Jump to content

Pekan pallokeula VW T2 -79


Recommended Posts

Pistetääs omastakin projektista oma topic pystyyn.

Homma lähti käyntiin vuoden 2008 kesällä nähdessäni tämän upean pallokeulan erään tutun tutun Espoolaisen perheen pihalla. Ja niinpä auton hyvä potentiaali jäi mieleeni ja pakkohan tuota oli vielä myöhemmin kysäistä olisiko kaupan. Eikä aikaakaan kun autosta alettiin hieroa kauppoja.. Kävi ilmi, että auto on vanha, silloisen Helsingin palolaitoksen, miehistönkuljetusauto. Koneena 2.0 litrainen Typ4 kone tuplakaasareilla, tehtaan mukaan tehoa kaikki 70 hevosvoimaa. Tästä innostuneena kaupat hierottiin talvella 2008-2009.

Talvella ennen noutoa.
pallo001.jpg
pallo002.jpg

Keväällä 2009 siinä pääsiäisen kieppeillä auto haettiin pois ja pestiin suurimmat kurat paineella pois.
pallo003.jpg

Käyntiin lähteäkseen ei tarvinnut muuta tehdä kuin tarkistaa öljyt ja antaa akusta virtaa. Vaikka auto oli ollut paikallaan useamman vuoden, ei koneen käynnistämisessä ollut mitään ongelmia. Oikeastaan vuonna 2009 autolle ei tehty mitään suurempia. Lähinnä pientä peltien korjausta, että auton sai katsastuksesta läpi. Myös ajot jäivät vähille, mutta kyllä muutama sata kilometriä tuli ajeltua. Samalla tuli huomattua, että öljynlauhdutin vuotaa melko reippaasti öljyä.

Talveksi 2009-2010 auto jäi isäni pihalle taivasalle säiden armoille. Ihan hyvä näin, koska talli minne tämä piti syksyllä viedä, sortui talvella suuren lumikuorman ansiosta. Siinähän sitä olisi oltu.. :)

Keväällä 2010 ei tarvinnut muuta kuin kääntää virta-avaimesta ja pallokeula hörähti nätisti käyntiin armottoman talven jäljiltä.
pallo004.jpg

Nyt päätin ottaa auton projektiksi ja työlistalla on ainakin seuraavat asiat:
-Ulkopintojen maalaus
-Madallus
-Sisustan rakentaminen

Eli autosta olisi tarkoitus saada ihan näyttävä peli.

Homma tietysti lähtee käyntiin pahimpien ruosteiden hiekkapuhalluksesta
pallo005.jpg
pallo006.jpg

Seuraavana viikonloppuna saatiin ensimmäiset pakkelit levitettyä ja kerros pohjamaalia päälle, ettei pääse uudestaan ruostumaan
pallo007.jpg
pallo008.jpg

Takaa olisi tarkoitus tiputtaa yksi pykälä kohti tonttia ja eteen säätöpalat.
Ja onhan tuohon jo uudet vanteetkin mietitty valmiiksi.. :)
pallo009.jpg

Ja niinpä ne projektit tuppaa aina laajentua.. Nyt päätin, että tummennukset saa lähteä ja samalla päätin korjata tiivisteiden alla syntyneet ruosteet pois ettei niitä tarvitse enää toisten miettiä.
pallo010.jpg
pallo011.jpg

Puskurit odottavat hiekkapuhallusta ja maalausta. Samoin vilkut ja gansterilippa pientä ehostusta.
pallo012.jpg


Projekti etenee pikkuhiljaa ja lähinnä viikonloppuisin, koska halli sijaitsee noin 65km päässä missä asun.
Mutta eiköhän tällä jo syksyllä päästä Olariin mikäli swappi vain järjestetään. Tosin sisustaa tuskin on vielä tuolloin, eiköhän se jää talveksi...

Edited by cyrus
Link to comment
Guest Poppius

Näin aloittelevana autofiksarina täytyy kysyä, että laitoitko tohon liukuoven alalaitaan ollenkaan lisää uutta peltiä? Vai täytitkö jollain lasikuitukitillä ton pahimmankin kohdan?

Link to comment
Näin aloittelevana autofiksarina täytyy kysyä, että laitoitko tohon liukuoven alalaitaan ollenkaan lisää uutta peltiä? Vai täytitkö jollain lasikuitukitillä ton pahimmankin kohdan?

 

Harkitsin uutta peltiä, mutta lasikuitukitillä meni. Laiska kun on... Sillä pahimmat reiät umpeen ja tavallista kittiä sit siloitteluun. Tokihan uusi pelti olisi varmasti aina parempi ratkaisu.

Link to comment

Kitillä on sellainen inhottava ominaisuus että se imee kosteutta. Nyt kun sitä on vedetty reiän päälle niin kosteus pääsee sieltä takapuolelta kittiin käsiksi ja ruostuttaa pellin maalin alla korkaten kitin ennemmin tai myöhemmin. Sitten onkin tuplasti isompi reikä korjattavana.

Link to comment
Guest Poppius
Harkitsin uutta peltiä, mutta lasikuitukitillä meni. Laiska kun on... Sillä pahimmat reiät umpeen ja tavallista kittiä sit siloitteluun. Tokihan uusi pelti olisi varmasti aina parempi ratkaisu.

Ok, arvelinkin niin... kun ei ollut mitään välivaiheita kuvissa, vaan suoraan lopputulos jo ekassa postauksessa. :)

Link to comment
  • 1 year later...

Vihdoinkin kaiken sen puuduttavan ja itseään toistavan hiomisen, kittaamisen, hitsaamisen, rälläköimisen ym ym ym. sijaan mitä on vuositolkulla tehty, tapahtui jotain mistä tuli jopa pieni hymy suun pieleen projektin suhteen :) Ovet saivat tänä viikonloppuna uuden maalin pintaan \o/ Väri on alkuperäinen L 256 "Feuerwehrrot".
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan on auton vuoro saada maali pintaan ensi perjantaina...

pallo013.jpg

Tarra kuskin penkin takana väliseinässä yhä tallella.
pallo014.jpg

Edited by cyrus
Link to comment

Perjantain ja lauantain välisenä yönä sumuteltiin uusi maalipinta pallokeulaan. Vaikka tein itse ja säästin, olen silti ihan tyytyväinen lopputulokseen.
Jälkiviisaana voi todeta, että pohjatöihin olisi pitänyt panostaa vain huomattavasti enemmän, koska nyt sieltä erottaa joitain kohtia missä on kittailtu.. Seuraavassa projektissa sitten tarkemmin :)

Värit on joissain kuvissa ihan ihmeelliset, älkää välittäkö :)

Tyylikkäät suojailut ennen maalausta
pallo015.jpg
pallo016.jpg

Ja sitten odotellaan maalin kuivumista vuorokauden verran
pallo017.jpg
pallo018.jpg

Auto takaisin tallilla ja etuovet + takaluukku kiinnitetty. Sekä tietysti keulamerkki! Sopii kromi aika hyvin tähän punaiseen :)
pallo019.jpg
pallo020.jpg
pallo021.jpg

Ensi viikonloppuna pientä kasailua taas tiedossa ja mahdollisesti (suuri ehkä) koneen tiputus kevyttä huoltoa ja putsausta varten...

Edited by cyrus
Link to comment
  • 4 weeks later...

Kone tiputettu alas pientä ehostusta varten. Öljynlauhduttimen tiiviste pitää vaihtaa joka on oletettu vuotokohta.

Kuten myös lämmönvaihtajia pitää vähän tarkistella. Vaikuttivat aika huonokuntoisilta.
Joutunee myös vaijerit vaihtamaan (toisesta kuori rikki, toinen poikki säätövivun juuresta).

pallo022.jpg
pallo023.jpg

Edited by cyrus
Link to comment
  • 4 months later...

Projekti etenee hitaasti eikä niin kovin varmasti, mutta eteneepähän jotenkin!
Konetta purettu hieman ja tiivestesarjaa odotellessa.. Samalla vähän yritetty pestä pahimpia paskoja pois. Pellit ei näy kuvassa, mutta niitä putsailtu myös. Kaasarit kaipais vielä hieman putsausta.. Ei oo tarkoitus pistää ihan palasiksi ja uudelleenrakentaa vaan korjata vain vuodot.

pallo025.jpg
pallo026.jpg
pallo027.jpg

Edited by cyrus
Link to comment

DPD:n kuriiri toi tänään paketillisen tiivisteitä sun muuta mitä pääsee laittamaan viikonloppuna..
Ikkunoiden tiivisteet, lämmönvaihtajien vaijerit, termostaattiin vaijeri, tiivistesarja moottoriin ym. :P

Peukku Just Kampers'lle. Kerran aiemminkin tilannut sieltä ja hyvin on palvelu ja toimitus pelannut tähän asti.
Sunnuntaina tilasin, maanantaina oli käsitelty sekä postitettu ja tänään (perjantaina) tuotiin toimistolle.

pallo028.jpg

Edited by cyrus
Link to comment
  • 2 weeks later...

Sain tänään Helsingin pelastuslaitoksen palomuseon museonhoitajalta lahjan arkistojen syövereistä :)

Vuodesta ei ole tietoa koska otettu, mutta 80-luvulle varmasti osuu, koska auto on ollut Helsingin silloisella palolaitoksella omistuksissa vuosina 1979 - 1991.
Operatiiviset yksiköt on kuulemma hyvinkin tarkkaan kuvattu ja arkistoitu, mutta näitä huolto- ym. autoja ei niinkään.

pallokeula_palolaitos.jpg

Edited by cyrus
Link to comment
  • 1 year later...

Jaahas, kaivetaas tämäkin taas esiin.. Reiluun vuoteen ei tapahtunut yhtään mitään asian tiimoilta, mutta viime viikolla siirrettiin pallokeula kylmästä liiteristä jälleen lämpimään talliin työn alle.

Viikonloppuna tuli hitsattua konetilaan viimeiset paikat ja vaihdettua lämmönvaihtimien vaijerit. Samalla taas pientä inventaariota mitä osaa pitää tilata, että homma etenee taas...

pallo029.jpg

Edited by cyrus
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...