Jump to content

48 IDF läpät ei mene kiinni kuumana


Recommended Posts

Sellanen ongelma kuplassa että kun kone kuumenee ni kuskinpuolen kaasarin läpät ei mene enää kiinni kokonaan. Kylmällä koneella tyhjäkäynti OK ja läpät menee kiinni mut kuumalla jää jokusen millin irti tyhjäkäynninsäätöruuvista ja huutaa ja paukuttaa. Kädellä kun kääntää läppiä kiinipäin ni kierrokset vähän laskee mut ei mene kuitenkaan kokonaan kiinni.

Mulla oli kaasari ja imusarja irti mut en lötänyt mitään omituista. Läpät kilahtaa kylmänä kiinni normaalisti. Läppäakseli saattaa liikkua ihan vähän sivusuunnassa kun kääntää läpät auki ja kurkuissa ihan vähän kulumaa akselien vierestä mutta ei munmielestä näyttäny pahalta.

Ennen toiminu ihan normaalisti mut viime syksynä alko vähitellen tekemään tota enemmän ja enemmän ja nyt on jo aika hurjaa.

Mitä teen? Missä vika? Turpoaako kaasarit vai meneekö akseli vääräks vai mikä tässä on? Onko kellään muulla ollu samaa?

Link to comment
Guest kepajake

Mulla on tullut pikkuisen samanlaista ongelmaa. Olen ajatellut, että se johtuu siitä, kun kone kuumana leviää mutta vivuston poikkitanko ei, niin se pääsee tulemaan vähän ulos kupeistaan. Piukalla oleva vaijeri vetää poikkitankoa alaspäin ja painaa samalla kaasuläppiä auki. Ongelma on tullut esiin kun vivusto on ajanmittaan kulunut.

Link to comment

Läppäakselin ei kuuluisi liikkua pituussuunnassa. Silloin läpät pääsee takertelemaan sivuistaan kiinni. Kuulalaakerit liikkuu pesässään, ja sen takia akselissa on pitkittäisklappia. Laakerit pitäisi saada pysymään paikallaan. Irti ja uudet laakerit ja/tai laakerilukitteella kiinni. Lekasarjan hienosäätäjät ottaa ison ruuvimeisselin ja napauttaa jäljen kaasarin runkoon laakerin päälle. Usein sekin riittää pitämään laakerin paikallaan. Keskitä läpät.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Varmista ensin että läpät pääsee täysin kiinni. Hiukan voit löysätä läppien ruuveja että liikkuu nahkeasti kun napautat kevyellä vasaralla akselin molemmista päistä vuorotellen. Näet sen liikkeen jonka akseli tekee ja olet tyytyväinen kun läpät sulkee kevyesti takertelematta eikä akselin päätylevyt tai vivutkaan rahise kiinni runkoon. Kiristys ja ajoon.

Link to comment

Vedetäänkö akselin päädyt ensin kiinni vai onko sillä edes merkitystä...? Eihän sen akselin kai pitäis päästä lainkaan liikkumaan päittäin sillon ku laakerit on lyöty pohjaan asti.

Edit: Eipä niillä päätyjen kireydellä taida olla merkitystä tossa läppien säätämisessä kun nyt ajattelen tarkemmin.

Link to comment

Nyt on uudet laakerit lyöty pohjaan asti mutta akseli klappaa silti päittäin ehkä 0,5mm. Kun säädän läpät ni sitten kun akseli siitä liikkuu päittäin ni takertuu taas. Ja vaikka kuinka säädin ni silti valo näkyy vähän reunoista melkee joka kantilta vaikka läpät on oikein päin melko varmasti.

 

En keksiny muuta ku laittaa prikkoja toiseen päähän sen verran että saa akselista tyhjät pois ja sit kiristin läpät. Huomena koitan miten toimii.

Link to comment
  • 1 month later...

Koitettu, ei mene. Oon myös koittanu vetää vivusta kiinnipäin eikä mene kiinni. Sit ku työntää läppäakselia kovasti toisesta päästä ni se liikkuu hiukan päittäin ja sit menee luukut kiinni.

Eli päittäis välystä on = Läppä takertuu. Laakerit on uudet ja pohjaan asti painettu mut silti klappaa päittäin joten en keksi muuta kuin että akseli on kulunu lyhyeksi.

Link to comment

Voisko joku tukos jossain kanavassa tai suuttimessa aiheuttaa korkeat tyhjäkäyntikierrokset? Kaasarit on kyllä putsattu kahteen kertaan.

 

Kaukaa haettua kyllä toikin koska kun tarttuu pihdeillä läppäakselista ja kääntää kiinnipäin ni kierrokset tippuu hiukan. Ja käynti kuulostaa muutenkin melko tasaiselta.

 

Vittu, varmaan joutaa roskiin noi kaasarit ku mikään ei tunnu auttavan. Uudet IDA:t tilalle perkele.

Link to comment

Keskittää olen koittanu mut suoruutta en oo kyllä tarkistanut. Keskityskin voi olla vähän keskinkertaista ku ekaa kertaa tein mutta kyllä ne läpät kiinni meni kun kaasari oli kädessä. Mutta ei enää. Läppäakselin vaihtoa ajattelin koittaa seuraavaksi.

 

Ne läpät kuuluis varmaan olla täysin pyöreät? Pientä kulumaa on siellä reunoissa kun on hangannut sinne kurkkuihin koska päittäisvälystä.

Link to comment

Mitenkäs IDF:ssä on läppien ruuvin alunperin vedetty kiinni? Olisko mahdollista että nyt on ruuvit liian tiukassa? Joissain kaasareissa olen nähnyt, että ruuvit on vaan kevyesti kiinni, eli akseli ei puristu läppään tiukasti vaan läppä pääsee aavistuksen liikkumaan. Ja läpän ruuvit on "niitattu" vasta puolelta etteivät kierry auki. Auttaiskohan tuo mahdollisesti?

Link to comment
Guest mirri72

omassa kaasarissani on prikat molemmissa päissä ja näillä kans hieman keskitetty läppiä .. jos kiristät toisenpään mutteria liikaa rupeaa läppä ottamaan toiselta reunaa kiinni kurkkuun ,,juu nou ;)

Link to comment

Onko IDF:t aidot weberit vai kiinanpoikien tekemät empin shittilaatuiset? ;)

 

Mulla oli ennen ruiskua dellortot, siinä auttoi kun kohdisti läppiä, niin meni kunnolla kiinni myös lämpimänä.

 

Voisiko tosiaan sitten olla vika läpissä ja niiden sovituksessa kurkkuun nähden, että jos jokin koneistustoleranssi olisi pielessä? Aidossa weberissä harvemmin tälläistä varmaan.

 

Olisiko hullu idea kokeilla että jumittaako itse läppäakseli sitten vain, lämmittäis kuumailmapuhaltimella vähän (omalla vastuulla), pelkkiä akseleita ilman läppiä.

Jokin siellä kuitenkin lämpölaajenee ja läpät ei mene kiinni.

Link to comment

mitas jos koittais laskea kaasareiden lampotilaa, laittamalla bakeliitti -tms spacerit kaasareiden ja imusarjojen valiin. nain useissa tehdasmoottoreissa on tehty samasta syysta, myos VW vakiot...

Link to comment

Nää on toiminut kyllä ihan nätisti ennen. Viimekesänä alkoi vähitellen kierrokset jäämään yhä korkeammalle. Nyt on jo niin kamalaa että ei mielellään aja missään keskustoissa.

Ja aidot vanhat webrut on.

 

En keksi muuta kuin että läppäakseli on kulunut koska se liikkuu päittäin vaikka on uudet laakerit. Siitä johtuu varmaan kulumat läppien reunoissa.

Link to comment

En kyllä millää jaksa uskoa että vika ois läppäkoneistossa jos jouset ja kaikki kuuluvat osat on paikallaan. Varsinkin kun vika ilmenee vain kuumassa koneessa. Jotenkin se lämpölaajenemisesta johtuu, mikä sen sitten aiheuttaa on vaikeempi juttu. Kasaarit ja imusarjat on varmaankin katottu että kaikki on kunnolla kiinni eikä tiivisteet oo painunu mitenkään tms? Oliko näissä pakeliitit imusarjan ja kaasarin välissä?

Link to comment

Ei ole pakeliitteja välissä, pelkät tiivisteet. Olen aika varma että se johtuu siitä päittäisväljyydestä. Imuvuotojakaan en ole keksinyt mistään.

Ja huom, kun läppää väkisin kääntää kiinnipäin ni kierrokset laskee.

Täytyy töiden jälkeen koittaa vielä prikoilla shimmata akselia enemmän toiseen reunaan jos se auttais.

Pakko päästä kremikseen.

Link to comment

Ei toimi. Uudet laakerit asensin ja laitoin kaveriks vielä loctiten jotain laakeri liimaa tai lukitetta tms. Ja laakerit naputtelin kyllä pohjaan asti mielestäni. En keksi muuta ku että akseli on kulunut liian lyhyeksi ja päsee heilumaan laakerien välissä.

Akselin ja läppien vaihdolla toi varmaan toimis.

Link to comment
  • 5 months later...

Entä nykyään, mikä tilanne?

 

Itsellä alkoi kesän myötä pikkuhiljaa tekemään juuri samaa. Kone käy kylmänä liiankin laiskasti (napauttaa kaasua silloin tällöin niin jaksaa käydä) taas hetken. Tämä on kait ihan normaalia kun ei ole mitään rikastimia, ennakon säätöjä tms. Lämmettyään käynti on ensin ihan ok vaikka putkessa paukahteleekin aina välillä. Paukuttelu saattaa liittyä tuohon sytkän ennakkoon.

 

Lämpimällä koneella tyhjäkäynti alkaa nousta melko reippaaksi. Heti kun antaa napautuksen kaasulle, niin tekee mieli avittaa poljinta tai takaosassa itse vipua toivoen että kierrokset laskisi. Näin saattaa toisinaan tehdäkin mutta kyllä ne kierrokset nopeasti taas nousee vaikka välillä lähellä normaalia olisikin.

 

Itsellä Dellortot nurkissa. Imuvuotoja yms. en löytänyt ja aloin myös ajattelemaan läpän pääsyä liikkumaan esteittä.

Link to comment

Tilanne se että uudet läpät on tilattu. Ruisku on myös rakenteilla joten saa nähdä laitanko kaasareita enää ollenkaan vai ehdinkö kyhätä ruutan ennen kesää.

 

Toi putkessa poksuminenhan viittaa imuvuotoon... Einakin mulla napsahteli tyhjäkäynnillä putkessa kun imusarja oli löystynyt.

Link to comment

Nurkissa Dellorto DRLA:t - tarkemmin en ole vielä edes katsonu.

 

Tänään pääsi valosalla auton luokse ja teki samat, eli nousi kierrokset heti lämmettyään vähän. Vipustoa vääntelemällä tuntui laskevan normaaliksi. Näillä pakkasilla ei alkanut enään huutaan omiaan.

 

Kuskin puolelta taaempi pakosarjatiiviste vuotaa, myös itse vaimentimessa tais olla reikä kannattimen kohdalta. Vaikuttaisko nämä käyntiin?

 

Kaasarien putsailua cleanerilla ulkopuoleta ja vivuston rasvailua seuraavaksi. Kunnon palautusjousi voisi tepsiä?

 

vähän tähän tyyliin:

 

webberspring.jpg

kuva netistä ja weberistä.

Link to comment

Tiedä sitten onko ollenkaan läpistä kiinni, mutta suuttimistakaan en osaa sanoa. Toimi hyvin alkukesästä, mitä nyt toisinaan liiankin matalilla kierroksilla. Aina tosin kun meinas sammua, niin otti itekseen tasoittavat kierrokset ja jatkoi putputusta luotettavasti.

 

Ahdas paikka joten ilman hyviä työkaluja noiden läppien sulkeutuminen on vaikea todeta. Tässä kuitenkin mp3 lämmenneen koneen käynnistä. Tässä olen jo vähän herkistelly vipuja. Saattoi jopa auttaa kun en saanut enään kierroksia laukkaamaan, mutta myös kovalla pakkasella voi olla positiivinen vaikutus.

 

Luukku auki ja ensin kuskin puolelta heti kaasuttimen läheltä. Sitten vänkärin puolelta sama. Tämän jälkeen keskeltä yhden metrin päästä ja encorena takaa kolmen metrin päästä. Mulla ei ole kokemusta miltä terve boxeri pitäisi kuulostaa. Pakopuolella on vuotoja koska zubutti ja puski kylmänä savua jostain välistä.

 

http://rihmasto.pp.fi/vasen20cm_oikea20cm_takaa1m_takaa3m.mp3

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...