Jump to content

Linda, eli -72 pallis.


Guest MillaI

Recommended Posts

Linda tuli taloon aika lailla vuosi sitten.

Sen piti alunperin olla eilen katsastettu yksilö.

Kun hain sen niin se jäi matkalle. Pienen kaupungin korjaamolla sit selvis millainen pommi kys auto on.

Ilman jarruja olin körötelly yli 100km.

Auto oli siis TAYSIN ruosteinen paska.

Tein valituksen Akelle, koska se oli katsastettu ja siitä tulikin sitten isompi tarina.

 

Lindassa oli alunperin ruma lasikuitukorotus katolla. Purin katon ja sisustan pois ja sit myös ihan kaiken muunkin kun kauheus selvisi. Alunperin piti siis vaan verhoilla...

 

Nyt on kaikki purettavat pellit purettu ja osa jo hitsattu kasaan. Kaikki lattiapalkit on vaihdettu, osa lattiasta, vaijerien putket, ilma putket, lokarit, katto, akun pohja, ohjaamon lattia on vielä kiinni hitsaamatta.

 

Tänään sain jonkun ihme innostuksen ja sain takaosan toisen lattialevyn paikoilleen hitsattua ja toisen sain valmisteltua niin että voin sen luultavasti tiistaina hitsata kiinni.

Sitten yritän viikonlopun aikana saada katon hitsattua ja kylkeen muutaman pellin.

 

Tavoite olis että ens kesänä pääsis Lindalla reissuun ihan ranskaan asti.

Alkuperäinen tavoite oli tänä syksynä Sveitsiin isoon VW bussitapaamiseen, joka on vain 7 vuoden välein...

Ehkä vuonna 2016.

 

Laitan myöhemmin kuvia urakasta, yhdistyksen sivuilla niitä jo on.

Link to comment

Tein valituksen Akelle, koska se oli katsastettu ja siitä tulikin sitten isompi tarina.

 

No kerro ihmeessä lisää nimittäin tälläistä harvemmin kuulee. Lähinnä että oliko auto oikeasti siinä kunnossa että sitä ei missään nimessä olisi pitänyt päästää läpi.

Link to comment

Siis Linda oli ostaessa eilen katsastettu.

 

Se jäi tien päälle koska se ei ladannu akkua. En kyllä muista et valokaan olis palanu.

No sit myähemmin selvis et se oli ihan mätä, kuskin kohdalta jalat olis menny läpi ja maa pilkotti. Helmoja ei melkein edes ollu, ne oli vaan kitillä kasassa. Melkein kaikista poikkipalkeista oli päät ruostunu pois, eli ei ollu enää helmassa kiinni. Jarruja ei käytänössä ollu ollenkaan, mulla oli navigaattori mukana ja sen avulla ennakoin pysähdykset. Renkaat oli vuodelta -85, mutta katsastaja väitti et ne oli vaihdettu katsastuksen jälkeen. Turvavyöt jäi käteen.

 

Sit päätin et otan Akeen yhteyden koska halusin OIKEUTTA!

Aken teki sitten raportin jälkeen huomautuksen katsastuskonttorille.

Mä raportin valmistuttua tein valituksen katsastuskonttoriin ja sit alettiin vääntää kättä summasta.

Aikamme tapeltua (he aloittivat 300€:sta ja mä ihan päästä keksitystä summasta joka taisi olla joku 6000-7000.

Sit kun ei päästy yhteis ymmärrykseen, niin oli aikansa hiljaista katsastajan suunnasta. Jonkin ajan kuluttua tän katsastusketjun tj soitti mulle ja pyysi anteeksi että he ovat kusettanu mua. Suostui maksaa mulle sen hetkisen hintani ja pyysi allekirjoituksen että en vaadi heiltä enää mitää. Sit tää tj vielä sanoi et se henkilö joka tinki heillä hintaa ei enää ole heillä töissä.. Ja kertoi että aloittavat tutkimaan että onko kuinkakin yleistä heillä tollanen diili autokauppiaiden kanssa.

 

Mulla ei sit ole mitään tietoa et tutkiko he oikeesti, mut ei mua haittaa. Sain melkein kokonaan auton hinnan takas. Olisin voinu purkaa kaupan myyjän kanssa, mut en enää halunnu kun olin jo niin kiintynyt neitiin.

 

Tämä kyseinen katsastuskonttori ei ole eteläsuomessa. Nimeä en viitti kertoa.

 

Nii ja jos joku ihmettelee et miksi ostin ruosteisen paskan, niin tuo oli mun elämäni eka autokauppa ja mä VAAN HALUSIN PALLIKSEN!

Nyt tiedän enemmän, jopa mun 5v. tytär tietää et millaista autoa EI KANNATA ostaa jos on järkevä. Mut milloin sitä on jos haluaa jotain.

Link to comment

Nyt on takaosan lattia kiinni.

Ehkä jopa vähän ylihitsasin, eipähän kolise eikä tuu tuuli sisään...

Mikä on tehoikkain kone hitsisaumojen siistimiseen?

Jos ei siistimisen jälkeen enää halua tasoitella, niin mikä aine on paras ruostesuoja, joku sellainen minkä ammattimaalaamot hyväksyy pohjalle?

Mikä siis on tököttien järjestys kun on auto pellillä, siis hiottu, maalaamaton?

Mitä ekaksi?

Link to comment

hieno topikki!

 

varsinkin perustelut

Nii ja jos joku ihmettelee et miksi ostin ruosteisen paskan, niin tuo oli mun elämäni eka autokauppa ja mä VAAN HALUSIN PALLIKSEN!

 

itsellä ei olis varmaan tullut mieleenkään valittaa, olisin vaan nieleskellyt sylkeä, hienoa toimintaa Milla, mutta laitas kuvia Lindasta kunhan kerkeet?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Peekele!

Oli tarkoitus heti aamutuimaan nopeaan irroittaa Lindan akselista muutama juttu ja sit nopsaa kiinnittää ne "uuteen" akseliin ja viedä koko kasa hiekkapuhallukseen.

ENpä vieny kun en saa yhden yhtä osaa irti.

Miten ihmeessä saa irti ne kaksi jotka lähtee akselista ja joiden päässä on pallonivelet? Miten saan irti sen keskellä akselia olevan ohjaukseen liittyvät tangot?

En saanu edes sitä jotain vakaintankoa irti.

ÄRRGH!

Tuli Kyöstin autotallia ja nosturia ikävä kun en saa voimaa vääntöön, koska auto on melkein maassa kiinni.

 

Nyt pitää marssia kaasukauppaankin kun hitsikoneesta loppui kaasu.

Onneksi ei loppunu huomenna...

Link to comment

Otetaanpa pari kuvaa avuksi:

T2-05-P26-1.jpg

 

T2-05-P26-2.jpg

 

Miten ihmeessä saa irti ne kaksi jotka lähtee akselista ja joiden päässä on pallonivelet?

 

Eli alemmassa kuvassa numero 15 osoittaa tuohon tukivarren tiivisteeseen, eli tukivarsia olet ilmiesesti irroittamassa. Niissä päissä pitäisi olla molemmissa tukivarsissa ylemmän kuvan numerot 14 ja 15. Eli ensin tuo mutteri auki ja sitten kuusiokolopultti pois. Sen jälkeenhkän tukivarsien pitäisi tulla ulos, edellyttäen tietenkin että raidetanko on irti. Vetää tukivarsia vain suoraan ulospäin.

 

En saanu edes sitä jotain vakaintankoa irti.

 

Eli alemmassa kuvassa, numero 42 on niitä kumeja ja clipsuja. Klipsut kun katkoo niin saa irti. Voi saada ehjänäkin pois jos eivät ole pahasti ruostuneet, mutta nuo ei mahdottomia maksa, niin voi harkita uudenkin laittamista.

Link to comment

Kiitos!

Mä en tajunnu et tuo on kuusiokolopultti. Ihmettelin vaan et onpa outo et mitään ei irtoa kun mutterin ottaa pois.

 

Päiväkahvien jälkeen takas talliin, vähän viisaampana.

Hiekkapuhallukseen en kyl enää tällä viikolla kerkeä.

Link to comment

Nyt on akseli hiekkapuhalluksessa, sinkityksessä ja jauhemaalauksessa. Lupasi asevelihintaan! ;D

 

Takalattia on kasassa ja suurin osa jarrujen kamoista hankittu.

Just selailin JustKampersin sivuja ja tajusin et multa ei puutu paljoa mitää?

Ei hirveesti tullu osia esiin joita TIETÄISIN tarvitsevani.

Tietty vaijerit puuttuu (matkamittarinvaijerin ostin tänään, koska jarrut kasaan jo ens viikolla eteen) ja takajarruista muutama osa.

Lajittelin jo ostetut valmiit osat ja niitä on aika paljon, osan olin jo unhtanut ostaneeni koska ostin ne jo silloin kun en vielä tiennyt tuota purkavani.

Ovien, ikkunoiden ja luukkujen tiivisteet odottaa, samoin kuin uudet pissipojan pissijät, ovien ja luukkujen vetimien tiivisteet, lamput, kasa uusia muttereita ja ruuveja.

 

Ei malttais odottaa että pääsis jo kasaamaan Lindaa.

Kolme automaalamoa jo odottaa Lindasta kuvia ja kun neiti on hitsattu, niin lähetän jokaiseen ja pyydän (noin) tarjouksen. Alin voittakoon!

 

Ylimääräisiä pallokeulan ikkunoitakin löytyy, jos joku tarttee. P

itäis vaan jaksaa tehdä invertaario niistä ja päättää että pidänkö itse uudet vai alkuperäiset.

Link to comment
Guest Toheltaja

Sähkö vai kuumasinkissä? En o kyl koskaan kuullu et kukaan ottais tommosta akselia sähkö, tai kuumasinkkiin, ellei ole sisältä kaikki vaseliinit saatu ulos. Ja kuumasinkin päälle ei ainakaan miun tietojen mukaan saa pulverimaalattua, ei ilmeisesti pysy kunnolla koska kuumasinkki on pinnaltaan pehmeää... Sähkösinkin jälkeen taas osa on matattava (jolloin periaatteessa sähkösinkitys lähtee pois) että maali siinä pysyy

Link to comment

Se on joku jauhe- vai oliko se pulverisinkki?

Akselissa on olat kiinni ja vanhat tiivisteet, joten sisään ei pääse mitää.

Myös vanhat pallonivelet on paikoillaan jotta sinne niiden alle ei pääse maalia eikä sinkkiä.

Katsotaan mitä uunista tulee ens viikolla.

Link to comment

Jännityksellä sit odotan mitä tulee.

Tiivisteet saakin sulaa pois koska uudet olen tilannu.

Jos menee pilalle, niin ei voi kun ostaa uuden.

Työn vastaanottanut mies kyllä väitti että on tehny ennenkin akseleita.

Link to comment
  • 2 weeks later...

No dii.

Vanha akseli on irti ja uutta olen alkanut kokoamaan.

Vähän vaikee oli saada vanha alas, joutui vähän käyttää voimia (lekaa).

Onneksi ei pahempaa ruosteyllätystä löytyny.

post-3756-13888361505477_thumb.jpg

post-3756-13888361506186_thumb.jpg

post-3756-13888361506867_thumb.jpg

Link to comment

Sit kyssäri.

Miten saan tuon (niitä olis kaksi ängettävää) renkulan tuonne reikään, kun on niin tiukka?

Auttaisko föönaus, eli hönötys, eli kuumennus?

Työntämällä en saanu.

post-3756-13888361507297_thumb.jpg

post-3756-13888361507859_thumb.jpg

Link to comment

Jos uusi holkki on mitoillaan, niin laitapa paskastimeen yön yli.

 

Juuri laitoin nos-holkin junakeulan apusimpukkaan, ja se meni helposti kylmentämättä ihan lyömällä, vanhaa holkkia vasten. Voihan sen vetää myös vaikka sopivalla ruuvilla + prikoilla sisään.

 

Sitten kun olet saanut holkin sisään, ei tappi sovikaan, vaan se pitää kalvaimella työstää oikeaan kokoon. Tosin jotkut brassiholkit voi olla työstetty valmiiksi?

 

Katso vielä, että laitat holkit oikein päin, rasvakolo sisäänpäin.

Link to comment

Alon tossa miettii et mulle on varmaan myyty väärä osa, koska tuo uusi renkula on messingin värinen ja siinä ei ole mitää rasvakoloa, vaan urat sisäpuolella ja se on melkein 2mm isompi kuin reikä johon se pitäis änkeä.

Ei taida onnistua vaik olis pakkasessa parikin päivää.

Link to comment
Guest Toheltaja

siinä pitäiskin olla rasvaurat sitäpuolella ristiin, koska rasva vedetään noiden kahden holkin väliin putken keskelle. Tosin ei se mene mitenkään paikoilleen jos ahistusta on enemmän ku pari kymppiä... Eli sulla on väärä osa kourassa :(

Link to comment

Uusi osa tilattu ja toivottavasti kotiutuu ennen viikonloppua.

Jos joku arvaa mihin tuo liian iso sopii ja on tarvetta sille, niin saa sen. Yritän ottaa kuvan siitä myöhemmin.

 

Jarrun osia (tehostin ja pääsylinteri) putsailen keittiössä perheen kiusaksi ja kojelauta on olohuoneen lattialla koottavana (vähän etuajassa).

Kellarissa on sisustuspaneelien työmaa... Penkkien verhoilujen ompelemisen taidan ulkoistaa Tapiolan verhoomoon, mut asennen ne sit itse.

Ei autoa ole siis edes hitsattu loppuun, saatikka maalattu, mut nuo kaikki hommat on sit tehty alta pois kun asentamisen aika koittaa.

Link to comment
Guest Toheltaja

selviskö sulle et mikä tuo akselin pintakäsittely loppupeleissä oli? ei näytä ihan juuri pulverimaalatultakaan kuvassa... Enemmänkin vaikuttais kiillon puolesta himmeeltä uretaanilta

Link to comment

Kyllä tuo on jauhemaalattu.

Kuvassa aurinko hienosti korostaa pölyistä pintaa.

Kun akseli maalattiin olkineen (en tiedä onko olka oikea nimi, mut sillä mä noita osia kutsun), niin sieltä tosiaa vähän tuli rasvaa ulos ja se irrotti parista olasta pieniltä osin maalin irti. Maalaaja lupasi sen korjata jos haluan, mutta taidan paikata sen itse. Ei se mua oikeesti olis haitannu, koska jo pienillä vioilla tuo maalattu on miljoona kertaa parempi kuin alkuperäinen. Myös yksi reikä löytyi tollasesta ylemmästä osasta, mutta senkin meinaan hioa ja hitsata ja maalata itse kuntoon.

 

Olissa on uudet pallonivelet kiinni. Taidan laittaa kaikki romppeet kiinni vasta sit kun akseli on autossa kiinni, koska akseli yksin painaa mijoona.

Hioin ja maalasin myös ne osat joihin jarrulevy kiinnitetään. Hienot mustat on nekin nyt. Voiko jarrulevyä mitenkään hienontaa?

Tiedän et sitä itse levyä, joka on palojen välissä, ei saa maalata, mut ei kait muiden osian maalaus haittaa?

Link to comment

Mä kun tossa kävin vähän hiomassa Lindan pohjaa siistimmäksi niin aloin miettii tota maalausta.

Mietin et jos maalaisinkin ton pohjan itse vaikka ihan vaan pensselillä tai/ja telalla? En kuitenkaan meinaa mitää näyttelyautoa tehdä, vaan meinaan iskee kunnon kerroksen massaakin. Ja tarkoitus on siis vaan matkustella 5 henkisen perheen kanssa.

Onko ihan idiootti ajatus säästää tolla tavoin?

Ajattelin velä et sitä mukaan kun yksi osio on kunnossa, niin heti maalaisin. Siis että en tekis sitä sit kaikkea kerralla.

Se on ehkä tyhmää?

Link to comment
Guest Toheltaja

jarrulevyt voi hioa ihan santapaperilla, ja joskus oon kevyesti hiekkapuhaltanutkin ne jos ovat olleet rokkoset. Hetken aikaa kestää ennenku kuluvat taas kiiltäväks, mutta ompahan karheessa pitoa ;)

Link to comment

Siitä paksusta massasta ei välttämättä saada selaista etua mitä alkuun toivoo/ajattelee.

 

Tärkein ensin puhdas pelti, siis kirkas pelti ja sen päälle kunnon maali ja sen voi hoitaa vaikka sillä telalla/pensselillä. Pitää kuitenkin muistaa ettei esim 2-komponenttinen epoksimaali ole terveellistä hengittää jos auton alla konttailee ja ilmanvaihto on mitä on. Tämän pohjamaalin päälle sitten pintamaali oli massaa tai ei päällimmäisenä. Sentin paksuinen massa ei ole korvike puutuvalle pintavärille tai alle jääneen ruosteen ikuinen pysäyttäjä.

 

Toki huomattavasti tyhjää parempi.

Link to comment

Miten jos vetelis inerttaa tai jotain vastaavaa metalliteollisuuden käyttämää pohjamaalia sitä mukaa kun tulee valmista mestaa. Lopuksi jokin pintamaali sit yhel kertaa? Ei ainakaan pääsis ruoste iskemään.

Link to comment
Guest Toheltaja

joissain rautakaupoissa saattaa olla, mutta yleisesti teollisuusmaaliliikkeissä. Teknos Inerta 5 primer liene tutumpi nimike (tarvitsee myös kovetteen - inerta 5 hardener - ja ohenteen - teknosolv 9506). Itse olen kitannut aina inertan päälle koska monissakaan kiteissä ei ole ruostesuojaominaisuuksia ja korkkaavat pellistä jossain vaiheessa. Ikinä ei ole tarvinnut tuota tyyliä katua, ja about 10 autoa on tehty kokonaan noin, puhtaalta pelliltä, vanhin kittaus/malaus vuodelta -95 ja edelleen maaliltaan priima.

 

Tosin tästä on sitten tasan miljoona koulukuntaa:

1.yksi koulukunta kittaa puhtaalle pellille...

2.toinen koulukunta kittaa pohjamaalin päälle, vetää siihen toisen kerroksen pohjamaalia ennen pintamaalia...

3.kolmas koulukunta vetää pellin päälle epoksin, sitten kittaa, vetää toisen epoksin jonka päälle pohjamaali...

 

Kaikki kitit ja pohjamaalit ei välttämättä sitten toimi keskenään. Inertan kanssa en o vielä törmänny sellaiseen kittiin mikä ei toimisi. Epoksin kanssa saapi olla tarkkana, että se on takuulla kuivaa, mielellään viikko pari ennen kittausta, muuten voipi haihtuvat liukkarit pehmentää kitin. Tätä ovat useat kironneet...

 

tekninen tiedote http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... penElement

 

suosittelen suojalaseja, sekä automaalaukseen tarkoitettua hengityssuojainta, varsinkin jos penslaat ja alakautta... Kunnollinen tuuletus myös hoidettava, mitkä vaan puhaltimet käy tässä tilanteessa, pienet roskat ei liene haittaa alustassa, kunhan ensin siivoaa maalaustilan huolella. Sitten maalauksen jälkeen vaikka tuommoinen 5kW lämpöpuhallin puhaltamaan eestä taakke tai toisinpäin, ja vetää pahvit tms tohon auton sivuille, tehden siitä "tuulitunnelin" Tuolla saat sen aika kivasti kuivaks, kun hiljalleen annat puhaltaa päivänkin. Näillä keleillä esim ulkona / kylmissä tiloissa maalattuna inerta saattaa jäärä oikeesta seostuksesta huolimatta semmoiseks ihme semipehmeeks, että jääpi sormenjäljet. Eli tarvitsee lämpöä kuivuakseen kunnolla. Jos tämä lämpö puuttuu heti maalauksen jälkeen, ei reaktio toimi kunnolla ja maalaus jää sitten aina pehmeähköksi...

Link to comment

Mä teen hallivaltauksen.

Yhdellä lähiomaisellani on halli tyhjillään koska vuokralainen teki konkurssin.

Koska hallia joutuu joka tapauksessa talvella lämmittää, niin ilmoitin valtaavani sen siihen asti kunnes saavat uuden MAKSAVAN vuokralaisen. Lupasin siirtää romuni syrjään 1-2 viikon varoitusajalla.

 

Nyt ensin siirrän Napoleonin sinne talvisäilöön.

Ja jos saan Lindaan haaveilemani pop-topin, niin joudun siirtää Lindankin halliin koska se ei sit enää mahdu omaan talliin.

Jos ei siltä näytä et vuokralaisia tulisi, niin voi olla että teen sinne väliaikaisen maalamon.

Mun autotalli, jossa Linda nyt on, on niin matala että jouduin laskea Lindan renkaista ilmaa pois kun työnsin sen talliin ja nyt se on matalilla pukeilla.

Joten 200neliön hallissa olis ihan luxus tilat hioa ja maalata...

Link to comment
Mä teen hallivaltauksen.

 

Jee! Eipä sua paljon tarvinnu kannustaa! ;) Mä odotan sitä lottovoittoa joka ois enemmän kun se 12,60 egeä, jotta voin toteuttaa vastaavia aluevaltauksia.

Link to comment

Itse asiassa kysyin hallin omistajalta että saako muita autoja tuoda tonne.

Niin kuulemma muutamalla ehdolla, koska perinteistä vuokrasopimusta ei voine tehdä lyhyen irtisanomisen takia.

Eli pitäis vähän maksaa sähköö/lämmitystä ja sit se irtisanominen tosiaan olis vaan n. viikon.

Ja se että avain olis vain mulla, eli sinne ei sit voisi mennä milloin vaan räpeltää autoa, vaan pitää sitä vaan säilytyksessä, tai sit soittaa mut paikalle (jolloin tietty joutuis auttaa mua). :D

 

Mulle voi laittaa viestiä jos kiinnostaa, halli on Kauklahdessa.

Link to comment

Nyt on maali ostettu ja odottelee et olis aikaa alkaa hommiin.

 

Maalikaupassa kävi hauska juttu.

 

Menin kysymään

mä -tarvitsisi inerttaa, siis pohjamaalia.

myyjä -mitä maalaat?

mä -pohjaa, auton pohjaa, tarvitsen pohjamaalia

myyjä (katsoo mua hitaasti, miettii) -oletko ennen maalannu?

 

Sit tajusin et hän luulee että pyydän pohjamaalia, koska maalaan auton POHJAA!

Kylkiin siis tolla logiikalla ostetaan seinämaalia ja kattoon kattomaali!!!

 

Kotona huomasin että olin saanu maaleista -30% alennuksen!!!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...