Jump to content

Kalle - Pallisbussi ´73


Recommended Posts

Hei,

 

Sain vihdoin täytettyä suuren haaveeni; ostin pallokeulaisen bussin.

 

Auton löytäminen oli odotettua hankalampaa. Tyhjän trailerin kanssa tuli ajeltua yksin ja uskollisten kavereiden kanssa liian monta kilometriä. Nyt auto on kuitenkin jo tallissa. Se siis löytyi alle 10km kotoa.... Ei olisi kannattanut mennä merta edemmäs kalaan.

 

Auto on minun ensimmäinen projektini. Minulla ei ole mitään käsitystä auton korjaamisesta. Tämä jatkokertomus on myös kertomus siitä kuinka tavisinsinööri ottaa työkalun ensimmäistä kertaa käteensä. En tiedä kuinka tämä tarina päättyy, mutta katsotaan.

 

Auto on nimetty poikani sille antamalla nimellä Kalleksi, en tiedä miksi. Kosla on alkuperäinen T2b bussi alkuperäisenä oranssina ja muutenkin kovin alkuperäisessä kunnossa. Edellinen omistaja omisti auton yli 20v ja ajoi sillä lähes jokaisena päivänä. Ongelma on ehkä juuri tuo, että autoa ei ole koskaan kunnostettu kunnolla. Jos se on jostain mennyt rikki niin se on korjattu vain ja ainoastaan juuri siitä kohdasta. Ruostetta on jonkin verran ja sitä varmasti tulee löytymään paljon lisää. Sähköt ovat sekaisin ja kone tiputtaa öljyä. Jarrut alkoivat vuotaa 200km koeajon päätteeksi.

 

DSC00449.JPG

Link to comment
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onnistuin saamaan autoon alkuperäiset kilvet. Jostain kumman syystä autoon on vaihdettu A-kilvet joskus 80-luvulla. Nyt tulee alkuperäiset Pohjois-Karjalalaiset S-kilvet vuodelta 1973.

 

Aloitin autoon tutustumisen jarruista, koska nehän hajosivat koeajolenkillä. Kaikki menee näköjään taakse uusiksi. Jarrukilvet vielä uupuu. Jos jollain sattuisi olemaan hyviä jarrukilpiä niin ostaisin pois. Etujarruissa jotain joskus vaihdettukin.

 

Kartanlukijan jaloista löytyi luonnollisesti ensimmäinen hitsauspaikka. Se laitetaan sitten joskus kunhan muitakin on kaveriksi kaivettu.

 

DSC00464.JPG

 

Onko kukaan törmännyt ennen moiseen että keulapellin ja kick-panelin väliin joku tohelo olisi laittanut Styroxia ja uretaanivaahtoa? En vielä alkanut purkaa. Vissii on kerännyt jonnekin kosteutta...

 

DSC00463.JPG

 

Eberi on nyt myös otettu pois ja mätää löytyi ihan riittävästi. Toisen puolen samat kohdat ovat paljon paremmassa kunnossa.

Link to comment

Nyt on moottori irti. Kiitos Tipille avusta.

 

DSC00510.JPG

 

Vasen vetari näyttäisi aika kostealta. Liekkö paha rasti korjata ja mikähän tuossa on?

 

DSC00506.JPG

 

Vetarinpultti ei auennut ihan pelkällä pyhällä hengellä. Nyt pitäisi olla riittävät vehkeet avaukseen. Jatkovarsi ja 100kg ystäväni eivät ole kuvassa. Tuolla lattaraudalla pitäisi saada pyörä pidettyä paikallaan. Huom! Tuplajako 5x130 ja 5x112!

 

DSC00503.JPG

Link to comment
Tuumanen pulttipyssy on tossa kova sana. Ei semmoisen hankinnan jälkeen ollu ongelmaa herkkutatin kanssa.

 

Viil viil, nus nus.Eip pyssystä oo höytyä jos ei kompura tuota tarpeeksi ilmaa. ;) Välillä nuo osaa olla niin perkeleen piukassa että saa olla toistametriä pitkä putki.

Link to comment

Pientä päivitystä:

 

1. Vaihdelaatikko ja vetarit otettu pois. Oli muuten ihan oikeasti tiukassa. Yksi pultti jouduttiin poraamaan. Naapureita ja tuttavia kävi vääntämässä niitä ja jakamassa niksejä. Auki on lopulta. Kiitos Hartza!

 

Laatikko vuotaa pahasti vetareiden juuresta. Mitähän kannattaisi tehdä?

 

2. Sisusta purettu. Ehjän ja suht' kauniin sisustan alta löytyi 10000 hitsattua paikkaa. Osa ihan kelvollisesti ja osa ihan kelvottomasti tehtyjä.

DSC00525.JPG

 

3. Ruostetta löytyy ihan niin paljon kun vain jaksaa kaivaa. Pahin on ensimmäinen poikittaispalkki joka on 85% ihan mätä. Lauantaina aloin jo katua koko paskan ostoa. Nyt tuntuu enää haasteelliselle...

DSC00515.JPG

 

4. Auto lähtee perjantaina pohjan kuumakorkeapainepesuun. Katsotaan nyt mitä jää jäljelle. Pelkät aurinkolipat ja kattoverhoilu?

http://www.sanmat.fi

Laitan kuvia ja tietoa pesutuloksista....

 

5. Tuttavantuttavantuttava lupasi hitsata pari pahinta paikkaa niin että minulle jäisi sitten helpompia. En tiedä kaverin motivaatiotasosta ja "pieteetistä" yhtään mitään, joten mahdollisuuksia on vaikka mihin....tai ei mihinkään. Korjauspaloja tulossa.

 

6. Kaikkea tähän projektivaiheeseen kuulumatonta tilattu, kuten turvavyöt yms.

 

7. Auton ollessa siellä hitsarilla pääsen tutustumaan koneeseen.....

Link to comment

Varmaan stefat vuotaa vetoakselien juuressa. Vaihtaminen on helpohko homma mutta ite en löytäny oikeita osia. Tällä sivulla hyvä, tosin englanninkielinen ohje:

http://www.type2.com/rvanness/transmis.htm

 

Laitoin omaani ulkoläpimitaltaan 1mm liian pienen stefan liimalla kun sopivaa ei heti löytynyt. XD

Puhdistin tosi puhtaaksi ja liimasin ympäriinsä epoksiliimalla akselin avulla keskittäen. Myös öljytulpan paikkasin epoksiliimalla. Hyvin on toiminut jo muutaman vuoden... En silti suosittele kellekään. =)

 

Joku Trabantin stefa on muuten sopiva jos ei muuten löydy. Niitä oli joskus ebayssä.

Oikeat VW osat: stefa "002 301 189C" ja tulppa "002 517 289A".

Link to comment

loppujen lopuksi tälläisen puolilahoamisen alkulähteillä olevan kuljetuswaunun harrastaminen helpohkoa. peltityöt toki aina henkilöstä riippuen enemmän tai vähemmän paskamaisia, mutta rakentamiseen/korjaamiseen saa osia melkein paremmin kuin 2000-luvun alun japsiautoon.

Link to comment

Nyt on kuumavesipainepesut tehty!

 

Dataa: Paine 100-500bar. Minun auto 300bar. Lämpötila 95celsiusta. Vedenkulutus 26l/min.

 

Tontittamattoman auton pesu onnistui ihan Ok tuollaisella kärryllä.

DSC00550.JPG

 

Kaikkiin paikkoihin ei kärryllä päässyt, joten loput pestiin käsitykillä

DSC00559.JPG

 

Taidekuva

DSC00554.JPG

 

Lopputulos

DSC00566.JPG

Kaikki ruoste, lika ja huono maali lähti niiltä osilta kuin vain vesiruisku niihin osui. Uskon että pohjasta on noin 90% pesty. Tuossa ajassa (60min) ja ilman autonosturia tai kunnon pukkeja parempaa ei saa. Tulos on hyvä jos vertaa että saman tekisin omassa pihassa tai tallissa.

Link to comment

No onpas jälkeä. Itse en kyllä olis tuollaisesta urakasta maksanut mitään. menee hyvä idea ja työ hukkaan kun osa selkeästi pestävistä paikoista jätetään putsaamatta. Vertaa vaikka ruosteenpoistoon, putsataan osa ja jätetään loput jne... Olishan se ollut melkoisen helppo ja nopea tapa tunkata vaikka puoli kerrallaan auto ilmaan vaikkapa puolimetriä ja pohja ja palkistot olis 10*helpommin saanut pestyä kokonaan.

 

Tämä vain oma mielipiteeni ja ei tarvitse ottaa herneitä neniin!

Link to comment

No, oikeassa olet että ei tuo puhdas ole. Irtolika on poissa ja ruostepaikat yms selvästi paremmin näkyvissä. Se että oliko hintansa väärti on tietysti toinen juttu. En vetänyt hernettä vaan ymmärrän tasan pointtisi.

 

Noilla ei todellakaan ollut mitään laitteita auton nostamiseen mikä on ISO miinus.

Link to comment

Kun ostin ton painepesurinpaskan (Alto) niin yrittivät myydä jotakin hiekkapuhalluslisäsarjaa siihen jolla olisi onnistunut vesihiekkapuhallus. Onko kukaan testannut toimiiko?

 

No on tosta mukavampi lähteä hinkkaamaan kun ei tule maantiesoraa silmäkuopat täyteen. Tosin ihan kunnon höyrypesurilla olis varmaan päässy samaan tulokseen. Noita vuokrataan konevuokraamoissakin, jos itte haluaa tehdä.

Link to comment
Guest Toheltaja

Pitäs tuolla kyllä jo maalitkin lähteä, mitä itse käytin osia pesussa tuolla Lahden nurkilla... Toi tulos näyttää sellaselta että ois kotipainepesurilla päässy lähes samaan.

Link to comment
Kun ostin ton painepesurinpaskan (Alto) niin yrittivät myydä jotakin hiekkapuhalluslisäsarjaa siihen jolla olisi onnistunut vesihiekkapuhallus. Onko kukaan testannut toimiiko?

 

Kärcherin vastaava testattu ja toimivaksi todettu. Ainakin plussaa normi hiekkapuhallukseen verrattuna on pölyttömyys (tosin kuraisuus tulee tilalle). Kaveri tuollaisella puhalteli Mininsä ja hyvä tuli.

Link to comment

Olipas helppo projekti! Nyt on jo valmis.....tai siis Photoshop-värityksiä. Kunhan vain mietin että minkälainen tästä tulisi sitten joskus. Tämä on mielestäni toimivin.

 

uusi.jpg

 

Muuten ei paljoa ole tapahtunut vaikka auto on hitsarilla. Etenee hitaasti.....liian hitaasti.

 

Kone odottaa Oldista niin pääsisimme tekemään puutelistaa ja antamaan tuomiota mitä koneelle pitää tehdä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt alkaa koneen perushuoltokin jo hahmottua. Koneesta tulee siis ihan virittämätön 1600. Tavoitteena on saada varmatoiminen peruskone. Sitten joskus kun on ymmärrystä paljon nykyistä enemmän niin voisin tehdä toisen koneen. Nyt mennään tällä setillä.

 

Uutta:

Männät ja putket

Täydelliset kannet

Venttiilikopat

Kärjetön jakaja

Puola

Tulpan johdot

Pakoputki

Lämmönvaihtimet

Bensapumppu

Kytkin kaikkine romppeineet

Nurkkakaasarit (käytetyt)

Viivisteet ja stefat

Öljyt...

 

Yli puolet on jo paikallaan. Odotan AirCooledin ja Keiteleen toimitusta lopuista niin saan koko koneen nippuun. Kiitos Oldikselle taas kerran tuesta ja avusta.

 

Saan auton hitsarilta kait huomenna. Katsotaan miten paljon pitää vielä itse opetella hitsaamaan. Top5 vaikeinta paikkaa "pitäisi" olla tehty.

 

Tänään on myös maalikaupassa käynti. Olen lueskellut useitakin juttuja täältä mitä maalia kannattaa pohjaan laittaa, mutta omaa päästöstäni en ole vielä tehnyt. Uusi ulkoväri taitaa jäädä talvikauteen 2010-2011...

Link to comment

Auto saapui hitsarilta. Pitkään kesti, mutta jälki on mielestäni hyvää ja muutamat paikat olivat niin pahoja että olipa hyvä kun en itse edes yrittänyt. Vielä minäkin pääsen muutamaa paikkaa turimaan, mutta nyt on onnistumisen edellytykset kun minulle jäi vain "lällärihelpot" ja hyvä niin.

 

Aloin hioa lattioita ensin sisäpuolelta. Ohessa pari kuvaa jossa on testattu millä työkalulla lähtisi parhaiten. Neekerintukka on hyvä, mutta kuluu sikamaisen nopeasti ja maksaa paljon. Lamelilaikalla ei saa tuollaista aaltomuotoa kunnolla. Nylonharja on hyvä, mutta kuluu nopsaan ja maksaa taas aika paljon. Teräsharjamainentyökalu punottuna tai ilman taitaa olla tehokkain, joko rälläkässä tai porassa. Ei tuota vissiin ole tarkoitus puhtaalle pellille ottaa niistä kohdista joissa maali on hyvin kiinni, mutta jostain pitää ottaa koska edellinen maalari ei ole vissiin tehnyt ihan kaikkea oikein....

 

DSC00599.JPG

 

DSC00600.JPG

 

Tämä vaihe kestää pitkään.... Noh, toisaalta tallissa pitäisi olla 18 astetta lämmintä kun alkaa maalaamaan. Nyt on ulkona -25, joten tallin lämmittämisestä tuohon lämpötilaan tulisi projektin suurin kustannus. Nyt tallissa on mukava +8 - +10 niin ei tule hikikään helposti.

 

Ihan pikkujuttu vielä, mutta ilmanvaihto olisi vissiin pienessä tallissa ihan kiva? Mulla ei ole ja oveakaan kun ei viitsi auki pitää just nyt...

Link to comment
  • 1 month later...

Voi tuska miten hitaasti auto edistyy. Kaikkeen turhaan sitä aikaa meneekin. Ensin pelottaa työttömyys ja nyt pelottaa kun on niin paljon töitä että ei ehdi käydä autoa edes tallissa taputtelemassa. Milloinhan viimeksi tein auton eteen mitään... Noh, toisaalta olen ollut muutaman kerran kavereiden harrastetallia remppaamassa, joten eikös se ole hieman autoharrastusta sekin? Ensi viikolla pitäisi mennä taas työmatkalle Saksaan, joten ei varmaan projekti yksin tallissa paljoa edisty, toisin kuten Tipin projektit ;-)

 

Noh, tänään kuitenkin, kotitoimistopäivää pitäessä, kävin pari tuntia hiomassa lattioita. Kyllä ainakin sotkua ja pölyä tulee valtavat määrät. Hioessa ja ruosteita rapsuteltaessa tulee vaan joskus mieleen että milloinhan tämä on valmis. Kaveri kovasti kyselee että joko Lahden Motor Showhun päästään Kallella. Vastasin että päästään, mutta vuotta en osaa sanoa. Huomenna jos olisi puhelinpalavereiden välissä aikaa niin aloittaisin moottoritilan hiontaa.

 

Maalarilla on nippu osia. Vein vielä moottorin pellit tänään hänelle. Toimitusaika on vielä hieman avoin, mutta ei tämä projekti niistä osista kiinni ole.

 

Kallella on tänään nimipäivä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kalle kävi hiekkapuhalluksessa. Kun olisi ollut järkeä päässä jo silloin ihan projektin alussa niin ensimmäisenähän tämä olisi pitänyt puhaltaa. Armoton, mutta tehokas käsittely. Reikiä tuli jonkin verran. Tarkennus vielä että vain pohjaa ja runkoa puhallettiin! Pahin paikka on ehdottomasti runkopalkkissa kuskin puolella juuri siinä kohdassa jossa palkki lähtee nousemaan akseliston päälle. Se on tosi heikossa kunnossa. Otan kuvan joskus. Sen korjaamiseen ei omat taidot riitä, joten pitää pyytää sitä samaa kaverinkaverinkaveria hitsaamaan ja harsimaan se paikka kuntoon.

 

Hitsaukset kun sais nyt kuntoon niin sitten voisikin alkaa jo maalaamaan. Puuhaa riittää kyllä puhalluksen jälkien viimeistelyissä. Pikkujuttu on tietysti tuo ulkona paukkuva -32 pakkanen. Nyt en tasan lämmitä tallia +18 lämpöön! Eli kevättä odotellessa. Olisi kyllä kieltämättä kiva päästä maalaamaan ja puuhaamaan.

 

Ostin taas kaikkea täysin tähän projektin vaiheeseen liittymätöntä roinaa vain oman mielenterveyden säilyttämiseksi, kuten kumimattoja ja ovenkahvoja.

Link to comment

Shoppailu on kivaa ja kannattavaa, pysyy mieli korkeemmalla!

 

Nimimerkillä: Pitää aina olla tulossa yksi paketti UPS:llä jotta on elämä jännempää (kahta pakettia taas odottelen ja seurailen seurantakoodilla)!

Link to comment
  • 1 month later...

VolksWorld 2010 jäi väliin perhesyiden takia, mutta jospa sitä sitten ensi vuonna lähtisi Lontooseen motivaatiota hakemaan... Onneksi Tipi lähti minun lipuilla niin edes joku hyötyi maksetuista lipuista.

 

Auto on edistynyt pitkästä aikaa! Ostin Esabin (C150) ja olen nyt opetellut hieman hitsaamaan. Eilen oli hyvä päivä. Sain tehtyä ainakin 5-6 paikkaa. Jälki on kehittynyt ensimmäisestä sätöksestä melko kivasti. Mieliala ja motivaatio kohosivat ihan uusiin lukemiin. Saattaa se tuo kevätaurinkokin vaikuttaa, mutta joka tapauksessa. Hitsaamista on jäljellä vielä runsaasti. Siis ainakin 10-kertaa se määrä mitä olen tehnyt tähän mennessä. Onneksi eräs puolituttu lupautui tulemaan minun talliin hitsaamaan jonkun pahanpaikan jos multa loppuu usko. Katsotaan nyt miten käy

 

Tänään sain Matkahuollosta yhden istuttavan etupenkin. Pientä laittoa on siinäkin, mutta ei paha. Autosta tulee siis 8-paikkainen (2+3+3), koska edestä puuttuu siis keskipenkki, läpijuostavamalli. Sen tuntuu käytännössä parhaalta ratkaisulta retkeilykäytössä ja muutenkin lasten kanssa toimiessa.

 

Jos nyt jotain negatiivista ihan hakemalla hakee niin oikea 8-16 työ alkaa huomenna. En ole ollut viimeiseen 8 vuoteen töissä jossa on työaika....hieman opettelua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...