Jump to content

Suomen ensimmäinen German-Lookkeri? VW 1300 -74


Dennis

Recommended Posts

Suomen ensimmäinen ? (ehkä) German-Lookkeri VW1300 -74 on herännyt henkiin taas 8 vuoden luovan tauon jälkeen (kaksi lasta + omakotitaloprojekti välissä),

ja taas jatkuu tämä hulluus näitten laitteiden kanssa :-)

Ensimmäisestä autosta ei luovuta ihan heti.... tietää ainakin vielä missä kesätyörahat on :-)

 

Ollut säilössä lämpösessä tallissa, Heinäkuussa laakista leimasta läpi, on nyt ollu muutaman viikon käytössä

jotta näkis mitä joutuu tekemään talvella sen lisäksi että se saa vahvistetun vaihteiston + takalevyjarrut.

 

Toiminut kun kello paitsi tyhjäkäyntisuuttimet meni kerran tukkoon kaasareissa (2 X 40 DRLA), puhdistuksella matka jatkui.

Ja on tällä hauskaa ajaa, kun mikroauto tän päivän autoihin verrattuna :-)

 

Auto on rakennettu vuosina 1986 - 1992, sama maalipinta vielä pinnassa.

IMG_0476Kopio.jpg

IMG_0479Kopio.jpg

DSC00255.jpg

Tästä kuvasta joku ehkä muistaa tämän auton 15" Revolution vanteilla, silloin eri kilvillä, nyt alkuperäiset saatu takaisin.

Tämännäköisenä oli jäähallissa VW Expossa/Euro Car Showssa joskus 90 luvun puolessavälissä, palkintokin olemassa siitä

DennisLindholm_06.jpg

Tästä raadosta se lähti, huhhuh, ja auto silloin vaan 12 vuotta vanha, minä myös :-)

DennisLindholm_04.jpg

DennisLindholm_03.jpg

Link to comment

Jossain vaiheessa kun ymmärsin että on olemassa erinäköisiä eri ikäisiä kuplia (ostohetkellä olin 12 vuotias) harmitti etten ostanut splitin tai ovaalin, olisi varmasti löytynyt kovempipeltinen viiskytluvun laitos sopivaan hintaan -80 luvulla,

tämä oli yllättävän rapea.

No enää ei silleen harmita, ei näitä 70 luvun laitteita ole kovin monta jotka ovat laitettu työllä ja rahalla ihan oikeesti siistiin kuntoon,

tähän on kuitenkin laitettu liikaa aikaa/rahaa/tunteita (ollu 22 vuotta mun omistuksessa) peliin ettei sitä voi hukata enää.

  • Like 1
Link to comment

Sama juttu muuten täälläkin. Seitenkakkonen vähän samaan tyyliin rakennettuna. Palstallahan näitä ei kukaan arvosta, mutta kun tuommoinen ollut tallissa vuodesta 88 niin ei siitä oikein enää voi luopuakaan.

 

Tuommoinen germanlook-tyyli on siitä hyvä suuntaus, että siinä ei ole menty heikentämään ajo-ominaisuuksia vaan pyritty parantamaan niitä. Eikä ole menty mihinkään liiallisuuksiin missään suhteessa.

 

Tästäkin esimerkistä sen taas näkee, kun kerran tekee niin tekee kunnolla, eikä tarvitse olla joka toinen vuosi tekemässä.

 

Ei muutakuin kovaa ajoa.

Link to comment

Minnekköhän päin nuo Revolutionit ovat päätyneet?

 

Ostin vain samanlaiset joskus vuosia takaperin ja mietin ovatkohan voineet olla nuo samat - tuskin noita on kuitenkaan kirkkaan keltaisilla keskiöllä kaupasta saanut?

Link to comment

Ne revolution vanteet sai minun toimesta ensin satiinimustat keskiöt kun tuli Fuchs vaihe päälle ja piti kokeilla miltä auto näyttää sillä värityksellä.

 

Möin ne yhdelle tutulle jonka isällä oli (on) 72-73 1300:nen kupla, nyt pois kilvistä, mut taitaa seistä lämpösessä tallissa melko hyvässä kunnossa kyseiset vanteet todennäköisesti alla vielä..

 

Ostin ne joskus 80 - 90 luvun taitteessa uutena Autoracingista, nämä olivat sitä "kilpamallia" missä keskiö oli noin 5cm paksu siitä kohti mistä pultit meni läpi

Link to comment
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Tuli mittariston taustalevyt laitettua uusiksi ,edelliset olin tehnyt ohuesta vanerista mustalla vinyyli pinnalla.

Jotenkin häiritsivät, vaikkakin olivat paikalla noin 15v, nyt innostuin tekemään alkuperäisistä,

huhhuh mikä homma kun on niin ohutta peltiä, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen.

31012009156.jpg

Link to comment

Näitä ei oo tullu kasattua yli 10 vuoteen, mutta kai se siitä

alkaa tulemaan jostain vanhasta muistipaikasta miten menee... :-)

 

Vähän koekasausta jotta näkis mahtuuko pyörimään ja dekkikorkeuden...

 

12022009169.jpg

 

12022009182.jpg

 

14022009191.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Kuuden tunnin ruuvaamista, mutta oli palkitsevaa kuunnella äänet (ilman vaimennusta)

koneesta mitä itse on rakentanut nokan sisäänajon aikana 30minuuttia,

no... naapurit ei ehkä samaa mieltä :-), tällä kertaa sentään päiväsaikaan..

21032009238.jpg

21032009239.jpg

Link to comment

Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI

"bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin

kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan.

Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin

täytyy suomessa menetellä.... :-)

Link to comment

Kori irroitettu silloin kun alunperin teiniikäisenä rakensin sen....

 

Etujarrujen kanssa ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään ongelmia

edes vähän rankemmassa käytössä senjälkeen kun vaidoin levyt eteen,

rummut oli mieleenkiintoiset kun ei tiennyt mihin "vetää" jarrutuksissä,

joskus vasemmalle, joskus oikealle ja jopa joskus suoraan vaikka kaikki

oli uutta.

 

Mutta rumputakajarrut oli ensin vakiona todella tehottomat, sitten isoimmilla sylintereilla sain tehoa taakse, mutta sisempi pyörä alkoi

lukkiutumaan mutkissa rankemmassa käytössä, joten takajarruja

olen nyt parantunut.

 

Ei kannata myöskään unohtaa mitä kenkiä/paloja käyttää koska

halvin jarruparannus mitä tein yhden Alastarosession jälkeen oli vaihtaa

Juridin kengät / palat tarvikeosien tilalle, tuli muuten vakiojarruihin

todellakin paljon lisätehoa, siis sitä mitä niissä kuuluukin olla...

 

Pakosarja näyttää niin matalalta kun kuvakulma on sellainen

ja auton takapää ilmassa + että se näkyy rosterisena niin hyvin kun

"kiiltää" siellä auton alla, ei se niin paha ole, on ne kaikki isommat

aika matalat....

Link to comment

Juu, eihän tuo pakosarja matalalla ole. Itsellä suora merged 1 3/4" pakosarja tulossa.

 

 

Muistelen kans samanlaisia hetkia rumpujarrujen kanssa, että vetelee milloin mihinkin suuntaan...edessä levyjarrut olleet jo sitten monta vuotta, ja taaksekin tulee sitten kun eteen hankitaan isommat. Ei ehkä tarpeen ne isommat levyt, mutta onhan ne komean näköiset...ja saksassa ovat 200hv kuplaan hyväksytyt takajarrulevysarjan kanssa.

Link to comment
Juu, eihän tuo pakosarja matalalla ole. Itsellä suora merged 1 3/4" pakosarja tulossa.

 

 

Muistelen kans samanlaisia hetkia rumpujarrujen kanssa, että vetelee milloin mihinkin suuntaan...edessä levyjarrut olleet jo sitten monta vuotta, ja taaksekin tulee sitten kun eteen hankitaan isommat. Ei ehkä tarpeen ne isommat levyt, mutta onhan ne komean näköiset...ja saksassa ovat 200hv kuplaan hyväksytyt takajarrulevysarjan kanssa.

 

Totta, mutta ei heiluritaka-akselistolla varustettujen kuplien kohdalla. Siis 200 heppaan asti juttua tarkoitan.

Link to comment
Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI

"bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin

kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan.

Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin

täytyy suomessa menetellä.... :-)

 

Aikaisemman postauksen kuvista katsottaessa kampura kurkkaa niin läheltä nokkaa että on 80+ iskuinen ja samoin sylinteriaukkojen reunat kohtalaisen lähellä pinnapulteja, joten poraustakin 90+ joten yli 2 litrainen mylly noista kasaantunut.

 

Toivottavasti ei oo AKE:n vahtikoirat laittaneet keskustelun sisältöä talteen seuraavaa katsastusta ajatellen:D

Link to comment
Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI

"bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin

kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan.

Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin

täytyy suomessa menetellä.... :-)

 

Aikaisemman postauksen kuvista katsottaessa kampura kurkkaa niin läheltä nokkaa että on 80+ iskuinen ja samoin sylinteriaukkojen reunat kohtalaisen lähellä pinnapulteja, joten poraustakin 90+ joten yli 2 litrainen mylly noista kasaantunut.

 

Toivottavasti ei oo AKE:n vahtikoirat laittaneet keskustelun sisältöä talteen seuraavaa katsastusta ajatellen:D

 

Ihanko totta, sitten minulle on varmasti myyty "väärät" osat :-)

Link to comment

Se on siinä...... kesäkelejä odotellessa, mieleenkiintoista kokeilla miten

tämä käyttäytyy nyt tasauspyörästön lukolla, ennen meni välillä kylki edellä

välillä taas sisempi pyörä savuten mutkateillä... :-)

 

24032009242.jpg

Link to comment

Kuvakulma on vähän sellainen.... mutta...

se on siinä ja siinä, kokeiltava.... meneekö kun tuo hemmetin (anteeks) Empin

levyjarrusarja jonka kanssa ei ole ollut muuta kun ongelmia levittää

raideleveyttä 6mm/puoli (mitattu vahingossa kun epäilin, mutta ei mainittu missään)

 

Täytyy sitten vaihtaa 195 takakumit jos ei mene, nyt 205...

Link to comment

Vähän raitista ilmaa kaasareihin niin piristyy :-)

 

Sanoivat ennenvanhaa että kupla on hyvä talviauto jopa kesärenkailla,

mutta tämä ei tällä tekniikalla liikkunut mihinkään muuhun suuntaan

kun kylki edellä vaikka oli tasainen alusta... ei pystynyt edes ajamaan

rauhallista koeajoa omalla pihalla, tyhjäkäynnillä alkoi nykimään ja

kun koskee kaasuun niin mennään ympyrää, mutta ei eteenpäin

... huhhuh, jeesus... jäin kiinni omalla tasaisella pihalla, takaisin talliin

24032009243.jpg

Link to comment
mieleenkiintoista kokeilla miten

tämä käyttäytyy nyt tasauspyörästön lukolla

 

Nythän se tuli testattua :)

 

Niinpä :-)

 

Ja sain testattua että kaikki vaihteet toimii uudessa laatikossa ihan omalla

pihalla koska ei ollu väliä mitä pykälää tarjos niin lopputulos oli yhtä huono.... :-)

 

Ääni on kyllä vähän erilainen kun edellisessä kokoonpanossa,

ei kova mutta imuäänet ja pakoäänet miehekkäämmät kun pääsee vetoalueelle,

siis silloin oli nelonen pesässä lumella jotta sais edes vähän kuormaa koneelle

ja nopeus kävelyvauhtia...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Noniin nyt on tiet kuivat täälläpäin ja on päässy vähän ajelemaan,

toimii näköjään hyvin tuo lukkoperä myös asvaltilla kun tein u-käännöksen

tyhjällä tiellä kakkosella ja annoin vähän kaasua niin pyöri iloisesti ympäri,

eihän sitä voinu lopettaa siihen vaan piti vetää pari kierrosta ympäri ja onnistuihan se helposti.

 

Heti alkaa lapsettamaan kun pääsee leikkimään :-)

 

22 vuotta piti omistaa tätä ja haaveilla lukkoperästä ennen kun sai sellaisen,

hauska varuste...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt on koneella 500 km takana ja tuli tehtyä öljynvaihto / venttiiliensäätö / sytytyksensäätöä y.m.s. pientä ruuvien kiristelyä :-)

 

Hyvin on toiminut ja vääntöä kun pienessä kylässä auton painoon nähden,

mutkateillä uskomaton pito mutkissa (sisäpyörä ei sudi), mutta kun pito irtoaa niin se irtoaa heti eikä hitaasti niinkun avoimella perällä, joten varovainen pitää olla.

 

Olis hyvä käydä vielä penkissä sillä säätöhommissa, vaikka hyvin toimii...

...toivonmukaan pysyy kesän kasassa :-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...