Jump to content

Asbestia kuplassa??


Guest Tharmos

Recommended Posts

Epäilyttävää ainetta löytyi "mehiläispesien" lämmönvaihtimen puoleisista tiivisteistä.

Valkoista, pehmeää ja kuitumaista.. tiedettiinkö jo vuonna -67 asbetsin vaarat?

Paikalleenlaitossa irronneet hituset ainakin kulkeutuisivat kabiiniin :/

Link to comment
Guest Toheltaja

taisi olla jotain lasikuitu vermikuliitti - tyyppistä sekotusta... Asbestia siitä ei tosiaan löytyny, kun asbestifirmassa työskentelevä sukulaiseni kerran moista kans tallilla katteli ja otti palan mukaan.

Link to comment
  • 4 years later...

Näistä lämpöputkista oli näemmä keskusteltu toisessakin ketjussa. Joka tapauksessa, heitin putket omastani mäkeen ja korvasin 60mm joustavalla pakokaasuletkulla. En ole materiaalin asiantuntija, mutta eikö vähintään noissa päissä ole asbestia joka on hyvinkin mureaa vuosikymmenten tärinän ja lämmön seurauksena?

post-2204-0-86506400-1404054318_thumb.jpg

Link to comment

Töissä löysivät työpaikan ilmanäytteistä asbestia ja meni Avin toimesta koko höskä välittömästi käyttökieltoon. Että spekuloikaa vaan ihan rauhassa onko pahnassa asbestia vai ei. Kohta on kaikki kuplat käyttökiellossa.

Link to comment

Eiköhän se ole selvää että nuo vanhat pakoputkistoon liittyvät osat voivat sisältää asbestia ja niitä kannattaa käsitellä sen mukaisesti. Ainakin vaimentimen ja huilujen välisistä tiivisteistä kyseistä ainetta löytyy.

  • Like 1
Link to comment

No juu Lasse, onneksi koskee vähän eri lainsäädäntö työturvallisuutta ja yksityisten ihmisten omistamia ajoneuvoja. Ihan näin faktapohjalta, niin maailmanlaajuisesti melkoinen määrä ihmisiä pistää vuosittain oikoiseksi asbestin seurauksena. Nyt en löytänyt enää linkkiä, mutta aiemmin luin artikkelin tutkimuksesta, jossa todettiin Britanniassa asbestialtistuksen olleen 60 / 70 - luvuilla autonasentajien yleisin kuolinsyy.

Tosiaan, kuulostaa vaan aika raisulta, että auton sisätilaan lämpöä tohottavissa putkissa on ainakin osittain hapertuvaa asbestia eristeenä. Omalla logiikallani en keksi kertakaikkiaan mitään muuta johdonmukaista seurausta, kuin että lämmitysjärjestelmästä saattaa tulla asbestipölyä auton sisäilmaan, mikäli siellä noita alkuperäisiä putkia käyttää. Näin visapäisen ritarillisesti sanoisin, että ihan sama minun terveyteni kanssa. Samassa autossa kulkee kuitenkin mukana myös sekä hurmaava avovaimo että suloinen tytär, joten ainakin heidän johdosta kiinnostaa mitä autossa hengitetään.

Link to comment

joo ja ilmanvaihtoputkistojen äänenvaimentimissa on asbestia. Sinne kun menee sopiva porukka nuohoamaan putkia niin jees.

 

Onko sitten asbesti pahin ongelma vai pienhiukkaset niin siinäpä sitä. Mut jos jostakin eristeestä tulee käpälöitäessa putua niin ei kannata siihen nokkaansa työntää.

Link to comment

Asbesti on tosiaan vaarallista. Hieman kuitenkin kannattaa harjoittaa suhteellisuudentajua ja ajatella minkälaisia annoksia autonasentajat, putkiasentajat ja -eristäjät  jne. saivat 60-70 luvuilla. Autonasentaja saattoi puhaltaa parin auton jarrut paineilmalla puhtaaksi päivittäin kymmenien vuosien ajan. Mitään suojaimia ei tietenkään käytetty. Melko harva silti onneksi sairastui.

Eli vaikka nyt joku asbestinkikkare autosta löytyisikin niin on hyvin todennäköistä että johonkin muuhun sitä kuolee. Ymmärrän tietysti että kun naisväkeä ja lapsia kyydissä niin tuommoset osat kannattaa vaihtaa pois ettei jää vaivaamaan.

Link to comment

Asbesti ei ole vaarallista, jos se vaan on. Tietäessäsi , että jossain on asbestia ja joudut irroittamaan sitä niin kastele vedellä niin paljon ettei vaan pölise. Vaarallista on asbesti pöly. Näin ainakin työterveyshuolto on neuvonut. Parikymmentä vuotta oon noilla ohjeilla pärjännyt korjaus hommissa putkarina ja keuhkot kuvataan parin vuoden välein.

Link to comment

Suomen telakoilla oli tullut 80 luvulla määräys, että asbesti ruutattiin rappaus tykin tapaisella vekottimella yöaikaan..

 

Aamulla koneasentajat etc, puhalsi paineilmalla työkohteensa puhtaaksi :(

Tästä ammatti ryhmästä tosin harva kerkee kuolla asbestoosiin, tuntuu haimat & maksat posahtavan enemmin..

 

Itselle yllätys että asbesti tiivisteitä käytetään esim. voimalaitos puolella vieläkin, siis vaihdon tarpeessa oleva asbesti tiiviste korjataan asbesti tiivisteellä.

Kuulemma ainoo matsku mikä kestää

 

-Pete-

Link to comment

Niin ja silloin ei tiedetty asbestin vaaroista vielä mitään. Ja keuhkokuvissa näkyy kuulemma heti jos on altistunut. Naapurin pappa on vähän yli 80 ja on asbeestoosi. Vakuutuslääkäri eväs korvaukset, koska on elänyt niin pitkään. Mun mielestä loistava peruste!!!

Link to comment

Jepulis. Saman suuntaisia tarinoita olen kuullut myös. En ole tosin niin keuhkotutkija, että osaisin arvioida mikä on johtanut mihinkin kenelläkin.

 

Kiistatonta joka tapauksessa lienee se, että ilmaan levitessään pienemmätkin määrät ovat vähintään mahdollisia terveysriskejä. Selvää on, että tuo eriste sorsien ja kanavien väliin tulevissa putkissa on vanhuuttaan varsin hapertunutta. Siitä siis irtoaa asioita, joita ilmavirta puhaltaa kabiinia kohti. Kiistatonta lienee myös, että haitta on ainakin mahdollinen lopputulos huomioiden eri luokkaa kuin saada virus hiirenjätöksistä. Ja vaikka nämä olisikin rinnastettavissa toisiinsa, niin en ymmärrä miten logiikka voi johtaa siihen, ettei toista haitoista kannattaisi pyrkiä poistamaan. Futista kannattaa katsoa joka tapauksessa pumppuongelmien uhallakin. Saksa voittaa. :)

Link to comment
  • 4 months later...

Tästä aiheesta on näemmä muutamakin eri keskustelu, mutta ne luettuani en viisastunut juurikaan siitä onko -66 kuplani tai -71  411-mallini

sorsien/eberin ja lämpökanavien välisissä orggisputkissa mahdollisesti asbestia tai ei. Eli siis ne mustat kumi/muovihaitariputket joiden sisässä jonkinlainen

verkko ja jotain muuta lämpö- tai äänieristettä. Onko tästä aiheesta jotain faktatietoa kun tuntuu että mututietoa on kumpaankin suuntaan, joku sanoo

että on ja joku että ei...... mielellään kuitenkin nuo orggisputket laittaisin kun ne on lähes virheettömässä kunnossa.

Tosin pölyä (tai asbestipölyä ...) tuntuu olevan siellä eristeessä aika paljon. 

 

Jos ei muuta keinoa selvittää niin ilmottautukoot ne jotka on ajaneet yli 30.000 km orggisrööreillä eikä vielä sairastuneet...  

Edited by iiroh
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...