Jump to content

Paras kuumuutta kestävä tee-se-itse-maali?


Guest Kitevesku

Recommended Posts

Guest Kitevesku

Moi!

 

Tarkoitus olisi jälleen kerran maalata mustalla spraymaalilla pakoputkistoa. Mitä tee-se-itse-spraymaalia asiantuntijat suosittelisivat? Vai haenko vain pullon kuumuutta "kestävää" maalia Motonetistä sen kummemmin asiaa ajattelematta, koska ei noissa kuitenkaan mikään pysy?

 

Työn alla on muutama vuotta vanha EMPI:n putkisto. Uusi maksaisi näköjään 149 egee.

 

41017.jpg

 

Terkuin,

 

VESKU

Link to comment
Guest Toheltaja

horna on ollu pysyvää kyllä, mutta siitä aina lähtee sitä alumiinihilppua sormiin ja hihaan jos sattuu koskemaan. Vaikka kuinka paistais :( (tai sitte vaarivainaan perintöhorna 60 luvulta oli jo pilalla) lähes kaikki halpis kilikolit on kyllä lähteny muutaman kuukauden päristelyllä

Link to comment

hornaa olen kans kokeillut. Samanlaisia kokemuksia kuin ylla.

 

Paremmaksi on osoittautunut POR20 pakosarjamaali. Ei ole spraymuodossa vaan pensselitavaraa, mutta se on niin ohutta etta se tasoittuu kivasti eika pensselijalkia jaa. Sen voi myos ruiskuttaa maaliruiskulla, yhden pakosarjan tein noin ja tuli kylla siisti.

Link to comment

Rallikolmosen käärmeenpesä kävi pulverimaalaamossa kevyessä hiekkapuhalluksessa, päälle VHT:n musta spray ja paisto uunissa. Reilun puolen vuoden käytön ja kolmen kisan plus muiden testausten jälkeen (myös talvella) maalaus on edelleen virheetön ja ruosteeton. Auto tietty ei seiso pihalla sateessa, mutta on saanut kuitenkin hiekkaa, vettä, suolaa ja lunta päälleen.

Link to comment
  • 1 month later...
Rallikolmosen käärmeenpesä kävi pulverimaalaamossa kevyessä hiekkapuhalluksessa, päälle VHT:n musta spray ja paisto uunissa.

 

Päivitys tähän asiaan - talvikauden kisojen jälkeen kärmes umpiruosteessa eli eipä kestä VHT ainakaan talvikeliä ...

Link to comment
  • 4 weeks later...
Onko kokemusta noista myynnissä olevista keraamisella pinnoitteella varustetuista käärmeenpesistä? Kestääkö oikeesti? Myös talvella?

 

Pääsitkö Jan kokeilemaan POR 20:tä myös sateessa ja loskassa?

 

 

Ainakin yhden talven kesti hienosti mopon pakoputkessa :) Ei tosin tullu kauhean paljoa kilsoja. Kuplan pakosarjan taisin kans vetaa samalla aineella mutat sen paalle tuli thermotekki, ei nae missa kunnossa maalipinta on. Yksi talvi ajettu. En sattuneesta syysta paase tarkistamaan putken kuntoa...

Link to comment
  • 9 months later...
Guest Kitevesku

Palataan aiheeseen. Motonetin maali kesti lähes koko kesän ja taas oli se aika talvesta, että päätin maalata pöntöt. Tällä kertaa löytyi uusi aine pakosarjalle. Päätin kokeilla, ja voin taas raportoida vuoden kuluttua miten tämä kesti.

 

Ainakin http://www.pintanikkarit.fi myy tällaista grafiittivoidetta (nykyaikainen "hellamusta"), joka sivellään jäykällä pensselillä pakosarjaan, ja muutaman tunnin kuluttua sen voin kiillottaa liinalla. Aineen viskositeetti on erittäin korkea (jäykkää tahnaa), ja se kiillottui nätiksi grafiitin tumman harmaksi. Varmaan helppoa ainetta myös "paikkamaalata".

 

Liberon Grafiittivoide

 

Taotuille ja valurautaisille tuotteille. Esim. antiikin, kamiinoiden, vanhanaikaisten liesilaattojen, vanhojen silitysrautojen, koriste-esineiden, grillisuojusten sekä ulkogrillien pintakäsittelyyn. Suojaa tuhkalta, ruosteelta ja epäpuhtauksilta. Antaa mustanharmaan antiikkisen pinnan. Kestää korkeita lämpötiloja aina 700 asteeseen saakka.

 

Valmistajan speksi: http://www.liberon.fr/gallery_files/sit ... /16543.pdf

 

Linkki tuotesivulle: http://www.pintanikkarit.fi/kauppa/index.php?tid=20

 

Anyway, kesä taas näyttää myrkyn keston.

 

VESKU

Link to comment
  • 8 years later...

Tätä uskallan suositella. 20 vuotta sitten ostin purkin ja tällä olen vetänyt siitä lähtien kaikki pakosarjat, imusarjat, lämmönvaihtimet, jne. mitkä kuumassa majailevat. Hiekkapuhallus, maali pensselillä pintaan ja uunissa paisto. Tulee nätti tasainen "valuraudan harmaa" pinta ja kestää. Lupaavat lämmönkestoksi 1400F.

 

IMG_0318.thumb.jpg.902fc8873fb8fc1264a07d6b1e3f054b.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Itse en ole saanut yhtään kilikalia pysymään kunnolla, yleensä porsii jostain kohtaa jo asennusvaiheessa 😞 Tuo POR15 vaatii mielestäni kyllä uunituksen, tietty jotkut pakosarjat saattaa vielä mennä koneenkin voimin. Omat osat olen paistanut joko varaavassa takassa tai ihan keittiön sähköhellassa (kun rouva on ollut poissa kotoa) 😄

 

Link to comment
On 9/30/2019 at 5:20 AM, UltraVW said:

Mites kilikalit? Onko niissä jotain ns.suosikkia. Ei ole oikein uunia missä paistaa pakosarja jos käyttää noita por tuotteita? Ja lämpeekö koko sarja tarpeeksi että, kovettuu joka kohdasta jos vaan laittaa paikalleen ja ajelee, esim.vaimennin? 

Mä tein joskus oman VHT tuotteilla ja ”paistoin” siten että kuumailmapuhallin töhöttämään putken sisään käyrä kerrallaan. Hyvin toimi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...