Jump to content

-57 Kastenwagen - liian huono museoon


Guest Hemuli

Recommended Posts

Viimeiset toistakymmentä vuotta on tullut rakennettua prätkiä ja sen alan kalustoa alkoi olla nurkat täynnä - jossain vaiheessa tuntui että voisi välillä tehdä ihan jotain muuta. Nuorempana oli ilmajäähdytteisiä Volkkareita pyörinyt käsissä muutamia - mm. Wiiman leikkelemä -63 junis ja jokunen kupla - joten nämä vehkeet ovat tulleet tutuksi.

 

Alun alkaen tavoitteena oli hankkia projektikuntoinen ovaali kupla, mutta sitten törmäsin tällä palstalla viisseiska junikseen ja ostin sen pois parin suttuisen valokuvan ja puhelinkeskustelun perusteella. Maksoin auton, mutta vasta muutaman viikon kuluttua sain aikataulun ja kuljetuskaluston kohtaamaan toisensa että pääsin noutamaan sen kotiin.

 

Noudettaessa meinasi jäädä aikuinen mies sanattomaksi, aihio oli todella roisin näköinen. Tästä ei todellakaan selvitä öljynvaihdolla ja uusilla tulpilla... Auto on seissyt 60-luvulta asti taivasalla pihavajana ja pellit ovat varsin rapsakoita. Lähempi tutkiskelu ja putsaus kuitenkin osoittivat että korista löytyy myös ehjää peltiä johon voi uusia paloja liimailla. Tämä projekti tulee kesäksi ajoon, minä vuonna jää nähtäväksi. Joka tapauksessa tästä tulee varsin pitkä projektialbumi johon yritän ottaa mahdollisimman paljon kuvia pellityksen eri vaiheista. Jonkin verran tullaan käyttämään valmiita korjauspaloja, osa taas tehdään omasta päästä ehkä samalla hillitysti kustomoiden. Se on varma että museoleimalle tätä ei viedä, prätkähommissa olen jo todennut että entisöinti on kaikkein vaikein rakentelun laji - on paljon helpompi tehdä oman maun mukaan.

 

Ensin täytyy kuitenkin rakentaa talli tuohon ympärille, sitä odotellessa saatte nauttia "löytöhetken" kuvista.

 

Isoisä ja pojanpoika:

 

100619.jpg

 

Pesun ja putsauksen jälkeen sen kehtaa jättää pihalle naapurien riemuksi...

 

1006203.jpg

 

1006202.jpg

 

1006204.jpg

 

1006205.jpg

 

On kai näitä huonommistakin tehty - aikaa on ja omasta työstä en laskuta penniäkään...

 

1006206.jpg

 

100620.jpg

 

1006209.jpg

Link to comment
  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Joutuuko tollasesta maksaa jotain, vai maksoiko entinen omstaja et hait sen pois?

 

Noistahan kuulemma maksetaan riemuiten jopa enemmän mitä hyvästä möhkökeulaisesta:)

 

Aivan oikein Arto, itse maksoin rapsakasta unppari juniksesta yli 2K ja palliksen olisin saanu ilmaseks...

Link to comment

aika pitkälti sama taustatarina mulla. brittiprätkää,,ameriikan ihmettä jne.

 

Satsasin vaan parempaan 50's junis-aihioon, muut silti meni puolen vuoden vapaa-ajat oikoessa

edellisten omistajasankareiden viritelmät siihen kuosiin mitä olen tottunut omilta laitteilta

odottamaan.

Onneksi juniksiin saa korjauspeltien puolesta ihan mitä vaan. Jotain voi tehdä itse mutta kun

haluaa saada projektin järkevissä ajoissa valmiiksi niin "aikaa" saa ostettua esim täältä

 

http://www.vwsplitparts.com/

 

Hyvin vastaa kyselyihin ja pellit tuli hyvin pakattuna kotiovelle asti.

Link to comment

Jeps, kyllähän näissä valitettavasti rahaa joutuu vaihdon välineenä käyttämään - ja jos maailmalla puhaltavat tuulet joskus yltävät tänne asti niin summat tuskin ainakaan pienenevät.

 

Yksi pääkriteereistä juniksen haussa oli että sen pitää olla umppari. Missään tapauksessa ei kylkiin leikellä edes ampuma-aukkoja ;), on se pitkä pelti vaan niin hieno ja jättää maalaukselle hyvin tilaa. Henkilöautoksi takapenkkeineen tuo olisi tosin tarkoitus aikanaan katsastaa ja siinä vaiheessa maavara mitataan mikrometrillä tasan sallittuun 80 milliin...

Link to comment

Mä olen monasti ollut naiivi ja uskonut että kovalla hinnalla on perusteensa, eli köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Nyt kun vertaa esimerkiksi Vwsplitpartsin peltiosia Hotcarsin vastaaviin niin kuinka hurja laatuero noissa on? Hinnasta eroa ainakin löytyy, ja ulkomailta tilattaessa pitää aina laskea rahdit päälle joka on varsin suuri summa kun puhutaan isommista peltiosista. Ainakin lattiapellit on tarkoitus ostaa valmiina sekä eteen että taakse koska vahvistepokkauksia en jaksa alkaa itse naputtelemaan. Runkopalkit oli muuten hämmästyttävän hyvät vaikka lattiapellit olivat käytännössä hävinneet - niissä oli lähinnä pintaruostetta mutta ei syvempiä syöpymiä. Kertonee osaltaan siitä että autolla ei ole kovin paljon ajettu vaan kaikki ruoste on peräisin maaperästä nousseesta kosteudesta.

Link to comment

kotimaisista peltiosita vihjailleelta virtaselta taisin ostaa lattian aaltopelti

palan jostain swapista. Osui ainakin "aallonpituus" yksiin orggislattian kanssa.

 

Tämän brittiläisen pellinvääntäjän poikkipalkit vaihdoin pohjaan.

http://www.autocrafteng.co.uk/

 

Tyypilliseen brittiläiseen tapaan ei vastaillut s-posteihin, mutta eipä se

hinta paljon pompsahtanut kun tilasin ne sitten täältä> http://www.customandcommercial.com/correctfit.aspx

 

noista pitää ainakin kehuten sanoa että sopivuus oli täys kymppi.

 

2-pyöräsiä nyt rakentaa talvessa, mutta näiden kanssa touhutessa täytyy näköjään oikeasti

tallissa asua,,

Link to comment
Joitakin korjauspeltejä saa kotimaastakin ja edullisemmin kuin Kolumbiasta rahdattuja ;-)

 

Jos vinkki koskee teidän omaa tuotantoa niin suosittelen!

Ainoot rungon korjauspalat omassani mitkä kävi muutakin kun malliksi:) Sopivuus kymppi +

Suuri osa tuontipelleistä tuntuu olevan aivan tinapaperia ja paskoo

Link to comment

Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä, saisin noita duunin kautta sopuhintaan. Onko oluttölkin vahvuisia, sata vuotta vanhoilla lesteillä mäiskittyjä velttoja paskoja, vai edes sinne päin?

Link to comment
Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä, saisin noita duunin kautta sopuhintaan. Onko oluttölkin vahvuisia, sata vuotta vanhoilla lesteillä mäiskittyjä velttoja paskoja, vai edes sinne päin?

 

Eiköhän tuossa ollut aika tarkka kuvaus tuotteista. Yksi ääni lisää Virtasen tuotteille, kilauta sinne ja tuskasi on oleellisesti pienempi.

Link to comment

No klokkerholmin peltejä kaupanneena vois sanoa että ainakin vw pellit on ollu I.G.P Brazil tarralla varustettuja joissa klokkerholmin tarra päällä :)

 

Jos niillä on vanhaa varastoa jäljellä niin ne oli hyviä, uudet samaa brassikuraa kun kaikki muukin.

 

Virtasen peltejä en ole hypistellyt mutta kuvista päätellen laatu on parasta mitä ainakin äkkisiltään on tarjolla juniksiin. Suosittelen kysymään häneltä jos suostuu tekemään tarvitsemasi pellit. Hintaahan toki varmasti käsityöllä on mutta uskon sen silti olevan paras vaihtoehto.

Link to comment

Terve vaan itsekin tuolla HDCF:än puolella pyörinyt(ja pyörin vieläkin) vuosia ja harrastanut amerikan pyöriä 20 vuotta. mutta asiaan.

 

>Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä

Juuri -64 juniksen hitsanneena (mulla meni 8 kuukautta, ei joka ilta ):) en haukkuisi klokkerholmin peltejä (ulkohelmat). Doglegeissä oli nämä PALJON parjatut IGP tarrat (muissa ei) sain ne kumminkin ilta/per doglegi vaihdettua, ilman mitään pilkkomisia sun muuta hakkamista, eli en hauku näitäkään. Tosin muista ei ole kokemusta.

Joku laittaa doglegehin 200€ ja joku 500€, eihan toi 500 euroakaan näissä kymppitonnin autoissa paljon tunnu...

Itse tehdyistä korjauspaloista tuli tietenkin parhaat, kaikki "runko"rakenteen osat, sisähelmat, lattiaa ym. ym.

Eli itse kun tekee niin tulee mitä...

 

Itse ostin kaupan peltiosat Öberin pojilta (mulle hyvä sijainti, ja hyvä palvelu), muualtakin varmaa saa tai itse tilaa.

Link to comment

Pyörähommissa on toi pellin naputtelu tullut tutuksi kun suurin osa osista on tehty suorasta plootusta. Siksipä oikeastaan ainoat palat mitä vakavissaan harkitaan ostokamoiksi on noi lattiapellit koska haluan pitää niiden osalta alkuperäisen lookin. Runkopalkit teen todennäköisesti tuhdimmasta profiiliputkesta, muutamalla lisätuennalla - se tuskin ainakaan huonontaa ajettavuutta. Klokkerholm kiinnostaa lähinnä sen takia että saan ne helposti ja vaivattomasti duunista.

 

Kunhan saan tallin valmiiksi niin ensimmäinen operaatio on kuitenkin tukea koppa kunnolla sisältä ennen peltien silpomista. Tänään jo suunnittelin kääntökelkkaa jolla saan auton käännettyä vaivattomasti kyljelleen yksinkin, olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen että näen vaikka vähän vaivaa sen eteen että ei tarvitse ryömiä auton alle rappaamaan...

Link to comment

Sambasta löytyy idiksiä kääntö härvelin tekoon http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... highlight=

 

Itte tein 6 kulmaiset rinkulat mitkä toimii tosi jees, paikallisesta metalli pajasta materiaalit valmiiksi jiirattuna / leikattuna 50€ total.

Hyvä sikäli että mahtuu pulaamaan ahtaassakin tilassa, normi grillissä auton joutuu nostaa aika ylös.

Tässä häkkyrässä jää auton pohja hyvälle korkeudelle vaikka kippais katolleen.

Link to comment

Me tehtiin grilli 4x4 kanttiputkesta niin, että rällyytettiin kolme seinää auki ja taitettiin aina hieman sisäänpäin ja saumalla kiinni. Hetken aikaa meni tehdessä, mutta tuli kohtuullinen viritys. Lepäilee irrallaan noiden U-palkkien päällä, että on helppo käännellä.

 

junis001.jpg

 

 

Noita lattiapeltejä pitänee tilailla kans kohta... :)

Link to comment

Kiitos vinkeistä, tuollainen pyörityslaitos olisi hieno mutta paikallinen rakennusvalvonta ei myönnä lupaa yli 250 huonekorkeudelle talousrakennuksessa. Voi käydä ahtaaksi eikä pihallakaan näin kaupunkialueella viitsi rälläköidä. Ajattelin ihan sellaisen yksinkertaisen kipin millä kopan saa käännettyä kyljelleen, tuki rungosta ja katon tippalistasta.

 

Olen tuossa alustavasti tiiraillut sisustan peltejä ja niihin tehtäviä muutoksia ja tullut siihen tulokseen että lattiapellit kannattaa ostaa, mutta koska laite on tarkoitus tontittaa niin muut joutuu joka tapauksessa muokkaamaan. Eli mistä kannattaisi hommata sikkikone jossa olisi tarpeeksi kitasyvyyttä (about 30 cm) että sillä saisi tehtyä pokkauksia tarvittaviin paikkoihin? Tää vois olla aika pätevä: Sikkikone

 

Edit: Eihän toi korkeus näköjään olekaan ongelma, lähinnä loppuu tallista lattiapinta jos ei saa tuollaista rullien päällä pyörivää härveliä. Hmmm.... Täytyypä kasata pikavauhtia ring roller, rullat mulla oliskin jo valmiina - tarvii vaan rungon ympärille niin sillähän tekee tuollaisen kokopyöreän kehikon. 38 mm hydrauliputki varmaan kestää yhden juniksen kopan.

Link to comment

Pitää kyllä sanoa että varsinkin nuo koneenpäälliset pellit kannattaa käydä realisoimassa jostan toisesta metsälöydöstä kun harvemmin näkeen noin pahassa kunnossa olevia. Ja varsinkin kun sitä varten ei taida olla olemassa korjaupaloja. Ja tosiaan noin pahassa jamassa olevassa projektissa kannattaa panostaa korjauspalojen mittatarkkuuteen koska niiden avulla saa mittailtua muiden osien yhteensopivuutta ja paikkoja minne mikäkin palanen kuuluu.

 

 

Ja itse olen saanut pirusti tietoa miten hitsaus hommat kuuluu tehdä tältä sivustolta http://www.metwiz.com/archiveleftmenu.htm sivuilla on huonolla englannilla kirjoitettu kuvaus että mitä on tehty ja pirusti kuvia about jokaikisestä ruostekorjauspaikasta mitä junakeuloissa voi olla. Sivuston huonopuoli on se että kuvat on huonosti arkistoitu ja selailemiseen menee ikuisuus.

Link to comment
Pitää kyllä sanoa että varsinkin nuo koneenpäälliset pellit kannattaa käydä realisoimassa jostan toisesta metsälöydöstä kun harvemmin näkeen noin pahassa kunnossa olevia. Ja varsinkin kun sitä varten ei taida olla olemassa korjaupaloja....

 

Onhan noita:

 

http://www.vwsplitparts.com/images/shop/KF-1205.jpg

 

Rouheaan 450€ hintaan tosin ostan kyllä mieluummin sikkikoneen ja väännän itse. Ajatuksena oli tehdä samalla peltiin reilun kokoinen saranoitu luukku niin on koneen säätö helpompaa - ei tartte vanhaa selkää rasittaa kyykkimisellä. Toi takaluukun ympäristö on noin huono ihan vaan sen takia että auto on seissyt vuosikymmeniä taivasalla ilman takalasia, kaikki vesi on päässyt sisään.

 

Tiukalle vetää, nyt jännittää ehdinkö saamaan rakennusluvan ennen kuin paikallinen rakennusvalvontavirasto jää kesälomalle, olisi mukava päästä naputtelemaan tallia kasaan näin kesäaikaan niin sitten syksyn tultua voisi työntää juniksen suoraan sisään ja aloittaa projektin kunnolla.

Link to comment
[Ajatuksena oli tehdä samalla peltiin reilun kokoinen saranoitu luukku niin on koneen säätö helpompaa - ei tartte vanhaa selkää rasittaa kyykkimisellä.

 

Tölkeissähän tuo on vakiona, sellaisesta vaan saksit sen.

Link to comment

Tölkin osat saattaisi kiinnostaa muutenkin, nimittäin se mitä sieltä pellin alta löytyy... Ei kyllä pysty yhtään varaosaraatoa tohon pihalle ottamaan, pitäis päästä paikan päällä purkamaan.

Link to comment

Kaikki vaihtoehdot on vielä tässä vaiheessa auki, katsotaan mitä sinne pellin alle lopulta löytyy. Ilmajäähyssä pysytään mutta muuten ollaan avoimin mielin - toisaalta, olihan yksi hurjapää laittanut junikseen Subarun bokserin...

 

Moottoria ei tarvita vielä pitkään aikaan, siitä pitää peltihommat huolen. Mutta kun takapään jousitusta ruvetaan rakentamaan niin siinä vaiheessa pitäisi koneenkin olla jo tontilla. Lähinnä siinä tölkissä kiinnostaa modernimpi lataus/tuuletusjärjestelmä.

Link to comment
Meinaatko tehdä tölkkimoottorisen junakeulan?! Jos näin, menee monella vw-kaljat väärään kurkkuun tälläisestä sovelluksesta vaikka mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää missään muodossa.

 

Onpa sitä junis saanut palkinnonkin tölkin koneella joskus Biffissä.

Oliko paras H2O.

Link to comment

Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta.

Link to comment
Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta.

 

Kyllä sinne syylareita mahtuu, kunhan ovat tarpeeksi matalia...ja paksuja

Link to comment
Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta.

Ollut vwesikone juniksessa 10 vuotta. Ja syylärit mahtuu hyvin ja jäähtyy, sekä paljon muutakin mahtuu mukaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...