Jump to content

Kolmas kerta 52:lle


SePi

Recommended Posts

Kesäkuun kuudentena päivän vuonna 1952 syntynyt ja kymenläänin suunnilla elämänsä viettänyt kuplani on kokemassa restaurointia, kenties viimeistä tällä kertaa. Minulle tämä pastellin vihreä kaunotar tuli keväällä -85 ja seuraavana vuonna se oli valmiina uudelleen kilpiin. Alkuperäinen RH-530 vaihtui RA-144:een ja ensi keväänä taitavat tulla kolmannet kilvet museoleiman myötä.

Parinkymmenen vuoden ajelut alkoivat näkyä suurenevina öljyläikkinä auton alla ja samalla kypsyi ajatus saada vielä jostain 25 kone perään ja samalla vaihdelaatikko vähemmän korisevaksi.

Laatikko sai jo kesällä kunnostuksen ja kiitos vaan Marko, Tomppa, Mikko, Heikki ja Mika, nyt alkaa olla mukava kokoonpanon aika. Verhoilukangas on ollu jo valmiina vuosikausia ja uudet lattiamatot odottavat laittamista. Koneeseen tulevia osia on kiva kiillotella ja toivottavasti pannu hörähtää kevättalvella viimeistään eloon.

Kuplasta ei ole tulossa showstopperia tai viimeisen päälle kiillotettua koristetta, vaan arvokkaasti patinoitunut ja silmän ruokaa jakeleva kulkine muistona vanhoilta ajoilta. Ohessa muutama kuva

 

P1050341.JPG

 

P1050345.JPG

 

P1050343.JPG

 

Sepi

Link to comment

Tarviin sitten teitä Mikkelin miehiä tunkkeinenne ja tietotaitoinenne tohon koneen vaihtoon. Otan yhteyttä kun näyttää olevan tekemisen puutetta.

 

Mä olen ne molemmat entiset kilvet menettäny joillekin mopoille. Eli mun varmaan tarvii ostaa joku PV soliferi ensin ittelle, että homma etenee. Vein nuukuuttani nämä RA-144 kilvet konttorille, kun kuplan oli määrä seisoa tallissa muutaman vuoden ja AKE silti kinusi maksuja. Ja sitten parin kuukauden päästä tulikin uudet säännökset kilvillä seisottamisesta...

 

Kenellä on muuten paras arvaus, kuinka monta aitoa splittiä on Suomessa kilvissä ja ajokunnossa? Jotenkin tuntuu, että ne on vähintään tuplaantuneet parissakymmenessä vuodessa - vai onko tämä internet kaivanu niitä näkyviin?

Link to comment
Eikös nuo samat rek.tunnukset voi olla autossa ja pyörässä?Oman kuplan tunnus myös pyörä käytössä.Saanut huomata sen vakuutus sotkuissa.

 

mä en ainakaan saanu omaan paiseeseen alkuperäisiä kilpiä kun ovat jossain mopossa, ennen on saanut kyllä mut ei enään

Link to comment

Mahtaako niitä loppujen lopuksi kuitenkaan niin hirveästi enempää olla kuin aiempina vuosikymmeninäkään.

 

Harrastelijoiden yhteydenpito on vain parantunut huomattavasti Internetin johdosta viimeisen kymmenenvuoden aikana.

Link to comment

Kai se on just tämä vakuutus asia, jonka takia enää ei saa olla kahta ajoneuvoa samalla kilven numerolla. No toinen mopo, vanha PV on Nivalassa yhellä tytöllä. Jospa sen ajokausi olis nyt ohi ja saisin houkuteltua kilven vaihtoon joko antamalla rahat uuteen rekisteröintiin ja muutamaan leffalippuun, tai sitten ostan mökille mopon jolla käyn hakemassa postin parin kilsan päästä...

 

Edellisen kerran remppaa tehdessäni ei ollu muuta kuin hyvä tuuri jollain rompepäivillä tai Porvoon swapissa jos jotain aitoa vanhaa löyty. Nythän nuo markkinat ovat jo varsin laajat nettimaailmassa ja ainoastaan rahapussin paksuus on saatavuuden raja. Hyvä vaan että wanhukset kaivetaan näytille, mua ei harmita jos tämä ei olekaan se "ehkä vain kymmenes" säilynyt. Varmaan myynti mielessä rakentelu ei tykkää runsastumisesta. Muistan senkin, kun kupla oli vielä haluttu jokkisauto ja niiden lahtaamista surtiin. Ehkä liian monta hyvää yksilöä todella hävisi, mutta mielessäni oli piru joka sanoi, että jäljelle jäävien arvo vain nousee, ei haittaa!

 

Olis mahtava saada sellainen kokoontuminen näille rinkelilaseille. Osallistuttaisko ens kesänä joihinkin ajoihin kunnon letkana?

 

Sepi

Link to comment
Tarviin sitten teitä Mikkelin miehiä tunkkeinenne ja tietotaitoinenne tohon koneen vaihtoon. Otan yhteyttä kun näyttää olevan tekemisen puutetta.

 

Hyvällä mallillahan tuo koneen vaihto jo on kun kone on jo irti... :-)

 

Oikeestihan tuo ei ole kovin kummoinen homma kunhan hieman on perehtynyt tuohon... Muistat hankkia vain tarpeeksi uusia osia, tulpat, yms. niin kaikki menee kuin elokuvissa...

Link to comment

Entinen kone on vielä kiinni 8-/ ... Tosin se oli irti Markon verstaalla, joten mutterit on todistettavasti avautuvia. Itse asiassa siitä saa ruveta tiedustelemaan osia ja tarpeellista kamaa - on 30 hv vuodelta 55 transportterin lohko. Tai viedä sopuhintaan koko pakkauksen. Kaikki toimii, käy nätisti, voimaa piisaa ja jopa öljyä tirsuu melkein joka tiivisteestä. Vain puola siirtyi tuohon uuteen. Saa kysellä, ettei jää tuohon nurkkaan...

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kyllähän se kiiltää, mutta tosiasiassa vain tekstien kohtaa en hionu sellaisella hienolla paperipörröllä - mikä lienee se laikka nimeltään jossa ne laput on säteittäisesti? Ennen maalausta putsasin asetonilla. Halusin ton tekstin olevan mahdollisimman selvästi näkyvillä. Ja - sittenpähän on taas mukavaa tekemistä maalipinnan kimpussa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Päivitettäänpä muutamalla kuvalla:

P1050638.JPG

Kone alkaa olla pakosysteemejä vaille valmis

 

P1050552.JPG

Oikeat lämmönvaihtimet löytykin auton alta

 

P1050631.JPG

Konehuoneesta pyyhitty liat

 

P1050636.JPG

Uralistat ja uusi pinta astinlaudoissa

 

Ensi viikolla penkit ja ovipahvit verhoiluun, sitten lämpösysteemit ym koneeseen. Lattiamatot odottelevat laittoa ja etupää putsaamista.

Link to comment
  • 1 month later...

Wau! Kone sujahti nätisti paikoilleen ja loppuviikosta voi jatkaa vaijereitten ja sähköjohtojen kanssa. Sen verran on sitten laitettava akkua paikalleen, että voi kokeilla pyörähtääkö lainkaan, tosin bensaletkut ja hana ovat vielä laittamatta.

Honkkarin moottoripyörätunkki oli muuten tosi hyvä ostos. Siinä sai konetta kuljetettua helposti tallissa ja asennuksessa toimi hyvin. Mikkeliläiset voi lainata jos tarvii vaikka heti.

Loppuviikosta kun on systeemit paikoillaan niin tulee kuvia. Lauantaina saattaa olla verhoilijallakin jo hommat tehtynä. Myös mattojen liimailussa saa taas impata päänsä tökkyrään...

Link to comment

Tässä vähän projektin etenemistä kuvina:

 

toivottavasti tämä kakku on sisältäkin kaunis...

P1050807.JPG

 

Lämpöputket Walkerin pakoputkea...

P1050821.JPG

 

Saas nähdä miten tään norsun nahkan onnistuu korjaamaan...

P1050836.JPG

 

Seuraavaksi tämän kuopan kimppuun - ja vähän muualtakin...

P1050830.JPG

 

Jä tällä jakkaralla sitten istutaan pussihousut jalassa

P1050841.JPG

Link to comment
  • 1 month later...

vähän kerrallaan edistyy...

 

P1060022.JPG

 

P1060029.JPG

 

Seuraavaksi sisustus valmiiksi, lokasuojien sisämaalaus ja pitäähän ne savutkin nyt ottaa kun on jo bensaa tankissa

 

Savut otettu! Ihan kiitokseksi koneen tekijälle - kuka hän lieneekin? - Käy todella nätisti:-)

olis ollu videon paikka, mutta kuvakin riittänee todisteeksi

P1060055.JPG

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Pikkuhiljaa alkaa olla nippelit kasassa. Koneeseen osat löytyneet ja loppusuora tällä kertaa. Ensi talvena etuakselisto, jarrut jne. Ei kai tuo tule koskaan valmiiksi!

Muutama kuva kertonee lisää:

 

Kajuutta siistiytyneenä...

P1060482.JPG

 

Tiesivät kertoa, että tossa pastellin vihreässä vanteet voiskin olla yksivärisiä vaalean vihreitä. No nyt on kokeltu ja silmää totutetaan...

P1060485.JPG

Link to comment

Onko Suomen kauneimmin käyvä 1,1 moottori? Ehkä ja nyt se antaa liikettä museotarkastetulle kulkimelle!

Missäs niitä pussihousuja oikein myydään, että pääsee kunnon tunnelmaan? ;-)

Link to comment

Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun

Link to comment
  • 2 years later...

Tämäkin meni viime syksyn rakentamis hässäköissä sellaiseen kuntoon että jos tammikuussa joku olis tarjonnu kymppitonnin rahaa, ni olis lähteny. Nyt kun viikonloppuna innostuin sitten putsaamaan linnunpaskat sun muut kurat ja kun öljyn tippuminenkin on tiivisteitä laittelemalla jos ei loppunut niin ainakin vähentynyt, voi yhdessä päivässäkin arvonnousu olla joskus huomattavaa - ainakin omassa mielessä. Suur-Saimaan ajot kesä - heinäkuun vaihteessa on tarkoitus kiertää. Tulee nimittäin 6.6.2012 60 vuotta kuplalle ikää ja ajot ovat 20. juhlavuosi.

Tuolla on kuvia siitä, mihin kuntoon se tuli toissa keväänä ja jälleen laitettua - ehkä niitä on tullu postailtua muuallekin en muista...

https://picasaweb.google.com/1074705584 ... 4mgsrHt3AE

Link to comment
Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun

 

Tuota nuo Jalavan kaupassa myynnissä olevat housut valmistaa Redi-tuote Kokkolasta http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... -Tuote+Ky/

Että jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin sieltä saa mittatilauksena edullisemmasti.

 

Nimimerkki kokemusta on =)

Link to comment
Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun

 

Tuota nuo Jalavan kaupassa myynnissä olevat housut valmistaa Redi-tuote Kokkolasta http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... -Tuote+Ky/

Että jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin sieltä saa mittatilauksena edullisemmasti.

 

Nimimerkki kokemusta on =)

 

Nuo olis laatutavaraa, mutta näin muutaman kerran rekvisiitaksi tuli hankittua tällaiset henkseleineen kohtuuhintaan Varustelekalta http://www.varusteleka.fi/product/_2J30MRSNT#.

Nahkasaappaat täytyy taas lankata ni kyllä kehtaa mennä. Housut osaa saksaa jo ennestään!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...