Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

On 4/25/2012 at 10:41 PM, Tanhis said:

.....Eli viime syksynä viimeisillä ajoilla alkoi vähän olemaan sellanen fiilis että joko joku tulppa oli menossa pimeeksi tai sitten tulpanjohto oli paskana eli ratkaisuksi vaihdoin kaikki tulpanjohdot ja tulpat metaken suosittelemiin Boschin WR78G eli 4-kärkinen liukukipinätulppiin. .......

 

Noniin nyt on sitten tulppien kestotesti suoritettu eli kilometrejä en ole laittanut tarkkaan ylös mutta noin 12tkm /6vuotta tuli näillä tulpilla ajeltua ilman ongelmia. Seokset on rikkaanpuoleiset ja öljyäkin kenties vähän menee tulppien kaveriksi. No anyway nyt tuli tilanne että yksi tulppa tippui pois pelistä ja tarvitsi käydä hakemassa uusi setti samoja tulppia. Sen verran karstoittuneet tulpat olikin että ei ollut ihme että ykkösen tulppa oli tipahtanut pois pelistä.

 

Samalla ajattelin tilailla vähän suuttimia jos vaikka pikkulinnut ei enää tippuisi puista kun ajelee ohitse, vaikkakin auto toimii hyvin. Tietty jos suutinjumppa menee persiilleen niin ainahan voi palata toimiviin myöhemmin.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 months later...

Noniin kai tällekkin täytyy joskus jotain muutakin tehdä kun vaihtaa öljyjä ja tankata.

 

Eli biffin mennessä kankaanpäässä ei oikein meinannut kolmonen mennä enää kunnolla silmään ja pomppasi ulos pesästään. No vaihdelaatikko on tuossa parikesää jo antanut merkkejä että se pitäisi varmaan rempata mutta ajattelin että kos se vielä tän kesän kestäisi. No eihän se sitten koko kesää kestänyt.

 

No cruisingit ja ajelut biffissä meni ilman kolmosta ja paluumatka Raumalle samalla reseptillä kolmosen kyllä sai pesään jos oikein yritti mutta rutisi ja välikaasu piti osua just kohdalle että meni pesään. 

 

Ainiin ja tuli vaihdekeppikin katkaistua Jämillä kun koetin kolmosta työntää pesään. Tämä tuli korjattua alle puolituntia kepin katkeamisesta kun löytyi paikallinen paja missä sain kepin hitsattua takaisin kassan. Samalla tajusin että tässähän oli joku lyhyellä vaihtovälillä varustettu keppi.

 

Biffin paluumatkalla just ennen kotikatua en saanut enää ykköstä enkä kakkosta pesään lainkaan. Kolmonen sentään meni pesään ja sillä pääsin kotipihalle kylkintä luistattamalla. Totesin auton alta suoraan vaihteensiirtäjää rämpläämällä että ykkös kakkosen siirtäjä on jumissa ja ei liiku voimallakaan mihinkään. No autoa jäi seisomaan  kun ei oikein aikaa tuntunut löytyvän remppaamiseen. Eilen sitten ajoin auton kommosella ja nelosella hallille ja päätin että kyllä tänä vuonna vielä pitää ajella. Ja kun kaikilla laatikkojen remppaajilla joilta kysyin oli myös kiireitä niin kävin hakemassa arpalaatikon kolariautosta. Tai itseasiassa hain koko takarungon kaikkineen. Tämä tosiaan pitäisi olla samoilla välityksillä kuin autossa oleva loota.

 

No jarrut ja vetarit pois ja pitää laittaa stefat ja tiivistesarja tilaukseen ja jos vaikka ens vkl saisi arpalootan paikalle.

20180825_181518.jpg

20180825_212659.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment
  • 9 months later...

Arpaloota on aina arpaloota. Syksyllä uudelleen tiivistin lootan ja testailin vaihteet läpi ja kaikki näytti hyvältä. Öljy oli puhdasta ja magneeteissa todella vähän muhjua. No kaikki oli valmista ja ajattelin että otan vielä proput irti ja laitan vähän tiivisteainetta väliin. No toisen propun mukana tuli metallinpala joka paljastui pakin siirtäjän lukitustapiksi. No ei siinä sitten muu auttanut kun laittaa kättä syvemmälle taskuun ja loota Kottenille. Ja kun ei kiire tuntunut olevan niin remppa venyi itseni takia tähän asti.

 

Nyt purkuhommat on suoritettu ja mielessä oli laittaa kapeat vetarit samalla. Mutta jarrut pitäisi vielä ratkaista kun vain varhaisen 5x205 jakosen kolkin jarrut sopii ilman koneistusta suoraan kapeaan vetariin ja nämä mulla olevat on noin 15mm leveämmät. Pitää nyös tutkia oliko mulla tarpeeksi hyvät vetarit ja putket tuolla mitkä tähän kehtaisi laittaa. Tietty jos jollain olisi myydä bolt on jarruratkaisu niin sekin kiinnostaisi.

 

20190531_152222.jpg

  • Like 2
Link to comment

Uusi ruiskukin tuli koeponnistettua. Ja vaikka ei pohjamaalia vaativa väri tulikin vedettyä lootan ja startin pintaan pölysessä tallissa niin kyllä 150€ ja 20€ ruiskulla vaan on selkeä ero. Innolla odottelen millasta kunnon pohjiin tehdystä maalauksesta tulee.

20190601_203310.jpg

20190601_204520.jpg

  • Like 4
Link to comment

Juu onhan se ihan siedettävä kun pohjia ei kauheasti tullut raaputeltua ja lootasta en myöskään vanhoja maaleja sen enempää hionut tasaiseksi. Toivotaan vaan että pysyy pinnassa kiinni.

 

Päätin nyt että tämän rempan yhteydessä laitan kapeat vetarit kun nuo takapyöränkaaret ovat rajoittaneet aikapaljon niin vanne kuin rengasvalintojakin. Ja kuten tapana on tämäkään remppa ei mennyt niinkuin Stömssöössä. Eli vetarin suojaputkissa oli sen verta rokkoa kumin tiivistepinnassa että en jaksanut lähteä hitsailemaan niitä umpeen ja etsin toiset suojaputket. No matkahuolto ajatteli että jos tilaan putket 1h ajomatkan päästä niin he muokkaavat vastaanottopaikkaan minun lähimmästä r-kioskista 45min ajomatkan päähän poriin. No ei tässä mitään onneksi paikallinen matkahuolto hoisi asian kunnialla ja paketti pitäisi saapua tänään oikeaan kaupunkiin.

Edited by Tanhis
Link to comment
On 6/5/2019 at 7:51 AM, Tanhis said:

Juu onhan se ihan siedettävä kun pohjia ei kauheasti tullut raaputeltua ja lootasta en myöskään vanhoja maaleja sen enempää hionut tasaiseksi. Toivotaan vaan että pysyy pinnassa kiinni.

 

Päätin nyt että tämän rempan yhteydessä laitan kapeat vetarit kun nuo takapyöränkaaret ovat rajoittaneet aikapaljon niin vanne kuin rengasvalintojakin. Ja kuten tapana on tämäkään remppa ei mennyt niinkuin Stömssöössä. Eli vetarin suojaputkissa oli sen verta rokkoa kumin tiivistepinnassa että en jaksanut lähteä hitsailemaan niitä umpeen ja etsin toiset suojaputket. No matkahuolto ajatteli että jos tilaan putket 1h ajomatkan päästä niin he muokkaavat vastaanottopaikkaan minun lähimmästä r-kioskista 45min ajomatkan päähän poriin. No ei tässä mitään onneksi paikallinen matkahuolto hoisi asian kunnialla ja paketti pitäisi saapua tänään oikeaan kaupunkiin.

 

Tirsk..tais matkiksen tietokoneella AINOA kaupunkia etäisesti muistuttava lähitienoilla olla Pori...:)

Link to comment
9 hours ago, GT78 said:

 

Tirsk..tais matkiksen tietokoneella AINOA kaupunkia etäisesti muistuttava lähitienoilla olla Pori...:)

 

Taisi osasyy olla Rauman matkahuollon muuttossa, mutta tälläinen että jotain muuttaa ja kehittyy onkin porilaisille aivan tuntematon käsite.

 

  • Like 2
Link to comment

Taas ollaan pykälän lähempänä puhalluskaapin ostoa. Vielä kun keksis mihin sen saisi mahtumaan kotitalliin.

Eli hinkkasin suojaputket puhtaaksi poraharjalla ja rälläkän kuppiharjalla. Ja vaikka suojaputket mitä hommasin korvaaviksi oli huomattavasti paremmat kuin vanhat niin silti meni toisessa putkessa hitsuuhommiksi suojakumin vastinpinnan rokkojen takia. Ja sit loppu vielä kaasukin, niin siksi loppu sipaisu tuli tehtyä pakkelilla ettei ainakaan epätasasen putken takia suojakumit rupea vuotamaan. Eli huomenna olisi ohjelmassa putkien hionta ja maalaus ja sunnuntaina vetarien ja suojaputkien kokoaminen lootaan kiinni. Ostin ekaa kertaa saumattomat suojakumit eli toivottavasti niiden asennus menee mutkitta.

20190607_220143.jpg

Link to comment
8 hours ago, nalleolut said:

eikös nuo vois sitruunahapottaa ??? ei ois pelkoa et ohenee tai venyy tai.. 

Voishan ne, mut kun ei sattunut oleen sitruunahappoa hollilla. Ja noi olis tarvinnut jo aikamoisen saavin että olis saanut kunnolla upoksiin. 

 

Mut tänään sai putket maalin pintaansa.

 

 

20190608_221004.jpg

Link to comment

Vetarinsuojaputkien kumit löysi tänään paikkansa. Extra käsipari olis ollut aika hyödyllinen tässä hommassa, mut kyl ne yksinkin paikalle sai.20190609_113721.thumb.jpg.1eaf13c06c2fa307c5d69146cbd2df9a.jpg

 

Jätin suojaputket aurinkoon paistumaan että maali olisi edes pykälän verran kovempaa kun noita rupeaa paikalleen ujuttamaan.

  • Like 1
Link to comment
22 hours ago, Tanhis said:

Mut tänään sai putket maalin pintaansa.

 

Vielä kun olisit samalla vauhdilla vaihtanut nuo suojakannet o-rengas mallisiin niin ei olis tarvinnut murehtia vuodoista sivuposkissa 🙂

 

Link to comment
5 minutes ago, metake said:

 

Vielä kun olisit samalla vauhdilla vaihtanut nuo suojakannet o-rengas mallisiin niin ei olis tarvinnut murehtia vuodoista sivuposkissa 🙂

 

Ei ollut prässiä saatavilla just kun olis tarvinnut. Ja hylomaria meinasin laittaa paperitiivareitten väliin. 

 

Edit: siittäkin huolimatta että Kotten kiros mua kyseisen tiivisteaineen käytöstä. Ei kuulemma ollut kivaa putsailla kun lootaa remppasi.

Edited by Tanhis
  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Meinaa tuo bif painaa päälle, niin katsotaan jos ehtis sinne.

 

Eli lootaan istutin vetarit ja startin paikalleen eilen ja laitoin framille paikalleen asennusta varten. 20190722_161245.thumb.jpg.10cc62bb2df430c98dd5f70ba1562aa3.jpg

 

Sitten tänään sain lootan paikalleen jarrukilvet ja stefat paikalleen.

20190723_160849.thumb.jpg.f278e74836f9f5150ebb38ef97efcb5f.jpg

Huomenna ohjelmassa olisi laittaa kone paikalleen ja kaikki muut rumpuja lukuunottamatta kuntoon. Ja kenties perjantaina rummut paikalleen, katsastus ja biffiin päin. Jos ei kaikkea saa valmiiksi niin sitten pitää lähteä matkaajalla biffiin. 

  • Like 1
Link to comment

Kone löysi paikkansa ja uusi tunkki teki homman huomattavasti miellyttävämmäksi. 

20190724_153834.thumb.jpg.5a24e4d361ff04c3a24e614bdf504da5.jpg

 

Sähköt, letkut ja vaijerit paikalleen ja koekäyttökin onnistui pikku sahaamisen jälkeen, kun ei ollut bensaa irtokannussa et olisi kaasarit voinut täyttää etukäteen.

 

Rummut viety kavennettavaksi (14mm) ja ne pitäis saada huomenna. Eli kunhan saan rummut kohtuu ajoissa niin auton katsastus pe olisi mahdollista biffiä ajatellen. 

 

Vielä olis siis listalla

-rummut ja kiristys

-kenkien säätö

-käsijarrun säätö

-jarrujen ilmaus

-lootan täyttö

-putken loppupään paikalleenlaitto

-vanteet paikalleen 

-katsastus

 

Eli jos kaikki menee hyvin niin auto on vkl ajossa.

20190724_155515.thumb.jpg.4b4d24e443de6a13c9a40a00849ad784.jpg

  • Like 3
Link to comment

Hilkulle meni, 18:30 rummut sorvauksesta. 19:15 hallilla laittaas rumpuja ja loppuja muita asioita kuntoon ja paikalleen. 21:30 koeajo. Huomenna aamulla katsastus ja kenties pikku checkki että kaikki on kireellä ja sit 14:30 porin kautta kohti biffiä......niin siis jos katsastuksessa ei suurempia onhelmia.20190725_214423.thumb.jpg.4c8f2d2f7eaa3842e47039f241c66437.jpg

 

Toi muuten kapeat vetarit hienosti lisää tilaa renkaan ja takakaaren väliin.

  • Like 3
Link to comment
21 hours ago, Kharon said:

Ei näemmä ollut isompia vaikeuksia katsastuksessa kun kovin tutunnäköinen mies BIFfistä löytyi autoineen. Hyvin kävi.

No, vähän oli kommenttia huonosti säädetystä käsijarrusta (hilkulla että otti tasaisesti kiinni) ja taisi siellä joku parkkipolttimokin olla palanut. Mutta kokonaisuutena auto vei biffiin ja takaisin ilman ongelmia vaikkakin kehitettävää on. Taka iskarit pompottaa eli viime vuonna tehty halpis iskaripäivitys meni aivan metsään. Pitää varmaan hommata konit sinne. Takavaimentajan ja helman välinen putki tuli asennettua juuri senverran väärään asentoon että putki kolisi takapuskuriin, eli tämä pitää säätää.

Jarrurummut pitää ottaa auki ja tarkistaa että kengät otta kokonaan rumpuun kiinni kun isonveden takana joku oli kommentoinut että pelkkä boorin ulkoa kavennus ei välttämättä riitä vaan sisäpinnastakin pitäisi sipaista pois. Onneksi sorvautin minimimäärän mitä rummusta voi pois ottaa niin että kruunumutteriin saa vielä sokan paikalleen.

Link to comment
  • 1 year later...

Vaiherikas oli BIF reissu. Tankkasin Raumalla ja koetin laittaa autoa käymään ja starttasi kivasti mutta sammui kun irrotti avaimesta teki tätä muutaman kerran ja mietin että mikähän nyt ja lähdin ajamaan. 20km ajettu ja huomasin että nyt ei oikein ylärekisteri toimi kunnolla ja ihan kun paukuttaisi vähän putkessa kun koettaa antaa lisää kaasua. Pysähdyin parkkikselle ja auto sammui itsestään, kone normilämmöissä ja ei mitään ulkoista näy mikä voisi ongelman aiheuttaa. Kurkkasin että akun kengät kunnolla kiinni kun olivat just olleet irti ja kaikkki sielläkin ok. Starttailin uudestaan ja totesin että vikana on virtalukossa ja se toimi tietyssä asennossa niinpä matka jatkui. 50km eteenpäin ja virtalukko ajattelin että satasen vauhdistahan olisi hyvä pätkäistä sähköt täysin ja olla hetken pois ja sitten palata. No kaasarithan eivät lopeta toimintaansa vaikka sähköt katkeisikin ja hemmetillinen jysähdys putkessa joka myös muutti auton käyntiäänen eli jotain hajosi pakopuolelta. En tätä sitten enempää jäänyt pähkäilemään kun mitäs sille olisi voinut reissussa tehdä. 10km eteenpäin ja virrat katosi kokonaan niin että pääsin nilkuttamaan bussipysäkille jossa virtalukon pohjaa rämpäämällä sain kaikki toimimaan niin että pääsin ajamaan Ruovedelle jossa kaupan pihalla ei starttia löynyt enää virtalukosta niin mäkistartilla liikkeelle ja tapahtumaan. Paikanpäällä leirin pystytys ja virtalukon tutkiminen ja näytti että mikään ei hajonnut vaan virtalukon pohja oli irronnut prässäyksisään ja ei näin ollen ollut enää yhteydessä virtalukkoon. ~4h remontti rattiputki ja kaikki siihen liittyvät johdotukset irti ja takaisin ja kaikki taas kunnossa. Kotona sitten tuli vielä tutkittua putkea tarkemmin ja vaimenninhan sieltä oli levinnyt. Tästä loppupeleissä selvittiin muutamilla pistehitseillä ja samalla tuli paikattua muutama muu pikkureikä vaimentimesta.

 

Kotimatka menikin niinkuin nämä reissut yleensäkin bensaa tankkiin ja ajoa.

 

Kg miittikin tuli kurkattua bif yhteydessä.

224126366_1082714345595204_3285235219717769930_n.jpg

221666402_375970223867901_7782929740792811022_n.jpg

222234546_338217694519303_8658141969287571298_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 5 months later...

Ja ei toista projektipäivitystä ilman kolmatta. Eli kun kerran välipäivillä sai uutta talli-inspiraatiota niin ei anneta hyvän pössiksen mennä hukkaan.

Eli halkeillutta revennyttä ja pehmeää hanskalokeroa tullut pikkuhiljaa korjaitua pikaliiman kanssa takaisin ruotuun. Eilen käytin vielä kiinnityslirpakkeen annitrolissa ja vedin mustan kilikalin pintaan suojaksi ja myös random sävyjen kattama hanskalokero sai vähän edustavampaa pintaa päällensä. Eli ulopuolelle mustaa ja sisälle vedin hyllyssä ollutta vw transporter sisutan harmaata.

20211231_210803.jpg

 

Ja kuvassa näkyy hyvin sauma mikä kertoo kuinka paskassa kunnossa tuo oikeasti oli.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment
  • 1 year later...

Laitetaas tännekkin pieni update. Auto ollut tähän asti talvisäilössä kun työpaikan pakkovaihdosta johtuen kesäloma jäi vähän lyhyeksi ja piti alkukesän vapaat viikonloput  keskittää '88 matkaajan reissukuntoon saattamiseen ja pieni lenkki Norjassa taas tulikin tehtyä. Screenshot_20230629_180907_Maps.thumb.jpg.d1aea2244a4c0eed8d5c79fa310dae0d.jpg

Kun asiat ei tietenkään mene kuin Strömssöössä niin talviseisonnan jälkeen valojenvaihto ei oikein toiminut kuten pitäisi ja valot jopa jäi kokonaan pois päältä kunnes kosketti vaihtonappulaa. Myöskään viimekesänä vaivannut bensamittarin viisarin eläminen ajovalojen päällä olemisen kanssa synkassa ei ollut itsestään korjaantunut talvenaikana.

Bensamittarin ongelma paljastui niinkin simppeliksi kuin huonoksi maakontaktiksi mittarin ja auton rungon välillä ja samalla tuli kaikki kontaktipinnat putsattua. Nyt mittari näyttää oikein ajovaloista piittaamatta. 

 

Valojenvaihtorele taasen täytyi aukaista vianetsintää varten ja viaksi paljastui käytön puute. Kärkikeinu jumitti releen runkoon, pikku herkistely ja tippa öljyä ja rele toimi taas kuten pitää. Samalla putsasin myös releen kärjet 1500 hiomapaperilla 10v huoltotoimenpiteenä. 

  • Like 2
Link to comment

Tänään käytön puutteesta johtuvien ongelmien selvittely jatkunut. Lisävalojen rele ei oiken ottanut toimiakseen. Avauksen jälkeen paljastui että sieltähän oli päässyt kelalta hapettumaan käämi irti liittimestä. 

 

Pikku lakanputsaus vähän juoksutetta ja lanka kolvilla takaisin kiinni. 

 

 

20230715_171434.thumb.jpg.3a087775ff01b152c2df2c5a1eb45aa7.jpg

 

Menisköhän taas seuraavat 10vuotta. 

  • Like 2
Link to comment
3 hours ago, Tanhis said:

Tänään käytön puutteesta johtuvien ongelmien selvittely jatkunut. Lisävalojen rele ei oiken ottanut toimiakseen. Avauksen jälkeen paljastui että sieltähän oli päässyt kelalta hapettumaan käämi irti liittimestä. 

 

Pikku lakanputsaus vähän juoksutetta ja lanka kolvilla takaisin kiinni. 

 

 

20230715_171434.thumb.jpg.3a087775ff01b152c2df2c5a1eb45aa7.jpg

 

Menisköhän taas seuraavat 10vuotta. 

 

Näin se menee analogisissa ajoneuvoissa. Moni tyrmistynyt kun ei enää saa valmistajalta auton toiminnan kannalta olennaisia ohjausyksikköjä enää 10 vuoden jälkeen. Paalaa auto DSTC/ABS- yksikön takia jollei joku kloonaa käytettyä ohjain laitetta autoosi sopivaksi. Olennaisten piirien valmistus on jo lopetettu...

Link to comment
On 7/15/2023 at 9:31 PM, wp said:

 

Näin se menee analogisissa ajoneuvoissa. Moni tyrmistynyt kun ei enää saa valmistajalta auton toiminnan kannalta olennaisia ohjausyksikköjä enää 10 vuoden jälkeen. Paalaa auto DSTC/ABS- yksikön takia jollei joku kloonaa käytettyä ohjain laitetta autoosi sopivaksi. Olennaisten piirien valmistus on jo lopetettu...

Tullut jo itsellekkin nokan eteen käyttiksessä puhelinmoduulin kanssa. Vanhat on kalliita (satoja €) ja ei 100%varmuutta kuinkakauan toimii. Ja firma joka tekee kunnostuksia/modernisointeja pyytää ~2k€ kunnostetusta/modernisoidusta moduulista.

 

 

Ajokunnon parantelu jatkui kaasarien uudelleenrakennuksella kun ainakin yksi neulaventiili vuosi ja näinollen kaasari tulvi ja meno oli vähän puuttunutta kun auto sai sen verran soppaa että pikkulinnut tipahteli puista.

 

Toisen kaasarin kanssa ei ollut juurikaan mitään ongelmia kun jokunen vuosi takaisin laitoin nos kaasarin, mutta toisen kanssa tulikin vähän enemmän askartelua kuin oli ryyppyyn liittyvässä vivussa pikkasen enemmän klappia kun säädöt antaa periksi. Omista kätköistä löytyi parempi kaasarin kansi ja pikku preppauksilla sain paremman kokonaisuuden rakennettua kuskin puolelle.

20230719_221310.jpg

 

Uudessa kannessa oli vain hyvin yleinen ongelma eli ryypyn askellevyn jousi oli poikki ja piti vaihtaa parempaan. Tämä tarkoitti käytännössä sitä että ryyppyläpän akselin päästä piti hioda tehdashitsaus pois vaihtaa uusi käytetty jousi paikalle ja hitsata päätylevy takaisin paikalleen.

20230720_205202.jpg

 

20230720_212021.jpg

 

Kun kaasarit oli takaisin autossa tein normaalit tarkastukset ja vedin bensaletkusta ja ylläripylläri oli kun nos kaasarista jäi bensaputki käteen. en selkeästi ollut tehnyt tähän kaasariin alla olevaa muokkausta vaikka yleensä tapana on.

20230719_212725.jpg

 

Eli putki pysyy paikallaan kun tekee sivuleikkureilla pikku uria putkeen ja putki takaisin paikalle koputellen locktiten kanssa.

 

20230719_212953.jpg

 

Sen verran villi ja huonoissa säädöissä auto oli aamulla töihin ajaessa että pitää kenties säätää synkat kohdalleen ja muutenkin tehdä perushuolto että saa taas toimimaan hyvin.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...