Jump to content

Paperittomaan paperit


Recommended Posts

Tuosta mikrofilmien siirrosta Kansallisarkistoon..

Laitoin kyselyn sähköpostilla, johon vastasivat pikaisesti, että ottavat työlle ja maksaa "11,50 toimitusmaksu sekä 1 euro/kopiosivu".

Katostaan mitä tulee ja kauan kestää.

Ilmoittelen lopputuloksen..

Link to comment

Toimitus kestää noin kaksi viikkoa. Vielä on vähän avoinna, millä periaatteella noita papereita löytyy. 65-doppeliin löytyi alkuperäisen rekisteriotteen kopio; auto oli poistettu käytöstä 1972. Vuoden 57-umppariin ei taas löytynyt rekisteriotetta, vaikka auto oli poistettu käytöstä 1975. Menevätkö nuo jotenkin aluekohtaisesti? Tuossa ei nyt pikaisesti ajatellen löydy mitään logiikkaa, että aikaisemmin rekisteristä poistettuun autoon löytyy paperit?

Link to comment

Toimitus kestää noin kaksi viikkoa. Vielä on vähän avoinna, millä periaatteella noita papereita löytyy. 65-doppeliin löytyi alkuperäisen rekisteriotteen kopio; auto oli poistettu käytöstä 1972. Vuoden 57-umppariin ei taas löytynyt rekisteriotetta, vaikka auto oli poistettu käytöstä 1975. Menevätkö nuo jotenkin aluekohtaisesti? Tuossa ei nyt pikaisesti ajatellen löydy mitään logiikkaa, että aikaisemmin rekisteristä poistettuun autoon löytyy paperit?

 

 

Tuosta mikrofilmien siirrosta Kansallisarkistoon..

Laitoin kyselyn sähköpostilla, johon vastasivat pikaisesti, että ottavat työlle ja maksaa "11,50 toimitusmaksu sekä 1 euro/kopiosivu".

Katostaan mitä tulee ja kauan kestää.

Ilmoittelen lopputuloksen..

 

Ite tein tilauksen viime viikon sunnuntaina, ei ole vielä saapunut. Niin ja tein tilauksen Trafille. http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b119/index.html

 

Trafin kans sähköpostilla keskustelin aiheesta ja sain tällaisen vastauksen kun kysyin, että mistä tilataan, kun en tiedä milloin auto on ollu viimeks kilvissä.

 

 
Lähettäjä: neuvonta@trafi.fi Lähetetty: 29. tammikuuta 2015 8:40:31 Vast.ott.:  
 
Hei,

 

mikäli Trafiin tehdyn kantakorttitilauksen myötä saadaan selville, että ajoneuvo on ollut rekisterissä niin kauan sitten, ettei Trafista kantakorttia voida tilauksen tekijälle lähettää, välitetään tilaus Trafin toimesta Arkistolaitokselle. Asiakas maksaa asiakirjasta tuolloin vain kerran.

 

Ystävällisin terveisin

Iida Yli-Mutka

 

 

Ja hinnasta kertoivat tällasta:

 

Ajoneuvon tiedot saattavat kuitenkin löytyä aiemmasta ajoneuvoliikennerekisteristä, jonka selvittämiseksi tulee tilata ote ajoneuvotiedoista eli kantakortti sähköisesti Trafin asiakirjapalvelusta (12,10€). Mikäli ajoneuvon tietoja joudutaan etsimään mikrofilmeiltä erittäin vanhan ajoneuvon tapauksesssa tulee hinnaksi 20,60€. Ote ajoneuvotiedoista toimitetaan postitse laskun kera.

 

 

Eli periaatteessa hinnan pitäs olla toi 20,60 euroa.

 

-Art_Zi

Edited by Art_Zi
Link to comment

Hienosti toimi homma Kansallisarkiston kanssa.

Mikrofilmin kopio tuli noin viikossa postissa kotiin.

Typerää oli se, että kirjeessä luki "lasku lähetetään myöhemmin erikseen".

Eikö sitä saanut mahtumaan samaan kuoreen??

 

Mulle ei oo vielä tullut, jos ei sit tän päivän postissa satu tipahtaan..tilaus nakattu Trafille 1.2.

Mutta taiavat ensin Trafilla tutkia löytävätkö ja sit jos eivät löydä niin välittävät sen sinne Kansallisarkistoon.

Link to comment

Jaa, mulla trafista tuli ensin uudemmat tiedot ja saatteessa luki, että pyydä kansallisarkistosta vanhemmat. Kansallisarkistosta tuli sitten vanhempia tietoja, mutta edelleen jäi puuttumaan vuosien 74-77 tiedot. Auto on siis rekisteröity 1974.

 

Lasku tosiaan tuli sitten muutamaa päivää myöhemmin. Todennäköisesti laskut ajetaan jossain ihan eri paikassa kuin missä mikrofilmien kopiot otetaan.

 

t. Mika

Link to comment

Ite tein tilauksen viime viikon sunnuntaina, ei ole vielä saapunut. Niin ja tein tilauksen Trafille. http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b119/index.html

 

Trafin kans sähköpostilla keskustelin aiheesta ja sain tällaisen vastauksen kun kysyin, että mistä tilataan, kun en tiedä milloin auto on ollu viimeks kilvissä.

 

 
Lähettäjä: neuvonta@trafi.fi Lähetetty: 29. tammikuuta 2015 8:40:31 Vast.ott.:  
 
Hei,

 

mikäli Trafiin tehdyn kantakorttitilauksen myötä saadaan selville, että ajoneuvo on ollut rekisterissä niin kauan sitten, ettei Trafista kantakorttia voida tilauksen tekijälle lähettää, välitetään tilaus Trafin toimesta Arkistolaitokselle. Asiakas maksaa asiakirjasta tuolloin vain kerran.

 

Ystävällisin terveisin

Iida Yli-Mutka

 

 

Ja hinnasta kertoivat tällasta:

 

Ajoneuvon tiedot saattavat kuitenkin löytyä aiemmasta ajoneuvoliikennerekisteristä, jonka selvittämiseksi tulee tilata ote ajoneuvotiedoista eli kantakortti sähköisesti Trafin asiakirjapalvelusta (12,10€). Mikäli ajoneuvon tietoja joudutaan etsimään mikrofilmeiltä erittäin vanhan ajoneuvon tapauksesssa tulee hinnaksi 20,60€. Ote ajoneuvotiedoista toimitetaan postitse laskun kera.

 

 

Eli periaatteessa hinnan pitäs olla toi 20,60 euroa.

 

-Art_Zi

 

EEEEHHHHele........Taattua valtion laatua....2 viikkoa sitten tein tilauksen ja tänään tipahti sähköposti:

 

"Hei

Kiitos tilauksestasi.

 

Ajoneuvoliikennerekisteristä ei löydy ajoneuvoa valmistenumerolla 21xxxxxxxx.

 

Trafi on siirtänyt 1.1.2015 alkaen vanhat ajoneuvorekisterin mikrokortit Kansallisarkistoon, tämän vuoksi pyydämme ottamaan yhteyttä asiakirjatilauksessasi Kansallisarkistoon. 

Yhteystieto Kansallisarkistoon arkisto@narc.fi.

 

Lisätietoja antaa tarvittaessa:

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, ajoneuvo.asiakirjatilaukset@trafi.fi

Kansallisarkisto, arkisto@narc.fi.

 

Ystävällisin terveisin 

 

Katja Pulkkinen

asiantuntija

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Tiedonluovutus"

 

Eli kun Trafi lupaa välittää pyynnön eteenpäin, niin se tarkottaa että saat ootella 2 viikkoa ja sitten tehä ite tilauksen Kansallisarkistoon. 

 

Eli kannattaa varata aikaa tähänkin, ei oo hätähousujen hommaa :)

  • Like 2
Link to comment

Työkaveri puhui tänään että kansallisarkistoon saisi myös itse mennä katsomaan niitä ja kopio on 1e per A4.

 

Oli kysynyt että koska ja kuulemma parin kuukauden päästä olisi systeemit valmiina että pääsee kansalaiset itse tutkimaan. Tulisi paljon halvemmaksi kuin tuo reilu 20e jos monta autoa tutkii.

Link to comment

On tämä taas prkl tehty helepoks.....

 

"Hei

 

Ilmoittakaa vielä, mihin tarkoitukseen tarvitsette omistushistoriaselvityksen? Teemme niitä virkatyönä ainoastaan

 

julkisoikeudelliseen tarkoitukseen. Trafin Kansallisarkistoon siirtämä ajoneuvorekisteriaineisto tulee lähiaikoina

 

Kansallisarkiston tutkijasaliin asiakaskäyttöön mikrokortteina, jolloin tietoja voi itse tutkia maksutta.

 

Otteen ajoneuvotiedoista voimme toimittaa teille riippumatta käyttötarkoituksesta.

 

Veloitamme 11,50 euron toimitusmaksun sekä 1 euro/sivu. Toimitusaika on noin kaksi viikkoa.

 

Tilausta ei ole vielä kirjattu.

 

Ystävällisin terveisin

 

Tietopalvelusihteeri

 

Arkistolaitoksen kirjaamo"

Edited by Art_Zi
  • Like 1
Link to comment

"KUULIN" miten yksi mies teki tollaisessa tapauksessa.......

Auton omistaja oli poistanut auton rekisteristä vuonna 2000 , auton omistaja kuoli 2002 , auto jäi seisomaan 10 vuodeksi , omistajan veli poika kiinnostui autosta , auton paperit tietysti hukassa.

Veljen poika selvitti mite toimia , perukirjassa pitää olla maininta ja kaikki perillisten hyväksymä......

Tuumasta toimeen , helppo nakki selvittää vanha rekisterinumero ...... sitten hommiin....

Vanhalle ruudulliselle paperille kirjoitettu luovutus todistus , päivätty (2001) ennen kun omistaja oli kuollut ja luovutus kirjoitettu veli-pojalle. 

Eihän siinä ole mitään aikaraja ilmoittaa mihinkään kun auto ei ollut rekisterissä.

ETTÄ SILLEEN HOITUU!!!

  • Like 1
Link to comment

"KUULIN" miten yksi mies teki tollaisessa tapauksessa.......

Auton omistaja oli poistanut auton rekisteristä vuonna 2000 , auton omistaja kuoli 2002 , auto jäi seisomaan 10 vuodeksi , omistajan veli poika kiinnostui autosta , auton paperit tietysti hukassa.

Veljen poika selvitti mite toimia , perukirjassa pitää olla maininta ja kaikki perillisten hyväksymä......

Tuumasta toimeen , helppo nakki selvittää vanha rekisterinumero ...... sitten hommiin....

Vanhalle ruudulliselle paperille kirjoitettu luovutus todistus , päivätty (2001) ennen kun omistaja oli kuollut ja luovutus kirjoitettu veli-pojalle.

Eihän siinä ole mitään aikaraja ilmoittaa mihinkään kun auto ei ollut rekisterissä.

ETTÄ SILLEEN HOITUU!!!

Tota itekkin ehdotin. Noin se homma hoituu. Ei niitä konttoreiden tyttöjä kiinnosta kunhan vaan on katkeamaton ketju. Samalla siitä välistä voi poistaa kymmeniä omistajia jos he eivät ole autoa ikinä rekisteröineet nimiinsä. Viimeiseltä omistajalta vaan luovari ja nimiä alle ja kipin kapin konttorille. Jos joku ihmettelee niin leiki tyhmää tai puhu ruotsia Edited by lasse haukkavuori
  • Like 1
Link to comment

Näinhän se menee...vain siltä tarvitaan luovari kellä auto on ollu viimeks rekisterissä..ja jos hän on kuollut niin perikunnan yhden jäsenen nimmari riittää. Tämä perikunnan jäsen on siis vastuussa luovutuksesta eli jos tulis jotain riitaa perikunnalla ni tää allekirjoittaja on sen velvollinen muille korvaamaan..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mielenkiintoista juttua sähköpostissa Trafin kanssa:

 

ART_ZI:

"Hei,

Olen ostamassa kaveriltani ajoneuvoa, joka on ollut viimeksi rekisterissä vuonna 1983. Olemme tilanneet autoon kantakortin ja yrittäneet selvittää kantakortissa olevaa henkilöä, mutta emme ole löytäneet ko. henkilöä. Historiasta tiedämme sen, että kantakortin mukaan auto on poistettu rekisteristä vuonna 1983, jonka jälkeen auto on myyty ns. romuautona. Luovutuskirjaa tästä kaupasta ei ole tehty. Kaverini on ostanut auton 17 vuotta sitten henkilöltä, joka on nykyään kuollut. Eli kantakortissa oleva henkilö on myynyt auton tälle henkilölle, jolta kaverini on auton ostanut. Ajoneuvo on siis seissyt jo 30 vuotta ja nyt haluaisimme saada auton takaisin liikenteeseen.

Onko rekisteröinti mitenkään mahdollista, kun meillä ei ole luovutuskirjaa tuosta 80-luvulla tapahtuneesta kaupasta? Eli onko yuo liitteen mukainen ohjeistus vielä voimassa?"

 

TRAFI:

"Hei,

Paperittomalla ajoneuvolla tarkoitetaan autoverotonta ajoneuvoa, jonka aikaisempaa Suomeen rekisteröintiä ei pystytä osoittamaan.
Ilmeisesti tässä sinun tapauksessa ajoneuvon kantakortti on löytynyt, joten ajoneuvo on todistetusti ollut Suomessa rekisterissä. Tähän ei siis voi soveltaa tuota paperittoman ajoneuvon rekisteröintiohjetta. (ohje on myös muuttunut v. 2012)

Mikäli sinulla ei ole esittää ajoneuvon katkeamatonta luovutusketjua, voit pyytää lupaa rekisteröintiin kirjallisesti Trafista.
Trafi voi antaa lausunnon omistusoikeusselvityksen osalta, jotta rekisteröinti on mahdollista.
Huomioi kuitenkin, että ajoneuvo on tietysti myös hyväksytysti rekisteröintikatsastettava, jotta rekisteröinti onnistuu :)

Toimita Trafiin ajoneuvoon liittyvä kirjallinen omistusoikeusselvitys (mahdolliset luovutuskirjat ja edellisen/nykyisen omistajan selvitys puuttuvasta luovutusketjusta jne.) sekä kopio kantakortista.
Lisäksi hakijan yhteystiedot (nimi, osoite, puh.nro)
Asiakirjat voit otsikoida nimellä ”Rekisteröintilupa” / ”Lupahakemus rekisteröintiin”
Asiakirjat voit toimittaa sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@trafi.fi
tai postitse osoitteeseen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, PL 320, 00101 Helsinki.

Käsittelyaika kyseisillä asioilla on tällä hetkellä n. 1-2 viikkoa.
Mikäli asiaan liittyen tulee lisäkysymyksiä, autan mielelläni.

 

Ystävällisin terveisin,

Johanna Keskikuru
asiantuntija
Rekisteripäätökset"

Link to comment

Lisäksi liitteenä oli tällainen ohje PDF-muodossa:

 

"

Asianumero TRAFI/23887/03.04.03.02/2013

Antopäivä:

13.12.2013

Voimaantulopäivä:

1.2.2014

Voimassa:

Toistaiseksi

Säädösperusta:

Laki Liikenteen turvallisuusvirastosta 2§

 

Paperiton ajoneuvo

Paperittomalla ajoneuvolla tarkoitetaan aiemmin kuin viisi vuotta aikaisemmin Suomeen maa-hantuotua tai Suomessa valmistettua autoverotonta ajoneuvoa jonka aikaisempaa rekisteröin-tiä Suomeen ei pystytä osoittamaan. Tällaisesta ajoneuvosta ei ole ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyä omistajatietoa (ATJ, LTJ tai sitä aiemmasta rekisteritietokannasta) tai katkeamaton-ta omistusoikeusselvitystä viimeisestä ulkomaalaisesta omistajasta tai suomalaisesta valmista-jasta lähtien.

Tätä ohjetta ei sovelleta autoverollisiin ajoneuvoihin, koska niiden kohdalla vaaditaan aina autoveropäätös. Rekisteröinti tehdään ensirekisteröintiohjeen mukaisesti.

Menettelyohje

Paperittoman ajoneuvon ensirekisteröinti voidaan tehdä katsastustoimipaikalla seuraavien edellytysten täyttyessä:

1) Tekninen tarkastus: Ajoneuvo on hyväksytty joko rekisteröinti- tai yksittäishyväksyn-täkatsastuksessa ja asiakkaalla on esittää rekisteröintiä varten katsastustodistus

2) Omistusoikeusselvitys: Rekisteriin merkittävä uusi omistaja esittää rekisteröintiä var-ten allekirjoittamansa selvityksen ajoneuvon omistushistoriasta ainakin viideltä viimei-seltä vuodelta. Kahden yksilöidyn todistajan (syntymäaika +osoite tai henkilötunnus) tulee lisäksi allekirjoituksellaan vahvistaa annettu selvitys.

Mikäli hakija ei ole varma onko ajoneuvon omistus siirtynyt hänelle (esim.tallilöytö), on hakijan haettava käräjäoikeudelta omistusoikeuden vahvistusta. Käräjäoikeuden päätös liitetään rekisteröinnin liitteeksi.

3) Vakuutus: Ajoneuvolle on otettu liikennevakuutus

 

Mikäli edellä mainittu edellytys omistusoikeusselvityksestä ei täyty, tulee ajoneuvon rekiste-röinnille hakea kirjallisesti lupaa Trafin rekisteripäätöksistä ennen rekisteröintiä. Lupa on liitet-tävä rekisteröintiasiakirjoihin.

 

 

Tätä ohjetta ei myöskään sovelleta Suomessa todistetusti rekisteristä olleelle ajoneuvolle, jolta puuttuu riittävä omistusoikeusselvitys aiemmasta rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. Näissäkin tilanteissa päätös rekisteröinnistä on aina viranomaisharkintaa edellyttävä tapaus-kohtainen ratkaisu, joka tehdään Liikenteen turvallisuusviraston Rekisteripäätös- yksikössä. Lupaa rekisteröinnille on haettava kirjallisesti Trafista. Lupa on liitettävä rekisteröintiasiakir-joihin.

Edited by Art_Zi
Link to comment

Onko sinulla ne 1983 omistajan tiedot. Siitä nyt luovari esim sille kaverillesi, häneltä luovari sinulle. Tai jos haluat vähän hämmentää niin muutama kaverin kaveri väliin. Ymmärtääkseni kantakortti on ja rek otetta ei. Konttorilla tarvitsee luovarit ja kantakortin. Älä sotke trafia siihen väliin ollenkaan. Eli unohdatte tämän ns romuautovaiheen.

Link to comment

Kantakortissa oleva henkilö on kuollut ja perikuntaa ei olla saatu selvitettyä. Tuosta henkilöstä tiedetään nimi ja silloinen osoite..Eikä ole 100% varmaa haluaako perikunta edes tehdä luovaria.

 

Helpoimmalla todennäköisesti pääsee kun tekee Trafille selvityksen ja pyytää kirjallisen rekisteröintiluvan jolla auton saa sit kilpiin... Trafin asiantuntija alustavasti jo kertoi että lupa pitäisi näillä tiedoilla irrota..

Edited by Art_Zi
Link to comment

Ei tämä edelleenkään ole kiireisten hommaa. Trafilta vastaus kesti 3 vko, että tilaa Kansallisarkistosta. Sieltä sitten tulikin salamannopeasti seuraavana päivänä tilaamisesta. Järkevä muutoshan tämä arkiston siirto on, kun trafihan tunnetusti vihaa kaikkea muuta kuin nykyautoja.

Link to comment

Ei tämä edelleenkään ole kiireisten hommaa. Trafilta vastaus kesti 3 vko, että tilaa Kansallisarkistosta. Sieltä sitten tulikin salamannopeasti seuraavana päivänä tilaamisesta. Järkevä muutoshan tämä arkiston siirto on, kun trafihan tunnetusti vihaa kaikkea muuta kuin nykyautoja.

 mulla tuli parissa viikossa kantakortin kopio trafilta ja ku ottaa huomioon postin 4 päivän kuljetus ni aika nopeesti se tuli trafin palveluksi, nopeamin ois tullut jos ois ollut rekisterinumero tiedossa. en nyt tiiä vanhojen auton vihaamiseen ku trafi uudistaa rakennemuutoksia ja sieltä on poistumassa termi vähäpäästönen eli alle 1997 auton virittäminen vapautuu mikkä tänä päivänä on vähäpäästösiä joihin ei saa juuri tehä mitää viritysta lailisesti.

sitten oon kuulut että ne vanhat parrat on lähteneet pois trafista jokka vastustaneet kaikkea ja nuorempaa tullut tilalle.

Link to comment

sieltä on poistumassa termi vähäpäästönen eli alle 1997 auton virittäminen vapautuu mikkä tänä päivänä on vähäpäästösiä joihin ei saa juuri tehä mitää viritysta lailisesti.

 

Uudessa ehdotuksessa terminä vähäpäästöinen on poistumassa ja uudessa ehdotuksessa puhutaankin ainoastaan päästötasosta joka pitää täyttyä. 1997 ja vanhempien tulee edelleen täyttää alkuperäisen ajoneuvon päästötaso, mutta suuri helpotus on että siihen riittää käytönaikainen (eli katsastuskonttorilla tehtävä) mittaus.

 

"Ajoneuvon, jonka moottori on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."

 

Link to comment
  • 1 month later...

"Rekisteröinnin yhteydessä omistajan tulee esittää ajoneuvosta omistusoikeusselvitys. Jos ajoneuvo on ollut Suomen rekisterissä viimeisen 10 vuoden aikana, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. "

 

Aitoa Trafia jossa ei suoraan valehdella, mutta ei kerrota koko totuuttakaan ja kun kansalainen kysyy niin valehdellaan ihan mitä tahansa koska ei viitsitä ottaa selvää eikä osata pykäliä. Tai osataan, mutta ollaan sitä mieltä että ei tällä tavalla saa tehdä ja se on virhe eikä kerrota kansalaiselle. Trafi-tason mielivaltaa joka tapauksessa ja, kuten tavallista, kansalaisen vahingoksi.

 

Toveri harrastaja esitteli toissakesänä moottoripyörää joka oli saatu rekisteriin ilman ongelmia sillä että oli selvitys historiasta, viimeisin rekisteritieto Trafin arkistosta (mikrofilmiote) ja luovutustodistuksia/omistajahistoriaa ainakin 10v ajalta.

 

Trafin väite siitä että ei ole mahdollista, on valhe, mutta milläpä siihen puutut: Ellei konttori suostu niin homma ei etene eikä kansalaiselta kysytä mitään: Trafissakin on ihan siitä kiinni että kuka puhelimeen sattuu vastaamaan että minkälaisen vastauksen saat.

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Tuli juteltua naamakirjassa erään harrastajan kanssa ja tuli puhetta hävinneistä papereista. onkos muilla kokemuksia tämmösestä setistä:

 

"Eli Auto (yksi useasta vastaavasti toteutetusta rekisteröinnistäni) oli kierrellyt useita omistajia täysin varaosa raatona eli myös ilman papereita. Itse sain kummiskin ajatuksen tehdä se rekisteriin kerta kaikki tarvittava löytyi omista kokoelmistani. Aloitus kummiskin vaivasi kerta minkäänmoisia papruja ei ollut. Kaivoin runkonumeron esiin ja tilasin kantakirjan toivossa, että saisin viimeisimmän omistajan selville ja lähtisin hältä pyytelemään luovaria. Trafilta ei kummiskaan löytynyt tiedoista kuin auton ensimmäinen omistaja vaikka tiesin autolla olleen useammankin omistajan. Sitten soitin Yrafille kysyäkseni kuis nyt näin? Vastaus oli, että kaikki tiedot poistuu jos ollut yli 10v. pois rekisteristä. Minä tietty sit ihmettelemään miten nyt edetään kerta kova halu oli tehdä auto takaisin rekisteriin ja kuluttamaan asfalttia. Vadtaus tuli kuin hyllyltä. "Tee auto valmiiksi ja vie Kantakirjan kanssa rekisteröinti katsastukseen ja selität kadonneet majdolliset paperit, jonka jälkeen konttorin on tehtävä Trafille selvitys rekisteröinti katsastus papereiden kera, jonka jälkeen auto siirtyy kolmeksi viikoksi selvitystilaan, jonka aikana auton mahdollisella todistettavalla omistajalla on oikeus vaatia autoa itselleen (täytyy siis hänen osata lähtä sitä oikean ajan puitteissa etsimään noilta Trafin sivuilta ja tarvitsee katkeamattomat paprut yms.) Lisäksi tietysti käy poliisin tiedostot läpi josta ei saa löytyä varkaus tai muuta vastaavaa historiaa... Näimpä siis tein. Rekisterikatsastus meni läpi ja paprut lähti Trafiin. Vähän reilu kolme viikkoa meni ja paprut tuli kotiin ja alkuperäiset kilvet olivat noudettavissa kaysastuskonttorilta kerta niillekkin tein samalla tilauksen jottei eurokilpiä tartte ruuvata. Tämä oli siis eka kerta. Sen jälkeen tehnyt sitten samalla tavalla jos elossa olevia viimeksi rekisteriin merkittyjä omistajia tai katkeamatonta luovutushistoriaa ei ole löytynyt... Viimeksi 2014 ja kaikki vastaavat kummiskin tällä vuostuhannella. Ei ole tullut ongelmia. Yhdellä konttorilla olen joutunut neuvomaan ja kun eivät uskoneet niin soittivat Trafille ja sieltä tuli samat neuvot jälleen ja siihenkin sain omat nimet paperiin... Täähän ei sit onnistu kuin rekisteröunti katsastuksen yhteydessä. Rekisteristä poistettua ei saa nimiinsä muutoin. Eikä tietenkään toimi rekisterissä olevaan."

Link to comment
  • 4 months later...

Tuleepa mieleen tämä -54 A Porsche joka pelastui purkaamosta. Silloin 50 luvulla ei ollu autoveroa jota nyt perittäisiin. Jos löytyy kilpailuhistoriaa (sillähän on ajettu monta lähtöä) niin sehän pitäis riittää. Ainut on se että pitäis todistaa että se tuli 50 luvulla Suomeen

Link to comment

Tuossa oli lööppilehdessä, että jotkut katsastuskonttorit "kilpailevat asiakkaista" ja hoitelevat paperittomat autot kilpiin. Eli hoitavat asiakkaan puolesta kaikki tarvittavat kyselyt ja selvitykset mitä tarvitseen.

Link to comment

Tuossa oli lööppilehdessä, että jotkut katsastuskonttorit "kilpailevat asiakkaista" ja hoitelevat paperittomat autot kilpiin. Eli hoitavat asiakkaan puolesta kaikki tarvittavat kyselyt ja selvitykset mitä tarvitseen.

 

Ei ne taida papereita ja kyselyjä kenenkään puolesta tehdä, mutta neuvovat varmaan tarkemmin, mitä tietoja tarvii ja missä muodossa.

 

Tuskin ne sentään soittelee esim. perikunnalle ja hakevat sieltä nimmarit yms. :)

Link to comment
  • 2 months later...

Käsittääkseni tämä uusi ohje poistaa nyt "katkeamattoman luovutuspaperiketju" ongelman, eli jos sattuu puuttumaan ketjusta luovari.

Vai olenko ihan päpelikössä?

 

Eli jos löytyy kantakortti autosta, niin rekisteröinti pitäs onnistua ilman muita papereita kunhan vaan sepittää autosta jonkun näköisen selvityksen?

 

Nim. 15v doppeli omistuksessa yksi luovari alkupäästä puuttuu, kantakortti löytyy

Link to comment

Just kävin tänään konttorilla kysymässä vähän vastaavaa asiaa - meillä on autosta pelkästään kaksi kauppakirjaa, ei yhtään varsinaista luovaria. Jos kaikki kauppakirjat on riittävästi yksilöityjä (valmistenumero, myyjän ja ostajan allekirjoitus ja toteaminen kauppasumman suorituksesta) niin konttori kysyy trafilta poikkeusluvan että saa rekisteröidä. Tässä tapauksessa meillä auton kantakortissa mainittu omistaja on se jolta auto on kauppakirjalla siirtynyt nykyiselle omistajalle, joten trafin erikoisluvalla pitäisi onnistua.

Link to comment

Ok,

 

Mulla semmonen keissi että kantakortti löytyy, doppeli ajettu korjaamoon/purkaamoon (molemmat siinä) joskus 70 luvulla, ei papereita tehneet silloin.. Purkaamo nurin ja konkurssipesä myi sieltä jollekin ja se museomiehille eteenpäin jotka oli saaneet luovarin ja niillä se oli jäänyt pusikkoon seisomaan.. Sain asianajajan kiinni joka muisti tapauksen ja lupas kirjoittaa todistuksen että se on hänen valvomasta konkurssipesästä myyty ulos kyseisille henkilöille.. jotenkin noin kait se oli. siis mulla on muut luovarit paitsi se purkaamoon ajosta..

Sitten mä ostin sen pois yli 15v ja nyt peltityöt kohta valmiit.. ja tullut mieleen että ehkä tää on valmis joskus..

 

Mäpäs marssin huomenna konttorille paperien kanssa, eiköhän ne ota selvää tosta

Edited by Urbantoy
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...