Jump to content

Peräkärrykysymys....


Recommended Posts

Eli tilanne on sellainen, että vesivolkkarissa on 600 kg jarruttoman kärryn maks. kokonaismassa. Pihassa kököttää kärry jossa omamassa on 160 kg ja jos sen päälle tällää 500 kg suursäkin, niin ollaan laittomuuksissa?

 

Mitä vaihtoehtoja on? Ostaa uusi jarrullinen kärry. Mutta sen pitäisi olla kevytkärry, ettei tarvitsisi katsastaa. Eipä ole sellaista vastaan tullut.

 

Toinen vaihtoehto olisi pistää nykyiseen kärryyn jarrullinen akseli ja työntöaisa. Mitä sanoo katsastus?

 

Kolmas vaihtoehto olisi tehdä mieleinen itse. Oma hommansa siinäkin.

 

Neljäs vaihtoehto on tehdä kuten tähänkin asti...

Link to comment

En pitäisi kovin vakavana riikkeenä muutaman kilon ylittämistä.Sitten ku rupee koskettamaan akseli maata ku renkaat linussa ni sit voi heittää muutaman lapiollisen auton perään ; )

Link to comment

No tietysti onhan se riski kiinnijäämisestä aika olematon. Mutta tietysti fiksu poliisi (onko sellainen jo syntynyt?) pystyisi rikkeen päättelemään ilman puntariakin. Enpä ole kuullut, että noita olisi koskaan täälläpäin syynätty.

 

Vaihda autoa... jaa sellaiseen jossa koneremontin maksaa maahantuoja?

 

Tuli vaan mieleen, että jos tohon kärryn rieskaan virittelisi jarrulliset navat ja työntöaisan niin eikös se olisi siinä?

Link to comment
Tuli vaan mieleen, että jos tohon kärryn rieskaan virittelisi jarrulliset navat ja työntöaisan niin eikös se olisi siinä?

 

Periaatteessa kyllä, voit tehdä jarrullisen kärryn jonka kokonaismassa on enintään 750 kg, jolloin vältyt määräikaiskatsastukselta. Mutta lieneekö kannattavaa? Omamassa tulee nousemaan 160 kg:sta, onko lopputulos kantavuuden kannalta sitten sama kuin nyt? Kustannuksia syntyy melko lailla uusista osista ja muutoskatsastuksesta. Vaihda kärry uuteen 1000-1300 kg jarrulliseen kärryyn, siinä riittää kuljetuskykyä ja uuden laitteen katsastus joka toinen vuosi ei ole mikään ongelma.

Link to comment

Jos sen kärryn tekee vain sitä 500 kg:n kuskaamista varten niin kärryn omamassa saisi nousta 250 kg:hen.

 

Mutta onko siinäkään mitään järkeä? Varmaan yhtä paljon kuin tuossa ehdotetussa autonvaihdossa. Uusi jarrullinen vaunu taitaa maksaa jotakin 2000-2500 eur. Autokaupassa taitaa väliraha liikkua siellä 10 000 euron tuntumissa.

 

Taidan jatkaa demokratian pelisääntöjen mukaisesti enemmistön kannattamalla linjalla. Eli hinaan tolla kolffinrieskalla jarrutonta ylikuormaa.

Link to comment

Mutta onko siinäkään mitään järkeä? Varmaan yhtä paljon kuin tuossa ehdotetussa autonvaihdossa. Uusi jarrullinen vaunu taitaa maksaa jotakin 2000-2500 eur. Autokaupassa taitaa väliraha liikkua siellä 10 000 euron tuntumissa.

 

Espanjalaisen vois saada edullisemmin? :-)

Mikko kun lainaa sulle kärryä, niin mä voin lainata autoa jossa on just tehty koneremppa takuuseen...

 

t. Mika

Link to comment
Jos nyt vielä aihetta jatkaisi niin tietääkö kukaan sopiiko jarrutomaan akseliin jarrulliset navat? Ja mitä sellaiset navat suurin piirtein maksavat?

 

Kannattaa käydä IKH:ssa kyselemässä. Näyttää olevan jos jonkinlaista akselia, napaa ja jarrua kärryihin.

 

Linkki

 

t. Mika

Link to comment

Joo Teohydraulin sivuja katselinkin jo ja ei ole mitenkään poissuljettua tehdä kärry itse. Saisipahan mieleisensä.

 

Itseäni on aina ihmetyttänyt valmistajien hinku laittaa taakse lavan alle valopaneeli kippikärryissä. Ei sieltä lavalta tuollaisissa systeemissä tule ilman työntöapua kuin marmorikuulat.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...