post-128-0-28431400-1488381655_thumb.jpg

 

Pakoputkistonkin sain eilen asennetuksi. Oikein hyvin sopiva ja asennettava paketti oli tuo. Takahelma jäi vielä veistelemättä.

post-128-0-67891600-1488381754_thumb.jpg post-128-0-52379400-1488381783_thumb.jpg

Edited by Essi
Link to comment

Tänään laikkasin takahelman sopimaan paikoilleen. Alkuun näytti siltä, että pintapeltiä ei tarvitsisi kolota, mutta pakko oli sekin lopulta tehdä.

Jos joskus pääsen projektissa sinne asti, että autoa aletaan maalaamaan, niin sitten voidaan naputella tuohon reikään pellistä patti, mutta nyt olkoon auki. Onhan se hauskaa, kun pakosarja tunkee läpi takahelmasta.

 

post-128-0-61372900-1488659883_thumb.jpg  post-128-0-99571700-1488659903_thumb.jpg

post-128-0-59225000-1488659923_thumb.jpg

 

Laitoin sitten vielä puskurinkin paikoilleen. Pakoputken pää näytti ilman puskuria tulevan aika paljon ulos autosta, mutta niinhän se jäi sitten kuitenkin siististi puskurin alle.

 

post-128-0-08618800-1488660014_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Öljynjäähdytinasennus olikin sitten lopulta niin ahdas, että meinasi tulla ongelmaa perinteisten AN-liittimien kanssa. Olisin joutunut laittamaan ensin adapterin M22x1,5 => AN8 ja siihen sitten 90 asteen mutka. Siitä olisi tullut liitinpaketille turhan paljon pituutta ja oltaisiin menty epämiellyttävän lähelle puskurin rautaa.

Löysin eBaystä passelit banjoliittimet, joilla homma hoituu. Banjo lie virtaa usein perinteistä kulmaliitintä huonommin, mutta aika avaralta nuokin silti näyttivät, joten niillä mennään.

 

post-128-0-65746600-1489425131_thumb.jpg

post-128-0-26119700-1489425145_thumb.jpg

Link to comment

Kiristelin öljyletkut paikoilleen ja laitoin niille muutamia tukia, etteivät tärisisi ja ottaisi kiinni pakosarjaan.

post-128-0-24577900-1489668494_thumb.jpg  post-128-0-97370500-1489668512_thumb.jpg

post-128-0-21845900-1489668527_thumb.jpg

 

Tänään vaihdoin öljyt, Teboil Silver Classic GT-S 20W-50, laitoin uudet bensaletkut, kaasuvaijerin kiinni ja täräytin pannun tulille.

Pitkään en käytellyt, kun tallin täytti pakosarjan varastorasvan ja J-putkien lämpöeristeen käryt. Hyvin tuntui käyvän joutokäyntiä ja isommalla kaasulla kone ärjyi kivasti. Ihan eri tapaan, kuin orkkiskaasarilla. Välialueella kiihdyttäessä tuntui paukuttavan putkessa aika rajusti, joten säädettävääkin vielä jäi. Onhan tässä vielä aikaa vappuun.

post-128-0-41809900-1489668753_thumb.jpg

 

Laturin hihna ei mennyt enää hyvin linjaan tuolla uudella kampiakselin pyörällä. Siinä hihna oli selvästi lähempänä moottoria, kuin muilla käyttämilläni kampiakselin pyörillä. Pohdin pitkään mitä sille tekisin, kun en saanut pakotettua laturiakaan niin paljoa eteenpäin.

Eräänä yönä valvoessani muistin, että mulla oli joskus yhdessä Kuplassa vastaava ongelma, mutta toiseen suuntaan. Siinä kampiakselin hihnapyörä oli kauempana moottorista, kuin laturin pyörä. Silloin selvisin siitä vaihtamalla laturin hihnapyörän jostain varaosamoottorista. Kaivoin nyt tuon silloin pois ottamani pyörän esille, ja kas sillä hihnalinja osui kohdalleen Junskissa. Hihnapyörissä on siis eroja.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lämpösuojaletku saapui ja vetäsin sitä öljyletkujen päälle kuumimpiin kohtiin.

post-128-0-09240900-1490473061_thumb.jpg

 

Sitten oli aika laittaa loput pellit paikoilleen.

post-128-0-08956100-1490473123_thumb.jpg

 

Tänään Teivon Swapista jäi mukaan tommonen kaiketi '38 Letukan ajovalon koppa. Siitä meinaan tehdä Junakeulalle otsalampun, kunhan löydän siihen ensin sopivan kehyksen, lasin ja heijastimen.

post-128-0-75440000-1490473264_thumb.jpg  post-128-0-45360000-1490473343_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

En ole ollut täysin vakuuttunut tuon Moonin lämpömittarin luotettavuudesta, vaikka niitä mulla on parissa muussakin harrasteautossa. Osin sen vuoksi, että anturi on kiinni lisäöljypohjan kyljessä - ehkä turhan kylmässä paikassa. Talvella rakentelin anturille "tuulisuojan", ettei ihan suorassa viimassa olisi, mutta tuskin sekään paljoa vaikuttaa. 

Varmuuden vuoksi lisäsin nyt kojetaulun alle piiloon VDO:n laatutuotteen ja anturiksi mittatikkuanturin. Jännä nähdä, miten paljon lukemat eroavat ja missäkin tilanteessa. 

post-128-0-34676300-1491145300_thumb.jpg 

 

Aloin jännittämään, että kuskin puolen takarengas heittää pikkukiviä ja tarjoaa hiekkapuhallusta öljynjäähdyttimelle ja sen letkuille. Löysin hyllystä tuninkiverkkoa, jota laitoin jäähdyttimen alle. Ehkä se poimii ainakin isommat kivet ja osan pienemmistäkin. Letkujen päälle laitoin halkaistua kumiputkea. 

post-128-0-33738900-1491145476_thumb.jpg

 

Naputtelin myös virranjakajalle muutaman asteen lisää sytytysennakkoa ja siihen loppui pakarissa paukkuminen. Nyt kun vielä kelit vähän lämpenisivät ja pikkutiet kuivaisivat, niin pääsisi kokeilemaan talven tuloksia tien päälle. 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Alkaa olemaan tylsää tallilla, kun ei pääse koeajolle. Liian kylmä, lunta sataa ja maaseudulla tiet ihan järkyttävässä kunnossa. Tarttis saada tämä ajoon, että voisi jatka turbokuplan pajattamista. 

Aikani kuluksi kokeilin snobirenkaita vanteisiin ja verkkoja ajovaloille. 

post-128-0-02636700-1492110452_thumb.jpg

post-128-0-34535200-1492110489_thumb.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment

Tänään ajelin pikkutiellä vähän salakoeajoa. Ensin tosin kaiketi sähläsin kylmästartissa, jolloin yksi tulppa hajosi. Mulla oli vielä vakiokaasarin tiimoilta moottorissa NGK D6EA-tulpat, jotka ovat enemmän vakiomoottorissa toimineet erinomaisesti. Mulla oli hyllyssä numeroa kuumemmat D7EA:t, jotka tänään vaihdoin. Mikäköhän oikeasti olisi passeli tulppa tällaiseen suht. korkeapuristeiseen tuplakaasarikoneeseen? Ovat siis ohuella M12 ja pitkällä kierteellä. 

 

Hyvin se muuten pelas sen parin kilsan ajon. Vastaa kaasuun ihanasti, vetää yskimättä pienilläkin kierroksilla eikä pakoäänetkään tuntuneet häiritsevän voimakkailta, eli ollaan erittäinkin tyytyväisiä pakarivalintaan. Kaasarin imuäänet ovat nyt vielä positiivinen lisä ainakin mun korvalle. 

 

Eiköhän se ensi viikolla oteta liikenteeseen, niin päästään paremmin testaamaan. 

 

post-128-0-47853900-1492360751_thumb.jpg  

Link to comment

Kyllä ne 4-kärkiset boschit toimii hienosti koneessa kuin koneessa. Sellainen kokemus mulla on niistä. Vakiokoneessa ollut ja hetken googlettamisen jälkeen löysin myös scatin super-d portteihin menevät vastaavat. Niissä on just noi pitkät ja kapeet kierteet. Ja kympin puristeilla pelas hienosti.

YR78X siinä paketissa luki mutta muistaisin että piti olla se boschin oma sairaan pitkä osanumero että löysi. Koitan kaivaa mailista tiedot.

Link to comment

Kyllä ne 4-kärkiset boschit toimii hienosti koneessa kuin koneessa. Sellainen kokemus mulla on niistä. Vakiokoneessa ollut ja hetken googlettamisen jälkeen löysin myös scatin super-d portteihin menevät vastaavat. Niissä on just noi pitkät ja kapeet kierteet. Ja kympin puristeilla pelas hienosti.

YR78X siinä paketissa luki mutta muistaisin että piti olla se boschin oma sairaan pitkä osanumero että löysi. Koitan kaivaa mailista tiedot.

Kiitos. Noita 4-kärkisiä muistan joskus jossain käyttäneeni, mutta näitä pikkukierteellisiä en ole tullut etsineeksi, kun ei aiemmin ole ollut tarvetta. 

Laitoin tilaukseen. 

Link to comment

Tänään laitoin Junskin liikennekäyttöön ja kävin hakemassa tallilta kotiin. Tuo vajaan parinkymmenen kilometrin koeajo meni hyvin. Hieman se lämpimänä pintakaasulla yskii, mutta vetää kyllä kivasti, kun antaa vähän enemmän kaasua. Näillä näkymin lauantaina mennään rullille, jossa yritetään saada säädöt paremmin kohdilleen ja ehkä jotain numeroitakin paperille. 

 

post-128-0-08949400-1492607935_thumb.jpg

 

Sitä odotellessa - neuvokaapas nyt hieman perusjuttuja, kun omasta ammattikoulusta on liian kauan ja töissä vain unohtaa kaiken järkevän. Kuinka paljon sytytysennakkoa olisi keskimäärin hyvä milläkin nopeudella? Siis noin suurinpiirtein lukemia, joista voi lähteä tekemään hienosäätöä? Onko 1000 rpm = 12 astetta ja 3500 rpm 30 astetta ja se väli suoralla viivalla vai mitä? 

Moottori siis 78x90,5, 044-kannet 40/35,5 venttiileillä, puristuksia jotain 9 tai 10, hyvin mieto nokka 1.25 vivuilla, 40 tupla Dellortot ja 123Tune-jakaja. Vasemmasta kaasarista on vedetty alipaineletku jakajalle, mutten tiedä vielä tuleeko sieltä kuinka paljon imua. Moottorin ei käytännössä tarvitse käydä yli 4000 rpm, mutta joutokäynniltä sinne saisi toimia hyvin. 

Kiitos,

Link to comment

Tänään oli hieno päivä. Yksi parhaista tämän projektin merkeissä.

 

Eilen illalla intouduin säätelemään 123Tunea ja seoksia ja sainkin korvakuulolta koneen käyvään melko hyvin.

 

Aamutuimaan ajelin Ylöjärvelle Autodiagnoosi Oy:n verstaalle dynottelemaan. 

 

post-128-0-11807100-1492862399_thumb.jpg

 

Auto sidottiin kiinni rullille ja ajettiin muutama veto tehden välissä vielä pieniä hienosaatöjä. Viimeinen veto oli paras, 124,4 hp/5705 rpm ja paras vääntö 174 Nm. Tämä oli mulle ensimmäinen tämantapaisen moottorin dynotus, mutta ilman vertailupohjaa olen tyytyväinen. Etenkin vääntökäyrä on mukavan muotoinen. Hyvin vääntävää pakettiautonmoottoria ollaan yritetty tehdä ja tunnen siinä onnistuneeni. 

 

post-128-0-78039200-1492862767_thumb.jpg

 

Kunhan nyt vaan pysyisi nipussa ja se kesäkin saisi pikkuhiljaa alkaa tulemaan. Aamulla meinasi olla näpit kohmeessa, kun lumisateessa ajelin. 

 

  • Like 6
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...