Jump to content

Latolöydöllä Urhoilemaan


Recommended Posts

Tilanahtauden aiheuttama ahdistus on ollut viime aikoina status tässä projektissa. Menopeli tehtiin aikoinaan Petterin nelkulle ja sillä laatikkoa nostettiin ylöspäin (nelkussa pakosarja lähtee kansista alaspäin). Nyt kun tiukkojen melurajojen takia luukku pitäisi olla käytännössä kiinni ja pakoputkistokin pitää sovittaa korilinjan sisäpuolelle, on imusarjan, pakosarjan ja pakosarjan rakentaminen osoittautunut erittäin hankalaksi.

post-102-13888362002664_thumb.jpg

 

Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hommasin projektiin kansiksi Oberschlachterin asiamieheltä BugPack:in S/E:et. http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Valinta kallistui kyseisiin kansiin vakiotyylisten kansien halkeamien aiheuttaman allergian takia. Ehkä pitkässä juoksussa näissä olisi paras vastine kohtuulliseen rahaan, aika näyttää…

Imusarjan rakentamien alkoi JaniM:ltä hankittujen imusarjan laippojen sovittamisella kansiin. Kannen kanavan muotoa en halunnut lähteä sorkkimaan, joten muokkaus tapahtui laipan puolelta. Tuosta olisi sitten paras päästä kartioputkella eteenpäin, mutta imuäänien hallinta luo haastetta ja rajoitteita.

post-102-13888362004202_thumb.jpg

 

Imusarjan suhteen ei kuitenkaan syntynyt mitään lopullista kuningasideaa, joten jätin sen hautumaan ja päätin rakentaa välillä pakosarjaa… Ajatus oli tehdä 4-1 ja 4-2-1 tyylinen pakosarja ja kokeilla kumpi soveltuisi paremmin radan kiertämiseen. Putkiston pituudet laskettiin PipeMax:illa ja lisäksi lisätietoa tuli udeltua muutamalta kokeneelta virittäjältä. 4-2-1 sarjan suhteen homma meni käytännössä heti puihin. Laskelmien mukaisilla ensiputken pituuksilla ei yksinkertaisesti saa vastakkaisen puolen putkia yhdistettyä… Oikeaoppisen kollektorin tekeminen 4-1 putkeen niin, että pakoputkisto pysyy korilinjojen sisällä on myös vähintään haastavaa. Jonkinlainen sidewinder voisi olla ratkaisu, mutta ei kyllä kovinkaan nopeasti syntyvä sellainen. Näiden ahdistuksien jälkeen päätin rakentaa ensimmäiseksi pakosarjaksi ”väärän mallisen” 4-2-1 pakosarjan Tutkijalta saatujen kokemustietojen rohkaisemana. Osaltaan tähän oli vaikuttamassa myös se seikka, että ensimmäinen imusarja tullee olemaan tilanahtaudesta johtuen saman tyylinen kuin mitä Tutkijalla on ollut käytössä tällaisen pakosarjan kanssa. Kemoran jälkeen on sitten toivottavasti omaa kokemusta sarjan toimivuudesta.

post-102-13888362004508_thumb.jpg

Link to comment

Tilanahtauden aiheuttama tuska jatkui pakoputkea suunnitellessa. Ajatuksena on käyttää pakoputkistossa yhtä isoa vaimenninta ja tehdä putkisto kerralla sellaiseksi, että sitä ei tarvitse olla enää sitten vähään aikaan väkästelemässä. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että vaimentimen on oltava laadukas ja suojaisessa paikassa. Itsellä on hyviä kokemuksia Apple Racingin vaimentimien kestävyydestä ja vaimennuskyvystä, joten sellainen tuli Mobitiveltä hankittua.

Vaimenninta tulis sovitettua moneen paikkaan ja lopulta totesin, että se sopii hyvin vain yhteen paikkaan...

post-102-13888362004775_thumb.jpg

 

Jotta vaimentimen sai tuohon paikkaan, piti puukkosahata, väkästää peltiä ja hitsata (sorge palavaa 2K maalia haistelemaan joutuneet tallikaverit...). Mutta kyllä se vaimennin sinne nyt sitten mahtuu korilinjojen sisäpuolelle ja on vielä oikeastaan kohtuu turvallisessa paikassa. Vielä pitää viimeistellä, maalata ja rakentaa uudestaan hanttarin penkin ja vöiden kiinnitykset + löytää sammuttajan telineelle uusi paikka. Välillä eteenpäin ja sitten taaksepäin, sitähän VW harrastus tahtoo usein olla :-)post-102-1388836200542_thumb.jpgpost-102-13888362005614_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Ei ollut aika kypsä pärinälle vielä tämän vuoden Kemorassa. Kiitokset kuitenkin Jannelle nopealla aikataululla tehdyistä koneistuksista ja erityisesti Ahkera-Matille talkootyöstä kokoonpanotyömaalla.

 

Tältä pakoputkisto näyttää valmiina:

post-102-13888362339866_thumb.jpg

Lopputulos on kohtuu hyvin sellainen kuin oli tällä kertaa tarkoituskin. Ensiöputket ovat muotoa myöten keskenään samanlaisia. Toisioputkienkin pituudet ovat mittalankaa apunakäyttäen tulkattuna keskenään ja ensiputkiin verrattuna saman pituiset. Toisioputkien muodot luonnollisesti on keskenään erilaiset ja sillä kollektori sojottaa hiukan kuskin puolelle. Ainut mittaheitto suunnitelmaan nähden tuli pakoputken alkuosuuden pituudessa, jotta tuli 10cm liikaa ennen putken laajenemista.

 

Paikalleen asennettuna putkisto näyttää tältä:

post-102-13888362340669_thumb.jpg

Onnenkantamoisena iso suodatin http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... category=2 mahtuu olemaan alkuperäisessa jalassa ja sen saa vieläpä vaihdettuakin. Öljyproppuunkin pääsee käsiksi :)

 

Pakoputkiston tiiveyden varmistin käyttämällä asennustahnaa kaikissa liitoksissa. Pakosarjan tiivareina päätin kokeilla Paruzzin HD-mallin tiivisteitä http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Ainakin noihin oli helppo suurentaa reikää.

post-102-13888362341049_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

OHO! Urhon Ajot on taassa tässä kuussa (21. päivä Jurvassa)! Kuinkas tässä taassa tulee kiire…

 

Syntyvää kiirettä pyrin helpottamaan jättämällä ruiskun väkästelyn myöhäisempään ajankohtaan ja turvautua tässä vaiheessa perinteisempään tekniikkaan.

 

Sytkäksi tuli lohkon luovuttaneesta koneesta wasserin kärjetön, joka tuli varustettua kuplan kannella, tulpanjohdoilla ja pyörijällä. Kuplan osat kun ovat halvempia :-)

 

Kaverilla oli nurkissa DRLA40 kaasarit ja niihin löytyi varaosat ja säätöosat Heikolan Mikalta. Imusarjoiksi tilasin Oberin asiamieheltä BugPack:in Street Eliminatoreille tarkoittamat imusarjat.

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Noiden imusarjojen laatu oli kyllä erittäin positiivinen yllätys. Pieni porttaus kannen päähän ja alipainereiät synkkamittaria varten ja ne sai pultata kiinni.

Vivuston rakensin Empin sarjasta joka on ensisijaisesti tarkoitettu webereille (ohjeet eivät muusta puhu).

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Sarjassa olevat läppäakseleille tulevat vivut olivat sen verran Dellortoihin väljät, että näin paremmaksi varmistaa ne hitsisaumalla Dellorton omaan jämptimpään prikkaan. Lisäksi päädyin suoristamaan poikkitangon (väistää vissiin orkkis puolaa) muokkaamalla kuskin puoleiseen kaasariin tulevaa levyä.

 

post-102-13888362457178_thumb.jpg

 

Jos tuon moottorin nyt vaikka saisi käymään, niin öljyn paineen ja lämmön tarkkaan mittaukseen tilasin asiamieheltä Autometerin öljynpaine ja lämpötila mittarit.

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Yleensä olen hiukan allerginen ”made in usa”- tuotteiden laadulle, mutta näistä mittareista on niin hyviä kokemuksia tarkkuudesta kuin luettavuudesta edellisestä rata-autosta, että tyylirikko oli hyväksyttävä. No, nämä päätyivät kuitenkin vähän piiloisampaan paikkaan kojelaudan alapuolelle…

 

post-102-13888362458556_thumb.jpg

 

Mittarien antureille ei löytynyt järkeviä paikkoja konehuoneesta, joten tein antureille öljynjäähdyttimeltä lähtevään letkuun oman jakotukin. Ulkoasu ei ole ihan show-priima, mutta toiminnan kannalta uskon ratkaisun olevan erittäin hyvä. Samaan tukkiin tuli asennettua ns. yläpaineanturi 1,6bar merkkivalolle. Jos tuo syttyy täydessä lennossa, niin moottorin sammuttamisella voi vielä pelastaa paljon vakio anturin 0,2bariin verrattuna.

 

post-102-13888362458904_thumb.jpg

Link to comment

Samalla tallilla majailevat VeeWeeäRrän ry -urhoilijat vihjaisivat, että yöllä ajettavissa urhoissa on taktiikan kannalta erittäin oleellista varustaa menopeli tehokkailla valonheittimillä edellä menevän ajokin hiilostamista silmällä pitäen...

 

Eihän siinä sitten auttanut muu kuin lähteä rakentamaan telinettä valonheittimelle. Onneksi Valtosen Petterin 'suurelta varastolta' löytyi urapuskin valoraudan aihioksi. Hiukan tuossa puskimessa oli puuhaa, koska ilmeisesti varastotilan säästämiseksi se oli väänetty kahdeksi palaksi :-)

 

Tältä valopatteri näyttää ennen autoon asennusta:

 

post-102-13888362465992_thumb.jpg

 

PS. Kiitokset Korpelalle puskimen puhaltamisesta. Lohduttavaa tietää, että on olemassa edes yksi homma, johon meidän tallilta löytyy ammattimies.

;-)

 

PPS. Koitas Petteri löytää takapuskurikin sieltä varastoltasi.

Link to comment

Ei ole montaa yötä enää kesän viimeiseen Urhoon... Suurimpina murheina on tiimiläisten työkiireiden lisäksi ollut öljynjäähdyttimiin tiivistynyt huono tuuri, jo kaksi varastossa ehjän statuksella ollutta öljynjäähdytintä on osoittautunut vuotaviksi :-/ Huomenna hakemaan viimeistä oljenkortta kaukovarastolta. Toivottavasti olisi ehjä ja pääsisi lauantaina kurvailemaan tankillisen pari, jotta saisi tämä topikin kuitata valmiiksi, eli latolöydöllä olisi Urhoiltu... Muuten joutuu pitämään topikkia auki vielä koko talven :-)

 

post-102-1388836250985_thumb.jpg

Link to comment

No, niin tänään vielä kello 14 kaikki näytti olevan hyvin. Kolmannen varastossa olleen öljynjäähdyttimen sai kuin saikin mahtumaan etuluukun alle siirtämällä tankkia taaksepäin, tekemällä bensan imuletkun nipoituksiin muutoksia ja epätoivon vimmalla etsimällä rautakaupasta vielä aamulla puuttuvia letkutuksen mahdollistavia muhveja. Ei vaan jaksa ymmärtää mikä peikko on selkään kiivennyt kun tämänkin kennon kanssa tulos oli sitten tämä...

 

post-102-13888362513411_thumb.jpg

Arvatkaapas ostanko seuraavaksi uuden kennon :-/

 

Mutta tänä iltana on klo 10 parempi onnisilla Urhoilijoilla lähtö käsillä Jurvassa, joten kaikki kynnelle kykenevät pohjanmaan ilmaharrastajat paikalle ihmettelemään loistavaa menoa mutkaradalla!

Link to comment
  • 1 month later...

Tuli tyhjättyä kamerasta kuvia, joten päivitetäänpä projektikertomusta taassa välillä.

 

Öljynjäähdyttäjäksi löytyi kotimaasta kohtuu rahaan Setrabin 925 kenno lähinnä ilmeisesti Legends osiin keskittyneestä RacinGPalvelu -nimisestä yrityksestä. Kennon strategiset mitat ovat leveys 405mm, korkeus 194mm ja paksuus 50mm. Eli lievästi pienempi kuin viimeinen yritys Jurvan urhon aattona :-)

 

Ilmanohjaimien rakentamista kennolle:

post-102-13888362677806_thumb.jpg

 

Paketti valmiina:

post-102-13888362678848_thumb.jpg

 

 

Vaikka öljynjäähdyttimen vuoto-ongelmat loppuivat, eivät loppuneet öljyvuodot. Kaasareita synkatessa kiinnitin huomiota venttiilikopasta tihkuvaan öljyyn. Piti kyllä muutamaan kertaan hieroa silmiä, ennen kuin uskoin mistä öljy tuli... Pistehitsistä, jolla on kiinni kopan sisällä oleva tiivisteen tuki!!! Eihän tuolle voinut enää kuin nauraa :-)

 

BugPack aihiosta rakennettu öljynpitävä venttiilikoppa:

post-102-13888362679256_thumb.jpg

 

Jos tuosta vuodosta pitää jotain hyvää keksiä, niin sitä korjatessa tuli huomattua, että Empiläisille 1.25 vippasille oli tullut jo tunti täyteen ja niillä sai heittää vesilintua. Samalla näin viisaimmaksi nostaa poranterinä toimineet Empin Cromoly tönärit hyllyyn...

Link to comment

Sitten voidaankin siirtyä talvihuoltoon. Hiukan ehdin jo huolestua, että tulisi tänä kesänä ei menisi mitään rikki moottoriradalla... Ja sehän taasen tulkitaan tietyissä piireissä yrityksen puutteena :-)

 

No, ei kuitenkaan. Nyt meikäläinenkin sitten kuuluu siihen porukkaan, jolta on kuplasta irronnut vauhtipyörä. Tai, no eihän tuo ihan irti ollut, koska roikkui vielä kahden pultin varassa. Katkenneiden pulttien kannat sitten runoivat kolmilapaisen GeneBergin kytkinlevyn kohtuu valmiin näköiseksi ja nyt meitsi ei sitten enää kuulu siihen kerhoon, jotka omistavat GeneBerg osia :-/

 

Mistä muuten kuplaan saa laadukkaita 200mm kytkinlevyjä? HooCeella oli kataloogissa Kennedy, mutta saldo näyttää nollaa ja muilta luotettavilta suomalaisilta toimittajilta en tähän käyttöön sopivaa laadukasta levyä löytänyt.

 

post-102-13888362679499_thumb.jpg

 

 

Konetta purkiessa tuli kiinnitettyä huomiota erittäin hyvin öljyssä kylpeviin männäntappeihin ja kiertokangen päällä olevaan öljyyn. Näyttää siis vahvasti siltä, että ainakin öljyruiskutus toimii.

 

post-102-13888362680434_thumb.jpg

 

post-102-13888362680715_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Joulukuvien alta kamerasta pelastettuja projektikuvia…

 

Syksyllä Jurvan testissä murhetta tuottanut auton pohjaaminen jarrutuksissa ja kovempivauhtisissa vasureissa näytti johtuneen pakoputken loppupätkästä, joka tuli ulos hanttarin oven alta heti akselivälin puolivälin takapuolelta. Tuohon kohtaan oli käytännössä mahdotonta kaivaa minkäänlaista tunnelia putkelle helmaa katkaisematta, joten päätin muuttaa putkiston kiertämään takaisin ja tulemaan ulos takalokarin etupuolelta. Melumittauksen tulos oli viime kesänä sen verran tiukka alitus, että lisäsin toisen pienen pöntönkin putkistoon ja hajottajan putken päähän.

post-102-13888362905209_thumb.jpg

 

Jos sää on kesällä 2011 Urho –tapahtumissa yhtä kostea kuin menneenä kesänä, ei urhomme yksipyyhin järjestelmämme paljoa auttaisi. Ylimääräisiä splitin pyyhkimiä ei ollut tähän projektiin uhrata ja uudempien pyyhin mekanismit ovat liian kapeita (sulkien nivelpisteet lähempänä toisiaan kuin splitissä).

 

Tarkoitus oli tehdä kahdesta koneistosta levittämällä yksi sopiva, mutta sitten Jali kiikutti minulle 1303 möhkön mekanismin ja sehän onkin leveämpi kuin missään kuplassa. Kavennuksen pystyi vielä tekemään siitä kohtaa, mistä mekanismi on taitettu kompensoimaan möhkön tuulilasin kaarevuutta. Eli pala kakkua…

 

Pyyhkijän varsien lyhentäminen olikin sitten haastavampi homma. Yritin saada varsien liikeradat toimimaan Motonetin kuplan 290mm pitkillä pyyhkijänsulilla ilman suurempaa onnistumista. Paruzzilta onneksi löytyi 260mm pitkät sulat http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= ja niillä sai möhkön pyyhkijän varsia lyhentämällä ja taivuttamalla toteutettua liikeradat, joilla pyyhintäalue on ihan kohtuu hyvä.

 

Tyyliikkäiksi noita ei toki voi kehua, mutta ainakin hyvin ne ovat pyyhkineen vaativissa sadesimulaatioissa :)

post-102-13888362906491_thumb.jpg

post-102-13888362906869_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Pakkaset lauhtuu, joten kohta on jälleen ratakausi käsillä. Viime kesän tuskasta opittuna aikataulutettiin kalusto valmistumaan maaliskuun loppuun mennessä ja tulille syttymisen hetkeksi viikko 9 (talviloma). Ja kuinka ollakaan, tuntuu tulevan kiire :-)

 

Moottorissa suurinta tuskaa aiheutti vauhtipyörän irtoamisen jälkien korjailu ja huoli siitä kuinka samalta oireelta välttyy jatkossa. Kampiakseli vaihtui suosiolla toiseen yksilöön, vauhtiksen molemmat pinnat oikaistiin ja lisäkiinnityksiksi tuli kolme 6mm halkaisijaista pitkää tappia. Tappeja suurempana parannuksena pidin kuitenkin siirtymistä nelkun alkuperäistyylisiin isolaippaisiin vauhtiksen pultteihin edellisen yrityksen kuusiokoloista. Se, että pulttien kanta painaa laajemmalta alalta vaikuttaa mutuna pienen alan kovempa pintapainetta paremmalta jutulta tässä tapauksessa… Ilmeisesti ei ole ihan selkeä juttu, koska volkkarinkin pultit eroavat wasserin ja nelkun välillä.

post-102-13888363030265_thumb.jpg

Kiitokset vielä kampiakselin hionnasta, vauhtiksen sorvauksesta ja paketin tasapainoituksesta Jannelle. Eipä tule mieleen toista moottorikoneistamoa, jossa homma on mennyt sovitusti vielä kolmannellakin asiointi kerralla. Eli lämpimästi suositan Tampereen seudun harrastajia ajelemaan Orivedelle silloin kuin koneistuspalvelua ilmavolkkariin tarvitsee!

 

Toinen viime kesän murhe moottorissa oli 1.25 keinujen lyhyeksi jäänyt elinkaari. CB:ltä saisi ilmeisesti laadukkaampaa vakiotyylistä 1.25 kiikkua, mutta päädyin vaihtamaan nokan vakio kiikuille soveltuvaksi. Valinta oli todella eksoottinen, W-125 ;-) Nostimiksi meni hyllystä uudet CB:n kaksiosaiset 30mm lautasella olevat ”lightway racing”. Nähtäväksi jää kuinka nuo parina pärjää. Tarkoitus on kuitenkin käyttää orkkis työntötankoja ja venttiilien jousien seetipaine on 40kg pinnassa ja 11,5mm nostolla noin 85kg, joten vallan kauhean rajusta ja kuluttavasta kombosta ei pitäisi olla kyse.

post-102-13888363031461_thumb.jpg

 

Muuten lohkon sisuskalut säilyvät entisellään ja Petterin hyvien ohjeiden avulla virranjakajakin säilyi viime kesän säädöissä.

post-102-13888363031913_thumb.jpg

Link to comment

Sain Pekan vakkari koneistajalleen viemään kuormaan uudet sylinteriputkeni muokattavaksi oxy soveltuviksi ja noilla uusilla putkilla moottorin kasaaminen kävikin helposti. Kaikki putket olivat tönärillä mitaten ja tulkaten saman pituisia ja asennuksen jälkeen dekki asettui kaikissa 1,1 milliin. Edellistä missälien karvarallivoortti pajalla sorvattua putkisarjaa sai paritta pitkään ja hartaasti ohivuotojen pelossa :-/ Oppia ikä kaikki…

post-102-13888363032245_thumb.jpg

 

Vauhtipyörän tuhoaman 3 lapaisen Bergin sintterin tilalle tuli lopulta 6 lapainen Latest Rage:n levy. Puulaaki on minulle entuudestaan ihan outo, mutta ainakin hypistelemällä arvioiden levy vaikuttaa ladukkaalta. Tuon 6 lpaisen pitäisi olla hiukan hellempi voimansiirrolle, mutta luistamista ei tarvitse pelätä, koska paineasetelma vaihtui samalla stage1:stä stage2:een.

post-102-13888363032976_thumb.jpg

 

Venttiilikoneistoja ja muutamaa pienempää osuutta lukuun ottamatta moottori alkaa olemaan kasassa ja usko viikolla 9 tapahtuvaan starttiin on vielä vahva. Kop-kop…

post-102-13888363033202_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Venttiilikoneiston kasaaminen alkoi olemaan itsestä kiinni postin kiikutettua alta viikossa tilauksesta porshaan säätöruuvit Saksan maalta.

post-102-1388836304653_thumb.jpg

Venttiilikoneiston tarkin työvaihe oli Hoover modauksen vaatiman öljyuran kaivaminen kiikun öljykanavien välille. Pienellä timanttilaikalla homma onnistui kuitenkin erittäin joutuisasti edelliseen kertaan verrattuna. Keinun kärjestä kiinnitysruuvin tassun puolelta hioin ainetta pois noin 1,5mm ja ”väljensin” kierrettä öljykanavalle asti. Öljyllä ja paineilmalla tehtyjen testien perusteella voitelu tuntui pelaavan suunnitellusti.

post-102-13888363047848_thumb.jpg

Aikani keinuja sekoiteltuani sain ne shimmattua siten, että kaikista löytyy rakotulkilla välystä 0,1mm liuskan verran, mutta mistään ei 0,2mm liuskan verran. Tuolla välyksellä tuntuivat liikkuvan ilman minkäänlaista merkkiä kanituksesta ja painevoideltuna luulisi toiminnan vain paranevan. Lisäksi pyrin säätämään tassut mahdollisuuksien mukaan saman keskeiseksi venttiilin varren kanssa.

Geometriaa lähdin hakemaan sillä ajatuksella, että säätöruuvi mahdollisimman sisään ja jos mahdollista, niin työntankojen pituus tulisi säilyä vakiona. Säädin säätöruuvin siten, että sitä voisi säätää ulospäin kierroksen ja lähdin hakemaan vakio tönäreillä sopivaa shimmin vahvuutta nokkapukkien alle. Totesin, että millin shimmillä ollaan hienosti hakemallani ruuvin säätöalueella. Viimeisessä mittauksessa säätöruuvi ja venttiilin varsi asettuivat samaan linjaa noin 7mm nostolla, joten vakio tönärin pituus riittää hienosti tähän rakennelmaan.

post-102-1388836304819_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Savut otettiin koneesta suunnitellusti viime viikolla ja tänään oli vuorossa ulos siirtäminen ja nokan sisäänajo. Enpä jaksa edes muistaa koska olisin viimeksi saanut ilmajäähyn käymään jo lumiseen aikaan...

post-102-13888363091795_thumb.jpg

 

Nokan sisäänajo meni murheitta, vartin 3200rpm käytön jälkeen öljyn lämmöt oli 95 asteen seudulla ja paine 4,5bar paikkeilla. Tyhjäkäynnilläkin oli toisen vartin käytön jälkeen kuumilla öljyillä 1,5bar, joten pumpun tuotto tuntuu riittävältä modauksille.

 

Moottorille tehty jäähdytysilmakanavakin tuntui toimivalta ihan A4 paperilla kokeiltuna. Paperi imeytyi varsin tiukasti kiinni nacaan, joten moottori selvästi osasi imeä jäähdytysilmaa uudesta kanavasta :-)

post-102-13888363093858_thumb.jpg

post-102-13888363094337_thumb.jpg

 

Sisäänajon jälkeen piti ajaa testikierroskin :-)

http://www.youtube.com/watch?v=vuFPn8q2D54

 

Tallissa tuli huomattua pieni öljyvuoto laatikon peruutusvalon kytkimellä, joten ihan pelkkää rajatonta riemua ruuvaaminen ei kuitenkaan ollut tänäänkään...

Link to comment
  • 5 weeks later...

Jees, viimeiset viritelmät ovat liittyneet jäähdyttelyyn. Konehuoneen kuumankiertoa on yritetty hillitä pellittämällä konehuone mahdollisimman tiiviiksi, vaihdelaatikolle on väkästelty jäähdytystä ja öljynjäähdyttimen ilmanoton tehostamiselle on mietitty ideoita valmiiksi siltä varalta, että tarvetta koeajoissa ilmenee.

 

Laatikolle oli ilman tuonti helppoa alkuperäisen huoltoluukun kohdalta. Luukun alla on vielä pätkä putkea, joka johtaa ilman laatikon päällä olevaan huuvaan.

post-102-13888363160424_thumb.jpg

 

Se kuinka tuo laatikon jäähdytys vaikuttaa on tietenkin jonkinlainen arvoitus. Datan keräämiseksi ostettiin Ooberin asiamieheltä Autometerin lämpömittari ja asennettiin sen anturi laatikon öljyn tyhjennystulppaan. Normaalisti tuo paika olisi ehkä hiukan arka, mutta tässä tapauksessa laatikon nosto ja aisoihin kiinnitettävä alumiinsuoja toimivat anturin henkivakuutuksena.

post-102-13888363161749_thumb.jpg

 

Lokarien ja muun sälän kiinni ruuvamisen jälkeen urho olikin valmis vietäväksi varastolatoon odottamaan aikataulujen natsaamista ja testiretkeä Botniaringille. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kaikki suunniteltu tuli tehtyä talven aikana, mutta koeajollahan se harhakuva voi haihtua äkkiäkin...

post-102-13888363162105_thumb.jpg

 

EDIT: Takapuskuri ostettu

Link to comment
  • 2 months later...

No-niin! Menneenä viikonloppuna Urhoiltiin ja nähtiin ruutulippu, joten voidaan julistaa tämä projekti valmiiksi. Kiitokset tarinaa seuranneille! Seuraavaksi voisi reenata vaikkapa liikkuvan auton valokuvaamista :-)

 

post-102-13888363444259_thumb.jpg

Link to comment
  • 6 years later...

Joutessani (flunssasta kärsiessä) keräilin talteen Urhoilu harrastukseen littyneitä kuvia ja koostin jonkinlaisen pitkäveteisen kuvatarinan tästä autosta.

 

Paljonhan tuo parka oli jo kärsinyt ennen minulle tuloa, joten on varmaan yksi Suomen rääkätyimmistä yksilöistä :)

 

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...