Jump to content

4WD rallicrossi volkkarit 80-luvulla?


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

laturia sovittelin,näyttäs mahtuvan kossun 90a laturi/muu vastaava ihan nätisti tuohon kuskinpuolelle, ja vielä hihnapyörä taaksepäin.  sähköjä vedelty, ja rompetori löyto monitoimi mittari kytketty.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest jansix

haltekin anturit saapui viikko sitte ja nyt vihdoin triggeröinti on valmis. samoin mappi anturi ja kaasuläppä ja paukku venttiili on asennettu.  vielä pitää poltto aine linjaa asentaa paineen säädin.

ja sitte alkaa säätäminen. sen verran kokeilin että anturit reako niin mahdollisuus käynnistyä on olemasa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest jansix

öljyt koneessa ja vaihdekeppi linja toimii vetarit vielä irti, pitää sovittaa iso 108mm nivel tuohon irssi laippaan, p paineesäädin paikallaan. vielä testata pensalinjojen pitävyys. onko oulun seudalta läppärimiestä jolla taito vanhan haltec e6K käyttöön? läppäri ja ohjelma keskustelee, apuja tarvittas kupla tausta plussaa

Link to comment
  • 2 weeks later...

Yksi krossiauto lisää löytyy myös sukulaismiehen tallista, takavetoinen Porschen laatikolla ja moottorina aluperin joku 74-78 iskuinen / 87mm porauksinen typ1 Rotomasterilla ja 45mm DCOE Weberillä. Porschen omalla kuivasumppusäiliöllä, 4x130 jakoiset levyjarrut joka nurkassa ja 4 x Bilstein alustalla. Historia autosta kolmen edellisen omistajan osalta on tiedossa, sitä aiemmat vaiheet olisi vielä tarkoitus selvittää tarkemmin. Auto oli erityisen menestyksekäs jääradalla kun ajettiin vielä pitkillä piikeillä, viimeisimmäksi autolla on ajettu rallisprinttiä 90-luvun alussa typ4- moottorilla (71x103). Kori on oikaistu ja maalattu v. -94 alkuperäiseen väriinsä ja ollut varastoituna siitä saakka lämpimässä tallissa.

 

Alkuperäistä moottoria on muokattu nykyistä edeltävän omistajan toimesta, poraus on muuttunut suuremmaksi mäntien saatavuuden takia.

Runkomoottori on kokonaisena varastossa eikä siihen ole koskettu sitten 90- luvun joten tarkempaa tietoa sen komponenteista ei ole toistaiseksi. Jos vapaa-aika antaisi joskus myöden niin olisi mielenkiintoista perehtyä voimanlähteeseen hieman tarkemmin. Kuvia ei valitettavasti ole, kaikki auton entistäminen on tehty ennen digikameroita mutta katsotaan saisiko räpsittyä...

 

Tämä auto on nyt siirtymässä Oulun suuntaan, uusi omistaja lienee palstalaisia... 

Link to comment
Guest jansix

wanha 1303 turbo krossi kupla nyt tallissa. säilössä lämpimässä tallissa26 vuotta. ajamatta ja turbo moottori irrallaan. oli hieno päivä, tapasin 2 entistä kuskia, hienoja juttuja sain kuulla, jäärata kisoja ajettu täällä pohjosen suunnalla. ja itte näin tän 1987 oulun moottori urheilu näyttelyssä. siitä on 30v jo aikaa. niin se aika kuluu.

Link to comment

En muista nähneeni Jansixin uutta hankintaa vihreässä värissä, nykyistä valkoista edelsi kokopunainen ja Castrol- teippaukset. Moottorin alkuperäisistä osista puuttuu Porschen kapasitiivinen sytytyslaitteisto, tutkimme aikanaan moottoripalossa vaurioitunutta boxia paikallisen elektroniikkahuollon kaverin kanssa ja totesimme sen korjauskelvottomaksi. Komponentit olivat jo silloin vanhentuneita eivätkä enää saatavissa.

Link to comment
Guest jansix

joo saulilla oli kilpurit castrol teipattuna/ maalattuna, tuo vihree väri on ajalta jolloin jaska toi auton  haimakaiselta ouluun. oulusta sitten kemijärvelle juhalle ja sieltä kuusamoon. viimenen kisa putkosen sprint 1991 löytyy yuutuupista missä manella on auto punasena. nauhalla näkyy 9.5 minuutin kohdalla kun tämä kuppeli menee nurin. kolarin jälkeen auto oiottu ja edelleen on autosa samat renkaat alla. korin hyvä kunto yllätti. onhan kyseessä auto jolla ajettu jo vuodesta 1980 krossia ja jäärataa.

Link to comment

Laaksosten Rotomasterin moottoria olen ihmetellyt osina ja aika eksoottista on sisältö.Se on on tuon ylläolevan serkku. Sylinterinputkia on mm jatkettu ylä-ja alapäistä. 

Link to comment

Laaksosten Rotomasterin moottoria olen ihmetellyt osina ja aika eksoottista on sisältö.Se on on tuon ylläolevan serkku. Sylinterinputkia on mm jatkettu ylä-ja alapäistä. 

 

Hämärä muistikuva 80- luvun AKK:n sääntökirjasta, VW:n sylinteriputkia koski jokin rajoitus jota ainakin vapaastihengittävissä moottoreissa kierrettiin noilla sylinterin jatke/vahvikerenkailla. Olisiko ollut määräys että sylinterin halkaisija sai olla vain niin suuri kuin OEM 85.5mm putkesta poraamalla sai.  

Link to comment
Guest jansix

tuo tais olla jokkis sääntöjä, ainaki kaikisa turbo kuppeleisa tuo vahvikerengas krossi kuskien mukaan piti olla. en oo vielä purkanu konetta, jarru letkuja vaihtelin eilen, nyt pysyy nesteet sisällä.

tämä voi olla ennemi ajokunnosa ku tuo 4wd. pakosarja pitää tehhä uus, se on jo 37 v iässä rapea.

Link to comment
Guest jansix

näissä tärkeetä on tuo puristussuhde, kaverit ku näillä aikonaan ajo ei ollu probleema kun ruttu pidetiin alle 8. eikä ennakkoa liikaa. weeberi toimi hyvin ruokkijana. nykysillä moottorinohjauksilla pystyy pelaamaan tietty tarkemmin. ja samalla tulee se että tarttis aina olla se läppäri kiinni autosa. ennen ku vehkeet saatin pelittään niillä ajettiin, nykyään tuntuu että koko homma on yhtä säätöä. no tähän autoon ei tuu käretöntä sytkää eksootisempaa. toinen turbo kuppeli on läppärisä kiinni kokoajan.

Link to comment
Guest jansix

yhden entisen kuskin kans juteltiin,kertoi ajaneensa yli kymmenen krossi kisaa viimesenä kautena ympäri pohjoismaita ja eurooppaa kunnes möi auton eteenpäin, tietääkseni motti ei ole pohjosessa aukastu lohkojen osalta.

Link to comment
Guest jansix

löysiköhän kukaan tuota videota? no kumminkin nyt pääsee niputtaan pakettiin nuo ylimääräset sähköjohdot ja ja rakentaan väli pellit ahdin tilaan. sitten hieman säätöä, kylmänä  ei pysy vielä käynnisä pitää pari minuuttia pitää kaasua reilusa 2000 kieroksesa. hyvät fiilikset tässä vaiheesa. tv janne

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...