Jump to content

Kombiwagen crisis


Kaitsu

Recommended Posts

greybus84.jpggreybus85.jpg

 

Tästä lähdettiin, tavoitteena päästä puoli metriä lähemmäs maata :)

Juniksen raato pajaan ja pukeille. Strategiset mitat orggisperästä ylös ja rälläkällä pitkittäiset runkopalkit poikki. Kulmaraudoilla paikattu perä tippui helposti alas. Eipä ollut runkopalkeista takaa paljoa jäljellä ja alkuperäinen takahaarukkakin oli niin surkeassa kunnossa, ettei sitä autossa kiinni olisi korjannut millään kuntoon. Hyvä siis, että tuli tämänkin operaatio tehtyä..

 

greybus86.jpggreybus87.jpg

 

Perän ollessa irti oli ylemmät poikittaispalkit helpompi pujottaa paikoilleen. Pari muutakin pienempää paikkaa tehtiin samalla - kun tilaa kerrankin oli. Sitten uusi takahaarukka tunkilla hollille ja pulteilla jigiin kiinni. Pitkittäiset runkopalkit korjattiin umpparista irtilaikatuilla pätkillä, joten sovittelu oli helppoa. Nyt ovat pitkittäiset kunnossa keulasta perään asti, eli autolla uskaltanee joskus aikanaan ajaakin. Myös kaikki ylemmät poikittaispalkit ovat nyt kunnossa. Sähköjohtojen putki pujoteltiin paikoilleen runkopalkin sisään, ja sitten mittanauhan kanssa tutkimaan miten operaatio oli onnistunut. Luvut täsmäsivät aiempiin, joten jigi laikattiin irti rungosta ja säätölatat, tukivarret ja navat askarreltiin paikoilleen. Vielä vanteet paikoilleen ja epäilykset projektin valmistumisesta hälvenivät hetkeksi; vihdoin ja viimein jotain näkyvää edistystä! Perä oli renkailla ensimmäistä kertaa ties kuinka moneen vuoteen.

 

greybus88.jpggreybus89.jpg

 

Saman tien piti tietysti kokeilla miltä koko paketti näyttäisi ja hyvältähän se näyttää - ellei peräti 'alkuperäiseltä', vaikkei nyt sitä toki olekaan.

 

greybus90.jpggreybus91.jpg

 

Jos jollakulla on sama urakka edessä, niin tuolle jigikyhäelmälle ei enää käyttöä ole. Sitten pari kysymystä: miten irs-perä säätölatoilla kannattaa säätää kohdilleen, niin että jousitus aikanaan toimisi, auto olisi sopivan matala ja renkaanvaihtokin onnistuisi? Nyt vääntösauvat ja latat heitettiin vain summittain johonkin asentoon. Opetaation jälkeen maasta kattokouruun oli 164cm. Paljonko on noin suunnilleen matalahkossa, mutta silti vielä suht. mukavassa juniksessa?

 

greybus92.jpg

 

Hyvä alkuhan tämä oli kun ensimmäiseen kuvaan vertaa, mutta matkaa maahan on vielä.. Tarkkasilmäisimmät bongaavat ensimmäiset kiinni pultatut porsaan osat ;) Navat 5x130 jaolla ja levyillä pultataan paikoilleen sitten aikanaan kun alusta on kunnossa.. Homma jatkunee keväämmällä etupään osalta.. -2", flipit ja 944-navat jne..

Janille taas kerran kiitokset.

 

Kaitsu

Link to comment
Guest Toheltaja

"Operaation jälkeen maasta kattokouruun oli 164cm. Paljonko on noin suunnilleen matalahkossa, mutta silti vielä suht. mukavassa juniksessa?"

 

140cm kuulostaa kivalta ;) mikä on mukava junis?

Link to comment
  • 1 year later...

Jatketaanpa hieman kuopattua topikkia..

 

Dogleg pitäisi saada paikoilleen, mutta kuskin puolella penkin alla oli monta paikkaa päällekkäin ja nyt siinä on pari suurempaa paikkaa. Lopputulos on venynyt pelti, eli lommolla joko sisään tai ulospäin, riippuen siitä miten sitä painelee; ja siihenhän ei tuo dogleg hyvin istu. Ilmeisesti on jokin keino, jolla migillä voi kuumentaa sopivasta kohtaa peltiä niin, että se kutistuisi? Miten tuo prosessi käytännössä tapahtuu, ja mitä tuohon Kempomatiin pitäisi ostaa, että tuota voisi yrittää? Vai pitääkö vaan rälläköidä halki ja vetää vielä yksi sauma..

Link to comment
  • 3 months later...

Pientä päivitystä..

 

greybus93.jpg

 

greybus94.jpg

 

greybus95.jpg

 

Ensi vuoden kesällä tulee kahdeksan vuotta täyteen edellisestä Espanjan matkasta ilmajäähdytteisellä, joten tähänkin projektiin tuli vähän vauhtia, kun päätimme, että reilun vuoden päästä pakataan lapset kyytiin ja lähdetään junakeulalla Espanjaan :)

 

Hirveä savottahan tuossa vielä on edessä. Takapyöränkoteloon piti vaihtaa koko matkalle uloimmat kymmenen senttiä ja tietysti kotelon kumpaankin päähän piti laittaa uutta peltiä. Kylki on edestä taakse auki koko matkan kuten kuvasta näkyy.

 

Pari peltinoviisin kysymystä:

 

1) Kummallakaan puolella ei ole B-palkin alapäästä mitään jäljellä. Lähin junakeula taitaa sijaita vajaan sadan kilometrin päässä pohjoisessa Suomen etelärannikolla, mutta siinä on paljon vettä ja jäätä välissä. Löytyykö keneltäkään kuvia tuosta kuskin puolen B-pilarista? Mistä kohtaa sisähelma pitää katkasta ja miltä helman ja pilarin kohdatessa alareunassa pitäisi näyttää?

 

2) Jäljellä oleva kylkipelti on jokasuuntaan kupruilla. Joku edellinen sitä oli reilulla kittikerroksella yrittänyt suoristaakin.. Siihen kun vielä hitsaan tuon alapään, niin varmasti on pelti perunapeltoa. Onko sitä mitään toivoa paikallaan ollessa vielä saada suoremmaksi? Vai tehdäänkö tästä suosiolla rotta.. Ja onko kukaan vaihtanut kokonaisia kylkipeltejä - millainen homma on kyseessä? Pääseekö helpommalla?

 

Correct fit c- ja d-pilarien alapäät eivät profiililtaan ole sinnepäinkään, joten seuraavaksi pitänee yrittää tehdä ne itse..

 

Kaitsu

Link to comment

Ota arkki peltiä ja kanttautat siihen alahelman. Sit läiskit kiinni.

Ite joskus omaan Wiimaan perunapeltoa jäykistelin ettei lompsuisi ja olis suora.

Ihan järjetön homma ja kittiä meni silti. Ei senttitolkulla, joitain millejä paksuimmat kohdat. Helpommalla pääset kun vaihdat suoran pellin tilalle.

Link to comment

greybus96.jpg

 

greybus97.jpg

 

Noinko tuo siis menee?

Ei se ihan samalta näytä mitä kuvissa, mutta pilarin alapään ja helman profiilit osuivat noin kohdilleen. Meni ilta sovitellessa, mutta kiinni liimaaminen jää huomiselle. Jäkimmäisestä kuvasta toki puuttuu vielä pala pilarista.

 

Löytyisikö joltain/jostain vielä kuvaa B-pilarista oven alakulman kohdilta? Tuohon kun doglegiä sovittelin, niin ei kaikki vielä osu kohdilleen.

 

Kaitsu

Link to comment

Itse vaihdon kylkipellin mutta en helmaa ja huomattavasti paremmaksi sain kuin lähtökohta mutta kyllä siinä hommaa on kuvia voit käydä kattomassa Täältä. Ja jos vielä ns kunnolla tekisi niin tarttisi pitkän kanttikoneen ja ja pitkän pinnan kun rupeisi porailemaan sivuikkunoiden alta pistehitsejä pois ja sitten vielä pahempi homma olisi hitsata se takaisin paikalleen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tanhiksen viitoittamalla tiellä mennään kyljen suhteen, eli vaihtoon menee suurin osa kyljestä; ruostunut erikoisesti kylkipellin yläreunan kantista puhki ja tuo on aika mahdoton paikka korjata nätisti :(

 

Sitten tietäjille kysymys:

greybus_navat.jpg

 

Onko joku koneistanut Porschen jakoa pallokeulan takanapoihin? Onko noita napoja erilaisia? Ikävästi tuo navassa oleva lovi estää pulttijaon järkevän muuttamisen. Mahtaako riittää vahvuus, jos pultin siirtää tuohon, vai onko nuo navat jotain sellaista materiaalia, että vahvistushitsaus onnistuu ihan oikeastikin 'kotikonstein'?

 

Creativella on 850 punnan arvoinen takalevysarja heidän navallaan olemassa, mutta sieltä tuntuu tilaaminen olevan hankalaa ja hintakin on aika kova, siksi oli ajatuksissa väsätä itse. Tai yrittää ainakin. Toki pallokeulan jaolla saa reprofuksit auton alle, mutta kun ne ei vaan iske ja aidot on jo odottamassa..

 

Ja jos tuohon jaon saa tehtyä, niin minkä porsaan levyä kannattaisi sovitella jarruille?

 

Kaitsu

Link to comment

Eipä näkynyt vanteessa ET lukua, mutta netin mukaan sen pitäisi olla 23, vanteet takana 7" leveät. Navat on Suomessa, joten en pääse mittailemaankaan paljonko vanteen ja kaaren väliin jää tilaa.. Mites katsastusasemalla pulttijakoadaptereihin suhtaudutaan?

 

Kaitsu

Link to comment
Mites katsastusasemalla pulttijakoadaptereihin suhtaudutaan?

 

Nykyään ainakin hyväksytyt spacerit kelpaa, jos ne on tarkoitettu käytettäväksi ko. autossa, joten en keksi miksei hyväksyttyjä adaptereitakin saisi käyttää. Katsastuskonttori varmaan osaa kertoa paremmin. Tuossa on jotain noista adaptereista mainittu, joku saksankielentaitoinen osaa varmaan kertoa että mitä:

http://docs.csp-products.com/katalog/?view=546

Link to comment

Briteiltä takajarruista kyselin, ja selvisi, että Futbus.com tekee myös myöhäispalloon taakse levyjarrusettejä. Sivuilla ei ole mainintaa 130PCD sarjoista, mutta tekevät myös niitä, orggisnavoista koneistamalla. Hintaa koko sarjalle Suomeen toimitettuna tulisi £745. Pari sataa puntaa halvempi kuin Creativen vastaava toimitettuna, mutta hintava silti. Creativella tosin mukana custom navat taakse. Mutta pitänee ainakin yrittää tehdä ensin itse. Jos ei onnistu, niin sitten adapterit tai valmis sarja.

 

Ja vielä vähän motivaatiokuvaa..

greybus98.jpg

 

greybus99.jpg

 

greybus100.jpg

 

B-pilarin tienoo korjattu ja ratsupaikat poistettu ensimmäistä kertaa sitten 70-luvun lopun.. No työmaa ei tähän lopu, mutta merkittävä etappi on vuorossa seuraavana, eli viimeisetkin ratsupaikat ja viritykset pääsee vihdoin laikkaamaan irti. En apparin helmaa ole uskaltanut rälläköidä pois, kun kuskin helma on puuttunut, mutta nyt kun kuskin puolella pilarit ovat paikallaan, pääsee apparin puolelle töihin. Alkaa olla varsin paljon projektin aluksi laikatun Taubenblau-umpparin peltiä herättelemässä kombia henkiin..

 

greybus101.jpg

 

greybus102.jpg

 

Helma on komea. Kasattu muotoonsa heppailemalla kolmesta piiitkästä pellinsuikaleesta, ja paljon pakkelia perään. No, 80-luvulla ei voinut lähettää meilillä osatilausta Oberille. Apparin B-pilarissa riittää töitä, mutta nyt on sentään mallia minkälainen siitä pitäisi tulla. Ja nuo kun on rälläköity pois, niin ei bussista enää ratsupaikkoja löydy :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kännykkäkuvatalkoot jatkuvat ja kysymyksiäkin taas riittää..

 

greybus104.jpg

 

greybus107.jpg

 

Apparin puolikin on nyt revitty auki ja vanhat paikat poistettu. Takalokasuojan kaaresta menee kylkeä vastaan tuleva pokkaus uusiksi koko matkalta, kuten toisellakin puolella, mutta onneksi poikittaiset runkopalkit ovat apparin puolella paremmassa kunnossa.

 

greybus106.jpg

 

greybus105.jpg

 

Kyljessä on monta milliä kittiä, jolla kylkeä on aikoinaan yritetty suoristaa. Mikä on paras tapa poistaa kitti ilman, että alla oleva alkuperäinen peltiä lähtee venymään tai kutistumaan? Kuskin puolelta poistin kuumailmapistoolilla, kun kylki oli joka suuntaan vino ja valmiiksi, mutta sillä jos apparinpuolelta yrittää, niin seurauksena lienee aaltoilevaa kylkeä.

 

greybus108.jpg

 

greybus109.jpggreybus110.jpg

 

Sitten ongelmia ratkomaan.. B-pilarin tienoo on vielä siistimättä, mutta sen verran sain sisähelmaa kokeiltua paikalleen, että B-pilarin vihreä korjauspala osuu nätisti helman kanssa yhteen. Mutta C-pilarin luona on hankalampaa. Ei meinaa millään osua korjauspala helman alareunaan, vaan tuntuu, että helman pitäisi tulla paljon alemmas. Ovatko nuo sisähelmat samanlaisia kummallakin puolella? Samanlaiset tuli aikoinaan Tervakoskella teetettyä noita varten.

Ja miten helmapelti ja helman sisään tuleva vahvikepeltiä tulevat, mistähän löytyisi kuva..?

Vaijereiden putkista moni on poikki. Mistä saa sopivaa teräsputkea?

 

Sen verran pahasti rupeaa nuo omat ensimmäiset hitsisaumat ja korjauspalat jo harmittamaan, että tulee niitäkin tehtyä uudelleen samalla kun viereen asettelee kokonaan uutta peltiä..

 

greybus103.jpg

 

Suurin kysymys liittyy noihin takanurkkiin. Molemmilla puolilla ne on jo joskus kauan sitten vaihdettu; ilmeisesti 80-luvulla, kun auto on jäänyt seisomaan ja otettu projektiksi. Korjauspalat ovat olleet korkeat, lähes 30cm ja harmaat - liekö siis NOS paloja, mutta: ovatko nuo varhaispallon takakulmat? Vai onko juniksissa tai edes '67:ssa ollut noita kohoumia tuolla alakulmissa puskureita(?) varten, kuten varhaispallossa on? Ja jos nuo on varhaispalloon tarkoitettu, niin onko takanurkkien profiileissa eroa?

 

Kaitsu

 

ps. Venäjällä kromauttamisesta on tullut kyselyjä. Vein joku aika sitten Pietariin kasan Ghian osia ja ensi viikolla käyn viemässä Volvon puskureita. Saa nähdä mitä laatua sieltä saa takaisin. Kromaamossa tehdään pääosin armeijan tilauksia, jotka menevät aina kaiken muun edelle, joten toimitusajat ovat venäläisen joustavia. Mutta altaat ovat 6m pitkiä, joten kromauttaa voisi vaikka koko juniksen, jos tuo joskus valmistuu. Kuvia ja suuntaa antavia hintoja aikanaan..

Link to comment
Suurin kysymys liittyy noihin takanurkkiin. Molemmilla puolilla ne on jo joskus kauan sitten vaihdettu; ilmeisesti 80-luvulla, kun auto on jäänyt seisomaan ja otettu projektiksi. Korjauspalat ovat olleet korkeat, lähes 30cm ja harmaat - liekö siis NOS paloja, mutta: ovatko nuo varhaispallon takakulmat? Vai onko juniksissa tai edes '67:ssa ollut noita kohoumia tuolla alakulmissa puskureita(?) varten, kuten varhaispallossa on? Ja jos nuo on varhaispalloon tarkoitettu, niin onko takanurkkien profiileissa eroa?

 

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/takahelma_2.jpg

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/takahelma_3.jpg

 

Olisko noista iloa, -61:n taatusti räpeltämättömät takakulmat.

 

Ihan suoraan tuota kohtaa ei näy mitä halusit mutta parempiakaan ei nyt saa kun auto on ladossa huiskuusessa. ;)

Link to comment
Guest Jussinbussi

On nurkissa eroa. Pallukan kulma on pyöreämpi ja tulee enemmän ulospäin takahelmaan verrattuna.

Eli ei enään vastaa puskurin muotoa. Itsellä sonderissa juuri näin ja jälkeenpäin vituttanu, eipä sitä ehkä kukaan maallikko huomaa mutta ite kylläkin.

Link to comment

Fukkeja saa pallon jaolla ja ovat et 20..

 

 

Tanhiksen viitoittamalla tiellä mennään kyljen suhteen, eli vaihtoon menee suurin osa kyljestä; ruostunut erikoisesti kylkipellin yläreunan kantista puhki ja tuo on aika mahdoton paikka korjata nätisti :(

 

Sitten tietäjille kysymys:

greybus_navat.jpg

 

Onko joku koneistanut Porschen jakoa pallokeulan takanapoihin? Onko noita napoja erilaisia? Ikävästi tuo navassa oleva lovi estää pulttijaon järkevän muuttamisen. Mahtaako riittää vahvuus, jos pultin siirtää tuohon, vai onko nuo navat jotain sellaista materiaalia, että vahvistushitsaus onnistuu ihan oikeastikin 'kotikonstein'?

 

Creativella on 850 punnan arvoinen takalevysarja heidän navallaan olemassa, mutta sieltä tuntuu tilaaminen olevan hankalaa ja hintakin on aika kova, siksi oli ajatuksissa väsätä itse. Tai yrittää ainakin. Toki pallokeulan jaolla saa reprofuksit auton alle, mutta kun ne ei vaan iske ja aidot on jo odottamassa..

 

Ja jos tuohon jaon saa tehtyä, niin minkä porsaan levyä kannattaisi sovitella jarruille?

 

Kaitsu

Link to comment

Ok, kiitän tiedosta. Vihreät takakulmat Oberilta siis tilaukseen. Pitänee puhaltaa nuo pallon kulmat ja kunnostaa jollekin varhaispalloilijalle.

 

Fuchseja on tähän projektiin jo kaksi sarjaa olemassa, joten jako pitää saada tehtyä niiden mukaan. Taakse on tarkoitus sovitella 16x7.

 

...mistähän tuota vaijereille sopivaa teräsputkea löytäisi hyllystä?

Link to comment
  • 9 months later...

Tätä ikuisuusprojektia pitäisi saada taas puolen vuoden inspiraatiotauon jälkeen eteenpäin. Kaksi kysymystä, joihin vastauksista iso kiitos:

 

- Paljonko on mitta etulyhdyn kopan alareunasta etuhelman 'lippaan', jonka ympärille V-etupellin alaosa kääritään? Mahtaako 220mm olla edes lähelle? Pitäisi saada tuo keula kasaan, jotta pääisi doglegejä sovittelemaan..

 

- Takana on myöhäispallon IRS palikat 5x130 jaolle poratulla navalla. Mistä autosta/mallista löytyisi samalla jaolla sopivan pieni jarrulevy taakse, jotta pääsisi jarroja rakentelemaan ja mahtuisi vielä 17x7 Fuchsit pyörimään?

 

Vinkeistä kiitos, etenkin tuo mitta auttaisi eteenpäin..

 

Kaitsu

Link to comment
  • 1 month later...

Pienet kuvatalkoot ja iso kasa kysymyksiä :)

 

greybus117.jpg

 

Siivosin tallia ja heitin viimeisetkin autosta laikatut palat romu-ukolle. Ohjaamon lattiaa, viisi erikokoista pellinpalaa päällekäin..

 

greybus111.jpg

 

Keulasta ei paljoa jäänyt jäljelle. Tuosta kuvastakin piti poistaa keulapeltiä ja sisempää peltiä vielä reilusti lisää. Apparin puoli on jossain vaiheessa osunut johonkin, joten sillä puolella riitti tekemistä moneksi päiväksi, eikä siitä vieläkään niin hyvä tullut, kun olisin halunnut, mutta eipä nuo peltisepän taidot vielä kaikkeen taivu..

 

greybus112a.jpg

 

greybus113.jpg

 

Yllättäen brasilian korjauspellin läpiviennit ovat 'siellä päin'. Puskuri roikkuu kuvassa vasta testimielessä paikoillaan, mutta olenko koonnut sen oikein, eli kun pultit kiristelisi niin puskurin yläreuna on vähän korkeammalla kuin keulapellin uloke? Sattuuko jollakulla olemaan tietoa kuinka kaukana pystykävyistä nuo alumiinilistat kuuluvat olla - vai laitetaanko vaan niin kuin hyvältä tuntuu..?

 

Kombiahan tästä ei tule, muttei wannabe sonderiakaan, vaan wannabe-jotain-muuta..

 

greybus114.jpg

 

greybus115.jpg

 

Tuleeko tuo helmapellin vahvike kiinni vain tuohon (harmaaseen) helmapeltiin? Vai miten se on alunperin ollut kiinni? Jos sen hitsaa ensin paikoilleen, niin pujottaminen tuonne väliin tuntuu haasteelliselta.. Vai olenko tehnyt jotain muuta tuossa pieleen?

 

greybus116a.jpg

 

Ehdotuksia miten tuolla kolossa oleva reikä korjataan nätisti.. tuntuu ettei sinne mistään pääse käsiksi?

Etuakselin tolpan alta pelti on molemmin puolin syöpynyt samasta kohtaa - tai oikeastaan painunut sisään. Ei mene kuitenkaan puukko hakkaamalla läpi - ilmeisesti tyypillinen paikka..? Kannattanee repiä tuokin auki, vai riittäneekö puhallus ja suojaus..?

 

Vesilahdelle taas neuvoista ja pelleistä isot kiitokset..

Link to comment
  • 4 weeks later...

Alkaa olla autoon osat kasassa, mutta moottoriin on vielä palikat keräilemättä. Tavoitteena olisi luotettava kone, jolla pääsee Espanjaan ja takaisin ja mielellään vielä vähän rekkoja kovempaa matkavauhtia. Haulla yritin speksejä metsästää, muttei oikein sopivaa ketjua tullut vastaan.

 

Tällä hetkellä hyllystä löytyy aaporattu full flow lohko 90,5/92 sylintereille sekä DRL40 kaasaripari imusarjoineen ja vivustoineen. Kaikki muu puuttuu. Mitä muuta koneen sisälle kannattaisi hankkia nimenomaan bussia kuljettamaan (+mahdollisesti pientä vaunua, jos sopiva sellainen löytyy)? Nokka, kannet, jne..?

 

Tai linkkivinkki jonnekin, jossa juuri tällainen on kasailtu..?

Link to comment
Nokka, kannet, jne..?

Tää on vaan mun mielipide, mutta alhaalta vääntävä kone miedoilla puristuksilla, eli nokaksi Englen W100 ja kansiksi tuollaiset tai vastaavat.

 

Puristukset maltillisesti, johonkin 8.3 - 8.5 pintaan, niin ei tarvii painia lämpöongelmien kanssa ja sytkäksi 123:n ja nuo em. kaasarit niin ei tarvitse pettyä.

Link to comment

Vauhtipyörä ilmeisesti bussikäytössä kannattaa säilyttää vakiona? Noilla performance sivuilla se tunnutaan aina vaihdettavan kevennettyyn.

 

Saako muuten noiden Dellortojen kanssa pallokeulan jarrutehostimen toimimaan? Vai pitääkö tehostin unohtaa/onko jotain muuta ratkaisuja alipainelle?

 

Kävin aamulla projektin tiimoilta tutustumassa MC Narvan kromaamoon: http://magnumnarva.ee/

Pajalla oli työn alla kaksi venäläisten asiakkaiden Volgaa ja nätti suomalainen Kadett B. Kromaamon puolella oli lattia täynnä Suomen Mercedes-klubin tavaraa ja suomalaisten jenkkiharrastajien osia. Kaunista jälkeä tekivät kyllä yllättävän huonoistakin aihioista. Kromaamon omistaja Igor Brokk näytti koko prosessin läpi. Mutta hinnatkin olivat kovat, vaan niin taitavat olla Suomessakin? Kunnolla tehtynä isältä pojalle kestävänä kromaus (kuusi/seitsemän työkerrosta) maksoi 20e per 10x10cm ja kolmella kerroksella (kesäkäyttö lämpimässä tallissa) 13e per 10x10cm.

Link to comment
Vauhtipyörä ilmeisesti bussikäytössä kannattaa säilyttää vakiona? Noilla performance sivuilla se tunnutaan aina vaihdettavan kevennettyyn.

Itse ainakin pitäisin vakion tai hyvin maltillisesti kevennetyn, mutta ei se kevennettykään sitä ajamista mitenkään hankalaksi tee. 8-tappisen vauhtiksen laittaisin kyllä ehdottomasti + kytkimeksi Kennedyn 1:n. Alavääntö on myrkkyä kestävyyden kannalta, joten ennemmin pelaisin varman päälle.

 

Saako muuten noiden Dellortojen kanssa pallokeulan jarrutehostimen toimimaan? Vai pitääkö tehostin unohtaa/onko jotain muuta ratkaisuja alipainelle?

Palliksen tehostimesta ei ole kokemusta, muista vastaavista jotain. Kyllä se ainakin auttavasti toimii, kunhan ottaa lähdöt molemmista imusarjoista. Toinen vaihtoehto on käyttää diesel-koneissa olevaa mekaanista alipainepumppua, niitä taitaa olla uudemmissa autoissa jopa sähköisiä?

Link to comment
Vauhtipyörä ilmeisesti bussikäytössä kannattaa säilyttää vakiona? Noilla performance sivuilla se tunnutaan aina vaihdettavan kevennettyyn.

 

Saako muuten noiden Dellortojen kanssa pallokeulan jarrutehostimen toimimaan? Vai pitääkö tehostin unohtaa/onko jotain muuta ratkaisuja alipainelle?

 

Oisko ideaa käyttää 215 tai 228 Kytkin kamoja? Pito olis parempi vakio osilla ja olisi edelleen kevyehkö polkea. Itse olen tyytyväinen vakio 228 kytkimeen joka tuntuu sietävän 2386 koneen väännön hyvin.

 

Jarrutehostimen saa toimimaan kohtuullisesti (ei hyvin). Tai laitat jostain diisel moottorista alipaine pumpun.

Link to comment
  • 1 month later...

Pari toukokoista kuvaa auton alta..

 

greybus119.jpg

 

greybus120.jpg

 

Muutamme kuun vaihteessa 210km länteen, eikä uudessa tallissa ole rasvamonttua, joten pitäisi tässä parissa viikossa saada hitsattua projekti alhaalta siihen kuntoon, ettei tarvitse tallin lattialla selällään hitsailla..

Miten tuo lämpöputki on alunperin ollut kiinni tuossa Y-kappaleessa (jota piti sitäkin ruosteen takia useampi sentti lyhentää)? Kuuluuko noihin jotkut eristeet päälle kuten pallokeuloissa? Eli liimaanko putken tuohon suoraan kiinni..?

 

greybus118.jpg

 

Napaprojekti on edennyt ensimmäiseen versioonsa, 5x130 jako oli siis tavoitteena. Vaativat vielä siistimistä, vaikka näähän onkin toki not for highway use - eli aitoa Empi laatua :) Nuo T2b:n pinnapultit vaan on liian lyhyet Fuchsien ja levyjarrujen kanssa. Mikä noiden pulttien koko/kierre on, jotta osaisin pidempiä etsiä tilalle ja saisin auton rullaamaan? Pitäisi kai joku kierretulkki setti ostaa. Ebaystä tilasin köykämiiniset mutterit Fuchseille, vaan eivät olleet pallopäisiä, eivätkä edes käyneet noihin kierteisiin, vaikka kierteen kai pitäisi olla sama porgen pulttien kanssa? Köykäisiä olivat kyllä..

Link to comment
a levyjarrujen kanssa. Mikä noiden pulttien koko/kierre on, jotta osaisin pidempiä etsiä tilalle ja saisin auton rullaamaan? Pitäisi kai joku kierretulkki setti ostaa. Ebaystä tilasin köykämiiniset mutterit Fuchseille, vaan eivät olleet pallopäisiä, eivätkä edes käyneet noihin kierteisiin, vaikka kierteen kai pitäisi olla sama porgen pulttien kanssa? Köykäisiä olivat kyllä..

 

M14 x 1,5 on kierre ja tosiaan sama kuin palliksessa. Palliksen muttereissa on myös pallokartio, Motonetissä uudet n. euron kipale. Vaihtoehtoisesti www.nippelit.fi tai ihan hyvinvarustetusta rengasliikkeestä. Pinnapultteja saa eri mitoilla saa samoista osoitteista.

Link to comment
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...