Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Ota datalogia ja kato ettei nyt mitään ihmeellistä siellä tapahdu, mutta ei toi nyt ihan normilta kuulosta. Johdotuksia kyllä kuikuilisin lisää. Jokos "vilkkusammuttimen" sait kuntoon?

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Harkitsin aikoinaan, että olisin vetänyt tankin pohjasta letkun alle sijoitettuun "välisäiliöön". Tuohon säiliöön sitten olisi tullut lähtö- ja paluuliittimet.

Tankin pohja oli kuitenkin sen verran rapea, että laikkasin siitä noin 10x10 cm palan pois. Tilalle hitsasin lapun, johon olin porannut pari

reikää ja hitsannut niihin liittimet bensalinjoja varten. Tulipa sitten samalla ainakin riittävän isot reiät, ettei virtaus lopu kesken vaikka olisi hieman

tehokkaampikin pumppu.

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Mitä teillä on moottorinlämmöt jos ajelee normaalisti matkaa 60kmh ja 80kmh, entä minkä kokoinen hihnapyörä? Mulla 133mm.

Mulla 60 astetta kun ajaa 60kmh ja 80kmh vauhdissa jo 72-75. Anturi on kuvan paikassa ja kaikki lämpöpellit on paikallaan.

post-2766-0-07570700-1496945070_thumb.png

Edited by Soukka
Link to comment

Mitä teillä on moottorinlämmöt jos ajelee normaalisti matkaa 60kmh ja 80kmh, entä minkä kokoinen hihnapyörä? Mulla 133mm.

Mulla 60 astetta kun ajaa 60kmh ja 80kmh vauhdissa jo 72-75. Anturi on kuvan paikassa ja kaikki lämpöpellit on paikallaan.

attachicon.giflämpö.png

Moro mittaatko ilmavirran lämpöä sylinterin alapuolelta? Silloin kuulostaa aika normaalilta

Link to comment

Joskus jossain testiraportissa oli jotta öljyn ominaisuudet parhaimmillaan jossain 70-80c muistaakseni ja siksikös ne suuret lisäöljypohjat ja letkutukset öljynjäähdyttäjien kera on erittäin hyvät asennella jos vähäki vakiota vireempi ja vakioon lisäöljypohja tuo 2500km pitemmän öljynvaihtovälin ( vakio öljytilavuus ilma öljyjäähytteisessä boxerissa vaatii 2500km vaihtovälin ) tai si kukin tekee parhaaksi näkemällä tavalla.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Toimii, kokeilin aikoinaa ja CB performancekin myy vastaavaa:

 

http://www.cbperformance.com/product-p/6483.htm

 

 

No perskeles :) , ei tarvi sitten alkaan hitsaileen tankkiin erillistä paluuliitintä. 

 

 

Mulla oli kans käytössä tuo CB:een kappale.

Oliko nämä ruisku- ja turbokäytössä teillä, ja löytyisikö keneltätään kaaviota miten paineenalentaja, pumppu yms. on kytketty tällä T-kappaleella??

Edited by Kaipaa
Link to comment

Tässä yks vanha kaavio, mutta toimiva:

 

uc04.jpg

 

Sinä laitoit tuon T-kappaleen konehuoneeseen, vai teitkö tulo/paluu-bensalinjat tankille ja siinä oli tuo T-kappale kuten tuossa kuvassa??

Edited by Kaipaa
Link to comment

Sinä laitoit tuon T-kappaleen konehuoneeseen, vai teitkö tulo/paluu-bensalinjat tankille ja siinä oli tuo T-kappale kuten tuossa kuvassa??

 

 

Ja onko kukaan tehnyt ruisku/turbosarjan linjaa ns. välisäiliöllä (välisäiliö lähelle konehuonetta, vaihdelaatikon viereen tms.) , ja olisiko siitä kenelläkään kaaviokuvaa?? Tällä haen lähinnä sitä, että vältyttäisiin uusien polttoainelinjojen rakentamiselta. Kuplan oma polttoainelinja on pieni, mutta siitä varmaankin saa kulkemaan jo jonkunmoisen polttoainemäärän joka riittäisi katukäyttöön viritetylle moottorille (100 - 200hp)??

Edited by Kaipaa
Link to comment

 Tällä haen lähinnä sitä, että vältyttäisiin uusien polttoainelinjojen rakentamiselta.

Jos olet laittamassa ruiskua ja turboa niin parin uuden polttoinelinjan veto on kyllä niin pieni vaiva, että siinä tuskin kannattaa alkaa niissä säästämään (aikaa).

  • Like 1
Link to comment

Tulee myös yksi ongelma lisää, polttaineen lämpeneminen. Omassa kulkineessa on n.10litran "lisäsäiliö" tankin alla ja siihen menee oikeasta tankista 2 sisähalkaisijaltaan n.10mm linjaa. Ihan painovoimalla, ei pumppua.

 

Pumppu imee sitten pohjalta polttoaineen ruiskulle ja paluttaa samaan lisäsäiliöön. kun on lämmin kesäpäivä alkaa pumppu kuulostamaan kohtuu mielenkiintoiselta, mielestäni liittyy polttoaineen lämpöön. Vähän se aine silti vaihtuu tämän pienen ja ison säiliön välillä. Tuossa takana olevassa säiliössä tämäkin vaihtuminen jää tapahtumatta ja veikkaan että alkaa pumppu kuulostamaan sirkkeliltä vielä nopeammin.

En tiedä mitä haittaa on, ei se hajonnut ole vaikka samanlailla ääntänyt jo useamman kesän, mutta tuskin hyötyään, ainakaan tehon kannalta;)

Link to comment

Jos olet laittamassa ruiskua ja turboa niin parin uuden polttoinelinjan veto on kyllä niin pieni vaiva, että siinä tuskin kannattaa alkaa niissä säästämään (aikaa).

 

Lähinnä tällä yhdellä poltoainelinjalla sisään haen koneen nopeaa vaihtoa korista toiseen (ei tartteisi kaikkiin kolmeen alkaa rakentamaan tulo/paluu-linjastoa omine pumppuineen), eli tuo kierto tai välisäiliö vaihdelaatikon viereen tai koneen etupuolelle vaihdelaatikon päälle tai sitten "luuppiin" kiertämään tuolla T-kappaleella.

Edited by Kaipaa
Link to comment

En oikein keksi kuinka saisi tehtyä toimivan välisäiliöratkaisun perinteisellä painepumpulla ja vain yhdellä pienellä putkellä tankilta, jossa välisäiliö on auton takana. Välisäiliö pitäsi olla umpinainen, jotta painepumppu imisi säiliöön polttoainetta. Tästä taas aiheutuu se, että säiliöön kertyy ilmaa, joka ei pääse poistumaan mistään muualta kuin suuttimien kautta. Välisäiliöstä ei tällä tavalla muutenkaan ole hyötyä, koska pumppu ei saa missään tilanteessa polttoinetta säiliöstä yhtään sen enempää kuin mitä tankilta tulevasta linjasta tulee polttoainetta tilalle.

Jos välisäiliö on kaukana tankista pitäisi siihen tuoda polttoaine toisella pumpulla, mutta tämäkin ratkaisu vaatii paluu linjan tankille.

Yksi vaihtoehto voisi olla käyttää esim. fuelabin säätyvää painepumppua, jota ohjataan elektronisella paineensäätimellä. Pumppu siis pitää vakiopaineen suuttimilla ilman paluulinjaa. Tällä poistuu myös peruskallion mainitsema ongelma. Tässä vaihtoehdossa on vain se huono puoli, että hinta on hieman eri luokkaa, kun perinteiset ratkaisut.

Link to comment

Missä hinnoissa tuollainen kombo pyörii, ja olisiko sinulla lähettää linkkiä joistakin pumpuista ja säätimistä..??

Tonnin kun varaat niin saa säätyvän pumpun ja säätimen. Tämäkin kombo kyllä taitaa vaatia pienen paluukierron, joten kannattaa varmaan alkaa rakentelemaan edullisimmilla osilla, ja kun tehotavoitekin on noin maltillinen.

Link to comment

Laitoin talvipystäriin tunkotunneliin meno ja paluulinjat 8 mm paineilmaletkulla. Paluu tulee edessä orkkis bensaputken reiästä keräilysäiliölle ja meno lähtee eturungon huoltoluukusta (pumppu varapyöräkotelon takana). Mielestäni helppo ja halpa toteutus.

  • Like 2
Link to comment

Laitoin talvipystäriin tunkotunneliin meno ja paluulinjat 8 mm paineilmaletkulla. Paluu tulee edessä orkkis bensaputken reiästä keräilysäiliölle ja meno lähtee eturungon huoltoluukusta (pumppu varapyöräkotelon takana). Mielestäni helppo ja halpa toteutus.

 

Ei sinulla sattuisi olemaan kuvia tästä projektista??

Link to comment

Polttoaineletku laadukkaanakaan ei maksa älyttömiä. Esim goodridgen 2 kpl an6 kumiletkua pituudeltaan 3,5m letkua joissa 90asteen kierrettävät liittimet päissä maksaa alle 250. Kiinankamaa varmaan saa jo puoleen hintaan. Ja kotimaassa tuollaiset teflonletkut prässätyin päin maksaa alle 200. Teflonletku ei pahemmin haurastu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kerrotko vielä minkälaista kamaa tuo sinun käyttämä paineilmaletku on, teflon, PUR, yms yms?? Ja jos se on esim teflonia (kovaa) niin millä teit liitokset normaaliille kumiletkulle, hankit kovaan letkuun nipat tms?? Entäs mitä käytit läpivientinä ettei letkut hankaudu puhki pellin reunaan?

Tuo keskitunnelissa letkujen kuljettaminen kuullostaa hyvyvältä ratkaisulta, ihan vaikka normaalille kumiletkullekin...

 

Ei ollut tekemisvaiheessa otettuja, mutta tuollaiset kuvat sain tallin kulmassa napattua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...