Jump to content

Kertokaas vesikuplista


Guest Röhkö

Recommended Posts

Guest Röhkö

Aina aika ajoin kuulee legendaa Kuplista joiden persiissä pörisee milloin mikäkin vesikone. Olen antanut itseni ymmärtää että ainakin ykkösgolfin ja vanhojen Audien 1.3 -pata livahtaa Kuplan laatikon jatkoksi suhteellisen inhimillisillä ponnisteluilla. Jokkisympyröissähän on liikkeellä vaikka mitä konetta, mutta kun olisi tarkoitus päästä kilpien välissä nakkikioskille.

 

Joten mitä sanoo hra Katsastusinsinööri? Liikkeellä tuntuu olevan melko ristiriitaisia tiedonjyväsiä. Toisten mielestä homma on selvä kuin pläkki ja toiset horisevat EU-määräyksistä jotka kieltävät kaiken muun paitsi Kuplan upottamisen suohon.

 

Pääasiallinen tekijähän on tietenkin se tehon kasvu. Jos siis löytyy max. 60-hepoinen Golfin/ Audin/ jonkun muun vekottimen moottori jonka saa vielä asianmukaisesti kiinnikin Kuppelwagenin hanuriin, niin homma on bueno? Vai onko?

 

Tähtäimessähän siis ei ole virittely, vaan luotettava ja taloudellinen käyttömoottori ja ennen kaikkea se vesikoneen mukanaan tuoma mahdollisuus saada ajopeliin LÄMMITYSLAITE.

 

Muistelen tältä palstalta lukeneeni joskus ennenkin tästä aiheesta, vaan enpä tähän hätään haulla löytänyt moista.

Link to comment

juuri kävin konttuurilla keskustelemassa mm. tästä 1.3 koneesta. on helppo nakki katsastaa vakiokone jos on todistaa lohkon tunnuksen perusteella moottorin teho ja kuutiotilavuus.

 

ja tosiasia on myös se, että vesikone on boxeria vähän kevyempi kuten Ketsankin postauksesta selviää. oli myös mulle itselleni yllätys mutta niin se vain on. kaikki mikä näyttää painavalta ei välttämättä ole sitä.

Link to comment
Guest Röhkö

Tuostahan mun tosiaan pitikin kysyä myös, että millaisia vesijäähdytteisiä sylintereitä ja kansia on tarjolla vakiolohkoon? Kaikki tähän asti tapaamani yksilöt ovat olleet niitä kisakäyttöön tarkoitettuja hifistelypalikoita jotka on tehty avaruusraudasta ja venttiilikoko on jotain nyrkin luokkaa. Eli siis turhan viritettyjä ja turhan kalliita arkiautoon.

 

Helpompihan se tietysti olisi (niin tekemisen kuin paperisodankin kannalta) vaihtaa pelkät pytyt ja kannet, ja tehoakin olisi varmasti enemmän kuin jossain 80-luvun Passatin prutkussa. Ja samalla säilyisi bokserin tunnusomainen ääni :)

 

Eli siis, onko noita vesisarjoja olemassa myös tavallisille kuolevaisille, kokoa 1600 - 2000 cc ja järkevän kokoisilla kanavilla? Kun tosiaan en ole tekemässä rakettia vaan reissuautoa.

Link to comment
Guest fgronlun

Eix se oo vähä sama asia pistää vesikone kuplaam ku pistää c-kadetin 1.2s kone 600cc moottoripyörään.. Vitsi vitsi.

Tuosta painoista vielä, jäi vaan vähä mietityttään tuo paino vertailu ett mikä kuplan koneesta tekis painavemman, meinaan lohko on kevyempi kuplas kannet suht saman painoset yhteensä(siis 2=1) ja sisä kalut ny ei ainakaa ole hirveen painavemmat. Tottakai ku pistää kaikki flektit +kopat niin kyll niillä siitä painoa tulee mutt kuitenki.. Mutt kai pitää uskoa jos on mustaa valkosella.

Link to comment

Harvemmin olen nähnyt vesijäähdytteisiä pyttyjä vakiolohkoon, mutta kansia on aika-ajoin ihmetelty.

 

Mulla tulee kuplan paino aikalailla samaksi kuin vakiokin.

 

Lienee paras olla kommentoimatta tuo lammaskadettivertausta. No on kuplan bokselin sisuskalut aika järeetä tavaraa jos vertaa vähänkään tuoreempaan koneeseeen, eli siitä noi painoerot tulee.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...