Jump to content

"liikenteestä poisto v..tu"


Guest metyme

Recommended Posts

Ostin ei vw merkkisen auton,auto oli katsastettu,tutkin ja ostin,lähdin ajelemaan kotio tyytyväisenä.Ajelin loppuviikon töihin joka päivä,lauantaina menin konttorille hakeen omiin nimiin,virkailija sano ei onnistu,autossa on veroja rästissä (ei diesel),kysy olinko tullut ko. autolla, sanoin että milläpä muullakaan,sanoi ,että autolle on tehty liikenteestä poisto, ei saa ajaa metriäkään.V..tutuskäyrä tummanpunasen puolella,menin autolle yritin soittaa myyjälle ei vastaa,lähetin aika "kiltin tekstarin" ko.aihetta sivuten,ei vastausta!!.P..kele takas konttorille kysyyn mitä pitäs tehä nyt,sanoi ,hän kirjoittaa laskun verorästeistä, käy maksamassa pankkiautomaatilla,ja tuo kuitti,niin homma onnistuu.Ei ku maksaan v..ttu toisen verorästit,että saa auton omiin nimiin.Että p..leen hyvä tämä uusi liikenteestä poisto homma.

Link to comment

Et sitte lukenut sitä rekisteröintitodistusta?

Kohta: Lisätietoja ja huomautuksia ilmoitusosassa ja Erikoisehdot ja huomautkset teknisessä osassa.

 

Mulla ainakin lukee

Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä, Tavallinen poisto .....

 

Toinen mielenkiintoinen asia on, että miten katsastus oli saatu suoritettua, vaikka veroja ei oltu maksettu.

Link to comment

Kyllä kysyin myyjältä ja ajattelin että kait auto on liikenteessä ku oli ajanut sen puoliväliin vastaan yhelle huoltsikalle.Ps ,ei manne!!

Matkaa kotio kumminkin lähes 150 km kummallakin.Enkä ole törmännyt ennen ajoneuvovero rästeihin autokaupoilla,ja niidenhän pitäis olla henk`kohtasia ,ku saa takasinkin yli maksetun ku pyytää.

Ei lukenut mitään liikenteestä poistosta anto varmaan edellisen rekisteriotteen,mullakin nyt kun katsatin sen uudelleen on hanskalokerossa 2 eri otetta.

Link to comment
Enkä ole törmännyt ennen ajoneuvovero rästeihin autokaupoilla,ja niidenhän pitäis olla henk`kohtasia ,ku saa takasinkin yli maksetun ku pyytää.

 

Niinhän ne onkin henkilö kohtaisia, mutta ajoneuvo johon ne kohdistuu toimii panttina, vähän sama tilanne kuin se, että ostat auton joka on kiinnitettynä lainan vakuudeksi (harvinaista mutta mahdollista). Jos Jeppe ei maksa lainaansa, niin hakevat auton sulta pois.

 

Tässä maksussa on vielä sellainen erikoisuus, että nyt kun maksoit edellisen omistajan puolesta tuon rästissä olleen maksun, joka saattoi olla ajalle pitkällekin tulevaisuuteen, max 1. vuosi. Nyt kun hän myi auton, hänen osaltaan tuo maksu katkeaa ja loppuosa palautetaan (jos on palautettavaa), eli pahimmassa tapauksessa lähes koko tuo summa palautetaan sille myyjälle :)

Link to comment

Vähän asiaa sivuten; ostimme muorin kanssa ok-talon jonka edelliset asukkaat oli vähän huonoja hoitamaan talousasioitaan. Sähköliittymähän kuuluu luonnollisesti kiinteistön kauppaan. Tuli aika vittumainen yllätys kun sähkölaitoksen kanssa asioidessani selvisi että siellä oli rästissä n. 700 mk:lla laskuja. Ajattelin tietysti että en saatana maksa, paljonko maksaa uusi liittymä. No, se olisi maksanut sitten jotain 4000 mk... helvetin naurettavaa. 4tonnia siitä että olisi joutunut jotain paperihommia vähän tekemään. Olihan se maksettava sitten se rästi pois. En jaksanut edes alkaa tappelemaan niiden juoppojen kanssa hyvityksistä, vaikka siihen olisi ollut laillinen oikeus.

 

Ei kai tuollaisessa tilanteessa edes normaali ihminen osaa epäillä mitään jos myyjä ajelee itsekin autollaan vaikka on poistettu liikenteestä. Kävin syksyllä yhtä autoa koeajamassa. Myyjä sanoi vasta lenkin jälkeen että se on poistettu liikennekäytöstä...sillä lailla.

Link to comment
Vähän asiaa sivuten; ostimme muorin kanssa ok-talon jonka edelliset asukkaat oli vähän huonoja hoitamaan talousasioitaan. Sähköliittymähän kuuluu luonnollisesti kiinteistön kauppaan. Tuli aika vittumainen yllätys kun sähkölaitoksen kanssa asioidessani selvisi että siellä oli rästissä n. 700 mk:lla laskuja. Ajattelin tietysti että en saatana maksa, paljonko maksaa uusi liittymä. No, se olisi maksanut sitten jotain 4000 mk... helvetin naurettavaa. 4tonnia siitä että olisi joutunut jotain paperihommia vähän tekemään. Olihan se maksettava sitten se rästi pois. En jaksanut edes alkaa tappelemaan niiden juoppojen kanssa hyvityksistä, vaikka siihen olisi ollut laillinen oikeus.

 

Itse asiassa kiinteistöön ei luonnollisesti kuulu tuota sähköliittymää jollei sitä erikseen ole kaupantekotilanteessa tai kauppakirjassa sovittu.

 

Kaupanteko on taitolaji, joka edellyttää perehtymistä ja hieman kokemusta.

Link to comment
Vähän asiaa sivuten; ostimme muorin kanssa ok-talon jonka edelliset asukkaat oli vähän huonoja hoitamaan talousasioitaan. Sähköliittymähän kuuluu luonnollisesti kiinteistön kauppaan. Tuli aika vittumainen yllätys kun sähkölaitoksen kanssa asioidessani selvisi että siellä oli rästissä n. 700 mk:lla laskuja. Ajattelin tietysti että en saatana maksa, paljonko maksaa uusi liittymä. No, se olisi maksanut sitten jotain 4000 mk... helvetin naurettavaa. 4tonnia siitä että olisi joutunut jotain paperihommia vähän tekemään. Olihan se maksettava sitten se rästi pois. En jaksanut edes alkaa tappelemaan niiden juoppojen kanssa hyvityksistä, vaikka siihen olisi ollut laillinen oikeus.

Ei kuitenkaan ollu entisillä asukkailla mitään "asumisoikeutta" :) Kävi kerran tutulle niin, että pakkohuutokaupasta kiinteistön osti, ja kun muuton aika tuli niin edelliset asukkaat(entisten omistajien vanhemmat) eivät sitten lähteneetkään sieltä mihinkään, kun oli jokin asumisoikeus sopimus tms...

Pitkään siitä aiheesta peistä vääntivät, kai ne sinne lopulta pääsivät muuttamaan. Tais jonkin summan joutua maksamaan niille vanhemmille vielä...

 

Hups anteeksi offtopikki...

Link to comment

Oma tarina:

 

Ostin toukokuun alussa dieseliauton. Tarkastin ennen noutoa että verot ym. oli ok. Tein autolle kevennetyn rekisteristä poiston viikon ajon jälkeen. Pian tuli verolasku tältä viikon ajalta jonka maksoin. Auto oli "poissa rekisteristä" syyskuuhun asti. Kun menin laittamaan autoa takaisin liikenteeseen katsastuskonttorille, virkailija tuumasi vaan että ei onnistu, verot maksamatta. Nooh, ilmeni että tämä myyjä ei ollutkaan maksanut viimeisintä laskua jonka oli saanut sen jälkeen kun olin jo ostanut auton. Pakkohan se oli mun sitten maksaa että saan auton käyttöön. Kyse ei ollut kuin muutamista kympeistä mutta silti vitutti. Ja tämä rästi ei olisi tullut etes ilmi muuten kuin näin, seuraavassa katsastuksessa taikka sitten tien päällä poliisi olisi vienyt kilvet.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Hyvä tuurihan tuossa autokeississä on tapahtunut sikäli, ettei ole virkavalta pysäyttänyt ja laskuttanut noin tuhannella eurolla liikenteestäpoistetulla ajoneuvolla ajamisesta.

 

Vero ei varmaankaan montaa kympiä ollut koska auto oli kuitenkin katsastettu? Itsellä meni myös myyty auto kerran ajokieltoon (josta ilmoitus tuli siis vain minulle, ei auton silloiselle omistajalle), otin auton siis myyntipäivänä liikenteeseen ja samana päivänä uusi omistaja rekisteröi sen itsellensä, minulle tästä koitui kuluja noin 20 euroa eli liikenteeseen otto kympin ja ajoneuvovero toisen kympin (joka siis min. aina 10 eur) plus tietenkin vakuutusmaksu yhdeltä päivältä eri laskulla. Yksi kymppi tulisi taas liikenteestäpoistossa joten tarrakilvet ovat tuollaisessa tilanteessa paljon edullisempi ja helpompi tapa mikäli käytettäisiin autoa vain pari päivää. Laskun tullessa automaattisesti kuvittelin sen olevan aiheeton koska uusi omistaja rekkasi auton samana päivänä, mutta oletuksena veronkanto aloitetaankin seuraavasta päivästä joten minulle tuli maksettavaa yhdestä päivästä se 10 euroa (minimimaksu ajoneuvoverosta), mikäli tämä uusi omistaja olisi kuitenkin omatoimisesti sanonut että veronkanto aletaan kyseiseltä päivämäärältä, olisi hänelle tullut maksettavaa noin 30 centtiä ylimääräistä...

Link to comment

Liikenteestä poisto katkaisee verot.

 

Ei toi AKE kummoinen veronamaksajan palvelija ole. Miksi viranomainen rakentaa syyttömille tälläisiä ansoja? Onko kyseessä vittumaisuus vai osaamattomuus?

 

Sama homma on aina näiden otteiden kanssa; miksi niistä ei saada sitten millään ilveellä semmoista, että niissä olisi luovari samassa? Häh?

Link to comment
; miksi niistä ei saada sitten millään ilveellä semmoista, että niissä olisi luovari samassa? Häh?

 

Esimerkiksi sen takia, että se luovari ei kulkisi autossa aina mukana, josta se olisi niin helppo varkaan väärentää eteenpäin myydessään?

Link to comment
; miksi niistä ei saada sitten millään ilveellä semmoista, että niissä olisi luovari samassa? Häh?

 

Esimerkiksi sen takia, että se luovari ei kulkisi autossa aina mukana, josta se olisi niin helppo varkaan väärentää eteenpäin myydessään?

 

Eihän se ilmoitusosa pidä olla muutenkaan autossa vaan piirongin ylälaatikossa. Siihen voisi ympätä sen luovarin ihan helposti.

Minua ainakin vituttaa tuo uusi systeemi. Nyt on jo ainakin kolme otetta kuplasta. Syksyllä kun koitin laittaa seisomaan sitä niin oli sitten oikea tekninen osa mutta pykälää vanhempi ilmoitusosa. Ei sitten onnistunut millään kun ei kuulemma kone hyväksy eriparia olevia kuponkeja vaikka henkilöllisyydenkin todistaa ja on auton omistaja. Ei kun seuraavana päivänä uudestaan oikeitten paprujen kanssa...ja pari A4-paperia maksaa aina sen 10e ja risat. Byrokratia se on hieno asia, järjen käytön voi unohtaa sitten kokonaan.

 

Pitäisi saada suomeenkin harrasteajoneuvostatus noille vanhuksille vaikka eivät ole museolaatoissa. Ja näiltä harrasteautoilta pois turhat maksut ja katsastus vain joka toinen vuosi. Ajosuorite on kuitenkin aika pieni useimmilla. Joku kiinteä käyttömaksu voisi olla, luokkaa kympin-pari/vuosi. Pitää kirjoittaa pukille ensi jouluna.

Link to comment

joo ihan idiotismia tää liikennekäytöstä poisto systeemi... eikä hirveesti tue tämän päivän "kestäävää kehitystä" kun joka kerta poistaessa tai ajoon ottaessa saa nipullisen A4 mukaan... miks se ei voinut olla vaan niin että puhelimella vakuutusyhtiölle ilmotus että nyt en aja/ajan.

 

niin ja asiaan liittyen onneks ei oo henkkoht ollu ongelmia noiden verojen yms suhteen... ehkä pitäs koputtaa puuta.

Link to comment

Typerintä tossa verojutussa on se, että niitä rästiveroja ei voi maksaa suoraan katsarin tiskille vaan pitää painua pankkiin/pankkiautomaatille ja tuoda kuitti. Olen nyt viimeisen kahden vuoden aikana ostanut kaksi autoa, joissa oli verorästejä. Toisessa 22€ ja toisessa 20€, summina pieniä, mutta vitutti ajaa automaatille ja takaisin.

Link to comment
Typerintä tossa verojutussa on se, että niitä rästiveroja ei voi maksaa suoraan katsarin tiskille vaan pitää painua pankkiin/pankkiautomaatille ja tuoda kuitti.

 

No eikös se nyt ole aika normaalia, että yrityksen A laskuja ei voi maksaa yrityksen B tiskille? Ei Vattenfallin sähkölaskun maksaminenkaan onnistu Soneran tai Elisan toimipisteeseen...

Link to comment
  • 11 months later...

Hieno asia tämäkin ja jos vielä halpenee samalla

 

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/auto ... netissakin

 

Auton rekisteri-ilmoituksen voi jatkossa tehdä netissäkin

 

Hallitus antoi 5.11.2009 esityksen, jonka mukaan ajoneuvojen rekisteröinti-ilmoitukset olisi jatkossa mahdollisuus tehdä myös sähköisesti. Se merkitsee, että ilmoituksen tekeminen olisi riippumatonta ajasta ja paikasta. Asiakkaan ei enää tarvitsisi asioida henkilökohtaisesti rekisteröinnin suorittajan toimipaikassa sen aukioloaikana. Samalla ilmoituksen tekemisen kustannukset alenisivat. Asiaa koskeva ajoneuvolain eräiden kohtien muutosesitys käsitellään eduskunnassa 13.11.2009.

 

Rekisteri-ilmoitus myös sähköisesti

 

Moni ajoneuvon liikennekäytöstä poistamista tai liikenteeseen ottoa tekevä on ollut harmissaan, kun ilmoitus on pakko tehdä katsastusta hoitavassa toimipaikassa henkilökohtaisesti. Liikennekäytöstä poiston kustannukset ovat myös melko korkeat, eik'ä lyhytaikainen poistaminen ole kannattavaa, sillä poiston ja käyttöönoton aiheuttamat kustannukset ylittävät lyhytaikaisen poiston aiheuttaman ajoneuvoveron säästön. Nyt hallitus ehdottaa, että tarvittavat ilmoitukset voisi tehdä myös sähköisesti.

 

Ajoneuvon sähköinen rekisteri-ilmoitus tehtäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Internetsivustolle sijoitettavassa sähköisessä asiointipalvelussa. Myös Suomi.fi–sivustolla olisi linkki viraston

sähköiseen asiointipalveluun.

 

Rekisteri-ilmoituksen tekeminen aloitettaisiin opastussivulta, jossa kerrottaisiin asiointipalvelussa tarvittavat tiedot, rajoitteet sekä selvitettäisiin palvelun edellyttämän tunnistamisen ja maksamisen rutiinit. Varsinainen asiointi aloitettaisiin tunnistautumalla verkkotunnistamis- ja maksamispalvelussa (VETUMA), joka toimii osoitteessa tunnistus.suomi.fi. Palvelun avulla kansalaisen on mahdollista tunnistautua ja maksaa sähköisesti kaikista niistä asiointipalveluista, joihin palvelu on liitetty.

 

Ensimmäisessä vaiheessa olisi mahdollisuus tehdä ilmoitus vain ajoneuvon liikennekäyttöön otosta tai liikennekäytöstä poistamisesta. Ajoneuvon käyttöönotto olisi mahdollista sen jälkeen, kun toimenpiteeseen liittyvät maksut on hoidettu. Arvioiden mukaan sähköisen ilmoituksen tekeminen maksaisi noin puolet vähemmän kuin nykyisin, kun ilmoitus tehdään katsastustoimipaikassa.

 

Myös uuden rekisteröintitodistuksen tilaaminen kadonneen tai turmeltuneen tilalle olisi mahdollista.

 

Uudistukset otetaan hallituksen esityksen mukaan käyttöön kevään 2010 aikana. Ensi vaiheessa otetaan käyttöön sellaisia sähköisiä palveluja, jotka vaativat vain yhden henkilön tekemää sähköistä ilmoitusta. Jatkossa pyritään löytämään ratkaisut, joilla mahdollistetaan nykyisin kahden henkilön allekirjoitusta vaativien rekisteri-ilmoitusten tekeminen sähköisesti. Muun muassa

ajoneuvon omistajanvaihdoksessa vaaditaan nykyisin kahden henkilön allekirjoitukset.

 

Tarkoituksena on lisätä sähköisten rekisteröintipalveluiden määrää myöhemmin. Vaiheittaisuutta perustellaan tarpeella saada kokemuksista palautetta, jotta kehittämistä voidaan jatkaa.

 

Esitys ajoneuvolain muuttamisesta siten, että sähköiset ilmoitukset olisivat mahdollisia, annetaan eduskunnalle 13.11.2009.

 

 

TL-verkkotoimitus, tiedot Liikenne- ja viestintäministeriö

Link to comment
Tieto-konseni varmaan hoitaa. Tarkoittanee sitä, että valmistuu joskus ehkä 2013 ja maksut tuplaantuvat, kun projekti maksoi 10 miljoonaa ylimääräistä...

 

Hmm.... Tämä on tuttua muualta!

Niillähän tunnetusti ei mikään tahdo pelata, mutta ei kait Aken softat niiden ohjelmistojen päällä pyöri? vai pyöriikö?

Link to comment

Semmoista on nyt tullut esille, että käytöstä poistettu ajoneuvo on myyty vanhoilla otteilla ja näin ostaja ei ole tiennyt käytöstä poistosta. Ja sitten kannattaa muistaa vielä, että tekstari ei ole totuus, vaan maksullinen arvaus muutaman viikon viivellä auton nykytilasta.

 

Että siinä sitä suomalaista tietoyhteiskuntaa. Huijareiden paratiisia rakentamassa byrakes.

Link to comment
  • 4 months later...

JIPPIII !!!

 

 

Jos alkaa toimimaan!

 

 

Ajoneuvojen sähköinen rekisteröinti tulee myöhästymisten jälkeen käyttöön keskiviikkona, Liikenteen turvallisuusvirastossa uskotaan. Samana päivänä 26. toukokuuta astuu voimaan asiaa koskeva asetus. Sähköisen rekisteröinnin hinta on 6,5 euroa. Palvelu on aluksi vain henkilöasiakkaiden käytössä, liikenne- ja viestintäministeriö huomauttaa. Ajoneuvojen rekisteröinnin voi hoitaa edelleen myös perinteisellä tavalla katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä.

 

Liikenteen turvallisuusviraston mukaan nettipalvelu saattaa ensi vaiheessa kokea joitakin käyttökatkoja, jos jotain asioita pitää korjailla.

 

posting.php?mode=reply&f=11&t=25405

Link to comment
mitenkähän tämä maksu on perusteltu? Ahneus on yksi kuolemansynneistä... ;)

 

No on se kuitenkin noin puolet nykyisestä (12egee) !

 

Maksaahan se ABC:lläkin syömässä käynti jo enemmän. Sielläkin pitää tehdä lähes kaikki itse. On ihan viittä vaille, ettei ole lappua, että tässä voit tiskata lautasen!

Link to comment

juu onhan se noin puolet nykyisestä... siis nyt tällä hetkellä... odotetaan pari vuotta niin se tasasta tahtia nosusee... eipä tuo nyk. 12€ ollut kuin 10€ hetkisitten... ja taisi olla alle sen hieman sitä ennen...

 

abc antaa sentää jotain vastinetta rahalle... minä ainakin maksan mieluummin siitä että tyydytän oman tarpeeni kuin siitä että täytän jonkun muun asettaman velvollisuuden...

 

mutta mielestäni tuo maksu tuossa ei ole mitenkään perusteltu... vrt. ei vakuutusyhtiötkään ottaaneet rahaa seisontaan laittamisesta...

 

 

Vesa

Link to comment

 

No tuota, kyllähän siitä uuden rekisteriotteen postittamisesta kustannuksia syntyy.

 

Totta, tuota en tullutkaan ajatelleeksi...

No mutta jokatapauksessa kehitystä tapahtuu oikeaan suuntaan...

kunhan eivät nyt nosta joka vuosi tuota maksua, köyhälle kun kaikki on kallista...

 

Vesa

Link to comment

Kaikki vaikuttaa kaikkeen =)

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aikoo vähentää rajusti työvoimaansa. Viraston hallinto- ja strategiajohtaja Marko Sillanpää myöntää vain, että vähennystarve on noin 100 henkilötyövuotta. Vähennysten määrä selviää yt-neuvotteluissa. YLE

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...