Jump to content

Suomen ensimmäinen German-Lookkeri? VW 1300 -74


Dennis

Recommended Posts

No sanotaanko vihdoin suomikilvissä

 

Eihän siinä mennyt kun muutama päivä vaille 3kk veropäätökselle, eli melkein kerkes tulla ajokielto siirtokilville...

 

Varmasti istunut taas joku iso delegaatio miettimässä auton arvon laskentatapaa, palaa varmasti enemmän rahaa tuohon prosessiin kun mitä valtio tienaa verotuloja näillä vanhoilla autoilla, voisi olla joku kiinteä hinta näille, varsinkin -70 luku ja alaspäin kun ei montaa euroa tule laskua.

 

Dennis

Link to comment
  • 7 months later...

Moi

 

Juuei... en ole myymässä RUF vanteet vaikka useita ostajia on ilmestynyt pyytämättä :-)

 

Saavat pysyä minulla vaikken nyt niitä käytä, ja kun autosta löytyi luultua enemmän RUF palikkaa arvostus minulle tavallaan nousi, niiden paino ei vaan silti laske :-/

 

BBS RS:ät skippasin myös kun mielestäni oli jotenkin auton metalliväriin kanssa liikaa "bling-bling" ja siirryin fuchseihin, mutta piti kokeilla jotain erikoisempaa kun mustat ja "color matching" on vähän ysäriä joten kokeilen maalaamattomia (soodapuhalletut) eikä vakio 6/7-16 vaan 7/8-16 turbo sarja joka täyttää pyöränkotelot kivasti, nuo 8x16 alkaa olemaan aika kiven alla löytää.

 

Näin nyt...

 

photo6.jpg

 

photo7.jpg

 

ja pitihän varapyöräkin päivittää ja keventää 2kg :-)

 

IMG_0659.jpg

Link to comment
  • 4 months later...

Tätä ei ole muutamaan vuoteen näkynyt kotitallissa, mukavaa vaihtelua välillä ajaa tällä eikä tarvitse vaihtaa autoa kun pistää välillä pois silmistä :-)

 

Auto on ollut minulla yli 26 vuotta ja toinen elämä kilvissä on nyt tasan 20 vuotta joka on 5 x pidempi kun ensimmäinen elämä joka oli aika rankka ja kuluttava alkoholin huurteinen elämä, ei tankissa vaan ratin takana...

 

Pientä "ruuvien ja muttereiden kiristelyä"

 

ucb.jpg

Link to comment

En ole hävittäinyt RUF vanteet, ja itse asiassa päätyivät takaisin alle kun vaakakupissa oli monta asiaa, mutta ajettavuus kovassa vauhdissa on parempi näillä 17" ja siksi tämä valinta kuten myös oikea valinta autoin muille RUF osille.

 

Fuchseja on monella muulla alla, ja itsellä myös kuplan alla

 

photo11.jpg

Link to comment

Tuon budjetti oli muutaman kympin... Ja on varmaan nykyään jo romuna...

 

Vanteet on muistaakseni jossakin Espoossa ja 911 alla.

 

Oi ei, 500 euron autossa 3000 euron vanteet...auto ihan hieno 9-luokkalaisten tekemäksi, oikeasti kelpais johonkin koululaisten muotoilukilpailuun, hieno.

 

 

Noista RUF:eista vielä...

 

Kattokaapas mitkä tuolla aikoinaan 9 luokkalaisten kanssa tehdyssä Fiatissa on alla...

 

http://i1125.photobucket.com/albums/l59 ... at3462.jpg

Link to comment

Olen viime vuosina katsonut toisella silmällä 5,5" 4-pultti SprintStareja, olisi kiva kokeilla alle... 20 vuotta sitten moiset peltivanteet ei olisi tullut mieleen, joku 40 kympin kriisi lähestymässä?

 

Asia on kuitenkin jäänyt kun se on aina projekti vanhasta vanteesta valmiiseen lopputulokseen ja replika vanteet ei ole minun juttu, sitten kun tipillä oli myynnissä sellaiset mistä "paska homma" oli jo tehty = valmiiksi puhalletut ja mustaksi pulveroituja juuri oikealla spekseillä oli pakko ostaa pois

 

Tässä kunnossa saapuivat Joensuusta Kirkkonummelle, kiitos Jat avusta

 

Tipin kuva

 

Tipi_sprint2.jpg

 

Sain tutun automaalarin ylipuhuttua tekemään detaljointi hommat kun hänelle teippaamishommat ja maalaus sujuu paremmin, maalarillakin alkoi menemään tupakkaa, hermoja ja sormenpäitä teippaamisessa ja kiitos nykyaikaisista vesimaalesta se nostaa vielä helpommin teipit ylös kun on pidempään märät :-(

 

Sprint1.jpg

 

Maalarilta noudettuna

 

Sprint2.jpg

 

Kumit asennettu + keskikupit puhdistettu, kiillotettu ja asennettu, auto viety jo säilöön ja on seisonnassa mutta täytyy käydä kokeilemassa miltä näyttää ja tuntuu kunhan kerkeää...

 

Sprint3.jpg

Link to comment

Tulipa tämä kokeiltua, mielestäni ei hullumman näköistä ollakseen peltivanteet

 

Tämä ei mennyt ihan kun elokuvissa koska edessä vanteet osuu satulaan vaikka alkuperäiset kuplan levyjarrut, ainut joka eroaa on se että satulat ovat ATE 2-tappi "Varga" made in Brasilia kopiot, mahtaako niissä olla muoto eroa

 

Takanahan raideleveys on 6mm vakiosta leveämpi per puoli, siksi näiden vanteiden et26 vastaa et20 kokonaisuudessa

 

Nyt tilapäisratkasuna edessä 3mm spacerit välissä :-/

 

Pitäisi joskus saada hankittua eteen se Kamein spoiler

 

Sprint4s.jpg

Link to comment
  • 6 months later...

2013_04_251_zpsbcdf15c5.jpg

 

Herättämässä väsynyttä fläkää unesta :)

 

Oli niin hauskaa ajaa tällä viime syksynä kun kävin heittämässä hääkeikan, joten pakko ottaa ajoon...

 

Siirretty kotitalliin ja täytyy vähän katsoa läpi jotta voi lähteä baanalle kiusaamaan riisikuppeja :-P

 

2013_04_252_zps44217630.jpeg

Link to comment
  • 6 months later...

Jotta ei unohtuisi tämä auto.... päätin vetää käyntiin vanteiden ehostusprojekti joka on ollut työlistalla pitkään... ehkä 10 vuotta...

 

Etuvanteet näyttivät paremmilta kuvissa kun mitä ne oli livenä, takavanteet oli vähän liian hyvät "pilattavaksi" joten hankin toiset

 

Vanteet pestynä ja maalit poistettuna, homma jatkuu... :)

 

2013_11_071_zps69322255.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Piti ottaa tämä vaihteeksi vähän isommalle vuosihuollolle, itse asiassa 4 vuotta sitten edellinen huolto..., no ei ole kun 1000...2000km takana.

 

86822B65-14C3-4674-B3EA-3DD030BB117B_zpsrfencv5x.jpg

 

Venttiilit säädetty, eikä ollut paljon säätämistä vaikka "uudehko" sisäänajettu kone, säädetty vain kerran aiemmin nokan sisäänajon jälkeen, pientä kiristystä.

 

11FDF6DC-420F-4A78-9899-CD5716894C88_zpspi4xp49w.jpg

 

Piti ottaa työn alle yksi asia mitä on vaivannut mua 5 vuotta, en ole jaksannut tehdä asialle mitään kun on ollut muita projekteja työn alla, elikkä ostin konetta tehdessäni CSPn isoputkiset rosteriset lämmönvaihtajat, mutta oikean puolen vipu ei sopinut eikä vasemman puolen taas mahtunut Käfer Cup raudan kanssa paikoilleen. Nyt ajettu nämä vähäiset ajot 5 vuotta ilman lämmitystä, mutta päätin ottaa työn alle.

 

Oikean puoleisen lämmönvaihtajan vipuongelmaan löytyi syy, tekovika CSP:llä = vipu hitsattu varteen väärään asentoon, nyt korjattu, kuvassa korjaamatta

 

38FEBED6-A499-4FFA-9E74-A3CB43C79CEA_zpshpl2uojr.jpg

 

Vasemmalla puolella taas tilaongelmaa Käfer Cup raudan kanssa, pientä modifikaatiota vaatii :) miksi pitää olla niin paljon ylimääräistä tavaraa auton alla että pitäisi olla melkein gynekologi että mahtuu tekemään mitään :-P

 

592203CF-F034-4D7D-94CB-ED0B0CB2D5FE_zpsj8sopqbc.jpg

 

Ei ole turhan paljon tilaa annettavaa, mutta mahtuu :) ja lämpöä tulee reippaasti vaikka on vaan putki lämmönvaihtajan sisällä, joten luulisi riittävän kesäkäyttöön

 

57D63F5B-7AEC-4BE6-81CC-8E6F15C46938_zpsgbyx5ce4.jpg

Link to comment

Mulla oli samallaiset "tyhjät" lämmönvaihtimet ja kyllä on tullut montakertaa ikävä niitä. Todella hyvin riitti lämmöt viileinäkin myöhäisinä syysiltoina. Tilaa ne todella vie ja rajottaa muita muutoksia, siksi niistä luovuin. Tai tuolla ne on hyllyssä odottomassa parempia aikoja.

Link to comment

Pitää kyllä sanoa että lämmityksestä kokonaan luopuminen on tyhmää jos autolla joskus meinaa jossain kauemmassa tapahtumassa käydä. Esim multa olisi viimekesänä jäänyt tierpistä illalla palaaminen kesken jos ei olisi lämpöä ollut kun vettä tuli kun esterin perseestä ja kosteus auton sisällä oli myös sitä luokkaa.

Link to comment
Ikävä kyllä tanhis on oikeessa...pitänee siis hankkia jokin huurteenpoisto itsellekin. Lämmönvaihtimet eivät tule kyseeseen.

 

Tai virittelee eteen ylim lauhdittimen ja viennit tuulilasille putkin ja koteloi lähdöt ja sähköpuhallin taakse, niin tulee lämmintä jos ei perinteisiä lämmönvaihtimia pysty käyttään.

Link to comment
Pitää kyllä sanoa että lämmityksestä kokonaan luopuminen on tyhmää jos autolla joskus meinaa jossain kauemmassa tapahtumassa käydä.

Tottumis- ja vaatetuskysymys. Ei ollu koskaan moottoripyörässäkään mulla lämmitystä, silti sillä on tullut satoja kilometrejä ajettua vain muutamassa plus-asteessa, ja joskus vesisateessakin.. Toki vanhempana ja laiskempana osaa nykyään arvostaa toimivaa lämmitystä kuplassa niin pärjää suomen kesässä ilman villapaitaa.

Link to comment

Voi olla sinällään hankalaa jos haluaa kunnollisen kokoisen öljynjäähdyttimen toimivan sen lisäksi että siitä saa lämpöä myös kabiiniin. Linjaan tulee myös termostaatti. Toinen vaihtoehto että ihan pienen öljynjäähdyttimen laittaa samaan linjaan mutta ennen termostaattia.

 

Eberspächerin B mallin airtronicia olen katellut, mutta joskus sitten jos tuntuu että on tarvetta. Pakosarja kummiskin niin iso ettei saa lämmönvaihtimia valmiina.

Link to comment
Voi olla sinällään hankalaa jos haluaa kunnollisen kokoisen öljynjäähdyttimen toimivan sen lisäksi että siitä saa lämpöä myös kabiiniin. Linjaan tulee myös termostaatti. Toinen vaihtoehto että ihan pienen öljynjäähdyttimen laittaa samaan linjaan mutta ennen termostaattia.

 

Eberspächerin B mallin airtronicia olen katellut, mutta joskus sitten jos tuntuu että on tarvetta. Pakosarja kummiskin niin iso ettei saa lämmönvaihtimia valmiina.

 

 

Näin nimenomaan laitettu mm. Jäärata kilpureihin, ettei tartte parii ekaa kierrosta puristella munia kun kapyysi on jääkylmä.

Link to comment

Asiallisella ja siistillä tavalla toteuttaminen ton toteuttaminen voi olla hankalaa. Siistin kotelon ym pystyisi suunnittelmaan kojelaudan taakse, mutta järkevin hoitaa lämmitys tosi pienellä öljynjäähdyttimellä, että se lämpenee nopeasti, sillä öljynlämpötila jatkuvassa ajossa pitäisi olla kelillä kuin kelillä vähintään 60-70 astetta. 60 astetta kuulostaa aika vähäiseltä.

 

Uusi eberspächer airtronic houkuttelee eniten, käyttöystävällisin ratkaisu myös.

 

 

Keraamisia 12v lämmittimiä asuntovaunu/vene yms käyttöön löytyy muutamalla kympillä, mutta löytyy myös vähän kalliimpi keraaminen 300w lämmitin, sillä poistaa jo huurut ikkunasta, kanttisen helppo adaptoida putkiliitännät jos on mielikuvista:

 

http://www.ebay.com.au/itm/Ceramic-12-V ... 1142226419

Link to comment
Pitää kyllä sanoa että lämmityksestä kokonaan luopuminen on tyhmää jos autolla joskus meinaa jossain kauemmassa tapahtumassa käydä.

Tottumis- ja vaatetuskysymys. Ei ollu koskaan moottoripyörässäkään mulla lämmitystä, silti sillä on tullut satoja kilometrejä ajettua vain muutamassa plus-asteessa, ja joskus vesisateessakin.. Toki vanhempana ja laiskempana osaa nykyään arvostaa toimivaa lämmitystä kuplassa niin pärjää suomen kesässä ilman villapaitaa.

 

Pienenä erona ettei moottoripyörän selässä mene ikkunat huuruun :P

 

Tuo öljyjäähdytin lämmitys systeemi on tullut myös kokeiltua kaverin autossa aikanaan ja teoriassa hyvä asia, käytännössä vaan hemmetin hidas silloin kun sitä tarvitsee ja tehokas silloin kun ei tarvitse lämmitystä.

 

Toimii jossain kilpurissa missä ajelee talla pohjassa, mutta kun lähtee kylmällä autolla ajelemaan kaupunkiajoa niin kestää kyllä luvattoman kauan saada lämpöä.

 

Siksi olen itse pysynyt lämmönvaihtaja lämmityksessä kun tulee heti lämmintä :)

 

Dennis

Link to comment

Ai, no sitten 48mm lämmönvaihtimet riittääkin, kunhan ne ovat rosteriset. Mustasta teräksestä olevia pakosarjoja en laita omaan autoon enään.

 

Pakosarja tulee olemaan stepperi pakosarja, ensimmäiset n. 400mm 1 7/8" putkesta ja loppuosa 2" putkesta, eli n. 48mm ja 51mm.

Link to comment
Ai, no sitten 48mm lämmönvaihtimet riittääkin, kunhan ne ovat rosteriset. Mustasta teräksestä olevia pakosarjoja en laita omaan autoon enään.

 

Pakosarja tulee olemaan stepperi pakosarja, ensimmäiset n. 400mm 1 7/8" putkesta ja loppuosa 2" putkesta, eli n. 48mm ja 51mm.

 

Toi pakosarja hengittää +300hv, joten onks tehotavoitteet nousseet:)

Link to comment

JPM ohjeiden mukaan vain tehdään, kysytty pari vuotta sitten jo. Toinen juttu on että TP korkearipaisten SF imusarja tyylisten kansien takia "joutuu" käyttään hänen puhallinkoppaa 911 puhallinta varten. Koppa on kyllä ihan hyvin toimiva, mutta ilmalähtöjä siinä ei ole lämmönvaihtimille, mihin tahansa reikiä ei viitsi alkaa tekeen kun ei tiedä miten virtaus sisällä muuttuu.

 

Eberspächerin uudet mallit ovat aika kompakteja ja mahtuvat sinne myös hyvin missä vanhan mallinen eberi oleskelee yleensä. Maksaa ne isot lämmönvaihtimetkin jo yli 500e pari. Ihme hintahaitari Airtronic B4 malleilla vain, halvin kauppa myy n. 900 euroon ja kallein 1400 punnalla...

Link to comment
  • 1 month later...

Laite alkaa olemaan valmiina ajoon, edessä kahdeskymmeneskolmannes kesä sen jälkeen kun autoa on rakennettu, toki jotkut kesät ovat olleet aika pienellä ajolla esim vaan katsastukseen, kuitenkin joka kesä ajettu.

 

Syksyllä kävin jo hakemassa leiman, öljynvaihto tehty ja muut mehut tarkistettu/lisätty + ropattu yhtä sun toista pientä

 

Tärkein homma tehty, kaikki polttoaineletkut vaihdettu taas kerran laadukkaisiin bensaa ja alkoholia kestäviin, aika halpa palovakuutus

 

slang_zpscda57a4c.jpg

Edited by Dennis
Link to comment
  • 3 weeks later...

Vanteet kävi Savonlinnassa kiillotettavana... kovan hionta/kiillotus urakan (oli syvää hapettumaa) jälkeen kiikutin maalarille, sieltä sainkin sitten esimakua :)

 

2014022101_zps0f186d39.jpg

Edited by Dennis
Link to comment

Vanteet kotona, kumit päällä :)

 

pieni ero kiillossa alkuperäiskuntoinen / kiillotettu

 

2014022102_zps9678cd76.jpg

 

Vähän autonhoitokemikaaleja ja hinkkaamista = alkaa näyttämään asialliselta

 

2014022103_zps6844d11b.jpg

Edited by Dennis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...