Jump to content

-57 Kastenwagen - liian huono museoon


Guest Hemuli

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jos meinaat sitä etummaista valkoista niin se on kyllä ihan kasikutonen Sportsteri, "hieman" muokattuna tosin. Ainoa Bulu tallissa tällä hetkellä on toi musta S1 josta Joksa jo linkin heittikin. Kohta siellä on tosin yks aloitettava projekti M2 Cyclone josta tulee jotain mitä tässä maassa ei ihan heti olla nähty...

 

On kyllä niin hyvä mieli uudesta tallista että eihän sieltä meinaa malttaa siirtyä kotiin nukkumaankaan, tänään tuli teipattua NordBlingin linkkaamat mittakuvat juniksen kylkeen, pikaiset kopan mittaukset ennakoisi että pääpiirteissään toi on ryhdissään. Täytyy laittaa diagonaalitukia ympäri koppaa ja sitten alkaa perkaaminen. Ekana laitetaan pitkittäiset runkoaisat uusiksi - onko mitään syytä minkä takia niitä ei voisi tehdä umpinaisesta profiilista? Muuta kuin lisääntynyt paino?

Link to comment

No niin, istukaahan alas jos olette yliherkkiä ruosteelle...

 

Aloitetaan helposta paikasta...

 

11100914.jpg

 

Jokainen on nähnyt myös ruosteisia doglegeja...

 

11100915.jpg

 

...eikä ohjaamon lattiatkaan aina ihan priimoja ole.

 

11100916.jpg

 

Jopa vähän paremmissakin juniksissa on tavaratilan lattiassa pehmeitä paikkoja...

 

1110091.jpg

 

...joskaan ei ehkä näin pahoja. Nyt aletaankin pääsemään rojektin "voi vittu" -osioon.

 

1110092.jpg

 

Raatohan oli seissyt joitain vuosikymmeniä taivasalla ilman takaikkunaa...

 

1110093.jpg

 

...mikä ei luonnollisesti tehnyt hyvää moottoritilan pelleille.

 

1110094.jpg

 

Alkaa pikku hiljaa näyttää siltä että seinät on ainoa mikä pitää tätä kaaraa nipussa...

 

1110095.jpg

 

...eikä eturunko ole paljon sen parempi.

 

1110096.jpg

 

Joku on laittanut bussiin varhaispallon etuakselin - hitsaamalla...

 

1110097.jpg

 

Lukuunottamatta pohjan toivottomuutta en vielä näe pirssiä niin huonona että se pitäisi pilkkoa kilon paloiksi. Ovet ja luukutkin oli suht' kelvolliset.

 

11100912.jpg

 

Nyt tulee taas pieni paussi kun pitää saada fyrkkaa kaasupulloa varten - uusi talli imaisi tilin niin kuivaksi että nyt ei ole varaa. Ensimmäiseksi hitsataan kunnon tukikehikko sekä ohjaamon että tavaratilan puolelle, sitten aloitetaan uuden rungon teolla. Samallahan voisi koppaa pudottaa runkoon nähden alaspäin jonkin verran.

 

Merkitään muistiin aloituskorkeus ;)...

 

11100913.jpg

Link to comment

Kyllä nyt voisi olla parempi suorittaa paloittelusurma jos et halua hullusti laittaa rahaa kakan kiillottamiseen.

 

Mutta sitten taas toisaaltaan tuossa on paljon sellaista hyvää peltiä mikä ei täsmää lainkaan tuohon pohjaan. Minkä takia se ehkä kannattaisi säästää.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Vähintääkin samaa tasoa tai huonompi oli Jussinbussi -90 luvulla kun Jarkko sen hitsauksen aloitti.

Sitten vielä päälle 8 kattoikkunan ja 8 sivuikkunan korjaukset, kattoverhoilu klipsujen korjaukset, A-pilarit..

Umpparissahan pääsee vielä helpolla.

Link to comment
Vähintääkin samaa tasoa tai huonompi oli Jussinbussi -90 luvulla kun Jarkko sen hitsauksen aloitti.

Sitten vielä päälle 8 kattoikkunan ja 8 sivuikkunan korjaukset, kattoverhoilu klipsujen korjaukset, A-pilarit..

Umpparissahan pääsee vielä helpolla.

Siis tosiaan jos mielenkiintoa riittää niin tekemään vain tulee varmasti sellainen projekti mitä seuraan. Mutta itse en tuosta enää rupeisi tekemään. Mutta jos tuo olisi sonderi niin sitten se olisiki ihan eri asia.

Link to comment
Kyllä nyt voisi olla parempi suorittaa paloittelusurma jos et halua hullusti laittaa rahaa kakan kiillottamiseen.

 

Mutta sitten taas toisaaltaan tuossa on paljon sellaista hyvää peltiä mikä ei täsmää lainkaan tuohon pohjaan. Minkä takia se ehkä kannattaisi säästää.

 

Mjoo... Toisaalta, jos puoletkaan niistä suunnitelmista mitä päässä pyörii toteutetaan, niin sitten olisi joku parahtanut hyväkoppaisen juniksen pilaamisesta. Toi on oikeastaan mun kannalta ihan hyvä aihio niin saa alustan muutoksia toteuttaa aika vapaasti. Pellintaivutus on noissa prätkätouhuissa käynyt tutuksi ja valmistumispäivämäärää ei ole kiveen hakattu. Lisäksi projekti seisoo omassa tallissa josta ei tule lähtöä kesken projektin joten mikäs tässä on ruostetta rapsutellessa... Harmittaa vaan kun käytännössä kaikki metallintyöstövehkeet on toisella pajalla ja kotiin pitää nyt hommata tuplat, sen takia tässä nyt on vähän venttaamista esimerkiksi ton kaasupullon kanssa.

Link to comment

Tee vaan toi kondikseen, lähes yhtä paljon joutuu "parempaakin" aihiota laikkaamaan jos siitä hyvän haluaa.

Ja vaikka se ei heti valmistu, niin saman tilan se vie kun ehjämpikin.

Itsellä on ollu ainakin helppo siirtää valmistumista vuodella eteenpäin...

Jos tekee yhden poikittaispalkin per viikko niin x 7= ei paha:)

 

Tsemiä!

Pete

Link to comment

Ruostetta rapsuteltu... Kertokaahan gurut että mikä on tuo kuusinumeroinen numerosarja joka on meistetty apparin selkänojan takana olevaan peltiin? Kävi nimittäin niin että saatuani kovasti happamen tyyppikilven irti ja pitkän puuhastelun jälkeen siinä olevan valmistenumeron esiin niin ei se ainakaan sama ole. Tyyppikilven alla oli onneksi sen verran vielä ehjää peltiä että sieltä sain kilpeä vastaavan numeromeistoksen esiin. Kabiinista löytynyt numerosarja on selkeästi lyöty samoilla kirjasimilla kuin varsinainen valmistenumero ja se on muodoltaan varsin samanlainen. Itse asiassa se jopa täsmäisi saman vuosimalliseen autoon, ainoastaan kuukautta vanhempaan.

 

Nyt on nimittäin sellainen juttu että tää raato on myyty mulle ton ensin mainitun meistoksen perusteella. Tyyppikilpi oli niin hapan että siitä ei ostohetkellä saanut mitään tolkkua enkä ummikkona tajunnut epäillä edestä löytynyttä meistosta joksikin muuksi. Rekisteriotetta tähän härveliin ei siis ole, perimätiedon mukaan se on poistettu rekisteristä jo 60-luvulla.

 

Huomenna linjat kuumiksi Trafiin jos tolla oikealla numerolla löytyis jotain tietoa.

Link to comment

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antama

järjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa.

Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori?

 

Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana

numerosarjana.

Link to comment
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antama

järjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa.

Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori?

 

Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana

numerosarjana.

 

Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä.

 

Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on.

Link to comment
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antama

järjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa.

Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori?

 

Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana

numerosarjana.

 

Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä.

 

Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on.

 

...ja kun se on mädäntynyt kokonaan pois, niin sitten edetään miten?

Link to comment
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antama

järjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa.

Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori?

 

Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana

numerosarjana.

 

Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä.

 

Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on.

 

...ja kun se on mädäntynyt kokonaan pois, niin sitten edetään miten?

 

Otat tyyppikilvestä runkonumeron jos se oli kunnossa ja meistät sen uudestaan sinne minne kuuluu ja ketään ei tiedä asiasta mitään.

 

Jos sulla ei ole kumpaakaan tallella tai mitään papereita mistä numero käy ilmi niin sitten asia onkin jo vähän mutkikkaampi kun autolla ei ole mitään identiteettiä. En tiedä että mahtaakohan tehtaan museosta tilattavissa olevaa birth sertificatea saada korinumeron perusteella tilattua.

Link to comment

Missä tuon edessä olevan kilven pitäisi sijaita?

 

Tältä palstalta muistan lukeneeni että jollain oli vastaava tapaus jossa juniksen meistetty valmistenumero oli vaarassa tuhoutua ruostekorjausten alle, konttorilta oli vastattu että sen ikäisessä riittää jos kyltti on tallella - erillistä meistosta ei välttämättä tarvita. Täytyy yrittää penkoa jos vielä löytäisin tuon kirjoituksen..

Link to comment

No ilmankos se oli niin kirkkaasti mielessä kun vasta eilen luin :) - tuossahan se oli Kranken-ketjussa:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7208-krankenin-palautus-ihmisten-ilmoille/

 

umppari said:
Cip1 osat paikalleen. Meni tuo hitsaus aika lähelle valmistusnumeroa. Kyselin ennen työn aloittamista kuinka tulee menetellä kun tuunataan noin lähellä valmistusnumeroa. Vastauksena oli että no hätä,...tuon ikäisessä ei tarvi olla stanssattua valmistusnumeroa kunhan löytyy kilpi jossa se on. Tässä tapauksessa myös alkupeäinen satanssaus säiltyi.
Link to comment
Missä tuon edessä olevan kilven pitäisi sijaita?

 

Tältä palstalta muistan lukeneeni että jollain oli vastaava tapaus jossa juniksen meistetty valmistenumero oli vaarassa tuhoutua ruostekorjausten alle, konttorilta oli vastattu että sen ikäisessä riittää jos kyltti on tallella - erillistä meistosta ei välttämättä tarvita. Täytyy yrittää penkoa jos vielä löytäisin tuon kirjoituksen..

 

Edessä ei sulla ole kilpeä tuli vasta uudempiin.

Link to comment

Hyvä homma, kiitos.

 

Tosta meistoksesta, näyttää volkkari käyttäneen ihan normi meistejä - ei mitään erikoisfonttia niinkuin joillain valmistajilla oli tuohon aikaan tapana. Ei ollut edes varmistemeistoksia numeron päissä. Eli jos numero on ruostunut pois niin uutta peltiä ja oikean kokoiset meistit kouraan...

Link to comment

Mulle just '60 kuplaa katsastettaessa tokas katsuri et katotaan nyt se runkonumero takapenkin alta vaikka ei tän ikäsessä meistettyä tarvita. Tosin eihän tuossa muutakaan/kilpeäkään ole.

 

Barnilanssin raadossa, joka mulla joskus oli, oli muuten ovien sisäpuolelle piirrelty runkonumeron kolme viimmeistä numbaa. Vai oliko kuskin ovessa vain kaks.

Link to comment

Umpparin palastelu jatkuu eikä kauaa mennyt kun törmäsin seuraavaan ongelmaan - miten irrotetaan vaihteensiirtäjätanko laatikon päästä? Älkää vaan sanoko että se rättinivel pitää saada irti...

Link to comment

Ai sattans... Taidanpa pistää tangon laikalla poikki, toi nivel ei meinaan ihan perkeleittä sieltä irtoa. Sikäli mitään isompaa vahinkoa siitä ei ole, sillä joku aikaisempi mekaanikko on jo polttoleikannut tangon poikki etupäästään - ilmeisesti alkuperäistä etuakselia irrotettaessa...

Link to comment

Onko ne nivelen kartiokärkiset lukitusruuvit katkenneet rättiniveleen?

 

Minä sain ainakin sopivan kokoisella lenkkiavaimella kammettua nivelen irti tangosta

avain siihen nivelen ja tangonpään väliin

Tanko ohenee sopivasti nivelen sisään ja siihen jäi mulla lenkkiavainta varten kampeamisura.

 

Lukitusruuvit sai onneksi ehjänä ruuvattua pois. Muuten olisi mennyt poraamiseksi.

Link to comment

Koitin niitä lukitusruuveja eilen avata mutta niissä on 8 mm neliökanta johon ei oikein pääse millään käsiksi. Ja tottakai ne on umpiruosteessa. Täytyy vielä tutkia löytyiskö duunista mitään sopivaa hylsyä.

Link to comment

Kyllä mäkin taisin niitä liuotella crc:llä ja lämmitellä kosaanilla muutaman päivän ennen

kuin uskalsin edes kokeilla auki. Terävä napautus vasaralla ja tuurnalla ruuvin päähän

ennen lopullista yritystä.. normi hommaa ruostuneiden alustan pulttien kanssa.

 

Joskus aukeaa ,,, useimmiten napsahtaa.

Link to comment

Eipä löytyny hylsyä mutta onneks toisella pajalla on jyrsin niin tein sitten sellaisen itse. Ruuvi lähtikin varsin kevyesti mutta itse tanko istuu nivelessä kuin paska junttilan tuvan seinässä. Kiintari kyllä mahtuu sinne väliin mutta mitään ei tapahdu vaikka vääntää peräsuoli puoli metriä ulkona. Kokeillaan huomenna paineilmataltan kanssa, tähän aikaan ei enää viitsi kaupunkialueella paukuttaa.

Link to comment

Eihän lauantaina tullu mitään tehtyä kun meni vallan ryypiskelyksi hyvässä seurassa :)...

 

Mutta sitä lystimpää oli painua auton alle tänään kun hikoilutti jo haalareita pukiessa. Molemmat pidätinruuvit irti ja lopulta laatikonpään akseli lopsahti irti nivelestä enkä edes onnistunut halkaisemaan rystysiä. Mielenkiintoista sinänsä, viiseiska kun on poistunut liikenteestä jo 60-luvulla niin siitä huolimatta suurin osa ruuveista on tähän asti lähtenyt aika kivuttomasti irti.

 

Tuosta saa joku vielä hyvän laatikon alennusvaihteineen junikseensa, sen tiedon perusteella mitä mulla tästä autosta on niin veikkaan että ei ole paljoa kilometrejä takana.

 

111016.jpg

 

Ei näytä juuri tiesuola kiusanneen alumiinia.

 

1110163.jpg

 

Nokkakappale kyllä jäi omaan hyllyyn...

 

1110165.jpg

 

Seuraavaksi sitten etuakselin irrotukseen, hitsaussaumojen purkaminen onkin lempihommaani :).

 

1110161.jpg

Link to comment
Niin ja nokkakappaleesta ei taida olla paljon hyötyä jos et laita toista halkaistavaa lootaan tuon tilalle.

 

Ok, suht' ummikko kun olen niin ilmeisesti viisseiskassa on erilainen loota kuin tuoreemmissa? No, menee sitten pussihousuille koko läjä - eiköhän noita nokkakappaleita ole tyrkyllä sitten kun laatikon asennukseen päästään.

 

Eli pitäisi ilmeisesti olla -63-67 laatikko että keulapala kävisi uudempiin? Tuossa Hebsterin muualle postaama kuva:

 

766677.jpg

Link to comment

Ei itsellänikään mitään sata varmaa tietoa ole mutta tosiaan 63-67 juniksen nokkapala kuplan uudempaan tunnelimalliseen lootaan kiinni että saat juniksessa käytettyä kuplan lootaa. Ja kuplan loota ei sitten tosiaan mene ilman nokkapalan vaihtoa koska vaihteensiirtäjä on erikohdassa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...