Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Edis hoitaa sytytyksen, latausajan ja mitä kaikkea.

Suoraan tulppaan meneviä puolia ei oiekin taida olla. Irtopuolia sitten löytyy LS2 esim. Sit uusissa Volkkareissa hukkakipinän näköisiä puolia joissa neljä samassa paketissa ja ohjaukset myöskin.

Sellaseen törmäsin tuossa yks päivä kun manuaaleja selailin.

Link to comment

Löytyy puolia jotka mahtuvat konehuoneeseen, omassa tuli ongelmaksi imusarja joka osui juuri puolan päässä olevan möykyn kohdalle. Päädyin kuvanmukaiseen ratkaisuun ja laitoin puoliin pätkät tulpanjohtoa kiinni. Prätkissä olen nähnyt puolia joissa ei ole mitään möykkyä, on vaan sellainen pötkö, sopii varmasti paikalleen. puolat siis nämä http://www.autotune.fi/tuote/619/sytytyspuola-bosch-paateasteella-p100t-4napainen-compactliitin

 

Nokan asentoanturi on itsellä toisen kuvan mukaisessa paikassa ja toimii hyvin. Nokka-akseliin tein olemassaolevaan reikään palikan jota lukee ja varmuuden välttämiseksi vastapuolelle toisen samanpainoisen palikan vastapainoksi. Tätä ei anturi tietenkään pääse lukemaan.

 

proktikertomus löytyy täältä, ei pahemmin ruiskusta puhetta, jotain kuvia mistä näkee miten itse toteuttanut. Mega 3:lla ohjataan. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/12189-stroker-rotrex/

post-288-0-24439900-1418915040_thumb.jpg

post-288-0-21573900-1418915050_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

kyllä tämä alkuun pääseminen säätämisessä on mulle vaikeaa.Pari vuotta sitten jäi tämä tähän tilaan.Nyt taas muistutellut asioita mieleen mutta ei oikein etene.

Kone lähtee hyvin käyntiin,mutta käy pirun rikkaalla koko ajan minkä kehtaa käyttää.Eikä jaksa tyhjäkäyntiäkään käydä.Mega on MS3 ATdriveboard,ja säätämiseen tunerstudio ja laajakaista innovaten lambda.Ei oikein askel askeleelta ohjeita löydy,ainakaan suomeksi.Englannin kielen taito ei vahvin.Oisko täällä jollakin vielä tuoreessa muistissa säätäminen perusasetuksista lähtien?Voisin laittaa kuvakaappauksia noista tunerstudion ikkunoista ensi alkuun että mikä on jo alkuun parametreissä pielessä.

Link to comment

Basic settingsit kohdilleen ja regfuel laskenta laskurilla.

Anturien kalibrointi, lämmöt, tps, lambda

Tsekkaa ekaksi tietty sytkäasetus ja kierrostieto, sekä lampulla varmistus kiinteällä ennnakolla.

Muista oikea sytkälähtöasetus LOW ettei pala puola(t).

Kiihdytysrikastukset ja lambdakorjaus pois.

Sit vaan käyntiin sahaileen. Kun saat käyntiin ja ennakko kohdillaan, niin kone lämpöseksi ja alat bensakarttaa hieroon tyhjäkäynnin alueelta.

Cranking/idle valikosta saa käynnistykseen liittyvät muokatua.

Kun lähtee jo kylmällä käyntiin niin sit vaan ajeleen säätöjä bensakartalle. Maksullinen Tuneri säätää bensakarttaa automaagisesti ajaessa, jos yksin joutuu ajeleen.

Logeja pitää ottaa kans ja niistä kuikuilla.

 

Asetustiedoston voin kattoa läpi nopsaan, kun laitat tiedoston sähköpostiin.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Kun en jaksanu selata 11 sivua, niin kysytään suuttimista:

 

Matala vai korkea ohmiset? Miksi? Hyvät ja huonot puolet?

 

Omalla hankintalistalla on n. 600cc suuttimet bensalle, 2,4L koneelle, jossa n. 450hv.

 

Edit:

Yllä oleville tehoille tarvitaankin suuttimet tuotoltaan n. 864-1056cc. Ainakin oheisen laskurin mukaan:

 

http://www.finjector.com/index.php?page=suuttimen-valintatyokalu

 

Laskurin tarjoamat suuttimet noille tehoille on kaikki 12 ohm.

Ja mulla sattuu olemaan jemmassa 1000cc, n. 2 ohmin Delphit. Tarviiko nyt sitten etuvastukset vai mitä, täh, häh???

Pruuttana odottaa asennusta (Win)Hestec...

Edited by mikko k
Link to comment

http://jbperf.com/p&h_board/v2_0_1.html

 

Laita tuollanen pänikkä niin toimii. En tiedä ohjaako Hessu matalaohmisia, vaikka tuossa olisi yksi Hestec 32 jouten. Myydään jos joku kaipaa. Yksi tuollanen purkki nurkissa testattavana kaverilta ja joutaa varmaan eteenpäin.

 

Korkeaohmiset nykyaikaa, matalaohmisista tulee häiriöö helposti.

 

Kiitoksia tästä. Tosin, koska en juurikaan ymmärrä tämän sähkön sielunelämää, niin en tiedä että mitä tuo boxi tekee tai ei tee... :-D  Mutta sen ymmärrän että jos kerran matalaohmisista tulee häiriöitä, niin asialle kantsiis tehdä jotain...

 

Tarkoititko, että sulla (kaverillas) olis yx tuollainen linkissä oleva purkki ylimääräisenä? Kiinnostaa kyllä, koska rakennussarjasta tinaaminen heikko(lähi)näköisenä ei kiinnosta... Laitan privaa..

Link to comment

Kun en jaksanu selata 11 sivua, niin kysytään suuttimista:

 

Matala vai korkea ohmiset? Miksi? Hyvät ja huonot puolet?

 

Omalla hankintalistalla on n. 600cc suuttimet bensalle, 2,4L koneelle, jossa n. 450hv.

 

Edit:

Yllä oleville tehoille tarvitaankin suuttimet tuotoltaan n. 864-1056cc. Ainakin oheisen laskurin mukaan:

 

http://www.finjector.com/index.php?page=suuttimen-valintatyokalu

 

Laskurin tarjoamat suuttimet noille tehoille on kaikki 12 ohm.

Ja mulla sattuu olemaan jemmassa 1000cc, n. 2 ohmin Delphit. Tarviiko nyt sitten etuvastukset vai mitä, täh, häh???

Pruuttana odottaa asennusta (Win)Hestec...

Käsittääkseni hestecki pystyy ohjaamaan myös matalaohmisia ilman vastuksia.

Soitto tai sähköposti hariselle varmistaa homman.

Link to comment

Käsittääkseni hestecki pystyy ohjaamaan myös matalaohmisia ilman vastuksia.

Soitto tai sähköposti hariselle varmistaa homman.

Juu, tätä mun ei tarvi kysellä kun oon kyllä ajanu Hestecillä näitä litran matalaohmisia suuttimia ja ilman vastuksia.

 

Pointti olikin, että kun olin ekax hommaamassa pienemmät suuttimet ja että miksi matala tai korkea ohmiset. Siis hyödyt tai haitat eri versioilla.

 

Ja kun Jani tuolla vastas, että korkeaohmisilla vähemmän häiriöitä, niin sitte hommasin häneltä tuon mainitun boxin, ihan vain varmuuden vuoksi näitä jo mulla olemassa olevia litraisia suuttimia varten. Ja kun en välttämättä tarvitsekaan pienempiä suuttimia.

Edited by mikko k
Link to comment
  • 6 months later...

Mulla mennee bensan syöttö molemilta puolilta kiskon päistä sisään. Otin äsken pakoputken irti ja näyttäs siltä, että ensimmäiset pytyt molemmilla puolilla olleet rikkaalla ja jälkimmäiset laihalla. Olisko pumpusta loppunut teho vai mikä vois selittää? Paine on säädetty 3 baariin.

Link to comment

Ei pitäis mun mielestä vaikuttaa, kun niin lyhyet tukit. Onhan monessa suorakutosessa syöttö toisesta päästä pelkästään tukeissa. Mites ilmanputsarit, saisko etuset enemmän ilmaa? Yksi olisi kun saisi kaikkiin putkiin pakolämmönmittauksen, niin näkisi lämmöistä onko eroa kuinka paljon. Samalla bensanpainemittaus.

Link to comment

En havainnut samaa ongelmaa silloin kun ajoin normi bensalla. Tosin en sillon asiaa mitenkään tutkinut. Nyt herätti huomion. Tuli mieleen, että pumpun tuotto ei riittäs E85:n lisätarpeelle. Aika sattuma olis tietysti sekin. Samanlaiset sukat on kaikkien imutorvien päällä, mutta virtaukset konehuoneessa voi olla erilaiset.

 

Kiskot vois kääntää toisinpäin ja katsoa vaikuttaako mitään ja penkissä näkis jaksaako pumppu pitää paineen (mittari on konehuoneessa). Nyt on myöhästä testata, kun kaikki on jo laitettu palasiksi talvihuoltoa varten. Jos löytys todennäköinen syys, niin sen vois korjata ennen kevättä, jollon pääsee taas testailemaan.

Link to comment

2 ja 4 pytyissä pakosarjan lähdöt harmaita, 1 ja 3 pytyissä nokisia (enempää en ole vielä avannut). Lambda näytti OK seoksia, kun se mittaa keskimääräisiä kollektorin jälkeen.

 

Semmonen tuli vielä mieleen, että moottoriluukku tulee aika lähelle takimmaisia imusuppiloita, kun konetta on nostettu tuuman verran ja sekin on muutos viimekesäiseen.

Link to comment

2 ja 4 pytyissä pakosarjan lähdöt harmaita, 1 ja 3 pytyissä nokisia (enempää en ole vielä avannut). Lambda näytti OK seoksia, kun se mittaa keskimääräisiä kollektorin jälkeen.

 

Minun arvaus on että seokset on OK kaikissa pytyissä. Takimmaiset pakokäyrät vaan käyneet kuumempina jossain vaiheessa.

Link to comment
  • 1 month later...

Megaprojekti itselläkin alkamassa ja tarkoitus olisi ohjata suuttimia ja sytkää sekventiaalisesti. MS2 V3 tulossa ohjaimeksi ja siihen lisäkortti noiden suuttimien ohjaukselle. Triggeröinti kammelta 12-1 pyörällä ja honeywell 1gt101dc anturilla. Fiksuin ratkaisu nokan asennon lukemiseen mietityttää ja kiinnostaisi miten tuo "juntattu jakaja" on oikein toteutettu? Hall-anturi päällä ja jokin kiekko jakajan akselissa kiinni? Samalla tuli mieleen käykö orkkis jakajan paikalle jostain muusta autosta (vanhemmat vag konsernin ruiskut?) jakajaa niin saisi suoraan siitä hyödynnettyä hall-anturin avulla tiedon megalle? Helppo ratkaisu tässä kiinnostaisi kun ei muuten ole tarvetta purkaa konetta. Sitten vielä tuosta sytytytksestä eli onnistuu ilmeisesti tällaisen puolapaketin kanssa tämän ohjeen mukaan kolvailtuna? Muutkin vinkit rakenteluun ja komponentteihin tervetulleita!

Link to comment

Jos harrastuksen vuoksi haluaa sekventtialisuuden kanssa touhuta, niin se on eri asia. Käytännön hyötyä harrasteajoissa on vähän kyseenalainen vaivaan nähden.

Sekventialisuudesta ruiskun ohjauksessa ei taida olla muuta iloa kun ehkä pienempi kulutus pintakaasulla ajettaessa. Minulla ainakin on suuttimet lähes kokoajan auki täyskaasulla ajettaessa. Muuten ei ehdi ruiskuttaa tarpeeksi bensaa.

Ilman kampiakselin asentotunnistusta saa sytyksen hoidettua hukkakipinäpuolalla. Jos haluaa antaa erilaiset ennakot eri sylintereille, niin sitten tarvitaan sekventialisuutta.

Link to comment

Juu tuon sytytyksen voisi tietysti hoitaa hukkakipinällä mutta juuri nimenomaan harrastuksen ja rakentelun vuoksi meinasin ohjata sekventiaalisesti. Rahallisesti kun ei loppujen lopuksi eroa paljoakaan nuo toteutustavat toisistaan riippuen tietysti mihin ratkaisuun tuossa nokan triggeröinnissä nyt päätyy...

Link to comment

Laitetaan niin, että jakajassa oleva anturi tunnistaa ennen kuin kampiakselin ykk. Hammas ohittaa anturin.

Mieluusti pari kolme kampiakselin hammasta ennen tunnistus.

Paikka ei mitenkään tarkka, kunhan osuu yläkuolokohtien väliin, että kone tietää kumpi sylinteri on sytyttämässä.

Edited by peruskallio
Link to comment

Eipä juurikaan. Millanen anturi sinne tulossa. 10x2 latikko piisaa varmasti pyörimään. Kuhan nyt joku 5-10mm leveä ja on anturin kohdilla, kun ohittaa.

MS3efi.com kannattaa lukea manuskoja. Siellä kuvien kera kuin ajoitus haetaan nokalle.

Link to comment

Mulla ollu jonkin aikaa semmonen hieman typerä idea että rakentaisin esim. 94x69 koneen mutta käyttäisin 1500 koneen yksreikä kannet siihen...

Vaihtoehtona siihen sit kaks läppärunkoa, yks kummallekin puolelle sinkkuputkeen kiinni tai yks keskelle tyyliin Mexibeetle mutta sinkkuputkilla kummallekin kannelle.

En kysy onko järkee mutta mietin vaan miten suuttimet ja niiden ohjaus tekis järkevästi? Ilmeisesti riittäis yks suutin per puoli?

Link to comment

Vois ajatella että tulee samat ongelmat kuin kahdella yksikurkkuisella kaasarilla. Eli toinen pytty imaisee rikkaan seoksen ja toinen jää lihalle. Tosin mulla ei kokemusta yksireikä kansista.

Link to comment

Mulla ollu jonkin aikaa semmonen hieman typerä idea että rakentaisin esim. 94x69 koneen mutta käyttäisin 1500 koneen yksreikä kannet siihen...

Vaihtoehtona siihen sit kaks läppärunkoa, yks kummallekin puolelle sinkkuputkeen kiinni tai yks keskelle tyyliin Mexibeetle mutta sinkkuputkilla kummallekin kannelle.

En kysy onko järkee mutta mietin vaan miten suuttimet ja niiden ohjaus tekis järkevästi? Ilmeisesti riittäis yks suutin per puoli?

Tommonenhan kannattaisi nimenomaan tehdä sekventiaalisesti niin että aina ruikkii kun on imuvena aukeamassa. Silloin toimisi tuo yksi suutin ja yksi kaasuläppä per kansi. Tosin sen saisi toimimaan myös 2-reikäkansilla.

Link to comment

Tommonenhan kannattaisi nimenomaan tehdä sekventiaalisesti niin että aina ruikkii kun on imuvena aukeamassa. Silloin toimisi tuo yksi suutin ja yksi kaasuläppä per kansi. Tosin sen saisi toimimaan myös 2-reikäkansilla.

Veikkaan että suurempi ongelma on "imusarjaviritys" eli väistämättä jollain kierrosalueella toinen sylinteri saa paremman täytöksen kuin toinen (johtuu imuventtiilin sulkeutumisen aiheuttamasta ilmapatsaan värähtelystä jne.). Epäilen itse asiassa saako kaasarikoneessakaan toinen pytty rikkaampaa seosta, luulen että saa vaan enemmän.

Jos olisi moottorin yli imusarjat 4+2 ja 3+1 niin imusarjaviritys tulee tasan molemmille sylintereille... Eikös joissain nelkuissa olekin näin?

Link to comment

Veikkaan että suurempi ongelma on "imusarjaviritys" eli väistämättä jollain kierrosalueella toinen sylinteri saa paremman täytöksen kuin toinen (johtuu imuventtiilin sulkeutumisen aiheuttamasta ilmapatsaan värähtelystä jne.). Epäilen itse asiassa saako kaasarikoneessakaan toinen pytty rikkaampaa seosta, luulen että saa vaan enemmän.

Jos olisi moottorin yli imusarjat 4+2 ja 3+1 niin imusarjaviritys tulee tasan molemmille sylintereille... Eikös joissain nelkuissa olekin näin?

Hyvinhän noi vanhat minit missä jaettu imukanava toimii. Niissä tosin taitaa olla suuttimet aina kaasuläpän jälkeen heti.
Link to comment

Hyvinhän noi vanhat minit missä jaettu imukanava toimii. Niissä tosin taitaa olla suuttimet aina kaasuläpän jälkeen heti.

Toimii varmaan ihan riittävän hyvin, toimiihan näissä volkkarin koneissakin tuontapaiset järjestelyt. Mutta jos jotain eroa tulee sylintereiden kesken niin mielestäni ero on täytöksessä, ei seoksessa. Uskon kyllä heti toisinkin jos joku selittää mistä ero seoksissa voisi johtua.

Link to comment

"Siamilaiset" imusarjoihin löytyy ruiskutusmoodi Megasta esim. Tuollain se menee kyllä suutin per puoli ja ilmoitetaan vielä että läppärungossa suutin.

Toimiihan ne yksipisteruiskutkin sinnepäin.

Megan mode voisi oikeasti toimia jos jokaisella sylinterillä on oma lambda-anturi (siltikin pitää olla hienostunut oppiva systeemi). Muuten ei voi toimia.

Voi olla että Megan suunnittelijoillakin on mennyt sekaisin kaksi asiaa: huono täytös ja laiha seos. Ne ovat eri asioita. Näyttää olevan tämä asia väärin joka toisella nettisivulla, onneksi on niitä joissa asia on oikeinkin.

 

Eli yhteinen imusarja peräkkäin sytyttävillä sylintereillä (4-cyl tapauksessa) aiheuttaa eri kierrosalueilla vaihtelevan täytösasteen sylintereitten välillä. Siis täytös, ei seos.

Nyt ei toimikaan se että hienolla systeemillä laitetaan juuri "oikea" määrä polttoainetta suoraan imuventtiilin tienoille. SIinä menee täytöksen lisäksi seoskin pilalle. Huonomman täytöksen saanut sylinteri tarvitsisi vähemmän polttoainetta kuin toinen mutta mistäs tiedetään oikea määrä?

 

Ei kai näillä asioilla ole useimmeiten merkitystä. Mutta jos mennään kaasu pohjassa pitemmän aikaa niin saattaa aina se sama sylinteri osoittautua huonoimmaksi. Vaikka kaikki sylinterit saisi oikean seoksen niin se jossa on paras täytös joutuu kovimmille. Tavallaan todellinen täysikaasuasento on käytössä vaan kahdessa sylinterissä kerrallaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...