Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Kiva kiva vaihdoin tänään vaihteistoöljyt ja sitä tuli sieltä ehkä litran verran no ei muutakuin täyteen ja 20km ajo kotiin ja ylläri pylläri arvatkaapa että mistä tulee öljy ulos.

Link to comment
Kiva kiva vaihdoin tänään vaihteistoöljyt ja sitä tuli sieltä ehkä litran verran no ei muutakuin täyteen ja 20km ajo kotiin ja ylläri pylläri arvatkaapa että mistä tulee öljy ulos.

 

Loodan stefa?

 

Edit: Niin itsellä sama vika... koneen tiivistyksen jälkeen diagnosoin samasta paikasta öljyvuodon... :-/

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tiputin mennäviikolla koneen pois kytkinakselin stefan takia ja vaihdoin kytkinlevyn samassa rytäkässä kun oli vähän liukkaan oloinen.

Samassa tohinassa koetin säätää kaasareita mutta luulempa että niissä on jotain häikkää kun saa käymään hyvin lämpimänä mutta kylmänä joutuu sahaamaan ihan vitusti ennen kun käynnistyy. Sitten jos on käynyt hetken tyhjäkäyntiä ja lämäsee kaasun pohjaan niin meinaa tukehtua. Pitäis varmaan rakentaa kaasarit uusiksi.

 

Ja sitten kun kone oli paikalaan meikkasin vähän ilmanputsaria uudella maalilla ja tein myös tangon pitämään väliluukkua auki konetta roplatessa ettei luukkua tarvitse aina nostaa pois tallottavaksi.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8600.jpg

Link to comment

Ei ole, ainakaan tallella ja pihassa on yks fastbackki missä on kanssa jonkun sortin hakas systeemi mikä pitää luukkua auki. Mutta ghiassa ei sellaiselle oikeastaa ole edes mahdollisuutta koska taka tavaratila on niin pirun matala. Mutta jos jollain on kuva millaisesta härvelistä on kyse niin rupean sellaista etsimään tai kopioimaan.

Link to comment

Kiva kiva kävin heittämässä vähän lenkkiä ja latausvalo syttyi no ei muutakuin katsomaan tilannetta ja mitään näkyvää vikaa ei näkynyt niin ei muutakuin valot pois ja ajamaan kotiin. No kotona sitten ihmettelemään ja toteamaan että laturi on hengetön. No ei muutakuin laturi ulos ja toteamaan että hiilen jousi on mennyt poikki ja aiheuttanut sen verran lämpenemistä että on hiilen johdotkin sulaneet irti hiilistä. No ei muutakuin toisesta varaosalaturista hattu vaihtoon ja hiilet toisesta laturista ja taas rokkaa.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8601.jpg

Link to comment

Juu ei ollut paha korjata kun oli varaosalaturi hyllyssä mutta nyt kun sitäkään ei enää ole niin nyt voi olla jo vittumaisempaa jos tapahtuu uudestaan .

 

Ja tosiaan porin reissukin tuli tehtyä ja sillä reissulla sitten havaittiin että kovassa jarrutuksessa lootasta tulee öljyä ulos oikein urakalla eli eikuin tutkiskelemaan. Mutta ainakaan ihan turha reissu ei ollut kun pytty kourassa tultiin takaisin "muut boxerit" - luokka tai jotain sinnepäin.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tänään tuli vähän räpellettyä eli rupesi olemaan tylsää ajella ilman viihdettä niin rupesin asentamaan blaukkaria käyttökuntoon. Aloitin homman asentamalla antennin piiloon nokkapellin alle ja tiedossa on että antenni on joku uusi tarvike mutta kun red tip-antenni joka multa löytyi tallista oli taivutettu ulospäin niin että se ei oikein olisi toiminut tuossa paikassa niin en sit asentanut sitä.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8604.jpg

 

Sitten kajarille piti tehdä paikka kun orkkis kajarin reijässä on nykyään kello ja kellon paikalla rundari. Tein sen niinkin yksinkertaisesti kuin 1,5mm peltiin väänsin kantin ja rälläköin reijän ja hitsasin kajarin kiinni :)

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8605.jpg'

Ja telineen kiinnitin parilla ruuvilla kojelaudan alle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään rupesin tutkimaan että miksi auto käy huonosti ja vähän kuumana no kärkivälihän se oli viturallaan. Uudesta jakajasta kun on kyse niin vähän rupesin ihmettelemään että mites se nyt noin helposti kärkivälin hukkaa no eikös siihen jakajan akselille kuuluisi joku rasva joka estää kärkien nystyrän kulumisen ja jos kuuluu niin mistäköhän tuollaista rasvaa saisi kun tuskin siihen nyt ihan perus vaseliini voi törkätä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tänään tuli tehtyä vähän syksyvarustelua eli sorsien ja korin välisiä putkia rupesin väsäämään kuntoon ja sitten äänenvaimentimia takapenkin alle ja myös sorsien vaijerit laitoin kuntoon. Toisen puolen kerkesin saamaan kuntoon eli nyt puhaltaa 1/3:sta kanavasta tuulilasille lämpöstä ilmaa. Eli vain toinen sorsa on käytössä ja kojelaudan alta puutuu joku väliputki että saisi keskimmäisen suuttimen puhaltamaan kanssa.

 

Ja tietenkään mitään eristeitä ei enää ole sorsien päällä eikä väliputkissa kun autoa ei todellakaan ole tarkoitus käytää talvella ja varsinkin kun asbestikuoret ei tee hyvää sorsille (ruostuu) eikä omallekkaan terveydelle .

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8608.jpg

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8607.jpg

 

Ja noi muoviset äänenvaimentimet on sit todella vittumaiset asentaa ja sit kun ne saa paikalle niin eihän ne mitään tiiviitä ole eli ei muutakuin alumiiniteippiä kehiin ja vaimentimet tiiviiksi.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Alkaa sitten olemaan syksyn viimeiset ajot käsillä ja sitä juhlistaakseni rakensin takajarrut ja kaasarit uusiksi.

 

 

Ja kaikenkaikkiaan molemmat oli onnistuneita remontteja jarrut ovat paremmat ja poljin ottaa korkeemmalla kiinni ja kässärikin pitää taas kunnolla.

 

Ja kaasarirempalla sain aikaiseksi sen että nyt ei enää tyhjäkäynti ryntäile miten sattuu oliskohan sillä jotain tekemistä että toisen kaasarin kohon ylhäällä pitävä messinki klisu puuttui kokonaan ja veikkaisin että varmaan kiihdytyspumpun kalvokin varmaan vuosi ainakin toisessa kaasarissa ja molempien kiihdytyspumppujen vivut olivat ihan sairaan kuluneet ja toisen vipu oli vielä kunnolla vääntynytkin. No tähän auttoi toheltajalta saatu psid sekaloota mistä löytyi tarvittavat varaosat ja tiettu csp:n tiivistesarja.

 

kaasari paloina

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8610.jpg

 

Ja

takajarrukamat uudelleen koottuna btw kenkiin täytyi rälläköidä upotukset välivipua tai mikälie tanko nyt onkaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8611.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Sain muutamia vanhoja kuvia ghiasta ja sori kuvien koko en muistanut pienentää.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8614.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8613.jpg

 

Kuvista paljastu kaikkea kivaa kuten muunmuassa että lokareita ja keulaa oltiin joskus korjattu lasikuidulla ja takalokarinkaarien levitysten alla ei ollut muutakuin ruostetta.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Aattelin että jos tipauttaisin yhden ulkonapsun takaa niinpä tiputin koneen, laatikon ja apurungon että pääsin siihen käsiksi. No oli mulla muitakin syitä kunten vuotava loota mikä takia hommaan ryhdyin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8632.jpg

 

Mutta nyt kun se on tiputettu niin mites tuollaisissa latoissa missä jousisauva tulee kannen läpi niin onko siinä päässä reikä (kuten sellaisissa mitkä ei tule kannen läpi) mistä saa hakattua latan irti sauvasta tai onko se revittävä ulos muilla keinoilla.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8631.jpg

 

 

EDIT: Pikku sambailu session jälkeen vastaan itse itselleni eli taitaa olla.

 

EDIT 2: Laatan päässä on jonkunsortin suojalevy

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin nyt on homma edistynyt eli jousilattojen puslat on vaihdettu ja yksi ulkonapsu tiputettu.

 

Sitten kävin lootan kimppuun eli mitään tarkkaa öljyn vuotokohtaa ei ollut havaittavissa muutakun selkeä reikä suojaputken tiivisteessä. Eli ei muutakuin vetarit ja muut turhat osat irti ja laatikko pesuun.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8634.jpg

Hetken kuumavesi painepesurilla ja gargolinellä leikkimisen jälkeen loota rupesi näyttämään huomattavasi paremmalta.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8635.jpg

 

Pesun jälkeen purin isot sivuposket irti ja katoin että sisäpuolella kaikki näytti kohtuu hyvältä ja ei mitään irtonaista näkyvillä. Ja sen jälkeen posket takaisin paikalleen uusilla paperi tiivisteillä ja paperi tiivisteen molemmille puolille laitoin vielä varmistukseksi locktiden tasotiivistettä. Sitten tein saman myös nokkakappaleen kanssa ja kun unohdin tilata uuden puslan nokkakappalelle niin en sitä sitten vaihtanut ja koska se ei tuntunut mitenkään väljältä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8636.jpg

Seuraavaksi vuorossa olisikin sitten lootan sutiminen mustalla maalilla ja suojaputkien asennus uusilla laakereilla.

Link to comment

Toinen vetarin suojaputki löysi tiensä oikealle paikalle ja eikös se niin ollut että silloin on sopiva määrä tiivisteitä välissä kun suojaputki tulee omalla painollaan ylhäältä alas.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8637.jpg

Niin ja tarkoitus olisi siis maalata koko loota kun suojaputket ovat paikoillaan.

 

Sitten heräsi yksi pikku kysymys eli miten päin se takapyörän laakerin alla oleva holkki kuuluu.

Näin päin vaihtoehto A (näin päin toisella puolella ainakin oli)

8639.jpg

 

Tai sitten näin päin vaihtoehto B (itse ajattelin että se kuuluisi näin päin)

8638.jpg

 

 

 

Sitten kun kaverin kanssa otettiin lootaa irti niin huomattiin että laatikon päälle on hitsattu suora kaksoispelti joka ei oikein näytä kuuluvan sinne. Mutta sitten taas toisaaltaan se oli hitsattu kiinni pistehitseillä ja toisen pään kulmat oli kantattu ja sitten hitsattu saumalla kiinni koriin.

8640.jpg

 

No ajattelin että ei hitto tuollaista ruosteen pesää voi jättää tuonne niin porasin pisteet irti ja revin pellin irti ja alta paljastui "hyvää" hitsausjälkeä. Ja sellaista peltiä joka on varmasti tehtaanjäljiltä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8641.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8642.jpg

 

Onko kenelläkään mitään hajua että voisiko tuo olla joku merkkiliikkeen asentama pelti tai joku loppuvaiheessa tuotantoa asennettu extra pelti joka estäisi esim koneen äänien tulemista kabiiniin. Tai mitä hemmettiä tuollaiset tasaiset pellit tekee tuolla. Sitten toinen hyvä kysymys on että miksi ihmeessä laatikon vierestä on tullut kaksi putkea hattuhyllylle molemmille puolille. Sitä vartein tuonne on siis joskus hitsattu tuollaiset paikat että on saatu niiden putkien reijät umpeen

Link to comment

Tuo pyöristys holkissa yleensä nojailee vastaavaan pyöristykseen akselin pykälässä ja pyöristys taas vähentää lovivaikutusta kulmassa merkittävästi, siis lujuustekninen parannus.

 

Mielenkiintoista onkin että miksi tuossa akselissa sellaista ei ole. Mutta pyöristys siis akselin pykälän puolelle. ;)

 

Laturin jousia olen itsekin etsinyt, huonolla menestyksellä.

 

Oma 34-projekti on talvisäilössä, kunnostus alkanee kesällä, kunhan saadaan pikkukarmanniin kone kiinni ja säädettyä. Jarruista pitää aloittaa kun ne ovat liiankin hyvät: Vähän polkaisee niin ei ole yhtään pyörivää pyörää enää. :)

 

Tyhjäkäynnin kanssa on aivan samoja ongelmia vaikka purin ja puhdistin kaasuttimet syksyllä. Pitää ottaa uusiksi heti kun kelit lämpenevät, edellisen kierroksen jäljiltä kaasuttimet toimivat nätisti varttitunnin. Höh.

 

Olit näemmä lisännyt kuvat t34.orgiin, itse onnistuin ylläpitäjen avustuksella liittymään sinne viikko sitten eli aivan hiljattain (tunnuksella kharon8). Selkeästi sekin sivusto oli vuosikausia ilman ylläpitoa, mikään ei toiminut eikä uusia otettu yrityksistä huolimatta. Nyt on uutta ja ahkeraa ylläpitäjää, hyvähyvä.

 

 

Ps. Milloinkas tulet täällä Etelä-Suomessa käymään? Olisi kiva nähdä muutenkin kuin kuvia foorumilla. :)

Link to comment
Tuo pyöristys holkissa yleensä nojailee vastaavaan pyöristykseen akselin pykälässä ja pyöristys taas vähentää lovivaikutusta kulmassa merkittävästi, siis lujuustekninen parannus.

 

Mielenkiintoista onkin että miksi tuossa akselissa sellaista ei ole. Mutta pyöristys siis akselin pykälän puolelle. ;)

 

Laturin jousia olen itsekin etsinyt, huonolla menestyksellä.

 

Oma 34-projekti on talvisäilössä, kunnostus alkanee kesällä, kunhan saadaan pikkukarmanniin kone kiinni ja säädettyä. Jarruista pitää aloittaa kun ne ovat liiankin hyvät: Vähän polkaisee niin ei ole yhtään pyörivää pyörää enää. :)

 

Tyhjäkäynnin kanssa on aivan samoja ongelmia vaikka purin ja puhdistin kaasuttimet syksyllä. Pitää ottaa uusiksi heti kun kelit lämpenevät, edellisen kierroksen jäljiltä kaasuttimet toimivat nätisti varttitunnin. Höh.

 

Olit näemmä lisännyt kuvat t34.orgiin, itse onnistuin ylläpitäjen avustuksella liittymään sinne viikko sitten eli aivan hiljattain (tunnuksella kharon8). Selkeästi sekin sivusto oli vuosikausia ilman ylläpitoa, mikään ei toiminut eikä uusia otettu yrityksistä huolimatta. Nyt on uutta ja ahkeraa ylläpitäjää, hyvähyvä.

 

 

Ps. Milloinkas tulet täällä Etelä-Suomessa käymään? Olisi kiva nähdä muutenkin kuin kuvia foorumilla. :)

 

 

Ok eli holkki tulee niin kuin sen ajattelinkin kiitokset varmistuksesta. Ja nuo akselit jonka vieressä kuvan otin ei ole ghian akselit niin luulempa että ghiassa varmaankin on oikeanlaiset.

 

Ja tosiaan nuo kolkin tuplakaasarit ovat tosiaan olleet aika murheenkryyni mutta useiden säätökertojen ja synkkaamisisien ja uudelleen rakentamisen jälkeen olen saanut ne toimimaan ihan hyvin. Mutta siinä on vain yksi ongelma ne toimii silloin hyvin kun auto on lämmin ja tosiaan käyntiinlähtö on huonoa mutta se johtuu varmaan siittä että bensa haihtuu kohokammioista kun ei ole niitä bakeliitteja siellä imarin ja kaasarin välissä. Mutta itse olen tyytyväinen tuohon härveliin jo tuollaisenakin että sillä voi ajella ruotsin motari nopeuksia ilman lämpö ongelmia.

 

Ja mitä tuohon t34 orggiin tulee niin itse sain itseni aikoinaan rekisteröityä niin että katsoin moden nickin ja sitten lähetin samballe saman nickin omaavalle kaverille viestiä ja sain itseni rekisteröityä. Ja tosiaan hienoa että sivusto on saatu päivitettyä oli oikein ilo käyttää verrattuna siihen vanhaan verrattuna.

 

Ja millainen ghia itselläsi on. Lähinnä ajattelin että jos se on saman värinen kuin omani niin pitää varmaan ruveta etsimään jotain pinkkiä sotavolkkaria ettei toista samanlaista tule vastaan ;)

Ja jarruosat tosiaan ovat hieman kivenalla ja sit kun löytyy niin on yllätys yllätys kalliita mutta sekin on tietty ostajan kukkarosta kiinni mikä on kallista ja mikä halpaa.

 

Ja vai että etelä-suomeen pitäisi tulla käymään.

 

Ja sit tänään sudin vähän maalia lootan pintaan ja sitten se alkaakin olemaan akselikumeja, öljyä ja puslia vaille valmis autoon kiinnitettäväksi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8643.jpg

 

Sitten luulen että varmaankin hitsaan uudet ääneneristys pellit paikalleen ennen kuin rupean laatikkoa paikalleen nostamaan.

Link to comment

typ34.orgissa on enempikin tarinaa, nickillä kharon8, mutta noin tiivistelmänä että projektikuntoinen Saksasta ostettu -65 -mallinen, ilmeisestikin alunperin seeblau eli L360, maalattu viimeksi pensselillä. :)

 

Se on periaatteessa ajokunnossa mutta jarruletkut ja kaasuttimet tuottavat vaivaa ensi alkuun, sitten jos/kun saa ne toimimaan niin pääsee ihmettelemään kaikkea muuta.

 

Tuossa alla on kuvia viime kesältä, ensimmäiset heti Suomeen tulon jäljiltä ja kesän mittaan napsittuja. Lopuksi talvisäilö ja bugselectalla tehty visio siitä että mitä se voisi olla joskus. :) Sitä ei tiedä kukaan että kauanko se kestää. Muutamasta vuodesta ei puhuta, sitä rajoittaa jo budjetti.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/

Link to comment

Eilen sitten hengailin about kokopäivän tallissa koppa kaljaa seurana. Tein päätöksen että en laita niitä äänen vaimennus peltejä sinne lootan päälle kun mulla ei ollut kanttikonetta käytettävissä niin en olisi saanut tehtyä niitä hyvin. Eli tein vain niin että kaavin vanhat alustamassat kuumailmapuhaltimella pois ja sitten pesin pohjan liuottimella. Ja uusi maali pintaan pensselillä, ja tosiaan tässä ei haetakkaan mitään show pintaa kun tätä autoa ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

 

Ja sitten tämän operaation jälkeen aloin laittamaan lootaa asennuskuntoon ja rupesin hypistelemään uutta vaihteensiirtäjän puslaa joka oli ala-arvoinen laadultaan koska siinä oli huomattavasti enemmän klappia kun mahdollisesti 45 vuotta ghiassa viihtyneessä puslassa. Eli ei muutakuin massaa vanhan puslan väliin ja takaisin paikalleen. Sitten laitoin uudet suojaputkien kumit ja niidenkin mukana tuleet ruuvit oli laadultaan mielenkiintoiset puhumattakaan muttereista eli nekin kaikki meni vaihtoon. Sitten kumin väliin löin silikonitiivistemassaa että sauma pysyisi kuivana.

Sitten laitoin uudet lootankannattimet vielä kiinni.

 

Sitten paketti olikin valmis asennettavaksi autoon ja sekin oli mielenkiintoinen homma tehdä yksin mutta pilipali hallintunkin kanssa tästäkin hommasta selvisi suht helposti.

 

Sitten tein vielä kavereiden painostuksen alaisenä pienen vahvistus täppäyksen kytkin haarukkaan. Ja mietin että pitäisko vielä hitsata vähän lisää.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8645.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8644.jpg

 

Seuraavana olisikin sitten edessä koneen siistimistä eli koneen pellien päälle on tullut maalipölyä joka tarttunut tietty kiinni perkeleesti niin päällipuoliset pellit olisi tarkoitus myllyttää niiltä osin mitä pystyy. Sitten teen samalla perushuollon eli vaihdan tulpat säädän venat ja katon että kaikki muutkin on kunnossa. sitten olen myös harkinnut että jos ottaisi selvää että mikä suojaputki vuotaa ja vaihtaisin sen mutta katto nyt että millaisen innostuksen saan päälle.

Link to comment
Sitten tein vielä kavereiden painostuksen alaisenä pienen vahvistus täppäyksen kytkin haarukkaan. Ja mietin että pitäisko vielä hitsata vähän lisää.

Tai sitten luottaa vaan hyvään tuuriin ja mainoslauseisiin niin kuin mäkin tein. Ja ajaa volkkaritapahtumaan 400 km ja 10 km ennen perille pääsyä todeta kytkin haarukan antautuneen. Kone pois, kytkin haarukka pois, hitsausta, haarukka takas ja konekin takas. Kivempi olis ehkä kuitenkin tehdä omassa tallissa ja käyttää aika tapahtumissa vaikka oluen juontiin ja seurusteluun.

 

DSC02379.JPG

Link to comment

No kaverilla jäi viimevuonna torpin matka väliliin volkkarilla juurikin kyseisestä syystä muutama kilsa ennen satamaa suomessa haarukka sanoi naps. Jos olis kestänyt sen pari kilsaa vielä olisi edessä ollut jo toinen matka torppiin hinaten kaverin autoa.

Link to comment
Joo toi painelaakerin lumpsahdus ärsyttää kyllä eniten.

 

Ei se mitään haittaa... SCC reissussa viime vuonna ensimmäinen lumsahti Porin kohdilla Vaasasta Turkuun mennessä... Laivaan sisälle ja painelaakerin vaihto Tukholman satamassa... uus painelaakeri ja sököksi uudelleen 120km ajon jälkeen... sitten ajeltiinkin loppumatka Gardemoeniin ilman kytkintä :) eli saldona n. 500km ilman kytkintä ja kun Ruotsin tuntee niin ainakin miljoona liikenneympyrää matkalla... Mutta hauskaa oli ja loppu ajasta ei ees oikeen kaivannutkaan kytkintä?

 

syyllinen oli "kierossa" oleva asetelma... Gardemoenin päässä kolmas painelaakeri ja uus asetelma kehiin ja stripille, mutta se onkin jo ihan toinen juttu :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Sit olis kg taas käynti ja ajokunnossa mutta bensapumpun vaihdon myötä rupesi käymään huonosti eli luulempa että pitäisi varmaan säätää kaasarit uusiks tai mahdollisesti lisätä pari tiivistettä pumpun alle.

 

Ja sitten sain oikeastaan ekaa kertaa auton pyörilleen kone paikallaan yksi takanapsu laskettuna ja nyt on auto sopivan vaaterissa eli etukeno on menneen kesän juttuja. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8649.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...