Jump to content

Kastenwagen -73


Guest KariT

Recommended Posts

Miten kannattaa vetää kaiutinkaapelit, ym johdot konehuoneen päältä-->kojelaudan alle?

 

Itse en keksinyt muuta ratkaisua kun, vetää kaikki auton alta. Johdot varmaankin kannattaa vetää jonkinlaiseen putkeen suojaan kaikelta kuralta ja muualta paskalta.

Link to comment

Huh huh, oli kyllä rankka risteily...

 

 

Ratti tuli eilen Free Technicsiltä:

 

25012011073.jpg

 

Ratti on 17". Tarkoitus oli hommata 15" mutta, se saattaa olla vähän turhan pieni, kun ei sitä ohjaustehostintakaan ole :)

Link to comment

Eilen mittailin akkujen paikat ja kaksi 100Ah akkua menee just sopivasti takavalojen taakse.

Pissapoika pumpulla ja hälytin saatiin eilen kytkettyä. Akut tulee ensi viikolla.

 

Matkahuollosta hain liimat ja nahkat, niin päästään huomenna verhoilemaan kojelauta ja ovipahvit loppuun.

Kiitokset nopeasta toimituksesta Muovikum:lle

 

Millä olisi hyvä verhoilla penkkien alapuolella olevat peltiosat? Jonkinlainen nahka niissä alunperin on ollut.

 

Kojelaudan alta pitää saada kaikki johdot, ym piiloon. Siihenkin pitäisi jokin hyvä ratkaisu keksiä...

Link to comment

Kojelaudan alta pitää saada kaikki johdot, ym piiloon. Siihenkin pitäisi jokin hyvä ratkaisu keksiä...

 

Ai pitää vai? Ne kerrat kun sulakerasiassa on kipinöinyt tai savunnut oon ollut tyytväinen, että oon päässyt siihen heti käsiks. =D

Link to comment

Kojelaudassa keinonahka päällä....

 

29012011077.jpg

 

...ja paikoilleen asennettu. Pari ratin takana olevaa reikää pitää isontaa, jotta saadaan jarrujen merkkivalo

ja pissapojan painonappi samalle riville muiden kytkimien kanssa.

 

30012011079.jpg

 

Ylempää osaa ei vielä kiinnitetä, tehdään ensin kaikki kytkennät, ym valmiiksi.

 

Soittimelle pitää ostaa ISO-liitin ja rakentaa kiinnitysrautaan tuet takapuolelle.

Meinas nimittäin Alpine sujahtaa kojelaudan läpi lattialle :)

Link to comment

Soittimen kiinnitys tehty, laminaatin alle asennettiin solumuovi. Oli vähän lattiassa epätasaisuutta. Kaiutinkaapelit vedettiin takaa etuoville. Asennettiin kaapelit suojaputkeen ja putki nippusiteillä auton alle.

 

Ovipahvit kiinnitystä vaille:

 

02022011083.jpg

 

02022011082.jpg

 

Kojelaudan yläosa valmiina:

 

02022011084.jpg

 

Tänään pitää loput sivuverhoilu osat sahata oikeaan mittaan ja tehdä tilaus nahkoista Muovikum.fi :lle

Link to comment

Valoluomet paikoillaan:

04022011086.jpg

 

 

Merkkiä kokeilin paikalleen, mutta en kiinnittänyt vielä. Näyttää kyllä ihan liian pieneltä...

04022011087.jpg

 

 

Soitin kiinnitetty, ovikytkimet juotettu, kojelautaan porattu isommat reiät pissapojan kytkimelle ja jarruvalolle.

04022011088.jpg

 

Taakse verhoilulevyt sahattu oikeisiin mittoihin, pitää vielä nahkat tilata niihinkin.

 

Huomenna tekemään koteloa ja työstämään taakse tulevia kaiutinpaikkoja.

Link to comment

Kaiutinpaikat kitattu ja odottelee hiontaa. Navigaattorille hommattu kojelaudan sisään sopiva "töpseli".

Takaluukun saranasuojat hiottu ja odottelee maalausta.

 

Kotelo takaseinää ja refleksitunnelia vaille valmis.

 

05022011097.jpg

 

 

Vahvistimien ja kondensaattorien paikat alustavasti päätetty:

 

06022011107.jpg

 

Liukuoveen saatiin tiiviste paikoilleen ja asennettiin palautinjousi liukukiskoon. Ovi pelaa muuten ihan ok, mutta ovea ei saa auki kahvasta,

ellei avausvaijeria vedä sisäpuolelta kireämmälle toisella kädellä. Kiristin lukossa olevan säädön maksimiin, mutta ei siitä mitään apua ollut.

Ovi toimi ennen purkua moitteettomasti...

Mitä sille on tapahtunut ja mitä pystyy tekemään?

 

06022011103.jpg

06022011104.jpg

06022011105.jpg

 

Onko tuossa jotain väärin asennettu, ym???

 

Valmistuminen kevääksi näyttää vielä ihan realistiselta tavoitteelta...

Link to comment

Mulla oli sama juttu Lindan oven kanssa.

Kun sit olin jo tilannu uuden kaapelin ja sitä laitoin paikoilleen, tajusin et vanha oli väärin asennettu.

Eli tarkistappa et onko jommassa kummassa päässä tuo kaapelin mutterit oikeessa kolossa tossa lukko-osassa.

Jos mun ovipahvi irtoaa taas itsestään lähipäivinä, niin voin ottaa kuvan omasta vaijeristani. En jaksa repiä tuota pahvia irti enää huvikseen. :D

Link to comment

Alustan laitto aloitettu. Homma pysähtyi, kun ei ollut sopivan kokoista putkea,

millä olisi saanut hakattua akseliputkesta keskipalan sivuun. Homma jatkuu, heti

kun jostain sopiva putki löytyy. Viimeistään maanantaina rautakaupasta...

 

12022011112.jpg

 

Maski, ilmanvaihtoluukkuineen paikallaan. Ruuvit pitää maskille vielä vaihtaa

.

12022011114.jpg

 

Akku on just oikean kokoinen. Kiinnitys vielä puuttuu ja huomenna saa toisen akun

toiselle puolelle.

 

12022011109.jpg

 

Kaapelointi aloitettu, mutta yllätys yllätys, johdot loppui kesken.

 

12022011110.jpg

 

Sivulistat ja bensatankinluukku laitettu paikoilleen. Tankinluukulta puuttuu kumiset tulapt, mihin luukku

nojaa. Niitä varmaan saa ostettuamistä vaan.

 

12022011111.jpg

 

 

 

Ei kai se auta kun lähteä jatkamaan. Eilen tuli kotiudutta heti puolen yön jälkeen:)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sehän makas takaa pohjaanlyöntikumien varassa:) Muutama sentti kumeja lyhemmäksi ja valmista tuli.

Jarrut pitää ilmata ja laittaa keulaan pohjapelti paikoilleen. Subikotelo on kuidutettu ja tänään saa senkin

nippuun. Kaikki sisustan irto-osat on verhoiltu ja ikkunan ympäristöt kokeillaan tänään verhoilla. Etuovi-

pahvit odottaa myös asennusta.

 

Kojelauta kasattu ja hälytin kaikkine sähköineen vihdoin valmiina.

 

25022011153.jpg

 

25022011152.jpg

 

Penkit valmiina.

 

22022011139.jpg

 

Takakaiutinpaikat kokeiltu paikalleen ja tänään asennetaan loppuun.

 

24022011142.jpg

 

Etupään matalin kohta.

 

24022011145.jpg

 

Alkaa reilun 15 tunnin työpäivät näyttämään tulosta....

Link to comment
ei kestä pallonivelet ku kesän tolla madalluksella. itellä ei ainakaan :D

 

Sitten ne täytyy vaihtaa :)

 

Kaiutinpaikat taakse asennettu. Maahantuojalta odotellaan toista 8" midiä, mutta muut elementit

saadaan kytkettyä.

 

26022011063.jpg

 

Lattia ja kojelaudan alaosaan leikattiin mustasta huovasta sopivat palaset. Alaosaa pitää vielä leikellä.

Toinen "ovipahvi" odottelee elementtejä.

 

26022011059.jpg

 

Keskellä olevat pohjaanlyöntiraudat täytyy varmaan katkaista, muuten keula makaa jatkuvasti niiden varassa?

Alemmasta tukivarresta on rautaan matkaa n.5mm.

 

12022011112.jpg

Link to comment

Voihan ne pohjaanlyöntikumit ottaa pois ja laikata kiinnikkeet irti mutta ei se mitään hyödytä. Kuvassa Febi:n pallonivelet ääriasennossa, sentti vielä tilaa tukivarren ja kiinnikkeen välissä... akselin nosto olisi tosiaan järkevin keino madaltaa

post-371-13888363045696_thumb.jpg

Link to comment

Molemmat puolet liimattu ja toinen puoli valmis. Nahkan sai työnnettyä tiivisteiden väliin.

27022011161.jpg

 

Yritin laittaa viiksiä paikalleen mutta, ei ne kiristynyt tarpeeksi rattiputken ympärille, mitä puuttuu????

27022011160.jpg

Link to comment
Yritin laittaa viiksiä paikalleen mutta, ei ne kiristynyt tarpeeksi rattiputken ympärille, mitä puuttuu????

 

Ei sieltä varmaan mitään puutu. Tuntuu olevan yleinen vaiva noissa että jäävät löysälle, kahteen itse törmännyt. Ohutta messinki- tai alumiini suikaletta väliin täytteeksi.

Link to comment
Yritin laittaa viiksiä paikalleen mutta, ei ne kiristynyt tarpeeksi rattiputken ympärille, mitä puuttuu????

 

Ei sieltä varmaan mitään puutu. Tuntuu olevan yleinen vaiva noissa että jäävät löysälle, kahteen itse törmännyt. Ohutta messinki- tai alumiini suikaletta väliin täytteeksi.

 

Mulla on noita joutavia alumiinisuikaleita tossa jääkaapissa. Tyhjentelen sulle heti pari ni saat viikset tiukkaan :) A.Le Coq tai jotain..

Link to comment
Guest KariT

Molemmat ovipahvit asennettu. Akkujen kaapelit vedetty ja seuraavaksi tekemään vahvistimille paikkoja.

Prosessorikaapelin veto menee viikonlopulle, kun samalla laitetaan jarrut loppuun. Ei mahdu oikein auton

alle ilman auton ylös nostoa:)

 

Refleksitunnelit tuli maalattua valkoiseksi ja kotelontakaseinään tulee LED-nauhat valaisemaan tunneleiden

suuaukkoja. Kotelo verhoillaan mustalla nahkalla ja päälle tehdään irroitettavat "istuinosat" jostain muusta

materiaalista.

 

Odotellaan edelleen tärkeintä päätettä maahantuojalta. Toivottavasti tulee mahd. nopeasti.

 

Kattoverhoilu tekemissä saattaa asennus/suunnittelujuomia mennä. Sehän se sitten seuraavana olisi...

Link to comment
Guest KariT

Valojen testausta:

 

03032011175.jpg

 

03032011170.jpg

 

Huomenna tulee maahantuojalta 8" elementti taakse ja tiivistenauhaa. Pääsee (toivottavasti) lauantaina

testailemaan laitteistoa. Alkuviikosta tulee digipääte bassoille, sitten ois kaikki kasausta vaille...

Link to comment
Guest KariT

Kylmäaktivointiliima + kuumailmapuhallin ja ohutta/venyvää nahkaa.

 

Paikalliset liikkeet täällä ei myy sopivaa materiaalia. Tilasin liimat ja nahkat muovikum:sta (www.muovikum.fi).

 

Rokit soi pakussa, kotelot verhoiltu, sivut ja lattiat edestä verhoiltu, kansi tehty vahvistimille.

Laittelen kuvia kun joudan....

Link to comment
Guest KariT

"Takaistuin" valmiina. Keinonahkan alle laitettiin vanua pari kerrosta. Ohutta superlonia tältä kylältä

on turha viikonloppuna etsiä. Rosterilistat tulee vielä refleksitunneleiden päähän.

 

05032011177.jpg

 

06032011183.jpg

 

 

Päätteiden pintalevykin alkaa hahmottua. Odottellan vielä yhtä päätettä, ennen lopullista siistimistä.

 

05032011178.jpg

 

 

Ratti sovitettu ja hyvin näyttäs istuvan mittariston nähden.

 

06032011184.jpg

 

06032011188.jpg

 

 

Miten iso väli ratin ja viiksien väliin pitää jäädä? En kehdannut polkasta ihan loppuun asti rattia, mutta

tällä hetkellä 20mm rakonen siinä on. Ja mihin korkeuteen viikset pitää kiinnittää? Ei mun silmään

osunut mitään tiettyä paikkaa.

 

06032011189.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest KariT
Toimiiko vilkku jos väli on noin suuri?

 

Tarkoitat varmaan vilkunpalautusta? Kuvassa, ratissa kiinni oleva osa, ei ylety vilkunviiksessä olevaan muovitappiin.

 

1. Ratin alapuolelta puuttuu vielä jotakin?

 

2. Rattia painettava enemmän alaspäin?

 

En kehdannut vielä kokeilla, miten syvään ratti menee, ettei sitä tarvitse alkaa hakkaamaan irti.

Link to comment

Vilkun palautus ei ole pakollinen, joten siitä aiheutuu vain käytettävyys haitta.

 

Vilkulle ei ole tuossa mitään määrättyä paikkaa, vaan voit vetää sen niin ylös kuin tuon kiristin sallii, siis siten että kiristin vielä kiristyy putken ympäri.

 

Hyvin tyypillistä on, että tarvikekeskiöt ovat enempi tai vähempi yleismallisia ulkomuodoiltaan ja toisiin autoihin ne istuvat paremmin ja toisiin hiukan huonommin.

Link to comment
Guest KariT

Ikkunan ympärykset verhoiltu, kaikki sivut kiinnitetty ja koteloon teetetty

alumiinista kehykset, refleksitunneleiden suuaukolle. Kehykset vielä

kiillotettava ja kiinnitettävä kunnolla. Seuraavana katonverhoilu.

 

 

15032011206.jpg

 

14032011203.jpg

 

Ylimääräistä hommaa tuli reilusti, kun oli jäänyt väliseinät tekemättä etuoviin ja takakaiutin

paikkoihin :(

 

Vielä on kuukausi aikaa...

Link to comment

Kyselen ehkä tyhmiä mutta miten meinasit saada kattoverhoilun paikalleen kun seinässä sen kiinnittämiseen tarvittavat kynnet ovat ainakin kuvassa vielä sivuseinän verhoilun alla?

 

Pysyyhän se liimallakin tietty, ei se sinänsä ole ongelma.

Link to comment
Guest KariT
Kyselen ehkä tyhmiä mutta miten meinasit saada kattoverhoilun paikalleen kun seinässä sen kiinnittämiseen tarvittavat kynnet ovat ainakin kuvassa vielä sivuseinän verhoilun alla?

 

Pysyyhän se liimallakin tietty, ei se sinänsä ole ongelma.

 

Tarkoitus on taivuttaa ohut, (pituus suunnassa kolmeen osaan jaettu) levy kattoon, mikä verhoillaan nahkalla, ennen kattoon kiinnittämistä. Kiinnitys tapahtuu samalla tavalla kuin muutkin pinnat eli mustilla wronic ruuveilla.

 

Katsotaan tuleeko siitä mitään...

Link to comment
Guest KariT

Viikonloppuna kaikki kaiuttimet kytketty ja testattu. Pientä säätämistä vielä edessä. Apukuskinpenkki saatiin kiinnitettyä "kiskoilla". Penkin alle täytyy vielä laittaa verhoiluhuopa paikoilleen. Kyynärnoja menee keskiviikkona työnalle.

 

Puutteet:

 

- Kattoverhoilu

- verhoilun kiinnitys liukuoveen

- Kannen verhoilu vahvistimille

- Lista laminaatin reunaan oviaukon kohdalle

- Ovitiiviste apukuskinpuolelle

+ kaikkea pientä :)

Link to comment
Guest KariT

Liukuoven avauskin saatiin toimimaan. Oli kasaus vaiheessa luiskahtanut vaijerissa oleva muovinen holkki väärällä puolelle lukkoa. Holkki toiselle puolella ja se on siinä!

 

Keula verhoilun osalta valmis. Penkin suoja vielä kiinnitettävä.

 

21032011215.jpg

 

Vahvistimille vielä nahkat selkään ja paneelit kiinni pohjaan.

 

21032011214.jpg

 

Tyynyt kotelon päälle pitäisi loppuviikosta valmistua. Saa nähdä, miten ne sinne istuu...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...