Jump to content

59 vuotta liikenteessä ympäri vuoden


Recommended Posts

Tästä on paha pistää paremmaksi. Tänä vuonna tulee 59 vuotta siitä kun tuo alla kuvattu ajopeli alkoi kerätä huikeaa kilometrimääräänsä ja eiköhän se ensi vuonna ole pyöreiden vuosien juhlan paikka. Kesät ja talvet ajossa ilman yhtään katkoa. Jäljet näkyy, mutta sydän tuntuu sykkivän perässä edelleen.

 

P1090051.JPG

Link to comment

Lisätietoja kiitos tyyliin...

 

-ajettu paljonkin ja ihan päivittäin 1km matkaa vai 50km nykäisyjä vai kerran viikossa kirkkoon?

-alkuperäisellä omistajalla vai 29 omistaja menossa?

-alkuperäinen kone vai joku muu takaluukun alla?

-hitsattu vai hitsaamaton?

-alkuperäisessä maalissa vai seitsemäs ylimaalaus menossa

-alkuperäiset osat, kuten lokasuojat ym paikallaan vai kasattu miten sattuu ( jos tarvinnut)

-säilytetään ulkona 24/7 vai lämpöisessä tallissa?

-jne...

 

Hienoa jos joku "jaksaa" ajaa 25hv tehoisella autolla ympäri vuoden ja jos vielä sattuu olemaan synkronoimaton loota niin ajonautinto on varmasti taattu.

 

Itte ajoin vuosia sitten täysentisöidyllä splitillä ja ah mikä ajonautinto, ei kyllä tehnyt sen jälkeen enää varhaista kuplaa mieli missään määrin jos sillä pitää joskus ajaa lähikauppaa kauemmas:)

 

Oli miten oli, hienoja pelejä ja tällä autolla varmaan erikoinen/hieno historia. Mielellään palstalaiset kuulis lisää, niin minäkin!

Link to comment

Omistaja on tuttu kymmenen vuoden ajalta ja kun ilmeni, että en ole kuplaa ostamassa vaan näyttämässä omalle viiskakkoselle sukulaistaan niin on päässy tarinoimaankin. Viimeistään ensi vuonna teen jutun, jos auto ja kuski ovat elossa - tosin autoa en niinkään epäile.

Sen verran jo tiedän, että kupla oli jonkun muistaakseni sähköfirman auto alkujaan ja sillä on useita satoja tuhansia kilometrejä takanaan. Mutta omistajia on ollut vain muutama. Itse näin kuplan ensimmäistä kertaa talvella -76, jolloin VW asentajana toiminut omistaja ajeli sillä vielä töihin. Nykyisin kupla liikkuu enempi kesällä venerantaan ja pientä ajoa kaupoille, mutta on tosiaan vakuutuksissa ja satunnaisessa käytössä ympäri vuoden. Talli on pieni lämmittämätön tyypillinen pihakoppi ja rehellisesti sanottuna hurjassa kunnossa oleva auto lienee vain paksun maalikerroksen ansiosta kasassa. Lokasuojat ovat uudemmat ja varmaan nykyinen konekin on ties kuinka mones ja varmaan hiukan kuutioiltaan alkuperäistä isompi. Hevosvoimat lienevät jo kadonneet, mutta kone murahti silti käyntiin aika helposti. Sattumoisin omaa kuplaani viimeksi tarkastanut inssi myönsi samalla konttorilla käyvälle veteraanille annettavan vähän ikähyvitystä, mutta kaikki oleellinen toimii!

Mutta kuten sanottua, jos kuskissa riittää virtaa ensi vuoden puolelle, niin yritän tehdä kunnon jutun!

Link to comment
Guest Jussinbussi
Tonttiin hieno rotta..

 

Ilman muuta! Näitä maata raapivia paskakasojahan ei ole joka tapahtumassa aina edes kymmentä, ja kannattaahan toi nyt jo viimeistään pilkkoa ja silpoa paskaksi kun noin monta vuotta ilmeisen orkkiksena pysynyt. ;)

Link to comment
Guest pihlainen

Jep.

 

Stroukkeri konttiin ja keula tonttiin...

 

Maali pois mamuntukkalaikalla ja talvex ulkosalle, sais muodikkaan rostoluukkerin kesän rientoihin...

 

Huoh, eix nää oo jo niin laast siisöniä, häh?

Link to comment

Ei ehdi kuule ens kesäksi, jos mustatukalla kiillottelee, pitää puhaltaa ja silti tekee tiukkaa, mutta suola avittaa kun tulee kiire.

Mut on se silti makoisan näköinen auringonpaisteessa kuiva rusto.

Rottaluukkeja on, muttei montaa rustoja/lookkeja tungokseen asti.

 

Mikäs muuten päivän trendi ensi kesäksi?

Siitäkin meikäläinen menee ohi et heilahtaa, ku ei omat pirssit valmistu.

Link to comment

On muuten tässäkin kerran sellainen tehtävä joka vaatii rohkeita valintoja. Jos kupla joskus tulee myytäväksi, niin pistetäänkö se kertalaakista lauluautona kuusakoskikuntoon, vai rakennetaanko se joka nippeliä myöten alkuperäiseksi ja kadotetaan 60 vuotta historiaa. Jos vaihdat vaikka pölykapselit, niin teet jo ensimmäisen siirron. Koskahan muuten museovirasto iskee velvotteita autoihin. Tossa Mikkelin keskustassa lahoaa vanha puutalo, jolla on purkukielto, muttei mitään tulevaisuutta ilman hukkaan heitettäviä miljoonia - tonttiin vaan joku yö...

Link to comment
  • 11 years later...

Museovirastosta tuli mieleen, että ainakin vuoden 2020 rahanjakokierroksella myönnettiin avustusta 52 kuplan entisöintiin. 

 

https://www.museovirasto.fi/fi/avustukset/kulkuvalineet/myonnetyt

 

Volkswagen Typ 10/11 Export Limousine, 1952 Mikael Raivio, Espoo Esitetään avustusta auton alustan ja korin peltitöihin 9250 euroa. Hyväksytyt kokonaiskustannukset 18500 euroa. Suomen autoistumisen historian kannalta keskeinen automalli. Yksilönä lähde- ja dokumentaatioarvo kiitettävä sekä hyvin tunnetun historian että säilyneisyyden ansiosta. Esimerkillisesti suunniteltu hanke, jolla pysäytetään kohteen rappeutuminen ja palautetaan kohde liikkuvaksi ajoneuvoksi. Hanke työllistää ja säilyttää työalan erikoisosaamista. Ajoneuvoa esitellään hankkeen valmistuttua kansallisissa tapahtumissa.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...