Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

  • 1 month later...

Onko ollut ongelmia että pumppu horii ilmaa vajaalla tankilla jos käytetään ruiskulle alkuperäistä tankin imuliitäntää? Joskus taannoin tein toisen merkkiseen auton tuollaisen virityksen ja käytännössä oli pakko pitää tankki aina vähintään puolillaan. Painepuolen bensalinjaksi teräs, PVC vai PUR?

Link to comment

Onko ollut ongelmia että pumppu horii ilmaa vajaalla tankilla jos käytetään ruiskulle alkuperäistä tankin imuliitäntää? Joskus taannoin tein toisen merkkiseen auton tuollaisen virityksen ja käytännössä oli pakko pitää tankki aina vähintään puolillaan. Painepuolen bensalinjaksi teräs, PVC vai PUR?

tämäkin ongelma ratkiaa esim keräilysäiliöllä. mulla on ralliautossa ku siinäki veti pumppu ilmaa vaikaa 20 litraa tankissa ainetta. keräilysäilön asenuksen jälkeen ei oo ollut enää ilma ongelmia.

Edited by jaketech
Link to comment
  • 4 months later...

Vielä noista polttoainelinjoista ruiskun kanssa, onko kukaan rakentanut ja saanut katsastuksesta läpi sellaisia polttoainelinjoja jotka menevät kabiinin sisällä keskitunnelin ulkopuolella pelkääjän paikan vieressa?? Katsastajalta kyselin asiaa, ja hän epäili että saattaa riippua katsastajasta meneekö läpi vai ei. Autoa on tarkoitus madaltaa kunnolla joten ei miellään ulkopuolelle (koripulttien uraan), ja keskitunnelissa näytti olevan kovasti teräviä kulmia jos sinne laittaisi.

Link to comment

Mulla on keskitunnelin sisällä alumiiniputki joka on työnnetty pex putken sisälle että sai tukevan ja kulutus suojan,samalla toimii juoruna ulos tunnelista jos alumiini putki alkaa vuotamaan.

 

tuota käytin https://www.uspartsperformance.fi/hard-line-an6-3-8-alumiiniputki-50767

ja biltemasta hain sopivan pex putken http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/PEX-muoviputkijarjestelma/Putki-putkessa-jarjestelman/PEX-putki-2000030596/

 

 

Link to comment
3 hours ago, Roope said:

Mulla on keskitunnelin sisällä alumiiniputki joka on työnnetty pex putken sisälle että sai tukevan ja kulutus suojan,samalla toimii juoruna ulos tunnelista jos alumiini putki alkaa vuotamaan.

 

tuota käytin https://www.uspartsperformance.fi/hard-line-an6-3-8-alumiiniputki-50767

ja biltemasta hain sopivan pex putken http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/PEX-muoviputkijarjestelma/Putki-putkessa-jarjestelman/PEX-putki-2000030596/

 

 

Ei sinulla olisi kuvia miten homman teit?

 

Link to comment
9 hours ago, Kaipaa said:

Vielä noista polttoainelinjoista ruiskun kanssa, onko kukaan rakentanut ja saanut katsastuksesta läpi sellaisia polttoainelinjoja jotka menevät kabiinin sisällä keskitunnelin ulkopuolella pelkääjän paikan vieressa?? Katsastajalta kyselin asiaa, ja hän epäili että saattaa riippua katsastajasta meneekö läpi vai ei.

 

Tottakai kelpaa kunhan ei ole liitoksia ohjaamon puolella, jo tehtaan oma ohjekin neuvoo asentamaan putken juuri noin jos se pitää uusia. Vaihda konttoria jos katsastusmies ei tunne sääntöjä, mikään asia ei pitäisi riippua katsastajasta jos se on tehty sääntöjen mukaan.

Link to comment

Älkää nyt ihan oman turvallisuutenne vuoksi vetäkö bensalinjoja kumiletkulla yhtään pidempiä vetoja kuin on pakko. Tai jos ei omasta turvallisuudesta välitä niin ajatelkaa edes auton palamista. Tuo nykybensa tuppaa olemaan niin kauheaa tavaraa kumiletkuille että jos ei tiedä varmasti että letku kestää tätä nykymömmöä niin saattaa mennä jopa vuodessa haperaksi. Ja puhumattakaan siittä että sen letkun painaa aikahelposti kabiinissa ruttuun jos sille ei erillistä suojaa rakenna.

Link to comment

No jos olisin katsastusmies niin en kyllä hyväksyisi kumiletkua ohjaamossa ilman suojaputkea. Suojaputki toimisi tuossakin juoruna, kuten Roope mainitsi.

Jos asennuksen ainoana tarkoituksena on saada mahdollisimman vähillä käden liikkeillä polttoinelinjat ohjaamon läpi niin sitten... mutta kyllä siinä ajokausi on pilalla, kun 3bar bensalinjassa tulee pienikin vuoto kabinetin puolella, kun verhoilut haisee ikuisuuden bensalle.

Itse olen totetuttanut polttoinelinjat ohjamon puolelle rst-putkilla ja liitokset ohjaamon olkopuolella. Esim. joku 10/8mm rst-putki on sen verta edullista, että ei siinä viitsi letkuilla alkaa leikkimään. Putkeen saa liityttyä kätevästi helmilliittimillä ja siitä eteenpäin vaikka tefloniletkuilla. Kovin montaa mutkaakaan ei putkiin tarvitse vääntää. Putket kulkee runkotunnelin kupeessa apukuskin puolella.

 

 

Link to comment

Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa.

Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin.

Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. 

Link to comment

Ittee ei pelottanu tai arveluttanu hetkeäkään. Matkustajia oli aika harvoin ja sisustaa ei juuri ollenkaan. Bensalle tehty bensaletku ei pitäisi hajota bensasta. Letkuliitoksia ei saanut auki muuten kuin rikkomalla. Tarkoitus oli tehdä halvalla ja minimi määrällä kädenliikkeitä ja mielestäni onnistui hyvin tuon tavoitteen saavuttaminen. Ei tarttenu ku porata 2 reikää korin etuosaan mistä letkut läpi. Lämppärin ränneistä ulos läppärungoille.

Link to comment
1 hour ago, peruskallio said:

Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa.

Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin.

Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. 

 

Onko Hymat: http://www.specma.fi/yhteystiedot/toimipisteemme/tampere

Onko Hytar: https://www.fluiconnecto.com/fi/hydro-shop/tampere

 

t. Mika

Link to comment
3 hours ago, Tanhis said:

Älkää nyt ihan oman turvallisuutenne vuoksi vetäkö bensalinjoja kumiletkulla yhtään pidempiä vetoja kuin on pakko. Tai jos ei omasta turvallisuudesta välitä niin ajatelkaa edes auton palamista. Tuo nykybensa tuppaa olemaan niin kauheaa tavaraa kumiletkuille että jos ei tiedä varmasti että letku kestää tätä nykymömmöä niin saattaa mennä jopa vuodessa haperaksi. Ja puhumattakaan siittä että sen letkun painaa aikahelposti kabiinissa ruttuun jos sille ei erillistä suojaa rakenna.

 

nykyajan bensaletku taitaa päästää kaasuna läpi bensaa. mulla kilpurissa haisee bensa kontissa ja eikä vuoda mistää. jostain muualtaki lukkiin että päästää kaasuna läpi.

Link to comment

Just pariin nepaan hommasin ihan mätänetistä bensaletkut, sieltäkin löytyy viinankestävää ja maksaa muistaakseni kakskybää puolentoista metrin pätkä.

Perusgates kestää max vuoden. Saa väittää muuta mut tuo on aika monessa vehkeessä testattu.

Edited by tolvana
Link to comment
17 minutes ago, tolvana said:

Just pariin nepaan hommasin ihan mätänetistä bensaletkut, sieltäkin löytyy viinankestävää ja maksaa muistaakseni kakskybää puolentoista metrin pätkä.

Perusgates kestää max vuoden. Saa väittää muuta mut tuo on aika monessa vehkeessä testattu.

 

Juurikin samanlaisia kokemuksia, ostin varaosaliikkeestä nykybensan kestävää letkua se oli joku euron pari kalliimpaa kuin perusletku. Tämä letku kesti sen puolitoista vuotta ja oli ihan haperaa. Tästä viisaampana sanoin että haluan erityisesti viinan kestävää letkua. Sitä sitten löytyi juurikin parin kympin metrihintaan ja sen kanssa ei sitten ole ollut ongelmia ja kaksivuotta ollut nyt testissä.

 

Nykyautoissa on hyvin pitkälti muoviputket nykyään bensalle ja muutama hassu kumiletkunpätkä lähinnä vain koneen ja korin välillä.

Link to comment

Hydrauliikkaliikkeestä saa metallista hydrauliputkea jotain 5 -6€/metri, mutta taivuttelu on varmaankin haastavaa jos meinaa siistin ja nätin saada. Sama se on kuparillakin jos suorasta tekee. 

 

En tiedä sitten miten tuo komposiittivesiputki tuohon käyttöön soveltuisi, siinä on PE-RT (polyeteeni raised temperature) sisäputki jonka päällä on alumiiniputki ja sitten vielä komposiittikuori, tämänkin taivuttelu vaatii omat työkalut.

 

Sitten on nuo PUR, PE yms-letkut/putket joita voi suoraan taivutella ja joihin saa helposti kytkettäviä kulmakappaleita (en tiedä kestävätkö nämä paineilmakäytössä käytettävät kulmakappaleet bensaa), niiden letkujen/putkien muokkaaminen on taas huomattavasti helpompaa ja niitä voi ankkuroida seinäkiinnittimillä nätisti paikoilleen, ainoastaam kaikki läpiviennit ja terävät kulmat pitää suojata mekaaniselta kulutukselta (näitten letkujen/putkien tapaisia käyttävät autotehtaatkin kun linjoja vetävät auton pohjiin yms). 

Edited by Kaipaa
Link to comment
10 hours ago, peruskallio said:

Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa.

Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin.

Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. 

Laitatko jotain linkkejä tänne minkälaisia sinä olet käyttänyt

Link to comment

http://www.specma.fi/tuotteet/hydrauliikkaletkut-ja-liittimet/hydrauliikkaletkut-specma/teflonletkut-ptfe-/11721/teflonletkut-silea-ptfe

 

Tätä itsellä on bensalinjat ja öljykin käy keulalla jäähtymässä samanlaista letkua pitkin. Rypytetty, mikä päältä saman näköistä kuulemma taipuu hieman paremmin, mutta vastustaa virtausta enemmän kun on ”kurkkuputkea”.

Specma on näemmä tuon toisen tampereen firman uusi nimi.

Link to comment

Poimutefloniletkuja miettiessä kannattaa huomioida hinta. Ei ole ihan ilmaista letkua. Polttoainelinjat saa kyllä taipumaan tavallisestakin teflonletkusta. Helpoiten noista letkuista ja liittimistä pääsee jyvälle, kun käy hydr. liikkeeessä katsomassa vaihtoehtoja.

Link to comment

Hyvä letku on teflonista, kestää lämpöä ja kaikkia myrkkyjä. Rustossa ollut 10 vuotta tefloniset punosletkut ja kierreliittimet edestä taakse asti. Ei tartte arpoa ja ostella kalliita muka letkuja.

Eli rahat säästää jo kun ei tartte kahden vuoden välein ostaa uusia ja vaihtaa. Aikaa menee jo turaamisessa.

Joissain hytikkafirmoissa pokkaa putket vaikka mitoilla kulmat valmiiksi.

Link to comment
21 hours ago, HSuomi said:

Miten uudet autot ei sitten haise bensalle? Käyttävät erikoisletkua?

 

Voiko haju tulla ilmanputsareista/takasin puhalluksesta?

 

 

ei oo ilmanputsareita ja eikä puhalla takas. bensa vaan haisee kotelossa missä tankki on ku siellä on tankin huohtin putket ja siirtopumppujen välissä kumiletkua. painepumpulta keulaan on teräspunosteflon letkua ja paluu myös. nykyautoissa on muoviputkee linjat ja erinlaatusta kumiputkee mitä tarvikeena myydään. oli paljon pehmeempää kumia alkuperäiset ku purin pois.

Link to comment
12 hours ago, JaniM said:

Joissain hytikkafirmoissa pokkaa putket vaikka mitoilla kulmat valmiiksi.

 

Tein omaan autoon ensin huonekaluputkesta mallit ryssänmutkilla. Kun malliputket olivat kaikin puolin heppailtu kasaan, kiikutin seuraavana aamuna putket hytikkafirmaan. Iltapäivällä hain hydrauliputkesta mallien mukaan taivutetut uudet putket, jotka illalla ruuvasin autoon kiinni. Sopivat todella vähäsellä työllä aivan kuten malliputketkin. Jotain pientä piti ehkä mutkia säätää, mutta pääasiassa sopivat "heittämällä".

 

Letkuja varten hain hytikkaliikkeestä ensin sopivat liittimet ja rautakaupasta kiepin kasteluletkua. Kasteluletkuista tein mallikappaleet oikeine liittimine. Hytikkafirmassa kehuivat että oli helppo tehdä letkut mallien mukaan, ja mä sain kerralla oikean pituiset autoon sopivat letkut.

  • Like 1
Link to comment

Teflonletkua voi tosiaan suositella. Tein kuplaan jarruletkut 17 vuotta sitten ja siellä ne on edelleen. Eipä turpoa umpeen.

Polttoaineletkuiksi on myös hyvää kamaa, koska kestää etanolia. Käyttöautossa näyttää kaikki polttoainelinjat olevan nylon tjms muoviputkea. Paineilmakäyttöön tarkoitettua muoviputkea olen käyttänyt myös bensalinjojen tekoon parissa autossa. Kirppuun vedin puolestaan kupariputkea ja kuplassa on tällä hetkellä rosteria. Kumiletkua pyrin käyttämään mahdollisimman vähän. Tuntuu hapertuvan varsinkin näissä autoissa, jotka seisoo talven tai välillä vähän pidempäänkin ajamatta.

 

t. Mika

Link to comment
  • 8 months later...

Palataan taas lähtökuoppiin, ei se perkele vaan suostu enää käymään. Eli tossa jokin aikaa sit lähti se hihnis pyörimään tyhjää + katkes pinnapultti keinuvipuakselista. No ne on nyt parsittu kasaan ja kokeilin käyntiin niin ei tee muuta ku prötää. Ei suostu kiertää yli 1000 millään. Kaasua ei voi painaa, sammuu. Uudet tulpat, TPS ja nokan anturi. Ei millään vaikutusta. Mitenkä sen näkee composite loggerista että nokka-akselin pulssi tulee oikeaan aikaan? 36-1 pyörä kampuralla. Monenko kampuran pulssin jälkeen pitää tulla nokan tieto? Nyt mega luulee että olis starttaamassa kun käy niin huonosti. Se pätkii tosi pahasti. Tulpat menee ihan mustaks. Composite loggeriin tulee sync erroria välillä mutta sehän näyttää myös suodattamattomat pulssit. Pitänee varmaan herätellä henkiin se ruisku kaasariksi topikki. On niin raivostuttava vehe.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...