Jump to content

Talbotin jarrusatulat etulevyille


-tipi-

Recommended Posts

Eli ne tehokkaammat satulat bolt-onnina VW:n levyille. Minkä merkkiset ne nyt olikaan, mistä Talbotin mallista/vuosimallista? Mistä kannattaa ostaa?

 

Ja mikä pääsylkkä ois hyvä, kun taaksekin tulee levyt? Jossain oli maininta 911 SC:n sylkästä, kävis Bolt on, lieneekö helppo löytää tahi kuinka edullinen. Taisipa joku kehua Gti golfin pääsylkkääkin, käypkö semmonen ilman tehostajia Kuplaan? Takana vissiin Gsi Asstran sadula...

Link to comment

Talbot horizon -85 (jos nyt oikein muistan) ja eiköhän motonet olisi ihan hyvä paikka. Hinta 55.50+20€(panti) per kipale. Voi joutua pistämään pienet prikat satulan ja olka-akselin väliin jos on uudet levyt ja uudet palat. Keskilinja on vähän eri. Olisiko ollut myös liitin eri paikassa, eli voi olla että joutuu laittamaan uudet letkut.

Jonkun Vectran satulat käy myös, muttei ihan bolt-on.

Link to comment

Talbotin paskoissa on käytetty ziljoonaa satulaa tuon vuosimallin lähivuosina.

 

Ilmeisesti kuitenkin ATE -merkkisiä vain yhtä, ja se on ainoa joka sopii.

Muiden pulttijako ja koko on aivan eri planeetalta.

 

Jan

Link to comment

Seuraavaksi kysytään kuitenkin kohta ATE satuoiden osanumeroa:

Valitettavasti niissä ei lue muuta kuin ATE. (siis logo). Ei ole osanumeroa missään päin koko satulaa. Ja eri tarvikemyyjillä ja maahantuojilal on oma osanumerointijärjestelmänsä tilauskannoissaan, niistäkään ei ole apua ehdottoman aukottomaan tunnistamiseen.

Palat on neliön muotoiset, samankaltaiset ja vain hiukan isommat kuin kuplan omissa levyjarruissa. Pulttijako siis on täsmälleen sama kuin kuplassa. En muista paljonko.

 

Ja olka-akselihan täytyy siis olla tietennii levyjarrullisesta vääntösauva-kuplasta tai Ghiasta (Identtiset).

 

Jan

Link to comment

Itselläni oli ATE:n satulat mutta James Halen kirja "How to modify Volkswagen beetle suspension,brakes & chassis for high performance" kertoo myös seuraavaa - Talbot Horizon 1981-85 malleissa käytetyt Girling satulat käyvät suoraan kuplan satuloiden tilalle.

Link to comment

Eikö kolkin satulan pulttijako ole eri kuin Kuplan? On mulla yhet kolkin levyjarrut jossain hangen alla jemmassa...

 

Olikos tuosta nelipyörälevyjarrupääsylkästä kuplassa kellään kokemusta? Tosin Jyrängön Jussi taisi mainita että ko. 'EMPI-brand' takalevysetti toimisi ilman takaiskuventtiiliä, mikä esim. orkkislevyjen kanssa on.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Sotkempa miekii vielä, eli miulla olleet 1300S -kuplan jarrusatulat oli just Girlingin, ei Aten. Näitä voit Tipi tarkastella tallin varastohuoneessa ja verrata vaikka urtsi-kilpurin satuloin pulttijakoon.

 

Puavo@uho.fi

Ekaks oli ATE yhellä tapilla. Sitten kahella tapilla ja sit Girling satula. Samat kamat kaikissa kuplissa etujousituksesta riippumatta. Ainakin näin mie oon käsittäny kun oon noita kirjoista lukenu ja liikkeistä tilannu,

Link to comment

Eipäs mennykään porssen pääsylkkä ilman suuria muutoksia. Eikö kukaan oo laittanu muita kuin orkkispääsylkkiä 4p-levyihinsä?

 

Mistä löytyy edullisimmat uudet jarrusatulat T1:een ?

 

Vastaappas mun YV:hen, niin voinen vastata tohon sun kyssäriin. Ja minusta orkkisjarrut ei oo kummoset, tosin saa niilläkin keposen keulan lukkoon. Mut ois tarkotuskin hakea hieman Overkilliä jarruihin, kun pitäis tulla ruutia persieenkin...

Link to comment

Kyl mää olen sitä mieltä, että kuplan satula on ihan ok kapistus. ainakin männät on kohtuullisen kokoiset ja niitä on kaksi. Ei ole siis kyse mistään pula-ajan liukumulkerosta, mikä jumiin mentyään tapaa jarruttaa yhdellä palalla.

 

Jos pääsylkkää ryhtyy kasvattamaan, niin jossakin kohtaa olisi fiksua heittää tehostaja kehiin. Itte en vaan ole keksinyt miten semmosen ämpärin sinne sovittaisi kohtuu vaivalla.

 

Musta jarruissa tuntuma on tärkeä juttu. Jos ei tiedä koska jarrut lukossa, niin kamalaa on ajo. Tai jos hipaseekin jarrua niin heti on takapää lukossa. Eli etupäätä ja takapäätä olisi hyvä kasvatta samassa suhteessa tai pistää väliin säätö.

Link to comment

säätö on laiton katuliikenteessä.

 

Kiinteä jarrupaineen rajoitinventtiili on sallittu, samoin myös painetta vähentävä mekanismi joka toimii kun auto niiaa voimakkaasti ja perä kevenee. (Esim. Fiat Unosta.. hyh hyh)

 

Käytännössä vaan kuplassa tarttis etupäätä rajoittaa ja takapäätä tehostaa. :)

 

Jan

Link to comment

Tuoretta tietoa (1 minuutti, hehe) A-Katsastuksen tekniikkaneuvonnasta:

 

Katuliikenteessä SAA henkilöautossa olla jarrupaineen säätöventtiili jälkeenpäin asennettuna, seuraavin ehdoin:

 

1) Ei saa olla säädettävissä ajon aikana

2) Täytyy olla sellainen, että kaikissa asennoissaan auton jarrutasapaino ei muutu liikaa, eli auton jarrut kokonaisuutena on kohtuullisen tasapainoiset ja joka pyörällä löytyy riittävästi jarrutusvoimaa.

 

Eli ei saa olla asennettuna säädintä jolla esim. kätevästi saisi takajarrut vaikka kokonaan pois pelistä ;)

 

 

Jan

Link to comment

henk koht mielipiteeni on ettei kupla tarvii vakiota kummempia levyjarruja. Keula menee lukkoon niilläkin jo hyvin pienellä voimalla. Ei se tehokkaamilla levyjarruilla pysähdy yhtään sen paremmin, lukkoon ne vetää täsmälleen samassa tilanteessa.

 

Taakse kun sais levyt kans, ja tasapainon kohdalleen, niin olis hyvä.

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi
henk koht mielipiteeni on ettei kupla tarvii vakiota kummempia levyjarruja. Keula menee lukkoon niilläkin jo hyvin pienellä voimalla. Ei se tehokkaamilla levyjarruilla pysähdy yhtään sen paremmin, lukkoon ne vetää täsmälleen samassa tilanteessa.

Jan

Niinhän se on, mutta lupa tehokkaammalle koneelle (68hp) vaati saapin levyt kulmiin. Aikamoinen mörssäri kuplan keulaan on 22mm jäähdytetty levy joka on tarkotettu vähintään 1500 kiloselle autolle, jossa on tehoa päälle 150hp. Tosin oma valintahan noi jarrut oli, mutta tuskin ois vakio levyillä saanut kuitenkaan lupaa laittaa totakaan konetta.

 

Taakse vois ihan hyvin värkkäillä noita 900/9000 saabin takalevyjä.. Tosin sarjalle tulee kuitenkin hintaa samoissa luokissa kun jollekin hc:n levysarjalle. Tai ei ihan niin paljon, mutta kimppatilauksessa vois olla hinnat aika samoissa.

Link to comment

Tsekkasin noista levyjarrusarjoista hintoja.

 

Esim. CB tarjoaa kolmea IRS-takalevysarjaa käsijarrulla, 4622 (4-pulttinen, valmiit levyt), 4625 (Porsche 5-pultin jaolla) tai 4631 (ilman porattua jakoa).

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=714

 

Aika saman hintaisia ovat toimitettuna kaikki, hinnan noin arvio voisi olla 425 euron pinnassa tavallisilla levyillä. Porsche jako on hieman kalliimpi, ehkä noin 475 euroa. Muutoksia voi tulla taalasta ja rahdista riippuen. (ei tosin suuria)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiköhän noi oo aika kannattava hankinta jos ei ite pääse jarrusovitusta tekemään. Maksohan miullakin takajarrut varmaan pari sataa vaikka tein kiinnityskappaleet, navat ja vaijerit ite..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Motonetissä ATEn 2-tappi 57.90€ plus 20€ pantti, eli 77.90€ kappale kun ei kuitenkaan vanhaa ole omistuksessa.

 

Juhalla on oikeesti edullinen satula! Kannata enään mitään Talbotteja ruveta arpomaan, kun vakiossa jarrussakin riittää teho lukita keula ihan mahottoman helposti.

Link to comment

Kyllä vakiolevyjarrut riittää ihan tarpeeksi ainakin akselikeulaiseen kuplaan katukäyttöön.kun kaikki on tip top kunnossa pyörät nappaa edessä tosi helposti kiinni. ei mitään järkeä laittaa tehokkaampia jarruja kuplan etupäähän yhtä lailla ne lukkoon menee kun vakiotkin. Takapäätä kannattaa ennemmin parantaa jos jotain haluaa parantaa koska sielä se kaikki paino on. Rakentakaa joku nero ABS-jarrut kuplaan ;)

Link to comment

Ei tässä topikissa kysytty kenenkään mielipiteitä orkkisjarrujen riittävyydestä tai kaivata jaaritteluja jarrupaineista. Jos ette osaa auttaa pääsylinteridilemman kanssa, voitte jaaritella vaikka yhistyksen palstalla tai suomi24.fi:ssä.

 

Yst.terv. Harrastelia

Link to comment
Ei tässä topikissa kysytty kenenkään mielipiteitä orkkisjarrujen riittävyydestä tai kaivata jaaritteluja jarrupaineista. Jos ette osaa auttaa pääsylinteridilemman kanssa, voitte jaaritella vaikka yhistyksen palstalla tai suomi24.fi:ssä.

 

Yst.terv. Harrastelia

 

 

Jos sinä et halua jarruvalintaasi päätöksenteon tueksi oleellista tietoa, niin mene kysymään pääsylinteriä pölhölästä tai suomi24:stä.

 

Täällä sorry vaan saa keskustella aiheeseen liittyvistä asioista niin paljon kun sielu sietää, ja kaikki tässä langassa kerrotut tekniikkavinkit hyödyttävät MUITA lukijoita myös.

 

Poimi tekstistä haluamasi ja kun keskustelu siirtyy itsellesi toisarvoisiin aiheisiin, voit lopettaa lukemisen.

 

Rautalankaa: Jos laitat jarruosia autoosi jotka eivät toimi oikein keskenään, niin pahimmillaan löydät itsesi hengettömänä pöpeliköstä autoinesi. Mieti siinä sitten olisko ollu hyvä kuunnella varoituksia.

 

 

Jan

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

KK:n hintoja = etujarrulevy T1-T3 4 pultt. 27.75 eur.

Jarrulevyihin voi nopeasti tutkittuna tehdä turvallisesti esim. rp. 100 jaon , 5 x 130 jako varmaankin onnistuisi myöskin, tietysti tekijän vastuulla.

Jarrusatulan hinta on paloineen 55 eur.

Laakerisarja + stefa = alk. 13 eur. / pyörä

Kuusiokoloavaimella kiristettävä mutteri 6.50 eur. / kpl.

Prikka laakerin ja mutterin väliin 2 eur.

 

Kaikki osat ovat tietysti heti saatavilla eikä tarvitse odotella puuttuvia osia.

 

T. Juha Hytönen

Link to comment
Guest Mika Raussi

No laitetaan sitä pääsylkkä asiaakin. Enenpää ei voi kirjottaa kun ei oo enenpää kokemusta, mutta miulla on nyt saab 900/9000 jarrut joka nurkassa ja vakia pääsylkkä. Semmonen malli, missä ei oo erillisiä venttiileitä siinä pinnassa, vaan semmonen, missä on nesteen palautumista rajotettu sillä, että sinä on mahottoman pienet reijät takjarruille. Ne kun poraa isommaks, niin tuntuu toimivan.

 

Ei laahaa ollenkaan ja muuten vaikuttaa ihan hyvin pelaavan paitti ihmeen pehmeeltä tuntuu. Joku siis antaa periksi. Vauhtia on parhaimillaan ollu 3 noi kilme kilsaa tunnissa, eli ei voi hirveen kattavaa tietoa toimivuudesta vielä antaa, mutta eiköhän se tasapaino oo edes lähelle kun samasta autosta on eessä ja takana hilppeet. Tosin vähän toisella painojakaumalla.

 

Suomi 24:n sijaan susittelen jotain laadukasta keskustelufoorumia, kuten iltalehden foorumi.

Link to comment

Juhalle kiitos hintatiedoista, tilausta pukkaa kun talapotin satuloidenhinnatselviääjahasymbianitaisseota...

 

Jan_on_oikeessa._Mut_kantsii_tosiaan_olla_enempi_huolissaan_

noitten_heppujen_puolesta_jotka_parantaa_pelkästään_takajarruja...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...