Jump to content

Kolkin pyörän napa => levyn kaveriksi kuplaan


Recommended Posts

Porsche 914 levy on helpoin, käy suoraan ja pulttijakokin on oikea. Varhaisen 912 ja 911 possun levyt on kanssa helppoja asentaa ja löytää. Taas jaon tekeminen helppoa joko poraamalla uusi tai adapteria käyttämällä.

 

123 mersun levyjä taitaa suuri osa käyttää mut niiden sopivuudesta ilman koneistamista en tiedä. Pulttijako on ainakin väärä.

Link to comment

Kaikki vastaan tulleet repronavat on olleet valua. Mikäli kuitenkin päädyt käyttämään niitä niin osta suosiolla kaveriksi se 914 levy, kustantaa naurettavan 49,-/kpl CSP:llä. Ei nähdäkseni maksa enää vaivaa lähteä soveltamaan muita levyjä.

 

Mul on sulle Petteri kyllä ihan oikeetkin jarrukamat. :-)

Link to comment

Meille Mikko sorvasi CSP navallisista laikoista navat vekeen kun niistä oli boorit siloitettu urtsissa. Eivät valutavarana siis kestäneet kun pari tuntia. Ei tosin ollu ihan bolt-onnea enää siinä vaiheessa vaan vaati toki hieman sovittelua. OEM navat ovat toistaiseksi kestäneet hyvin kaikki aikaisemmat urtsit (vielä kun oli T3 rummut takana, oli myös meidän vanhassa tuho-kuplassa) ja nyt levyjen kaverina sen puoltoista urtsia.

Link to comment

Kiitos vinkeistä.

 

Homma kehitty siihen vaiheeseen että Paroniin tulee samasta materiaalista navat kuin on KLR poppoolla. Napasen tyyppi on kolkki ja näissä on kolmet eri kierteet; Kuplan 4x130, Possu 5x130 ja Mersu/Pallis/etc 5x112. Em jakoihin on saatavana runsaasti erilaista 15" tai suurempaa vannetta. Eli sama napa käy suuren budjetin laitteisiin ja myös persaukiselle eli Paronin Pojille :)

 

Loppuosat (laikka + jarrusatula + jarrusatulan kiinnityskikkeet) saat hankkia ihan itte + asentaa myös.

 

Napoihin käy bolt-on Mersun 123'n takapään jarrulaikka (hinta n 16e/kpl Mätänet nr: 22-5047). Näissä on uutena vain 5x112 jako, muut reijät saat kairata ihan itte.

 

Navoillani olis sikamainen hinta 100/kpl (vapaasti tallissani) URHO tiimeille, muille 15e/kpl enemmän.

 

Sarja on valmis kun lumet on sulaneet tänä keväänä. Tulee vaan tää yksi tuotantoerä ja sen määrän mitoitan etukäteisvarausten mukaan + jokunen varaosiksi.

 

Siitä vaan halukkaat hakkaamaan sähköpostia osotteeseen P_Valtonen[ätwät]hotmail.com, ja varaamaan oma.

 

Kun CNC alkaa sylkee lastua laitan lisää tietoa näkösälle. Esim tarkemman myynti ilmotuksen MYYNTI puolelle.

Link to comment
Urhon kolkkinapaa ja mesen levyä illalla tuijottaneena suhtaudun suurella varauksella ajatukseen 4x130 + 5x130 + 5x112 jaot samassa navassa (ainakaa M14 jengoilla).

 

kuulostaa siltä että materiaalivahvuus kilpa-autolle ei ole paras mahdollinen..

 

eikös toi kolkin napa toteutettu parhaiten reseptillä, navasta pieni siipaisu pois, 124 mersun taka-levyt, (napa keskittää levyn) ja levyyn vw jako, jolloin materiaalivahvuuskin säilyy tehtaan suunnittelemalla tasolla.

Link to comment

Kolkkinavassa ne 4x130 pulttijaon vahvikkeet ovat kyllä aika ohuet (kierteen kohdalla ehkä 2-3mm ja vahvikkeet keskipistettä kohden ehkä 1mm paksut). Olettaisin että Petteri tekee tasavahvat paksummat navat.

 

4x130 ja 5x130 jaoissa yksi reikähän menee samalle kohdalle ja muut sitten enemmän ja vähemmän toisistaan erilleen, mutta oliko se silleen että jotkut pultinreiät sattuu aika lähelle toisiaan? 5x112-jako tulee sisemmäksi jonkun X milliä johon ei just nyt riitä äly laskemiseen, joten pystyykö sen tekemään jo kokonaan reilusti sen 130-jaon sisään vai meneekö sekin sitten lähekkäin tuon 4x130 -jaon jotain reikää?

 

Puavo

Link to comment

Joo, laittakaa vaan 108 oman jaon sisään valu napaan. Toi kuva on meijän autosta, kesti kolme nopeeta kierrosta. Olis kestänny jos olis porattu johonkin muualle kun vahvikkeen kohtaan, niinkun nyt on tehty.

Link to comment
Guest Toheltaja

henkilökohtaisesti en luota valunapaan yhtään, jos tarttee radalla ajaa, on jako mitä vaan (paitsi tehtaalla tehty) Aikanaan myös oon tästä maininnu että levystä tai rummusta sorvattuun napaan ei kannata tehdä mitään, koska on vakiojaollakin heikko muun materiaalin poiston jälkeen... Mutta teinhän mie jakoja ku jakoja jos ihmiset niin halus ja niistä makso :) omapahan on ongelmansa, jos fillari irtoo kesken reissun ;)

 

omissa ei o ollu vakiojaon lisäks ku 5x130 jakoja, ne on toistaseks kestäny vakiojarruissa hyvin - läpilyötävillä pinnapulteilla

Link to comment
Niin onko nämä siis valunapaan koneistettuja jakoja vai koko napa uusiksi?

100% uutta tavaraa ja nimenomaan ei valua.

 

Tarkennuksena. Paronista menny vakiorumpuja vähintään 1 per kesä (boorit poikineen).

Nyt tarkotus päivittää jarrut taakse ja samalla päästä eroon em. boori ongelmista.

Tässä olis mahdollisuus polkea noita napoja useampiakin, siksi ajattelin tarjota tätä vaihtoehtoa muillekkin tarvitsijoille.

 

Palaan asiaan sitten ku kuvat 100% valmiina ja matksut selvillä. Ja sameten tarkennan vielä hintaa.

Toi hinta voi vielä tippua, riippuen miten materiaalia saa ostettua (saako tätä pyöröä optimikoossa d = 170/180mm vai onko otettava d = 200mm tai jopa paksumpana)

 

I'll be back....

Link to comment
Voiko erikoisempia jakoja tai sokeaa napaa toivoa myös?
Kyllä. Kuittaa e-maililla mitä haluat.

 

Tänään viety viimeset piirustukset koneistajalle. Jatkan myynti imotuksella kun ekat protot saatu pajasta ulos. Hinnasta johtuen arvio aikataulusta on 1-2kk (hirasta ja halapaa)

 

Jos jotakin materiaali kiinnostaa, niin se tulis olemaan; EN10083-1-42CrMo4 (Vastaa Jenkki materiaali 4140 tän taulukon mukaan )

 

Jako-homma muuttui lennossa, kuplan 4-pulttinen idea haudattu (ei mahu, ei osu).

Nyt tulossa jaoksi; Possu 5x130 + Mersu/Pallis/etc 5x112 + Chevyn 5x4,75"

Kierreosuuden paksuus 14mm

post-78-13888361868719_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 months later...
Mikäs tän tilanne on?
Homma jäissä, jopa ikiroudassa. Amiskalla noiden boorien teko ei onnistu (höylä vai mikä lie työkalu olikaan oli myyty pois. Liian vaarallinen kuulemma). Kipinätyöställä olis onnistunu, mutta omakustanne hinta olis ollu n 50e/napa. Ja CNC ei sovellu, ei mtn hajua miksi...

Anyway lisäksi löytämäni ulkopuoliset metallipajat pitävät sen sortin hintatasoa, että noi Ketsan aikasemmin linkittämät USAnavat alkavat tuntua kokoajan kiinnostavammilta.

 

Nii ja kuten Ketsa veikkas, niin kisa Apparilla vei taas (perinteen mukkaan) boorit rummusta. Nyt oli onneksi pieni poikkeus aikaisempiin vuosiin: nyt meni päreiksi boorien (rivahti 4h kohdalla) lisäksi samalla myös jarruhihnat jousineen ja itte jarrusylinterikin. Laturi kilahti sitä ennen 1,5h kohdalla ja boonuksena nelonen alko pomppia pois paikaltaan jo bonderikierroksella. Ihanaa ettei aina samat osat hajoa, vaihtelu kuulemma virkistää?

 

Edit-1

Purkuvaiheessa huomasin toissapäivänä että myös toinen boori oli kappalaina. Kaksi takarumpua per kisa = uusi ennätys tässä lajissa?

 

Edit-2

Tarkennuksena; toi 50e on siis pelkkä HIILI kulu per napa. Siihen tulee päälle materiaali + maksu työstä (amiska ei ole ilmanen, vaikka niin luullaan). Lisäksi hommassa painaa suurena miinus merkkisenä mahdollisuutena että koneistetut osat tehdään kaikesta valvonnasta huolimatta päin peffaa, eli tulee sutta ja sekundaa. . . . . .

Link to comment

Jos tekee itse tuon navan, niin mites valmistusteknillisesti olis helpoin ratkoa se, että se boori on siinä navassa kartio? Kipinätyöstöllä se kai onnistuis, mutta maksaa hitosti enemmän kuin suora reikä koska elektrodista tulee pirun iso. Höylällä jo paljon pahempi ja cnc:llä en osaa edes kuvitella..

Link to comment

Alle kolmen promilln mahdollisuus että noita sais sittenkin aikaiseksi järkirahaan. Selvinnee parissa viikossa.....

 

Edit-1 Käyty ukkojen juttusilla tänään. Ottavat työn alle, tai siis ainakin tekevät proton ja kattovat että ottavakko sitten suuremman sarjan työn alle...

Link to comment
  • 4 weeks later...
Hintapolitiikasta ja aikatauluista tietoa? Kiirettä ei nyt ole enää tänä kesänä
Lupasivat palata asiaan kun pysyvät lumet maassa.

Hintaluokasta ei voi sanoa mitään, kun ei ole tiedossa koneistamisen tarkkaa hintaa. Voi olla "kättä päivää" tai sitten triplaten saman homman teetättäminen ns vapailla markkinoilla. Jos menee hintaluokan 100-150e yli jos, niin ei ole järkeä alkaa kilailemaan näiden kanssa.

 

Edit-1

Homma menny puihin lopullisesti. Suomeksi P_Valtosen napakauppa kiinni lopullisesti

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...