Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Moottorin speksit huomioiden on vääntöä mun mielestä aikas onnistuneesti. Varmasti mukava ajella.

 

t. Mika

On kyllä. Oikein on taikuri itsekin yllättynyt. 

 

Vallan tuntui hyvältä äsken kiihdytellä Pirkkahallilta ohitustielle ylämäkeen. Nolo sanoa, mutta taitaa olla tehokkain auto, millä olen aikoihin ajellut. 

Link to comment

Sekin auttaa, kun junis ei paina ihan niin paljon kuin nykyautot. Olikos se jotain reilu 1000 kg?

 

t. Mika

Köykänenhän tuo on, eli hepalle vähän kiloja. Tosin mun nykyautokokemus on viime vuosina perustunut 65kW T4 Transportterille ja voimakkaammat kesäautot ovat olleet viime kesinä telakalla, joten pienikin voima tuntuu vaihteeksi mukavalta. 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Tänään oli se aika vuodesta, kun piti poiketa leimalla. Helppo homma, mukava palvelu; teetä ja jäätelöä. 

Täytyy olla aika tyytyväinen noista CSP-levyistä, jotka vuosia sitten tuohon laitoin. Kirpasi melko lujasti kerran, mutta sen jälkeen ne on saanut unohtaa. Mitään en ole niille sittemmin tehnyt ja erot nolla. 

 

Papereita tutkiessani laskin, että viime leimasta, joka oli myös juhannuksen jälkeisellä viikolla viime vuonna, kilometrejä on kertynyt noin seitsemän tuhatta, joista vajaa pari tuhatta tämän vuoden puolella. Ei tuota ihan turhaan sitten tullut tehtyä ja mukavahan sillä on ajella. 

 

 

post-128-0-20094300-1498547513_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment

Jarrujen tulokset on kyllä todella hienot. Harvoin eroa on kaikissa kolmessa mittauksessa puhdas nolla. Lisäksi tehoa näyttää olevan melkoisen paljon! Piti oikein katsoa mun siviiliauton vastaavat lukemat, etu 3,2/3,0, taka 2,2/2,3 ja kässäri 1,7/1,5. Luulis juniksen pysähtyvän niin, että on nenä tuulilasissa. :-)

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Jarrujen tulokset on kyllä todella hienot. Harvoin eroa on kaikissa kolmessa mittauksessa puhdas nolla. Lisäksi tehoa näyttää olevan melkoisen paljon! Piti oikein katsoa mun siviiliauton vastaavat lukemat, etu 3,2/3,0, taka 2,2/2,3 ja kässäri 1,7/1,5. Luulis juniksen pysähtyvän niin, että on nenä tuulilasissa. :-)

 

t. Mika

Jep. Oli konttorin setäkin mielissään jarruista.

Tehokkaampi jarrutus toki vaatii aika paljon voimaa pohkeesta, kun ei ole tehostinta, mutta normiajossa perusjarrutuksissa on mielestäni vielä melko kevyt käsitelläkin. Kaiken lisäksi olivat aikoinaan vielä älyttömän helpot asentaakin. 

Link to comment

Ainoa vika on siis se, että lompakko laihtuu ihan litteäksi. Hintaahan setillä on nimittäin aika paljon.

 

t. Mika

Juuri näin. Hinnat ovat saattaneet vielä nousta melkoisesti siitä ajasta, kun mä noi ostin. Tulivat Kuplapajan kautta 5 tai 6 vuotta sitten. 

Link to comment
  • 2 months later...

Tänään asentelin Ameriikan tuliaisena tulleen Gene Bergin vaihdekepin paikoilleen.

Kovin putkeen ei sekään mennyt. Pakki löytyy jo kakkosen paikalta, eli ei tarvitse mennä pakkilukon taakse. Muutaman tunnin säätökokeiluilla sain kaikki muut vaihteet toimimaan hyvin, mutta pakki on niin lähellä kakkosta, että sen kanssa saa olla tarkkana.

 

En usko, että vika on kepissä, vaan auton keppilinjassa on jotain vialla. Kepin alla oleva levy on oikeinpäin ja kokeilin paria muutakin levyä, muttei se siitä parantunut. Samanlaista ominaisuutta on ollut tuolla vakiokepilläkin - kakkonen ei siinäkään ollut ihan omalla paikallaan, vaikkakaan pakki ei päälle mennyt ilman alaspäin painamista.

Kaikki holkit ja puslat tuli kyllä aikoinaan uusittua, mutta luulen, että ohjaamon alla oleva vaihdetanko on hieman mutkalla. Taidan talvella uusia sen tai yrittää muokata paremmaksi.

 

Toinen haitta tuossa uudessa kepissä on, kun käteväksi toteamani tavarakori ei enää mahdu mukaan, kun keppi ottaa siihen kiinni kolmosella.

 

Muuten se kyllä tuntuu makoisalta. On sopivasti vakiokeppiä pitempi ja liikeradaltan napakampi ja lyhyempi.

post-128-0-81032900-1505061436_thumb.jpg

post-128-0-53122900-1505061453_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Oli tällä viikolla maanantaina ja tiistaina jo sen verran kylmä ajella töihin aamulla, että tiistaina illalla vein Junskin tallille ja nappasin pois liikenteestä. Aikaisempina vuosina on päästy yli kuukaudella pitemmälle. Onko sitten maapallo jäähtynyt, mies vanhentunut vai oliko niistä lämmönvaihtimista sittenkin jotain iloa?

 

Kulunut kesä oli kyllä ennatyshyvä tämän auton osalta. Tuplat ja uusi pakari tekivät moottorista täysin toisenlaisen, ja ennenkaikkea moninverroin paremman. Polttoaineenkulutus oli olematonta- ne pari tankillista joita tuli mietittyä, kulutus oli jotain 7 - 10 l satasella. Moottori ei lämmennyt käytännössä kertaakaan yli 80 asteen (öljynlämpö mittatikussa), vaikka kesän keskinopeus oli varmasti aiempia ajokausia suurempi. Flekti oli päällä lähinnä kokeilumielessä yhteensä vain muutamia minuutteja. Ehkä korkeintaan 15 min koko kesän aikana. Lisäksi tämä oli ensimmäinen vuosi kai koko mun omistushistorian aikana, kun ei tarvinnut ottaa moottoria alas. Se ei kaiken lisäksi edes vuoda öljyä.

 

Kesän aikana teetin yhden työprojektin tiimoilta kolme öljyanalyysiä. Ensimmäinen puhtaasta öljystä, toinen 2000 km kohdalla ja kolmas noin 5000 km kohdalla, jonka jälkeen vaihdoin öljyt. Öljynä oli siis uutta Teboilin Silver GT-S Classic 20W-50. Raportteja en tähän voi laittaa näkyviin, koska ovat työnantajani omaisuutta.

Oma kokemukseni ja "ammattitaitoni" perustuu vain isompien työkonedieselien analyyseihin, mutta niiden perusteella ainakin öljy pysyy hyvänä ja antaa sellaisen kuvan, että moottorikin on kunnossa. Kulumametallipitoisuudet ovat matalat, viskositeetti on ohentunut polttoainelaimentuman vuoksi, mutta ei vielä pahasti. Ilmansuodatuskin tuntuu toimivan.

 

Tästä on hyvä jatkaa ensi keväänä. Talvella ei ole tähän ihmeitä tarkoitus tehdä. Vaihdevivustoa ja puslia pitää uusia, venttiilit säätää, ilmanputsarit pestä ja ehkä alikessuroiskeläpät taakse.

  • Like 6
Link to comment
  • 8 months later...

Talven aikana en tehnyt tähän yhtään mitään. Mieleen tuli jopa vahvoja myyntiajatuksia, kun tajusin, että lähiaikoina ei ole aikaa tätä jatkojalostaa. Siitä huolimatta IRS-palikoita tuli hommattua jemmaan. 

Myyntiaikeet unohtuivat pari viikkoa sitten, kun joutessani kokeilin Junskia käyntiin. Tärähti tulille ihan laakista ja alustan rasvauksen jälkeen otin ajoon ja taas oli hauskaa. 

 

Yksi eniten negatiivisia tuntemuksia aiheutti vaihdekeppi. Orkkiskepillä vaihteet löytyivät vielä kohtalaisen hyvin oikeilta paikoiltaan, mutta viime syksynä hankkimallani Gene-sedän kepillä homma meni vaikeaksi. En saanut lukuisista yrityksistä huolimatta säädettyä keppiä siten, että pakki olisi mennyt pakkilukon taakse. Se jäi kakkosen paikalle. Kolmonen ja nelonen olivat oikeilla paikoillaan, mutta ykkönen ja kakkonen olivat jossain hämärällä raja-alueella. 

Syksyllä asiaa pohdittuani tulin sellaiseen loppupäätelmään, että hytin alla oleva tanko sai liikaa siipeensä aikoinaan irrotusyrityksissä. Se kun oli aika lujaa kiinni tavaratilan alla olevassa pitkässä tangossa ja irrotus vaati monenlaisia temppuja.

Talvella onnekseni bongasin Facebookin myyntiryhmässä ehjän vuosimalliin natsaavan tangon ja ostin sen. Eilen viimein oli nosturilla tilaa, joten otin vanhan tangon pois. Sitä uuteen vertaillessani huomasin, että sehän on ihan vähän mutkalla siitä kohtaa, mistä uusi tanko on suora. 

 

IMG_20180522_173633313.thumb.jpg.6a0210ed30964f74ecbf9d4800e76a5b.jpg

 

IMG_20180522_193150505.thumb.jpg.970a123a4cf5d836b7c6d75dc510a090.jpg

 

Joku vuosi sitten takimmaisen puslan kanssa taistellessani totesin, että pienikin mittavirhe sekoittaa koko pakan vaihdekepissä. Samoin kävi tässäkin. Laitoin ehjän tangon paikoilleen, kepin säädöt osuivat ekalla yrityksellä kohdalleen ja nyt keppi toimii juuri, kuten pitääkin. Pakki on lukon takana, ykkönen vasemmalla edessä jne. Mahtava onnistumisen fiilis. Juuri tämän olotilan vuoksi näitä harrastan. 

  • Like 5
Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Päätin laittaa Junskin seisontaan jo tänään. Mitään teknistä perustetta siihen ei toki ollut. Auto toimii ja kulkee kuin unelma. Kilometrejä tuli taas useampi tuhat näiden noin kolmen kuukauden aikana. Toinen vuosi peräkkäin, kun ei tarvinnut ottaa moottoriakaan pois. Saattaa hyvinkin olla paras kone, mitä mulla tällä hetkellä on.

 

Syynä aikaiselle talvilomalle on viime viikonlopun heräteostos. Tuli hommattua yksi ilmajäähdytteinen lisää - tällä kertaa kaksipyöräinen ja -sylinterinen amerikkalainen. Ajattelin, että Junskilla ei enää tulisi tänä vuonna juuri ajettua, joten katsotaan kenties ensi kesänä uudestaan. Tai voin mä sen myydäkin, jos joku sattuisi tykkäämään siitä vielä enemmän, kuin meikäläinen.

 

Ajoin sen sitten tallin perälle huilaamaan. Jos ehdin ja innostun, niin saatan vielä vaihtaa siihen öljyt ja säätää venttiilit ennen oikeaa talvea. Takarenkaat alkaa myös olemaan lopussa, joten sellaiset pitää jossain vaiheessa hommata ennen seuraavaa ajokautta.

 

IMG_20180814_191301023.thumb.jpg.1b9fc25668f7014e9e7884da149e4856.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Siitä on reilut 10 vuotta, kun kirjoitin tähän tarinaan ensimmäisen tekstin. Tämä on viimeinen.

 

Viime viikolla vaihdoin öljyt ja suodattimen. Eilen laitoin takaisin liikenteeseen. Tänään aamulla tankkasin ja ajelin Tampereelle. Tehtiin paperit, tungin nipun seteleitä taskuihini ja soitin vaimon hakemaan. Tämä projekti on nyt osaltani valmis.

 

Totta puhuen en ollut koskaan kiinnostunut Junakeuloista. Keväällä 2008 tämä oli kuitenkin pakko ostaa, kun oli lähellä ja sopuhintainen. Korin kuntokin kohtalainen. En olisi koskaan lähtenyt tekemään tällaista ruosteisesta aihiosta. Kuplat ovat enemmän mun juttu. Rakentaminen ja kunnostaminen oli alkuun hidasta ja raskasta. Jotenkin auto ei vain motivoinut. Kun lopulta syksyllä 2013 päätin tehdä sen talvessa leimakuntoon ja pääsin ajelemaan, niin innostuin kovastikin. Viisi kesää ja kai yli 30000 km tuli nautiskeltua. Aikansa kutakin. Nyt etsitään tilalle jotain muuta.

 

 

 

IMG_20180922_112159614.thumb.jpg.b7ece8207e1a62deb08bafe6d3d42f56.jpg

  • Like 15
Link to comment
16 hours ago, GT78 said:

Uusiin haasteisiin ja menihän se hyvään kotiin eikö? Tätä oli hauska seurata. 

 

Mäkin halusin pitkään junakeulaa kunnes ajoin yhtä 30km. Se loppui siihen. Nyt itsellä '70 pallis työn alla, on ihan eri planeetalta ajaa ja olla.

 

Mutta mitä seuraavaksi? 

 

Kiitos. Uskoakseni meni hyvään kotiin. 

Mulle kävi samoin ensimmäisen koeajon jälkeen, alennusvaihteilla ja vakiomoottorilla. Piti mennä leimalle, mutta en pystynyt ajamaan konttorille asti, kun käännyin jo Aamulehden postilaatikolta takaisin. 

Kaikkien noiden muutosten jälkeen tuosta tuli kyllä mielestäni oikeinkin ajettava. Ei siinä ollut koskaan mulla mitään moitittavaa. 

 

Junakeulan korvaavaksi käyttöharrasteautoksi ja harrastetavarankuljettimeksi ostin jo teiniaikojen suosikkini, eli orkkis '90 454ss Letukan. Tallilla kuitenkin jatketaan ilmavolsujen kanssa. Turbokupla on saatava valmiiksi. Odottamassa ovat yksi Splitti ja tyyppi kolmonen. Päivittäisessä  ympärivuotisessa käytössä on 1302S, johon pitäisi vielä ennen talvea vaihtaa kone ja laatikko. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...