Jump to content

Jousipaineet


Guest -67

Recommended Posts

Guest ritariässä

venttiilinjousista tulee yllättävän paljon lämpöä öljyyn. venajousille suurin jäähdyttävä elementti on just öljy mikä sinne tulee työntötankoja pitkin. palotilaa taas ympäröi jäähdytysrivat joihin puhaltuu mahdoton ilmamäärä puhaltimen kautta.

Link to comment

Tää kun meni tuollaiseksi nippeli tiedoksi niin ihan uteliaisuuttani kysyn hasselilta että montako oikeasti kireätä konetta olet rakentanut niin että kaikki noi mainitsemasi asiat on huomioitu ja kuinka paljon koneilla on ajettu ja minkälaista ajoa. Minkälaisia käyttökokemuksia noista on saatu ja millainen on ollut tekniikan kestävyys joko kadulla tai radalla. Tästä varmaan olisi apua muillekin virikoneen tekoa suunnitteleville. itse en ole rakentanut yhtään virikonetta mutta kiinnostaa tietää minkälaisia vaikutuksia milläkin on.

Link to comment

Ritariässällä varmaan tuottaa 1584 T1 moottori alkuperäisellä ruiskulla samanverran heppoja kun muilla harrastelijoilla 2332 strokeri 48:seilla. ja kestoikä kolme kertaa enemmän. OIKEESTI kukaan ei jaksa noin pilkkua nussimalla katukonetta tehdä! (Ei herneitä ja leikki leikkinä mutta joka-asiaan ei tartte viilata pilkkua viimeiseen milliin asti.)

Link to comment

Jos se KUNNOLLA tehdään niin eihä tossa ole koko viestiketjussa ku vasta raapastu pintaa. Pikkuisista asioista muodostuu hyvä kone. Tavan tallaaja, "muutaman 88 slip in koneen tehny" jhantteri ei tiedä murto-osaakaan siitä mitä kaikkea on otettava huomioon, kun alkuperäistä, helvetin hyvin suunniteltua kokonaisuutta mennään muuttelemaan. KAIKKEA on muutettava, ja vähintään optimoitava paremmaksi kuin mitä tehtaan karu sarjatuotanto pystyi tuottamaan.

 

Kuka tahansa osaa kasata kuplan koneen mistä osista vaan, ja saada sen käymään. Aika moni on sitten siihen tyytäväinen, ja moni luulee sen olevan niin yksinkertaista että pultataan nippu osia yhteen ja heitetään sille bensaa ja kipinä.

 

Jan

Link to comment
Guest ritariässä

kyllä niit katukoneitakin pilkkua nussien tehdään oli osat uusia tai käytettyjä ja ne koneet sit kulkevat ja toimivat paremmin kuin maanantaikappaleet. monet vaan pitää omat jipponsa salaisuutena ja ovat hiljaa.

 

kun noita virikäyttöön tulevia aftermarket osasia saa käsiinsä, saa monia viilailla jotta ovat kunnollisia. monia osia saa hioa/kiilloitella jotta näyttävät hyvältä.

 

voin myös tunnustaa rakentaneeni monta muutakin konetta mitä omissa kuplissa hurisee, mut ne jää mun ja omistajien salaisuudeksi ja näyttää tääl jo juorut lentävän sellasista koneista joita vasta paperilla suunnitellaan.

 

naurakaa ja pilailkaa vaan kustannuksellani, mut jos ette oo varmoja jostain, pitäkää myös mölyt mahassa.

 

markokin tietää et ns osaavan käsistä voi tulla sellasta strokerii jossa mm sylinterit shimmattu päin persettä.

 

parempi olla epäluulonen kaikkien osien suhtene jos ei haluu joka kesä koneita aukoa ja purkaa.

 

ehkä parempi jatkossa jättää kirjoitteluni väliin ja ollaan tyytyväisiä, joohan!

Link to comment

Ei, tästä nyt kannata papuja sieraimiin vetää, kiinnosti vain tietää että kuinka paljon saadaan lisää kestävyyttä sillä loppu hieromisella. Voihan niistä koneista kertoa käyttökokemuksia ilman että mainitsee kenellä tai missä autossa ne on kiinni. Sylinteri shimmi virhe vain osoittaa sen että virheitä tai huolimattomuutta voi sattua kenelle vain vaikka kuinka olisi tehnyt paljon koneita.

Link to comment

>parempi olla epäluulonen kaikkien osien suhtene jos ei haluu joka kesä

>koneita aukoa ja purkaa.

 

 

Tässä on mielestäni yksi koko homman ydinjutuista. Nykyään ei voi luottaa YHTEENKÄÄN osaVALMISTAJAAN, että osat olisivat speksien mukaiset. KAIKKI pitää itse tarkastaa ja mitata ja sovittaa ja muokata että toimisivat niinkuin niiden kuuluu. Osa koneenrakentajan korvaamattomasta ammattitaidosta on sekin että tietää mikä tuote miltäkin valmistajalta on hyvä ja mikä huono. Mitään yleispätevää linjausta ei voi tehdä. Scatilla on jotain hyvää, ja jotain aivan paskaa, jne... Gene Bergillä on paljon 70 luvun kokemukseen perustuvaa tietoa joka sinänsä pitää paikkansa, mutta osa heidän "opeistaan" on totaalisen metsässä.

 

Mihinkään ei voi luottaa, kaikki on tarkastettava. LÄhes kaikkea on "optimoitava" ja muokattava, siihen on tämä osabisnes mennyt, kun sellaiuseen "laatuun" on kuluttajat tyytyneet (kun kaikki pitää saada saatana parilal eurolla...) Tämä siitä sitten on seurannut. Laadunvalvontaa ei ole lainkaan.

 

OSAMYYJIÄ tästä ei voi syyttää, toiset ponnistelevat kovastikin tämän "optimoinnin" kanssa ennen osien myyntiä, ja toiset ovat laiskempia ja myyvät osia sellaisenaan ja "osaaminen" jää asiakkaan vastuulle.

Jos kovasti uhraa aikaa osien esitarkastuksille ja optimoinneille ennen myyntiä, niin ei tule kaupan pyörittämisestä mitään, siinä on niin hullu homma. Samalta valmistajalta tulee epätasaista laatua, koskaan ei voi luottaa että osat on priimaa. Joka ikinen paketti avattava...

 

Vituttaahan se, mutta ei läheskään niin paljoa kun tietää varautua siihen.

 

Tähän päälle sitten "tavalliset" koneenrakennuksen ja suunnittelun yksityiskohtaiset tiedot ja taidot mitkä on yleispäteviä kaikkeen moottorinrakennukseen..

 

Jan

Link to comment
Ei, tästä nyt kannata papuja sieraimiin vetää, kiinnosti vain tietää että kuinka paljon saadaan lisää kestävyyttä sillä loppu hieromisella. Voihan niistä koneista kertoa käyttökokemuksia ilman että mainitsee kenellä tai missä autossa ne on kiinni. Sylinteri shimmi virhe vain osoittaa sen että virheitä tai huolimattomuutta voi sattua kenelle vain vaikka kuinka olisi tehnyt paljon koneita.

 

Shimmipaketissakin lukee minkä paksuisia shimmejä siinä paketissa PITÄISI olla sisällä, vaan eipä pidä paikkaansa.. paksuudet heittelee... taaskaan ei voi luottaa vaan on itte mitattava...

 

:)

 

Jan

Link to comment
Guest Jani Antikainen

Jousipaineet ilmoitetaan usein asennuskorkeudessa, mutta eikös tuo jousipaineen määrä puristuskorkeudessa kerro jotain siitä, miten jousi jaksaa pitää venttiilin nokka-akselin tahdissa mukana? Vai miten tämä oikein menee...

 

Kaipa sillä jousipaineella asennuskorkeudessakin on jotain merkitystä ja kertoo jotain jousen jäykkyydestä.

 

Voisko jousen kireyteen vaikuttaa laittamalla jousen alle shimmilevyjä, vai onko poissuljettu kikka?

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Jousi vakio on tärkeempi kuin jousipaine.Jousivakiolla tarkoitetaan painetta jonka jousi kehittää kun jousta painetaan 1mm.jousivakio olisi hyvä olla vähintään 6(kuplan koneessa

6=6kg

8-10 on puhtaita kilpamoottoreita varten(kierrokset ovat noin 6-8500rpm.

kilpamoottoreissa liiallisesta jousipaineesta ei ole ns haittaa kunhan kaikki muuten on ok.tarkoitan tällä tönäreitä ja keinuvipukulmia ym pikkuasioita.

nämä eivät ole mitään raamatun lukuja itse olen huomannut kun noiden lukujen kanssa elää niin elämä on helpompaa jokainen saa käyttää arvoja joko koneen kasaukseen tai v....n muille.

jousipaineesta johtuva ns.lisä lämpö ei tapa jousia vaan pakokanavan läpi tuleva lämpö.(ei ole syytä huoleen katumoottoreissa),esim stripillä muutama lähtö saataa tappaa jousista 2-30% pois.esim mansukoskella oli näitä ongelmia.itse käytin samoja kamoja kun mansu+teflonijutut niin ajoin 5000km kadulla samoilla osilla ilman jousipaineongelmia(pug pakin parhaat tupla jouset) mitä mansu ajoi stripillä vikonlopun 5-10 lähtöä.

t-jääskeläinen

Link to comment
Guest Mika Raussi
Mulla noi oli made in finland sorvarin tekemät, liekö ollut jurrissa sorvattu.

Paljon nää muuten sitten heitti? Tasan puol milliä?

 

Aika lailla noin, sen verran just että yks pytty vuosi.

Miksrosta tulee vaan helposti tasan puolen millin heitto. Siks pitkkin aina tarkistaa tönärillä ennenkun ottaa kappaleen irti pakasta. Normaalisti tulee siis sen puol milliä liian paksu kun on siirtyny mikroon vähän turhan aikasin.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Katotaan nyt mihin lähdetään ajamaan ,kotikisat ovat motoparkissa samana viikonloppuna,mitään en ole luvannut mihinkäänpäin vielä.10.5sek aikaa lähdetään petraamaan tulevana kesänä sitten syksyllä nähdään miten on äijän käynyt kesän saatossa.

t-jääskeläinen

Link to comment
Tipille tiedoksi, että saamasi pitää, kahdelle eri mittaajalle on menossa jouset katsottavaksi, jotta nähdään mahdolliset laitteistoerot yms.

 

Kerta mittauksella ei tosin voin mittamenetelmästä mitään päätellä. Lieneekö testilaitteet kalibroituja?

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=gag ... =Hae&meta=

 

Mutta pilkkua viilaamatta, kai ne mittaukset jotain osviittaa antaa.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen
Muistatko Marko J aiheen kuplan alkuperäismallisista venttiilijousista / 8000 r./min. II vaihteella ajettaessa ?

 

 

Eipä tule mieleen ko aihe.

t-jääskäläinen

Link to comment
Eikös tästä koitettu vedonlyöntiä, että orkkisjousilla pääsisi +8000rpm. Kompana vaan oli, että niiden sisään laitetaan laadukkaat sisäjouset.

 

Aika paljon enemmän niistä saa jengaa irti kun ne puristaa enemmän kasaan. Vaikkapa erään toisen merkkisen auton lautasilla sopivasti bolt-on :)

 

Jan

Link to comment
Guest juse
Jousi vakio on tärkeempi kuin jousipaine.

t-jääskeläinen

 

Mistäs itsenäinen opiskelija sais lisää infoo tosta jousivakiosta?

Spring constant??

Juse

 

???

Link to comment
Guest marko jääskeläinen
jotenki muistelin että ei se jousivakion selvitys niin hankalaa ollut, oon jopa aiheesta tehnyt labratyönkin ;D ja googlen eka hitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio

 

varmaan tietoa löytyy paljonkin,taas sen soveltaminen jokaiseen moottoriin onkin oma juttunsa.kierrokset,nokanramppi,nosto onko vapari tai turbo ym ahtopineet .... vaikuttavat asiaan jollain lailla

Link to comment
Guest juse

Ihan mopomoottoria kylläkin, mutta musta on aina kiva tietää mitä tekee. Volkkareista ei taida olla kunnollista moottorikirjaa tarjolla, mutta olisiko jollakulla jotain yleisluontoista viriviriopusta jota suositella? Omaan kirjahyllyyn mahtuu aina kyllä joku valistava nide, eli toisinsanoen "saa neuvoa".

J.

Link to comment

Tuloksia jos on niin tietopankkia olevinaan. Vai oletko jumala tietojens kans. Hyödyttää harrastusta, tietysti kuin sun mielestä ei tarte sitä tehdä kuin esim AC:n jätkien...

 

Jännä homma et Keitele ei saa aikaseks muutakuin märinää.. onko tämä taas sitä myynnin edistämistä?? Haloo

 

Pete

Ps. Kato nimi ed. postaus

Link to comment

Ainut kokemukseni Keiteleen Koneen palvelusta venttiilijousien suhteen:

 

Kaipasin muuta vuosi sitten rakentamaani kevyesti viritettyyn nelkku- mottiin kireämpiä tupla jousia. CSP:llä oli aivan sikahintaisia, Suomalaisilla nettisivuilla ei tarjontaa ollut.

 

Soitin Hytöselle ja kerroin tarpeestani ja moottorista mihin ne tulevat. KK:lla ei ollut kokemusta moiseen moottoriin jousien toimittamisesta, mutta Hytönen kertoi hänellä olevan vakio nelkun kannet ja hän voi purkaa sellaisen, mitata siitä vakiojouset ja sen perusteella valita minulle sopivat jouset.

 

Sovimme, että näin edetään ja kun sopivat jouset on selvillä ne postitetaan minulle. Noin viikon kuluttua postissa odotti edullinen jousipaketti. Tulleet jouset olivat pituuden puolesta ihan oikeat ja kansisepän mielestä jäykkyys oli ok, ehkä aavistuksen varman puolella (eli jäykät).

 

Jos tämä ei ole hyvää palvelua, niin mikä sitten on?!?

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Vastaus "Tompalle" :

Sen vuoksi ei ole tehty jousitestiä "teidän" venttiilijousilla koska T E ette ole pyynnöstäni huolimatta niitä minulle toimittaneet.

 

Eivätkö tällaiset asiat selvinneet jo Olarin rompetorin alueella kun kysyin onko sinulla jotakin valittamista ja sanomista KK:sta tai henkilökohtaisesti itsestäni. Ainoa kommentti minkä uskalsit sanoa oli puhunut asiakkailleni jotakin negatiivistä ( josta et sanonut yhtään esimerkkitapausta ) AC:n toiminnoista.

Olen kysellyt muutamilta asiakkailtamme ( KK:n ja AC:n ) miten teidän tavaratoimitukset ja niiden lupaukset ovat pitäneet paikkaansa, kun asiakkaanne on tullut KK:een ostamaan sellaista tuotetta jonka ovat teiltä tilanneet mutta toimitusaikanne on venynyt 2 viikosta 3-4 kuukauteen eikä toimitusvarmuutta ole teiltä edelleenkään saaneet.

 

Koska mitään muuta sanottavaa ei sinulla Olarissa silloin ollut niin teimme suullisen sopimuksen siitä että AC:n ja heidän kannatus joukkojensa suunsoitto ja herjaus KK:tta kohtaan loppuu samana päivänä.

 

Kuitenkin teidän Show näyttää jatkuvan edelleenkin samanlaisena kuin ennenkin.

 

Netin takaa on helppo herjata, mutta vastatusten metrin etäisyydellä Teidän kannatusjoukkonne ja sinä itse olette hyvin hiljaisia, miksi ?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...