Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Aikoinaan voimallista moottoria jarrupenkissä säätöjä haettaessa nostettiin määrättyjen alueiden parantamiseksi bensanpaine 3,5ba sitten 4bar ja todettiin hienomman sumun antaen msd 400cc monipistesuuttimille paremman toimivuuden ja lopuksi oli 5bar käytössä, aukioloajat kohillaan säädettynä toimi koko aleen 1500-8500rpm sekä säätäjä erittäin tyytyväinen. Tais olla 2276 (48mm imuvena ja 48läppärunko 150mm imutorvilla 7 asteen kartiokkuudella isolla R ) ja 248hv 258Nm. turbo Porschen bensapumppu aito bosch. Kyllä 044 Bosch piisaa pitkälle myös. 10mm bensalinja sisältä, 2 suodatinta yx ennen pumppua karkee suodatin ja yx pumpun jälkeen ja paluu tais olla 12mm sisältä prässätyillä liitoksilla kaikki bensan ja kemikaalit kestävällä hydrauliletkulla joka tais piisata 20-60bar saakka notkeeta hyvää yms yms.. Katotaan mitä noi siommat lelut sanoo kesällä?

 

Bensalinjat 1 ja 1,5mm seinämältä hydrauliputkea jota helppo taivutella ( sinkattua tais olla ei tainnu olla rosterii ) Katuautoon taitaa 6 ja 8mm sisähalkasia riittää ihan ookoo 200hv saakka tai korkeemmallekki.

 

Ruiskulla läppärungoilla läpän koko voi olla samaa kokoa ehkä pikkasen pienempi kuin kaasarissa mutta tarkoitushan ruiskulla on rakentaa huomattavasti jouhevampi kartio kiihdytyssuppilolta kuristumaan niin jotta seetissä on tiukin kohta. Imuvenan koko = kaasuläpän koko (ruiskulla ) on kuulemma ollu sellanen iha ookoo periaate ja neuvvo. ( pitänee muistaa jotta imuvenan lautanen on huomattavasti yleensä suurempi kuin tiukin poikkipinta-ala kanavassa ja pitää miinustaa venan varrenki mitta )

 

 

Voimakkaammissa katukoneissa ja kunnon kisapeleissähän on asiat si vähä suurempaa ja kauniimpaa!

 

Kaverin sivulla taitaa RytöOvalRacing myös esiintyä event BSD5 Alastaros.

 

Ruiskujuttja muutenki

 

http://rotta.markopuikkonen.com/?cat=6

Link to comment

Piisaiskohan tuohon omaan setuppiin, jos käyttäis läppärungoista vaan toisen parin, eli 2*46mm.

 

Koneena siis nelkun 1.8, kannet tehty ja kireempi nokka.

 

Olis aika simppeli toteuttaa noista tuplien imusarjoista, päälle 90° mutkat, mutkaan suuttimelle paikka, ja suorat putket keskelle plenumiin, jossa sitten tuo läppäpari, suutinpaikat tukittuna.

Link to comment

Minkälaisia bensalinjoja olette rakentaneet?

Eli onko tarvista tehdä tuonne tankkiin jonkinlaisia loiskelevyjä? Itse mietin että jos laittaisi tankin sisään siirtopumpun ja sen jatkoksi keruu säiliön, säiliön jälkeen voisi vielä laitaa toisen pumpun jos on tarvista vai kuinka muut on tehneet?

Link to comment

Mulla on vaan pieni syvennys tankin pohjassa ja siitä lorisee suoraan pumpulle. Pohdin että riittäiskö jos ottas vaan vaikka pätkän kullinvahvuista rosteriputkea ja päihin hitsais liittimet. Ja sen laittais tankin ja pumpun väliin.

Tarkotus on myös hommata sitä vaahtomuovia tonne tankin sisään. Se kai aika tehokkaasti estää loiskumisen.

Link to comment
Mulla on vaan pieni syvennys tankin pohjassa ja siitä lorisee suoraan pumpulle. Pohdin että riittäiskö jos ottas vaan vaikka pätkän kullinvahvuista rosteriputkea ja päihin hitsais liittimet. Ja sen laittais tankin ja pumpun väliin.

Tarkotus on myös hommata sitä vaahtomuovia tonne tankin sisään. Se kai aika tehokkaasti estää loiskumisen.

Mistäs "sitä" vaahtomuovia voisi kysellä? Toi vaikuttais paljon mukavammalta kun vanhan tankin hitsaaminen.Mietin että meneekö pumppu äkkiä rikki jos hörppää tyhjää?

Jos saisi hyvin tehtyä tuon tankin niin ei tarvisi edes keruu säiliötä.

Link to comment
  • 1 month later...

Jee, tänään ajettu ekat testit ruiskulla!

Eihän se vielä mitenkään kummallisesti toimi kun ei ole missään säädöissä. Läppäriäkään ei ollut joten se tosiaan oli vain 3km testilenkki.

Kun moottori lämpesi ni seokset meni todella laihalle kun vähän painoi kaasua. Joten kotiin köröteltiin kevyellä kaasulla.

Ensiviikolla läppärillä vähän säätöjä paremmaksi ja katsastusta yrittämään.

 

Wandamotorista löytyi hyvät putsarit: http://www.wandamotor.fi/product_info.php?products_id=1898

Noihan käy melkeen mihin rahansa suppiloihin.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Pistetään nyt kuvat noista omista asennuksista. Sähköpuoli vaatii vielä vähän siistimistä ja osien kiinnittämistä.

Jos nyt saisin päättää ni tekisin valmiilla läppärungoilla. Laittakaas muutkin ruiskuttajat kuvia miltä konehuonneessa näyttää.

Kotimaista amatöörimoottoripornoa : )

P4270147.jpg

P4270151.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jos ite tekee kaiken ja keräilee hilut jostain purkuautoista, 500e ylöspäin.

Mutta uutta settiä 1200-2000e riippuen hilujen määrästä. 2000e on jo jenveyn uusilla

läpillä.

Vääntöä ja ajomukavuutta tulee ja varmuus ihan suoraan kiinni osista ja kuinka hyvin asentaa.

Omat ja kavereille asennetut ruiskut toimineet tähän asti moitteetta.

 

Talouttakin saa ja ohjelmoitavalla sytkällä saa lämpöjä alas koneesta kun pystyy ajaan laihalla ja isoilla

ennakoilla pintakaasulla matkassa.

Link to comment

Kyllä sitä rahaa vaan menee vaikka kuinka halvalla yrittää.

Ei edes tule ajatelluksi kuinka paljon menee rahaa liittimiin, letkuihin, johtoihin, kutistesukkiin, klemmareihin, putsareihin, releisiin, sulakkeisiin ym pikkusälään.

Mega + läppikset on ehkä 50% kaikista kuluista.

Link to comment

Mihin ootte tuoneet välisäilöiltä paluun tankin päässä?

Noita erinäisiä huohotus ja ylitäyttö letkujen paikkoja oon tutkinut, jotta voisiko niitä hyödyntää paluuseen?

Tuo vaihto ehto "paluu B" menee tankin yläosaan ja sama letku tankin täyttöputken luo eli suora yhteys siitä ois tankkiin.

"Paluu A" on jonkun huohotusletkun paikka, se ei vaikuta kovin hyvältä vaihtoehdolta aika pieni se liitäntä.

Paluu linja mulla on rakennettu tankille asti, liitäntä paikka vielä hakusessa.

post-3450-13888364687579_thumb.jpg

Link to comment

Ei se nyt asteen päälle ole. Saat sen kulman säädettyä ohjelmallisesti kohdilleen.

 

Ite laittanut läpireiät hihnikseen ja 6mm pulteilla kiinni. Alle pienet holkit että nousee.

Tai sit tekee sovite holkin mutterin alle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin nyt alkaa oleen siinä kunnossa että voisi koittaa käyntiin, jos joku olisi halukas helppaan sen verran että antaisi oman sytkäkarttansa tiedot mistä voisi lähteä liikkeelle. Helpottaisi varmaan jonkunverran kun tietäisi hiukan millasia ennakoita noissa käytetään.

Link to comment

Tänään vietettiin 3.5h rullia kurmottaen ja lopputulos 186hp / 6550rpm ja 225nm / 4900rpm hihnan kanssa.

 

+12hp ja +13nm verrattuna kaasareihin.

Käyrät ei näytä hirveesti erilaisilta verrattuna kaasareihin, kiertää pikkusen pidemmälle ja vääntöhuippu vähän aikasemmin.

Persdynossa kyllä tuntuis hereemmältä.

 

Lauantaina sitte näkee mitä kellot sanoo.

 

Vielä pitäis hankkia pidemmät imutorvet ja vähemmän vastustavat putsarit.

Link to comment

Sama se mitä merkkiä kunhan vastukselliset tai tulpanhatut vastuksella. Häiriöt sekoittaa ecun kuin ecun.

Siinä ei katsota onko kahden tonnin Motukka vai Mega.

Tässä tullut kohta liki kymmenen tapausta jotka oppinut tuon kantapään kautta.

Link to comment
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Tällä on menty noin 500km loppukesästä http://minunauto.com/auto/29752

Ajossa kone pelaa jo hyvin, kiitos Tunerstudion autotunen ja hyvän tukiverkoston, mutta kylmäkäynnistys on varsin järisyttävä kokemus. Jostain syystä tuo ei halua lähteä kylmiltä käyntiin, kuin pitkällä sahaamisella. Jos kone ei starttaa ensimmäisellä yrityksellä niin naapurit kuulevat sen takuuvarmasti. Kas kun ei kukaan ole maastoutunut .

Nykyiseet laitteistoon on tulossa vielä tyhjäkäyntiventtiili kunhan saan imusarjan purettua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...