Jump to content

käärmeenpesästä


Guest turhuudenjumala

Recommended Posts

Guest turhuudenjumala

oli jo melko lähellä että en tilannu käärmeenpesää hotcarssilta mutta ajttelimpa kysyä kuitenkin ensin. elikkä onko siitä talviajossa haittaa? entäpä tehon kannalta kannattaako sijoitta 115 eskua elikkä antaako se hyvin potkua lissää?

Link to comment

Riippuu mikä kaasari sulla ja myös putkesta on. Jos on imusarja missä on esilämmitys ja haluaa pitää sen pitää myös pakosarjassa olla liitäntämahdollisuus sitä varten. Kaikissa käärmeenpesissä ei ole esilämmitysmahdollisuutta.

 

Käärmeenpesä antaa kyllä kivasti lisäpotkua, mutta jos kaikki muu on vakiotavaraa niin ei siitä mikään raketti tule pelkällä putkella.

 

Universal nimellä myytävää sarjaa en suosittele koska siinä on eripituiset putket. Mikäli kone on muuten melko vakio olisi VW-Sport putki mielestäni hyvä vaihtoehto. Saa ääneni koska siinä on esilämmitys, se on edullisempi (85€) ja siinä on loppuputket oikeassa paikassa. Mielestäni kaikki mikä roikkuu auton alla ja törröttää puskurin alla ei näytä hyvältä, mutta se nyt on mun mielipide.

Link to comment
Guest turhuudenjumala

juu. onhan mulla nyt toki tarkoitus muutakin siihen autoloiseen laittaa ja bussistä nyt tuskin kovin rakettia taida saada vaikka kuinka yrittää. weeberi oottaa kaapissa ja vapaavirtasuodattimen asensin justiinsa paikoileen. siinäkin tuntui olevan ihan hyvä hinta laatusuhde. makso 15 ekkeä ja ajossa huomas selvästi verrattuna öljysuodattimeen. koitan laitta kuvan tänne siitä minkä ajattelin tilata niin voit heittää kommenttia

post-444-13888357807076_thumb.jpg

Link to comment

Tuo kuvan "monza" putkisto on ihan susi. Virtausominaisuudet aivan metsässä jo suunnittelun takia. vakiossa toimii jotenkuten, mutta jos meinaa saada tehoa koneesta ulos ja myöhemmin vaikka virittää, niin vaihtoehdoksi jää väkisinkin vain käärmeenpesään perustuvat mallit.

 

Bussissa ei maavara lopu kesken, eli sen puolesta saa roikkua. Ulkonäöllisesiti sitten voi olla jotain merkitystä.

 

Itse suosin sellaisia joissa käärmeenpesän kollektorilta lähtee putki auton keulaa kohti, koneen vierestä. Ja palaa takaisin sitten joko samalta puolelta tai vastakkaiselta puolelta. Yksi äänenvaimennin. Noita saa valmiinakin. Vertaile hintoja....

 

Talviajoon ei vaikuta käärmeenpesä. Jos se on kovin isoilla putkilla (isompiin ja korkeaviritteisempiin koneisiin tarkoitettu) niin virtaustasapaino häiriintyy käytettäessä 3 ja 1 pytyissä alkuperäisiä ahtaita lämmönvaihtimia.

 

Tehoa ei tule mitenkään ihmeemmin lisää, perstuntumatehoa kenties, kun äänet kasvaa. SEOKSET menee laihalle kun pakovastus pienenee oleellisesti!!!! Eli kaasarin säätöjä ja kenties suuttimia pitää muuttaa

vastaavasti.

 

Konetta voi vaiheittain virittää jos haluaa niin edetä, nyt pelkkä käärmeenpesä, myöhemmin vaikka tuplaSolexit/Brosolit, sitten 1,25:1 keinuvivut.... ja jossain vaiheessa avaat koneen ja laakeroinnin + rengastuksen ohessa laitat sitten virinokan sinne joka voi hyödyntää noita keinuja. Ties vaikka samalla keikalla kasvattaisit sylinteritilavuutta.

 

Mikään ei mene hukkaan ja voit toteuttaa vaiheittain, sitämukaa kun rahaa saa lisää.

 

Isommat kaasarit ja pakosarja eivät yksinään tuo lisää tehoa. Ne ovat kuitenkin aikä lailla ensimmäisiä pulloinkauloja kun moottorista aletaan haluamaan enemmän tehoja ulos. Eli ne *mahdollistavat* muiden viritystoimenpiteiden tuoman tehopotentiaalin ulos oton.

 

Yksinään vakiokoneeseen tehtynä lähes merkityksetön.

 

Parhaiten kone *toimii* täysin tehdasvakiona. :)

 

Jan

Link to comment
Talvikäytössä hotkarssin peltisarja kestää vuoden - hyvällä tuurilla. Aika ohutta tavaraa.

 

Perustuuko tää empiiriseen kokemukseen? Orkkispönttö meni hatariin muistikuviini perustuen puhki parissa vuodessa, ympärivuotisessa käytössä. Nyt juuri ihmettelin peltisarjaani (Bugpack, luulisin) , joka on ollut käyttökuplan koneessa ainakin vuodesta 1990. Jouduin jo nyt hitsaamaan siihen paikan :) Vaimenninosuus on kertaalleen vaihdettu.

 

Tosin talvikäyttö on ollut aika vähäistä, ja auto on seissytkin muutaman vuoden välillä, mutta olen mä sillä ainakin pari talveakin tuona aikana ajellut, ja nyt taas.

 

Minkä merkkisiä Hotcarsin pakosarjat ovat?

Link to comment

Mulla oli melkein 7 vuotta kuplassa toi HC:n Hi Tuck ja oli kyl helskutin

hyvä setti. Pikkuista pintaruostetta oli, muttei mitään sen vakavempaa.

Ajoaika oli varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.

Anto ihan kivasti vastinetta rahoille...

Niin ja sopi järjettömän hyvin aika tontissa olevaan perään... = )

Link to comment

Tuollaisella Universal Pakosarjalla jota HC Myy ajettiin pallokeulalla 1.6 vakiokoneella yli 5 vuotta Kesät talvet kun porukoilla oli joskus sellainen. HC käärmeenpesät on Bugpackin valmistamia,nämäkin kyllä kestää enemmän kun vuoden,varmaan joku kolmisen vuotta,mutta eihän ne maksa kun alle satasen,niin kyllä siitä on vastinetta rahoille. Ruostuvat aika nopeasti pinnasta kun talvella ajaa varsinkin,ja kestoikä riiippuu myös mielestäni siitä roikkuuko siinä perässä painava vai kevyt vaimennin. Bugpackin pikkulaippainen toimii hyvin tuonne 1.8 litraiseen koneeseen asti kun on pikkuventtiilikannet.

Isovenaisiin laittaisin 38mm. ja "isoihin" koneisiin vieläkin isomman.

Mutta vakiokoneeseen tuo 35mm putkesta tehty ja siihen Turbo tai Hide out vaimennin maun mukaan sama pönttöhän tuo asettuu vain eri paikkaan on hiljainen. Ja jos jotain osaa itse tehdä niin ostaa tarvikevaimentimen litteän Simons 2" Hyvä ja läjän laippoja ja käyriä ja tekee itse. Monza putkisto ei mun mielestä ole mikään kovin järkevä eikä se ainakaan kuplassa ole mikään siististi asettuva. Johonkin lasikuituverraritms.ähtärivirityksiin ehkä. Yhdessä kuplassa on itsellä tuollainen ollut,mutta käyttökokemusta ei ole,nyt se on myyty.

Link to comment

Muistakaa että myytäessä noissa putkissa on ns. "varastomaali" joka on ihan syvältä. Se pitäisi saada pois mahdollisimman tarkkaan ja sitten joku oikea kuumaa kestävä maali päälle.

 

Jan

Link to comment

VHT 1500fahrenheit ainakin pysyy tuote on enemmänkin pinnoite joka pitää paistaa kiinni. Laitoin itse niin että suihkuttelin purkista aineet putkeen ja sitten kuumailmapuhallin puhaltamaan putkeen sisälle käyrä kerrallaan ja lopuksi vielä erikseen kollektoriin ja hyvin on pysynyt. Voi myös tehdä uunissa mutta kotijoukkojen komentaja voi tykätä huonoa jos paistelee putkia keittiössä

Link to comment
  • 1 month later...

Aihetta liipaten: onko mainittavaa haittaa siitä, jos kollektorilta eteenpäin on huomattavasti isompi putki pöntölle/-ille? Joku velho on nimittäin tehnyt sellaisen vaimenninhäsmäkän, jossa kollektorilaipan reikä on about 1 1/2 tuumaa, mut siitä lähtevä putki ainakin 2 tuumainen. Perässä on kaks läpivirtausvaimentajaa, nekin samaa luokkaa 2" tai enemmän.

 

Käyttäisin mielelläni nuo alkumutkat tuosta systeemistä siten, että siinä alussa olis tuo pyöreä läpivirtauspönttö, sit supiste ja sen perässä yks litteä turbo-kammiopönttö. Edellytyksenä vaan jonkun gurun lausunto siitä, ettei tuo alku jotenkin sekoita virtauksia. Lopussahan putken kai pitäisikin supistua, kun kaasujen lämmöt laskee ja tilavuus pienenee.

 

Millaista villaa muuten olette käyttäneet noissa läpivirtauspöntöissä, kestääkö ihan tavallinen karhuvilla, jos ei oo pönttö ihan kollektorissa kiinni vai pitääkö olla tulivillaa?

Link to comment

Martelius myy äänenvaimenninvillaa. Lasivilla ei kestä. Toinen vaihtoehto, osalle jo mopoajoilta tuttu aine, eli teräsvilla ei pala heti kättelyssä.

 

No noi hotkarssin sarjat niin ohuita, että mulla tosiaan kesti yhden kesän ja talven ja sitten alko vuotaa. Siitä lähtien olen tehnyt sarjat itte tuosta marteliuksen j-putkisarjasta. Työlästä, mutta saapahan mieleisensä.

Link to comment
Aihetta liipaten: onko mainittavaa haittaa siitä, jos kollektorilta eteenpäin on huomattavasti isompi putki pöntölle/-ille? ...kollektorilaipan reikä on about 1 1/2 tuumaa, mut siitä lähtevä putki ainakin 2 tuumainen ...alussa olis tuo pyöreä läpivirtauspönttö, sit supiste ja sen perässä yks litteä turbo-kammiopönttö ...Lopussahan putken kai pitäisikin supistua, kun kaasujen lämmöt laskee ja tilavuus pienenee.

 

Niin miten se olikaan, onko kenelläkään mitään aivastusta asiasta?

Link to comment
Guest Forsbacka
....Edellytyksenä vaan jonkun gurun lausunto siitä, ettei tuo alku jotenkin sekoita virtauksia. Lopussahan putken kai pitäisikin supistua, kun kaasujen lämmöt laskee ja tilavuus pienenee.

 

En todellakaan ole mikään guru, mutta eikös tuo ole enemmänkin niin, että lopussa voidaan käyttää ohuempaa putkea, ilman suurempaa haittaa, jos esim tilan ahtauden takia niin halutaan.

Virtausnopeuden pitämisestä samana putken alussa ja lopussa ei kai ole mitään iloa.

Link to comment

Kun pakokaasujen lämpö laskee pienenee myös tilavuus ja sen takia voidaan käyttää pienempää putkea loppupäässä, aivan oikein. Toi laipan kohdalla oleva supistus ei välttämättä ole huono asia.

 

Jos kollektorin kohdalla on oikeanmuotoinen supistus saadaan sillä aikaan parempi imu. Yleensä käärmeenpesissä on turhan lyhyt kollektori ja tolla saadaan kikkailtua sille vähän lisää pituutta, tai siis niin että se toimii pidemmän tavalla. Nyt täytyy vaan muistaa että läpivirtaus ja aikaansaatu imu eivät ole sama asia. Hyvä kollektori omaa sekä suuren virtauskyvyn että aikaansaa kivat imut toisiin putkin kun yhdestä menee kaasut ulos.

 

http://www.burnsstainless.com/MergeColl ... ctors.html

 

Tosta linkistä voi katsoa mallia minkä muotoinen sen laajennuksen olisi hyvä olla. Jos vaan laittaa isomman putken kiinni laippaan niin että tulee porrastus putkeen tulee ei toivottuja virtauksia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuo kuvassa oleva laipan jälkeinen putki ei oo kyl katioo nähnykään vaan siinä on pätkä suoraa ja sitten se laajenee käsittäkseni liian jyrkällä kartiolla isommaks.

 

Hitto saadaankohan myö Perrestä uus asiantuntija, joka tietää kaikesta kaiken ja kiertokangetkaan ei oo enään symmetrisiä? Mistähän kaikesta se osaa piirtää kuvan? :p

Link to comment

"Hitto saadaankohan myö Perrestä uus asiantuntija, joka tietää kaikesta kaiken ja kiertokangetkaan ei oo enään symmetrisiä? Mistähän kaikesta se osaa piirtää kuvan? :p"

 

Mä ymmärrän miksi raussi tuntee olonsa uhatuksi :p

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...