Jump to content

Jousipaineet


Guest -67

Recommended Posts

Paljonko jousipaineet tulisi olla 8000rpm kiertävässä koneessa?

 

 

Riippuu liikkuvien osien painosta venttiilikoneistossa.

Nostajat, tönärit, keinut, lautaset, venttiilit........

 

Mitä kevyemmät, sitä vähemmän jousipainetta tarvitsee.

Mitä vähemmän jousipainetta, sen parempi nokalle ja muille kuluville osille, ja sitä vähemmän tehohäviöitä kun sekin pieni vastus koneen pyörimiselle on pienempi.

 

Jan

Link to comment
Riippuu liikkuvien osien painosta venttiilikoneistossa.

Nostajat, tönärit, keinut, lautaset, venttiilit........

 

Mitä kevyemmät, sitä vähemmän jousipainetta tarvitsee.

Mitä vähemmän jousipainetta, sen parempi nokalle ja muille kuluville osille, ja sitä vähemmän tehohäviöitä kun sekin pieni vastus koneen pyörimiselle on pienempi.

Sori vaan, mutta en kaivannut mitään yleisluontoista jaarittelua ja varmaan ihan vilpittömästi tuon kirjoititkin, mutta haluaisin tietää miten saan määritettyä juuri tuolle omalle koneelle sopivan jousipaineen, juuri noista sinunkin mainitsemista syistä johtuen!

 

P.S. ehkä esitin alkup. kysymyksen liian "amatöörimaisesti", minun moka...

Link to comment

Vaikea kertoa mitään sinua hyödyttävää jos ei tiedä muita koneen speksejä. Pelkkä työntötankojen vaihto alumiinisista teräksisiin pudottaa kellumispistettä helposti 500rpm. Paino tappaa.

 

Eli jos sanon sulle että "140kg paineet riittää hyvin" ja sulla sitten onkin raskaampaa rautaa siellä, ja venat kelluu 7000 jälkeen, niin sitten mä kuulen että olen puhunut paskaa ja aiheuttanut sulle kansiremontin... :)

 

no jos sulla on pienet venttiilit, alumiinitangot, ja kevyt koneisto, ja nokka jossa on miedot rampit, niin riittää ehkä joku 120kg.

 

Jos taas on isommat venat ja painavampaa kamaa (terästönärit) niin pitää vissiin mennä tuplajousiin ja jonnekin 160kg jousipaineisiin.

 

Nuo on auki-paineita. Kiinni-paineet alkanee jostain jopa alle 70kg. Sillä ei kai ole niin paljoo merkitystä, putoaa mihin putoaa ja sen voi shimmata vähän ylemmäs.

 

Joku muu varmaan tietää paremmin.

 

Kunnon yksinkertaiset jouset riittää 8000rpm yli jos on pienet venat. Mulla 1600cc vakiokansilla (siis vakio venakoko) ylsi tuonne vielä kakkosella vedättäessä. En tiedä paljonko pata kiersi, mittarin neula pysähtyi 8:n kohdalle mekaaniseen etseeseen törmättyään. Kone kiersi enemmän.

Terästönärit ja muistaakseni Keiteleestä ostetut yksinkertaiset jouset. En muista paineita.

 

Isommat venat ja raskaat tönärit tarvii sitten pian tuplajouset. Useimmissa tuplissa on tarpeeksi painetta useimpiin kokoonpanoihin varmaan että 8000rpm saavutetaan.

 

Ei kokemusta *isoista* venttiileistä.

 

Kaikki ylläoleva on vaan esimerkkejä ja muuttujia on liikaa että voisi kertoa mitään erityisen hyödyllistä tai tarkkaa.

 

Jan

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Jousi paineet?ei ole niin yksinkertainen asia

-seetipaineet

-aukipaineet

-jousivakio

 

karkeasti sanottuna

-seetipaine 60-70kg(omia lukuja 44m imuvenalla

-aukipaine 200-220kg

- jousivakio 6-9

nyt on 52mm imulla n.100kg/240kg

ja jousivakio on noin 8 pintaan.

Kuten joku jo aikaisemmin jo kertoi ei ole yhtä ja oikeaa lukua

t-jääskeläinen

Link to comment
Milläs tuo paine sitten mitataan käytännössä?

 

 

Henkilövaaka joka näyttää sinne 150 kg nurkille,

jousi tuetaan kunnolla siihen päälle,

määritellään nokan ja keinuvipujen aikaansaama maksiminosto venttiilille, ja "asennettu pituus" jouselle kun se on kannessa kiinni.

 

Jousen viereen samalle henkilövaa-alle laitetaan sitten mittatikku jossa on merkit selvästi luettavissa, itse olen teipannut viivottimen johonkin tukevaan möykyyn että pysyy pystyssä.

 

Sitten otetaan joku välikappale millä voi jousta painaa kasaan.

 

Laitetaan nämä kaikki rojut vaakaan, janollataan asteikko!

 

Sitten vaan painetaan sitä jousta kasaan, ensin "asennettuun pituteen" jotta saadaan luettua "kiinni" paine. (seetipaineeksikin kutsuttu). Sitten runtataan lisää kunnes "kiinni" paineesta on edetty edellämainittuun nokan+nostajien antamaan maksiminostoon. Mittatikussa on hyvä olla merkit näillä kohtaa vaikka tussilla vedettynä.

 

Käytännössä ylimääräinen silmäpari voi olla avuksi, toinen pitää jousta tarkkaan painetuna tietyn pituiseksi, kun toinen lukee asteikolta paljonko painoa vaaka näyttää.

 

Tän voi tehdä järeällä pylväsporakoneellakin. Oltava tarkkana ettei jousi pääse lipsahtamaan pois sieltä alta.. se voi sinkoo mihin sattuu.

 

Kannattaa muuten mitata samalla paljonko jää ilmaa jousen kierteiden väliin maksiminostolla. Sen voi tehdä helpommin ruuvipenkissä kun maksiminosto ja asennettu pituus milleinä on tiedossa.

 

jan

Link to comment
Pylväsporakoneessa on se etu, että kun kerran säätää syvyys stopparin, niin kaikkia jousia tulee sitten painettua saman verran kasaan ja saa nopeasti käytyä koko jousisetin läpi.

 

Aika hyvä huomio.

 

Niissä taitaa useimmissa olla kiinteä mittarikin.. siis ei tarvi sitä mittatikkua

 

Jan

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

jousivakio on suhdeluku,alle 5 vakiota ei kannata työntötankokoneessa käyttää

-vakio saadaan helpoiten selville seuraavasti

-mitataan jousi irrallaan ja sitten puristetaan(retainerin kanssa) siitä 10mm ja saatu kg,luku jaetaa 10.llä

eli jos saadaan tulokseksi esim 72kg

72kg/10=7.2 joka on hyvä arvo

vakio kertoo jousen "luonteen" 6-8 on normaaleja kunnon kisajouset antavat jopa 10 lukuja

t-jääskeläinen

Link to comment
Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla?

 

Bugfuelilla ne on muistaakseni ainakin...

 

t. Mika

 

 

:)

 

Uusi setti KK:n jousia on hyllyssä, en vaan tiedä milloin kerkiän mittailemaan. Kaikenlaista muuta askaretta...

 

Jan

Link to comment
  • 1 month later...

minkä laisia jousia suosittelette! kun mulla on vakioista modatut kannet 40 imu ja 35.5 pako rosterivent. ilman tupla jousia. mutta kun purin kannet niin tuntuu kun jouset olis vetänyt hulapaloo joka suuntaan. vaikka onkin jäykät ja ehkä just siitä syystä. oli nimittäin kannen ja jousen välissä aika pärsät reunoissa. onneksi on toiset kannet hyllyssä, mutta ilman jousia? jotka on työstetty valmiiksi tupla jousille! nokkana mulla on w 130 engle ja painavat tönärit. ps. tulevana kesänä ehkä jo mullakin kunnon kannet- eli ei vakioista modatut..

Link to comment
  • 1 year later...
Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla?

 

Bugfuelilla ne on muistaakseni ainakin...

 

t. Mika

 

 

:)

 

Uusi setti KK:n jousia on hyllyssä, en vaan tiedä milloin kerkiän mittailemaan. Kaikenlaista muuta askaretta...

 

Jan

 

Onko vielä(kään) mittaustuloksia?

Juse

Link to comment

Onko olemassakaan löysiä tuplajousia, ameerickan Antero Vipunen eli ikiaikainen tietäjä Gene Berggihän suosittelee tuplajousia jo ihan pienillekin kierroksille ja keveille kamoille, koska hänen mukaansa eri suuntaan punotut jouset vähentävät jotain hemmetin värinöitä jotka aiheuttavat helposti valve floattia?

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;)

 

 

Einä löydä mistään muistiinpanoja muuton jälkeen, jouset ovat koneessa kiinni ja pelittävät hyvin... ollu jo kauan nipussa pata. Kaasareiden säätöjä vielä sais sorvata tarkemmiksi.

 

En yaida kerkee puuhastelemaan tallilla enää mitään jousien mittailua, aikataulu on tiukka erään juniksen ja muuan laikka-avon kanssa.. talliki pitäis saada tyhjäks mutta siihen en pysty ajoissa. Saa joku muu tyhjentää... :)

 

Jan

Link to comment

Jan, mulla on jossain meilien uumenissa ne sun mittaustulokset. Yritän muistaa kaivella niitä viikolla töissä...

 

t. Mika

 

ps. Yritetään sovittaa sitä tallikeikkaa johonkin väliin. Voin siivota kaikkea kivaa sieltä omaan talliini. :-)

Link to comment
Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;)

Mittasin viime viikonloppuna CB:n yksinkertaiset HD jouset ja Scatin vastaavat. Vaaka näytti kuitenkin ihan pieleen, mutta jos tämä Scatin tieto 61kg(?) pitää paikkansa:

20011 = Single Springs 1.550" installed height = 135 LBS. seat pressure

...niin sitten siihen suhteutettuna CB:n jouset olis ollu jotain 49kg?

Link to comment
Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;)

 

 

Muistelen, että scatin 1Xjouset on sen verran miedot, että en korvaisi niillä kun vakiojouset. En laittasi virinenien kanssa.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Tuo jouset Turuntie 2 D :en, siellä tunnetaan venttiilinjousiasiat.

Voit laittaa kaikki jouset myös kuriiritoimituksella.

Olisi mielenkiintoista päästä mittailemaan jousia vertailemalla niitä oikein kunnollisiin laatujousiin.

Mittaustekniikkani on hieman erilainen ( rankempi ) kuin muiden, niillä mittaustavoilla erottuvat kyllä hyvät huonoista.

Link to comment
Onko kukaan punninnut wasserissa vakiona olevia tuplajousia?

 

Ilmota jousen pituudet mistä käyn luvut ottamassa, en muista asennuspituutta vakiona / tiedä KetsaEvo3 koneen tulevaa nostoa venalta.

 

Ei mulle tule vanhoja wasserijousia, mutta ihan yleissivistykseksi tietoa kyselin...

 

Eli kiinnostaisi mihin on itte vw tehdas viimeisessä boxeri viisaudessaan päätynyt (moottoreissa joiden tehot vastaavat suurinta osaa harrastelijoiden T-1 viritelmiä: 1,9wbx=onnistunu ähtärimotti ja 2,1wbx=ison rahnan cb-roukkeri).

Link to comment
Guest ritariässä
Hmm... no ehkäpä Markolla olisi tässä saumassa kaikista puolueettomin mittapenkki, nakkelenpa hälle YV:tä.

 

heh, mulla ei ainakaan oo mitään syytä epäillä hytösen esittävän "valheellista" tietoa jousipaineista. lisäksi hytösellä varmaan noin 1000-kertainen kokemus kansiasioista kuin esim aircooledilla.

 

jotain hytösen rehellisyydestä kertoo jos hän sanoo asiakkaalle hänellä myynnissä olevissa kansissa olevan sellaiset venttiilijouset joita ei oo syytä käyttää siitä ja siitä syystä johtuen. tuollaisen jälkeen kyl jää erittäin luottavainen kuva yrityksesta vaikka jotkut olisivatkin eri mieltä!

Link to comment
Guest ritariässä

lue tarkkaan, kirjoitin kokemus, en tietous!

 

ja siihen sadan euron juttuun, mua melkein rukoilemalla pyydettiin rakentamaan/suunnittelemaan tietty kone jne... tein työtä käskettyä ja lopputuloksen varmaan tiedät vähintäänkin yhtä hyvin kuin minä. katsoin sen sopivaksi korvaukseksi kun otetaan huomioon mitä palveluksia kyseinen henkilö on jo aikaisempien projektien kohdalla minulta saanut.

 

suunnittelijoilla on tunnetusti hyvät taksat:)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mittaustekniikkani on hieman erilainen ( rankempi ) kuin muiden, niillä mittaustavoilla erottuvat kyllä hyvät huonoista.

Ois kiva tietää mimmonen tää rankempi tekniikka sitten on? Siis jo jousta puristetaan ja mitataan voima, niin mitä siinä voi rankemmin tehdä? Lämpötila vai miten?

Link to comment
Guest ritariässä

katos, laitetaan jouset koneeseen "sisäänajoon". jos selviävät testin ehjänä, mitataan sit paineet. näin lähempänä totuutta kuin sellasen jousen kohdalla joka ei oo viel saanu rasitteita selkäänsä.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Kestävyyteen kannalta kannattaa tehdä muutamia pikku kikkoja jo suunnisttelu vaiheessa.

Lämpö on asia joka tappaa jouset , helppo ja toimiva ratkaisu

-laitetaan 117mm venat normaalin 112mm tilalle puuttuva 5mm täytetään seuraavasti

-tefloni prikka joka on 4mm paksu

-1mm teräs lautanen(mielellään sellainen jossa on kaulus tukemassa jousta) joka tulee jousen ja teflonin väliin

suosittelen esim turbomoottoreihin ja rankkoihin vapareihin.Kokemusta on tuhansien kilometrien takaa.

t-jääskeläinen

Link to comment
Guest ritariässä

lämpö tappaa, mut mikä tuo lisää lämpöä, ainakin entistä jäykemmät venajouset ja sitä kautta nokan ja nostinten kulumisriski kasva . tää tärkeää katukoneessa joka saa moninkertaisesti kilsoja kilpakoneeseen verrattuna. jos laitetaan pidemmät venttiilit, tuo se lisäpainoo, eli joissain tapauksissa muutos huonompaan suuntaan. lisäpaino= tarve jäykemmille venajousille jotta voidaan käyttää tavoiteltua maksimikierroslukua= jäykemmät jouset=lisää puristusvastusta= lisää lämpöä= enemmän pyörintävastusta koneeseen jne..... oravanpyörä pyörii mut pyöriikö oikeaan suuntaan.

 

laitetaan mahdollisimman kevyet venakoneistoon liittyvät osat= tarvitaan löysemmät jouset= vähemmän lämpöö= jne.... olisko näin hyvä

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...